per
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
2015-01-01
4
14
11
30
41968
حقوق بشر و انجام مذاکرات نهادینه جهانی و منطقه ای، راهکار تحقق امنیت جامع
Human Rights and the Implementation of Global and Regional Institutionalized Negotiations: The Guideline to the Materialization of the Comprehensive Security
رضا سیمبر
rezasimbar@hotmail.com
1
غلامرضا اسداللهی
2
استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان
دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه گیلان
حقوق بشر در دهه های اخیر به عنوان یکی از اصلی ترین چالش های برجسته در عرصه روابط بین الملل، مورد توجه صاحب نظران و سیاستمداران می باشد. امروزه همه آنها اتفاق نظر دارند که بنیاد و اساس آن همراه با آفرینش انسان بوده است ، اما مصادیق آن در جوامع گوناگون فرق دارد. برخی آن را کاملا انسان ساخته، عده ای مطابق طبیعت انسان و عقل آن (حقوق طبیعی) و گروهی آن را برخلاف جریان روح آدمی دانسته، در حالیکه بسیاری آن را الهی می پندارند. براین اساس، تمام مکاتب و مذاهب جهان بر تبیین و تحکیم پایه های حقوق بشر در جامعه جهانی کنونی متفق القول بوده، ولی بزرگترین چالش آنها اختلاف در مصادیق خواهد بود. در همین راستا می توان گفت این مقوله در پارادایم صلح و امنیت دیده شود. با توجه به این، هدف نهایی این پژوهش گنجاندن موضوع حقوق بشردر مباحث امنیت جامع در سیاست جهانی می باشد به نحوی که با تحلیل سازه انگارانه و گفتمانی، لزوم رویکرد و راهکار انجام مذاکرات رسمی بین المللی در این خصوص تبیین گردد. با فرض این موضوع، سوال مطرح می گردد که چه راهکارهایی برای نزدیک شدن دیدگاهای حقوق بشر در جهت تحقق نظریه امنیت جامع در سیاست جهانی وجود دارد؟برای پاسخ به این سوال ، با روش کیفی و نیز استدلالهای استقرایی و قیاسی به تجزیه و تحلیل موضوع پرداخته می گردد.نتایج نشان می دهدانجام مذاکرات نهادینه در سطح جهانی و منطقه ای در قالب سازمان هایی مانند سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و سازمان همکاری اسلامی بهترین راهکار تحقیق امنیت جامع می باشد.
The Human Rights as one of the most prominent fundamental challenges in the field of International Relations has gained special attention by the experts and politicians in the recent decades. Now a days, all of them have consensus on the fact that its foundation and principle have come with human’s birth, yet its instances vary in different societies. According to some it is totally human-made, a few attribute it to the human’s nature and mind (natural law) and some other take it against the spirit of human while many assume it as divine. Accordingly, all the religions and school of thoughts in the world agree on the explanation and strength of the human rights in the present world community, however their greatest challenge will be the difference on instances. In this regard, it could be said that this issue is seen in the peace and security paradigm. Considering this, the ultimate aim of this research is to incorporate the issue of human rights in the discussions of comprehensive security in global politics through the constructivist and discourse analysis in which the necessity of the approach and guideline for the implementation of the formal international negotiations are explained. Hypothesizing this issue, the question arises is that what are the guidelines and policies for integrating the human rights perspectives towards the materialization of comprehensive security in global politics?
https://www.iisajournals.ir/article_41968_acf31aa1875f7538460acdce839a108f.pdf
حقوق بشر
اسلام
غرب
نظام بین الملل
امنیت جامع
Human rights
Islam
West
International System
comprehensive security
per
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
2015-01-01
4
14
31
58
41969
تحولات ژئوپلیتیک دریای جنوبی چین و راهبرد بازیگران منطقهای و فرامنطقهای: آثار و پیامدها
The Geopolitical Developments of South Chinese Sea and the Strategies of the Regional and Trans-Regional Players: Impacts and Implications
ضیاءالدین صبوری
1
امیر قیاسی
2
پژوهشگر روابط بین الملل و دبیر انجمن ایرانی روابط بینالملل
دانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی
دریای جنوبی چین در زمان جنگ جهانی دوم و جنگ سرد از نظر ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی برای کشورهایی نظیر: ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی و ژاپن از اهمیت ویژهای برخوردار بود. این کشورها از این دریا در قالب فرصتی برای افزایش حضور و نفوذ خود در شرق آسیا بهره میبردