@article { author = {Alikhani, Ali Akbar}, title = {The Fundaments and Principles of International Relations in Islam}, journal = {International Relations Researches}, volume = {1}, number = {1}, pages = {11-38}, year = {2011}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {As the most perfect and the last divine religion, with around one a half billion followers in about fifty countries in the world, Islam must have provided Muslims with instructions and principles, or there must be rules and principles in Islamic texts, which Muslims can put to use in their interactions with other nations. This article aims to infer and present the Islamic fundaments and principles of conduct and interaction in the international system from the Quran, Sunnah of Prophet Muhammad, and conduct of Imam Ali. First, each fundament is discussed briefly, and then the principles deriving from the corresponding fundament are presented, without any explanation. By fundaments we mean the unchangeable Islamic teachings and ideas which constitute the infrastructures of Muslims’ belief and thought; and by principles, we mean the major grand strategies which are inferred from fundament and can be put into practice in different eras. Although these principles may be fixed in each era, they can be interpreted and modified in different eras depending on the socio-political circumstances of each epoch.}, keywords = {Islam,international relations,Non-Muslims,Ethics and politics,Cultural variety of violence}, title_fa = {مبانی و اصول روابط بین‌الملل در اسلام}, abstract_fa = {اسلام به عنوان‌کامل‌ترین و آخرین دین الهی، با داشتن نزدیک به یک و نیم میلیارد پیرو وجود حدود پنجاه کشور مسلمان در عرصة نظام بین‌الملل، باید دستورات و قواعدی را به مسلمانان ارائه کرده باشد یا این قواعد در متون اسلامی موجود باشند تا مسلمانان بر اساس آنها یا با بهره‌گیری از آنها، به تعامل با سایر ملت‌ها بپردازند. در این مقاله سعی شده مبانی و اصول مورد نظر اسلام برای رفتار و تعامل در نظام بین‌الملل، از قرآن، سنت پیامبر6و سیرة امام علی7استنباط و ارائه شوند. ابتدا هر مبنا به اجمال مورد بحث قرار گرفته، و پس از آن اصولی که مبتنی بر آن مبنا است بدون هر گونه توضیحی بیان شده است. منظور از مبانی، آموزه‌ها و باورهای ثابت و غیرقابل تغییر اسلام است که زیرساخت‌های فکری و اعتقادی مسلمانان را تشکیل می‌دهند، و منظور از اصول، راهبردهای کلان و اصلی قابل عمل در هر زمان هستند که از مبانی استنباط و استخراج می‌شوند. این اصول اگرچه ممکن است در هر دورة زمانی ثابت باشند اما در گستردة تاریخ و در دوره‌های زمانی مختلف، متناسب با شرایط سیاسی اجتماعی قابل انعطاف و قابل تفسیر هستند.}, keywords_fa = {اسلام,روابط بین الملل,غیرمسلمان ها,اخلاق و سیاست,تنوع فرهنگی,خشونت}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_41879.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_41879_3ac615a57f1dbc83ae0d5be5b816a1e5.pdf} } @article { author = {Daheshiar, Hossein}, title = {The United States' economic crisis: From the Tea Party to Occupy Wall Street}, journal = {International Relations Researches}, volume = {1}, number = {1}, pages = {39-68}, year = {2011}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {The US under Obama has been experiencing the third financial crisis in the post-agricultural era. Financial crisis during the Grover Cleveland administration led to progressive movement against exclusively capitalist economy. The Great Depression during the presidency of Herbert Hoover had weakened the Keynesian economics and government intervention on the fifty-year basis. The economic crisis facing America has brought both sides of the political spectrum to the scene. Economic conservatives who support the Republican Party are demanding a significant reduction of government intervention through the tax cut in order to create opportunities for the mechanism of competitive capitalist economy. The Tea Party movement was formed to influence the orientation of the federal government. The liberals, who have controlled the Democratic Party, are calling for greater federal intervention in economic affairs of the country by offering economic stimulus package and, consequently, tax increment within organized capitalist system. The Occupy Wall Street movement has spread to shape the Obama administration's economic policies in this framework. These two movements, which are the symbol of neoclassical economic (conservative) and Keynesian (liberal) thought, do not want to replace the capitalist economic system, but they are seeking to reform the system in the context of their desired economic principals.}, keywords = {financial crisis,neoclassical economics,Keynesian economics,the economic stimulus package,organized capitalism,the Tea Party movement,the Occupy Wall Street movement}, title_fa = {بحران اقتصادی آمریکا : از تی پارتی تا اشغال وال استریت}, abstract_fa = {آمریکای بارک اوباما تجربه گر سومین بحران اقتصادی در طول دوران پساکشاورزی است.بحران اقتصادی در زمان ریاست جمهوری کلوور کلیولند سبب ساز به صحنه آمدن جنبش پیشروها بر علیه اقتصاد سرمایه داری انحصاری گشت. بحران اقتصادی دوران هربرت هوور بنیان پنجاه ساله حاکمیت اقتصاد کینزی دولت مداخله گر و بزرگ لیبرال را سمنت کرد. بحران اقتصادی که امروزه آمریکا با آن درگیر است دوسوی طیف سیاسی را به صحنه آورده و فعال ساخته است . محافظه کاران اقتصادی که جایگاه آنان حزب جمهوری است خواهان کاهش مداخله دولت از طریق کاهش مالیات ها هستند تا مکانیزم های اقتصادی سرمایه داری رقابتی فرصت فعالیت داشته باشند. جنبش جشن چای شکل گرفت تا دولت فدرال را در این راستا حرکت دهد. لیبرالها که کنترل حزب دمکرات را در اختیار دارند خواهان مداخله وسیع تر دولت فدرال در حیات اقتصادی کشور از طریق ارائه بسته های بیشتر محرک اقتصادی و به تبع آن افزایش مالیات ها در بطن استقرار سیستم سرمایه داری سامان دهی شده هستند. جنبش اشغال وال استریت به صحنه آمده است تا دولت باراک اوباما خط مشی های اقتصادی خود را در این چارچوب حیات دهد. این دو جنبش که مظهر اندیشه های اقتصادی نئوکلاسیک (محافظه کار) و کینزی (لیبرال) می باشند خواهان جایگزینی سیستم اقتصادی سرمایه داری نمی باشند بلکه اصلاح سیستم در چارچوب اصول اقتصادی مورد نظر خود را طلب می کنند.}, keywords_fa = {بحران اقتصادی,اقتصاد نئوکلاسیک,اقتصاد کینزی,بسته محرک اقتصادی,سرمایه داری سامان دهی شده,جنبش اشغال وال استریت,جنبش جشن چای}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_41880.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_41880_cbde1745c464683b215778928e79ab02.pdf} } @article { author = {Simbar, Reza and Zibaei, Mehdi}, title = {Islamist Movements, Western Attitude and Hezbollah's Integration into the Lebanese political system}, journal = {International Relations Researches}, volume = {1}, number = {1}, pages = {69-96}, year = {2011}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {After the collapse of the Soviet Union in the last decade of the twentieth century, and incidents such as the 2001 attacks on the World Trade Center in New York City and the victory of Islamist movements in order to seize power in Islamic countries during two last decades, the term second Cold War has been used by some Western thinkers. In this new cold war, the opposing parties are Political Islam and Western Secularism ideology. Meanwhile, Westerners have tried to connect the activities of the Islamic movements to terrorist actions by ignoring many aspects of theiractivities and reduction objective. But the above-mentioned view could not justify the social activities of the Islamic movement. In this paper it has been attempted to explain the definition of Political Islam and describe the rise of this concept in International Relations, concentrating on the use of this approach by Lebanon’s Hezbollah as a social, political and military organization on domestic policy of Lebanon. In this respect, this article will demonstrate the shortcomings and contradictions in aforesaid thinkers view about Political Islam and the Islamic movement activities.}, keywords = {Political Islam,secularism,Laicism,Islamic Fundamentalism,Social Movement Theory,moderation,Hezbollah}, title_fa = {جریانهای اسلام‌گرا، نگرش غرب و ادغام حزب الله در ساختار سیاسی لبنان}, abstract_fa = {پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه آخر قرن بیستم و بروز حوادثی نظیر حمله به مراکز تجاری جهان در نیویورک در سال 2001 میلادی و پیروزی جنبشهای اسلام‌گرا در کشورهای مسلمان در طول دو دهه گذشته به منظور در دست گرفتن قدرت زمزمه‌های مبنی بر شکل‌گیری جنگ سرد دوم از سوی پاره ای از متفکران غربی مطرح شده است که در یک سوی آن ایدئولوژی لیبرال دموکرات غرب و در سوی دیگر آن پدیده اسلام سیاسی قرار دارد. در این میان غربیان با چشم‌پوشی از ابعاد متعدد فعالیت جنبش‌های اسلام‌گرا و برداشت تقلیل‌گرایانه سعی در انتساب فعالیتهای ایشان به جریان‌های تروریستی داشته‌اند لیکن دیدگاه مورد بحث قادر به توجیهه اقدامات اجتماعی جنبش‌های مذکور نمی‌باشد. در مقاله حاضر سعی شده است علاوه بر تبیین مفهوم اسلام سیاسی و شرح ورود عبارت یاد شده در عرصه ادبیات روابط بین‌‌الملل به طور خاص بر رویکرد بکار گرفته شده توسط حزب‌الله لبنان به عنوان یک سازمان نظامی، سیاسی و اجتماعی در خصوص ادغام در عرصه سیاسی و اجتماعی لبنان تمرکز شود و از این حیث نواقص و تناقضات موجود در دیدگاه‌های متفکران یاد شده در خصوص فعالیت جنبش‌های اسلامی و پدیده مذکور را نمایان سازد.}, keywords_fa = {اسلام سیاسی,سکولاریسم,لائیسیسم,بنیادگرایی اسلامی,نظریه جنبش اجتماعی,میانه روی,حزب الله}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_41881.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_41881_5ae206834dfd1eb6068e44d308310f8d.pdf} } @article { author = {Poustinchi, Zohreh and Motaghi, Ebrahim}, title = {Political Language of Islamic Resistance in International Politics}, journal = {International Relations Researches}, volume = {1}, number = {1}, pages = {97-130}, year = {2011}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {Islamic identification is considered as the new reality of international politics. Identity would be formed while signs of culture, discourse, and political literature are created. The political language of Islamic Resistance can be considered the rise of Islamic literature in politics and international relations. The remarkable point is that, Michel Foucault’s interpretation of the Islamic revolution in Iran as a first postmodern revolution reduced the effectiveness of positivist methodology in international politics. We are now witnessing the emergence of a new approach that are inspired, directly or indirectly by the methodology and approaches behind the Iranian revolution in a postmodern sense. In the mid-1980s, theorists such as Barry Buzan, Wior, Alexander Wendt, Kratovil sought to put critical approaches to the agenda. They emphasized the importance of norms, values, attitudes, cultural, and social symbols in international politics. Orientalism focuses on sign and symptoms of superiority of the West over other countries. The approach is based on humiliation in the position of outreach. In such cultures, inspiration from third world approaches is considered apostasy. This is why, despite many similarities of the proposed approaches in the mid-1980s after the Iranian revolution, there are no citations of them. This article seeks to explain the semiotics of Islamic identification in terms of language as political resistance in international politics. These types of signs are considered the essential core of change in analyzing the influential forces on regional and international policy. The Islamic revolution and holy war could be the main focus of the Islamic Resistance. Thus, political language of Islamic Resistance in the 1980s has became much more practical and widely used in dealing with positivist approaches of Constructivist Realism and objective symbols in international politics.}, keywords = {Resistance,Identity,Political Language,Ideological Norms,testimony,Normative Balance,Idealism,Social Mobilization,international politics}, title_fa = {زبان سیاسی مقاومت اسلامی در سیاست بین الملل}, abstract_fa = {هویت‌یابی اسلامی به عنوان واقعیت جدید سیاست بین الملل محسوب می‌شود. هویت زمانی شکل می‌گیرد که نشانه‌هایی از فرهنگ، گفتمان و ادبیات سیاسی تولید شود. زبان سیاسی مقاومت اسلامی را می‌توان انعکاس ظهور ادبیات اسلامی در روابط و سیاست بین الملل دانست. نکته‌ی قابل توجه آن است که شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران که به تعبیر میشل فوکو به عنوان اولین انقلاب پست مدرن محسوب می‌شود، کارآمدی روش‌شناسی پوزیتویستی در سیاست بین الملل را کاهش داد. از مقطع زمانی به بعد شاهد ظهور رهیافت‌های جدیدی می‌باشیم که به گونه‌ای مستقیم و غیرمستقیم از روش شناسی و رهیافت‌های نهفته‌ی انقلاب پست مدرنی ایران الهام گرفته‌اند. نظریه‌پردازانی همانند باری بوزان، ویوور، الکساندر ونت و کراتو کویل در صدد برآمدند تا رویکرد انتقادی به سیاست بین الملل را از اواسط دهه‌ی 1980 در دستور کار قرار دهند. افراد یاد شده، همانند هنجارهای انقلاب اسامی ایران که در اواخر دهه‌ی 1970 تبیین گردید، بر ضرورت کاربرد نشانه‌های هنجاری، ارزشی، ایستاری، فرهنگی و اجتماعی در سیاست بین الملل تاکید نمودند. اگر افراد یاد شده، در تبیین رهیافت‌های رقیب با آموزه های رئالیستی و پوزیتویستی، به الهام پذیری از زبان سیاسی مقاومت اسلامی اشاره‌ای ندارند، باید آن را در رویکرد شرق شناسانه‌ی مسلط در امریکا و جهان غرب دانست. رویکرد شرق شناسی بر نشانه‌هایی از برتری جهان غرب نسبت به کشورهای پیرامون تاکید دارد. رویکردی که مبتنی بر تحقیر از موضع فرادستی می‌باشد. در چنین فرهنگی، الهام پذیری از رهیافت های تولید شده در جهان سوم، ارتداد محسوب می‌شود. به همین دلیل است که علی رغم مشابهت رهیافت های ارائه شده در اواسط دهه‌ی 1980 از انقلاب اسلامی ایران، هیچ گونه استنادی به چنین آموزه‌هایی انجام نگرفته است. در این مقاله تلاش می‌شود تا نشانه شناسی هویت یابی اسلامی در قالب زبان سیاسی مقاومت در سیاست بین الملل ارائه شود. چنین نشانه‌هایی محور اصلی تحول در تحلیل نیروهای تاثیرگذار در سیاست منطقه‌ای و بین المللی محسوب می‌شود. محور اصلی مقاومت اسلامی را می‌توان در زمان پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس مورد توجه قرار داد. بنابراین زبان سیاسی مقاومت اسلامی در دهه‌ی 1980 از فراگیری و کارآمدی عملی بیشتری در برخورد با رهیافت‌های پوزیتویستی رئالیسم ساختارگرا و نمادهای عینی آن در سیاست بین الملل برخوردار بوده است.}, keywords_fa = {مقاومت,هویت,زبان سیاسی,هنجارهای ایدئولوژیک,شهادت,موازنه هنجاری,آرمان‌گرایی,بسیج اجتماعی,سیاست بین الملل}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_41882.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_41882_0f5f38597d8c36a78b792bef5548229c.pdf} } @article { author = {Mossalanejad, Abbas}, title = {Iran's Balance of Power Analysis in Realism and Neorealism Approaches}, journal = {International Relations Researches}, volume = {1}, number = {1}, pages = {131-158}, year = {2011}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {Regional balance is considered as one of the most important issues for international and national security scholars. Each scholar has attempted to explain several aspects of balance of power. Some believe that without balance, the international system will not last. While the other hold the opinion that emphasis upon the issue of regional balance by superpowers means ignoring the necessities of the regional countries behavior, therefore, great power intervention in the process of regional balance makes theoretical and analytical indicats of this theory inefficient. On the other hand, geopoliticians also focus on the manner of geographical, political and strategic interaction. They argue that geopolitical changes will come naturally from changes in the above mentioned factors of defence and security policy. This will change the regional balance of power. If the changing balance of power continues, there will be regional conflicts. So geopoliticians like international relations theorists are emphasizing the need for balance of power in maintaining the regional balance and stability. Regional fields are considered as mid-level geopolitical area. Thus, the balance of power requires that actors of international system should match and any increase in a rival's power could change the balance condition.}, keywords = {Regional balance,Balance of Power,Structure of International System,conflict,Balancer State,Multilateralism}, title_fa = {تحلیل سیاست موازنه قدرت ایران در رهیافت رئالیستی و نئورئالیستی}, abstract_fa = {موازنه منطقه‌ای یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث نظریه‌پردازان روابط بین‌الملل و امنیت ملی محسوب می‌شود. هریک از نظریه پردازان تلاش دارند تا جلوه‌هایی از موازنه قدرت را تبیین نمایند. برخی از آنان اعتقاد دارند که ساختار نظام بین‌الملل بدون وجود توازن، ادامه پیدا نخواهدکرد. برخی دیگر، براین اعتقادند که تاکید بر موازنه منطقه‌ای توسط قدرت‌های بزرگ به معنای نادیده گرفتن ضرورت‌های رفتار استراتژیک کشورهای منطقه‌ای محسوب می‌شود. بنابراین مداخله‌ی قدرت‌های بزرگ در فرایند توازن منطقه‌ای، شاخص‌های تئوریک و تحلیلی موازنه‌ قدرت را ناکارآمد می‌سازد. از سوی دیگر، ژئوپلیتیسین‌ها نیز در چگونگی تعامل نیروهای جغرافیایی، سیاسی و راهبردی تاکید دارند. زمانی که مولفه‌های یادشده در سیاست دفاعیـ امنیتی کشورها با تغییر روبه رو می‌شود، طبیعی است که شکل‌بندی‌های ژئوپلیتیکی نیز با تغییر همراه خواهد شد. این امر، موازنه قدرت منطقه‌ای را تغییر خواهد داد. اگر تغییر در موازنه قدرت گسترده و فراگیر باشد، درآن شرایط زمینه برای شکل‌گیری منازعات منطقه‌ای به وجود می‌آید. بنابراین ژئوپلیتیسین‌ها نیز همانند نظریه پردازان روابط بین‌الملل بر ضرورت توازن قدرت برای تداوم تعادل و ثبات منطقه‌ای تاکید دارند. حوزه‌های منطقه‌ای به عنوان سطح میانی منطقه ژئوپلیتیکی محسوب می‌شوند. بنابراین، توازن قدرت در سطوح میانی نظام بین‌الملل در شرایطی انجام می‌گیرد که هیچ یک از بازیگران منطقه‌ای به برتری قدرت دست پیدا نکنند. این امر، بیانگر آن است که اگر کشوری در محیط امنیت منطقه‌ای به قدرت مازاد دست پیدا کند، در آن شرایط موازنه منطقه‌ای تغییر پیدا خواهدکرد.}, keywords_fa = {موازنه منطقه­؛ ای,موازنه قدرت,ساختار نظام بین الملل,منازعه,نیروی موازنه­؛ گر,چندجانبه­؛ گرایی}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_41883.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_41883_95bd415359ba28bb811c9d1c69709cb1.pdf} } @article { author = {Tavana, Mohammad Ali and Roshan, Amir and Biglari, Monije}, title = {The Future of Political Islam in the Age of Globalization Reviews on Different Perspectives}, journal = {International Relations Researches}, volume = {1}, number = {1}, pages = {159-182}, year = {2011}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {In recent years, two main views of political Islam have been shaped; one view argues that political Islam is a modern and peaceful phenomenon that compromise is possible between Islam and the western modern concepts. This means political Islam is not only a traditional phenomenon, but also accepts the logic of western modernity. Another view believes that political Islam is a violent, non-democratic and traditional phenomenon. This means political Islam seems like an old-fashioned phenomenon that does not have any purpose except to refuse modern relationship and destroy the status quo. According to the first view, political Islam will finally merge into western modernity formulated, meaning that the superior logic will eventually accept western modernity. In the second approach War and conflict between political Islam and Western modernity is inevitable, and the end of this war is destruction of political Islam against western modernity’s superior power. Conversely, this paper will suggest a third view. According to this view, the nature of Islam is not violent and undemocratic, and is not necessarily inconsistent with the western modern concepts. Although political Islam is a modern phenomenon, it has a deep root in tradition. Hence, it can be considered as a traditional-modern phenomenon which refers to the ideal of Islam in one hand, and the realities of the modern world on the other hand. The nature of political Islam is not violent, but it based on reason of divine wisdom which comes only from God. In this case, what will happen to Islam’s future? This view holds the opinion that in the future, political Islam - according to his intellectual nature - will not merge into western modernity, nor overcome the discourse, but it will take advantage of the relationships governing international relations, and become a discourse among others. In other words, political Islam in the age of globalization, postmodernism (Decentralization) and multiculturalism will follow its own logic. The result is that political Islam as a traditional-modern phenomenon will not only attract negative context, but also there is a need for affirmative action; meaning that it will reproduce its own socio-political context which called religious democracy.}, keywords = {Futurology,Political Islam,modernism,globalization,Religious Democracy}, title_fa = {آینده اسلام سیاسی در عصر جهانی شدن: مروری بر دیدگاه های مختلف درباره آینده اسلام سیاسی}, abstract_fa = {در سال‌های اخیر دو دیدگاه اصلی درباره اسلام سیاسی شکل گرفته است؛ یک دیدگاه معتقد است؛ اسلام سیاسی، پدیده‌ای مسالمت‌جوو مدرن است و امکان سازش میان آن و مفاهیم مدرن غربی وجود دارد. بدین معنا اسلام سیاسی نه تنها پدیده‌ای سنتینیست بلکه نهایتا منطق مدرنیته غربی را نیز می‌پذیرد و دیدگاه دیگر معتقد است؛ اسلام سیاسی، پدیده‌ای خشونت آمیز، غیر دمکراتیک و سنتی است. بدین معنا اسلام سیاسی پدیده‌ای کهنه و نخ نماشده است که هدفی جزء رد مناسبات مدرن و تخریب خشونت آمیز وضع موجود ندارد. بر اساس دیدگاه اول اسلام سیاسی نهایتا در درون صورتبندی غربی مدرنیته حل خواهد شد، بدین معنا که نهایتا منطق برتر مدرنیته غربی را می‌پذیرد و بر اساس دیدگاه دوم، جنگ و منازعه میان اسلام سیاسی و مدرنیته غربی ناگزیر است و سرانجام این جنگ نیز نابودی اسلام سیاسی در برابر قدرت برتر مدرنیته غربی است. در مقابل این دو دیدگاه، مقاله حاضر دیدگاه سومی را مطرح می‌کند. بر اساس این دیدگاه، اسلام بنا به ماهیت پدیده‌ای خشونت آمیز و غیر دمکراتیک نیست اما ضرورتا با مفاهیم مدرن غربی نیز همخوانی ندارد. بر اساس این دیدگاه اسلام سیاسی هر چند پدیده‌ای مدرن است اما ریشه در سنت عمیق اسلامی دارد. بدین معنا می‌توان آن راپدیده‌‌ای سنتی-مدرن دانست که یک پای در سنت آرمانی اسلام و یک پای در واقعیات دنیای مدرن دارد. از نظر ماهیت نیز اسلام سیاسی نه خشونت محور بلکه عقل محور است، هر چند این عقل محوری مبنایی الهی-بشری دارد و نه صرفا اومانیستی. با این اوصاف آینده اسلام سیاسی چه خواهد بود؟ این دیدگاه معتقد است؛ در آینده اسلام سیاسی –با توجه به ماهیت عقلانی خود- نه در درون گفتمان مدرن غربی حل خواهد شد و نه مغلوب این گفتمان خواهد شد بلکه از مناسبات حاکم بر روابط بین‌الملل بهره خواهد برد و به گفتمانی در میان سایر گفتمان بدل خواهد شد. به بیان دیگر، اسلام سیاسی در عصر جهانی شدن، پسامدرنیسم (تمرکززدایی) و چند فرهنگ گرایی منطق خاص خود را دنبال خواهد نمود. نتیجه این که اسلام سیاسی به عنوان یک پدیده سنتی-مدرن صرفا وجه سلبی نخواهد داشت، یعنی صرفا ارزشهای غربی را به چالش نخواهد کشید، بلکه وجه ایجابی نیز خواهد داشت، بدین معنا که صورتبندی سیاسی اجتماعی خاص خود –یعنی مردم سالاری دینی- را بازتولید خواهد نمود.}, keywords_fa = {آینده شناسی,اسلام سیاسی,مدرنیته,جهانی شدن,مردم­,سالاری دینی}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_41884.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_41884_27895840e1c598cb64b1baf078777ce2.pdf} } @article { author = {Aghababaei, Hossein}, title = {Relativism of human rights and religious extremism}, journal = {International Relations Researches}, volume = {1}, number = {1}, pages = {183-206}, year = {2011}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {One of the fundamental debates regarding human rights is its universality or relativity. The vision of universal human rights argues that rights enshrined in human rights documents, especially the first generation of human rights which is reflected in the Universal Declaration of Human Rights (UDHR) and some regional documents, are general and universal law. For instance, human dignity and the right to life are rights of human beings regardless of their region or territory. In contrast, the front view does not accept the nature of universal human rights due to the origin, culture and dominant ideology which have shaped the UDHR. So it is accepted relativityas a human rights standard. Each of these approaches will naturally lead to different effects on practice level and society. In this paper the right to life as one of the fundamental human rights has been explored from the perspective of both approaches, and the relationship between religious extremism and these views has been studied. The main research question is that what is the relationship between relativism of human rights and religious extremism? Research hypothesis is that religious extremism and terror, resorting to the name of religion, can be related to relativism of human rights.}, keywords = {Human rights,Religious extremism,Relativism of human rights,Universality of Human Rights,Right to Life}, title_fa = {نسبی گرایی حقوق بشر و افراط گرایی مذهبی}, abstract_fa = {یکی از بحث های بنیادین در خصوص حقوق بشر، جهان شمول و عام بودن حقوق بشر یا نسبی بودن آن است. دیدگاهی که از جهان شمول بودن این حقوق سخن می گوید، معتقد است حقوق مصرح در اسناد حقوق بشر و به ویژه حقوق بشر نسل اول که در اعلامیه جهانی حقوق بشر و برخی اسناد منطقه ای انعکاس یافته است، حقوقی عام و جهان شمول است. به عنوان مثال، حق کرامت انسانی، حق حیات و مواردی این چنین، حقوقی برای نوع بشر، فارغ از تعلق به آیین، سرزمین و ... است. دیدگاه مقابل، با توجه به خاستگاه و فرهنگ و ایدئولوژی غالب در نزد نویسندگان اعلامیه جهانی حقوق بشر، جهان شمول بودن آن را قبول نداشته و به گونه ای نسبی و فرهنگی، مفاد آن اعلامیه و از جمله حقوق مورد اشاره را می پذیرد. به طور طبیعی، هر کدام از این دیدگاه‌ها در صحنه عمل و اجتماع آثار متفاوتی را بروز خواهد داد. در این مقاله، حق حیات به عنوان یکی از حقوق بنیادین بشر از منظر دو دیدگاه جهان شمولی و نسبی گرایی بررسی و در بیان رابطه افراط گرایی مذهبی با نسبی گرایی حقوق بشر، این فرضیه پیگیری شده است که افراط گرایی مذهبی و توسل به خشونت و آدمکشی به نام دین و به ویژه کشتن پیروان ادیان یا مذاهب دیگر با تمسک به دین، صرف نظر از این که در بسیاری از موارد پایه و اساس دینی نداشته و انگیزه های پست مادی و کینه توزی های شخصی عامل محرک و انگیزه اصلی آن است، اگر بخواهد به برداشت و توجیه دینی نسبت داده شود، به گونه ای با نسبی گرایی در بحث حقوق بشر مرتبط می شود.}, keywords_fa = {حقوق بشر,افراط گراییی مذهبی,نسبی گرایی حقوق بشر,جهانشمولی حقوق بشر,حق حیات}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_41885.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_41885_69f5dfd53edccb4344378166e7e7ed9f.pdf} } @article { author = {Niakoee, Amir and Sabouri, Ziaoddin}, title = {Parties and Political Cultures in Egypt (The Case Study: Islamism)}, journal = {International Relations Researches}, volume = {1}, number = {1}, pages = {207-235}, year = {2011}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {Egypt is consideredas the cradle of thought in the Arab worldand one of the leading Countries inthe Islamic worldwhich hashad profound effects on other Arab Countries.Over the last century,there have been a number of different types of parties and political culture, including Secularism and Islamism, in this country. After Mubarak’s fall and the expansion of political freedom, the effects of political parties have been increasing and aseverecompetitionexists between the parties. This articleseeks to examine the most important political and ideological trends in Egypt after Mubarak.Accordingly, the authors have tried responding to this question: what is the role and place of various parties and political cultures, especially Islamism, after Mubarak’s fall? The findings show that due to religious context inside Egypt,Islamism which has different representatives with various interpretation of Islam is undoubtedly the most important trend in Egypt and it seems Islamistswill come to power through free elections.}, keywords = {Islamism,parties,culture,secularism,Muslim brotherhood}, title_fa = {احزاب و فرهنگ های سیاسی مختلف در مصر (با تاکید بر جریانات اسلام گرایی)}, abstract_fa = {چکیده:مصر مهد اندیشه در جهان عرب و از کشورهای پیشتاز جهان اسلام محسوب میشود و همواره تحولات سیاسی فکری این کشور تاثیر سرایتی عمیقی بر سایر کشورهای منطقه داشته است. در این کشور در طی سده اخیر، مجموعه متنوعی از احزاب و فرهنگهای سیاسی از سکیولاریسم تا اسلام گرایی حضور داشته اند. متعاقب سقوط مبارک و در پرتوی گسترش آزادی سیاسی در این کشور، تاثیرگزاری جریانات مختلف سیاسی و مذهبی گسترش یافته و هم اکنون رقابت قابل توجهی میان گرایشهای سیاسی و فکری مختلف از جمله میان اسلام گرایی و سکیولاریسم به چشم می خورد. این مقاله به دنبال آن است که به بررسی دقیق تر مهمترین جریانات سیاسی و فکری در این کشور پس از سقوط مبارک بپردازد تا تصویری واقعی تر از سپهر سیاسی فکری مصر و بازیگران تاثیرگذار در این کشور حاصل آید. بر این اساس، تلاش خواهیم کرد با بهره گیری از رویکرد جریان شناسی فکری به پرسش زیر پاسخ دهیم: نقش و جایگاه کنونی احزاب و فرهنگهای سیاسی مختلف در مصر به ویژه جریانات اسلام گرایی چگونه است؟ یافته های مقاله حاکی از آن است که با توجه به بافت مذهبی مصر، جریانات اسلام گرایی که البته خود نحله های متنوع و رقیبی را دربر می گیرند، هم اکنون در عرصه سیاسی و فکری مصر پیشتاز بوده و احتمالا در شرایط برگزاری انتخابات آزاد مهمترین بازیگران سیاسی این کشور خواهند بود.}, keywords_fa = {اسلام گرایی,سکیولاریسم,اخوان المسلمین,دموکراسی,لیبرالیسم}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_41886.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_41886_b12131e1776c137a20914d7dcb393fac.pdf} }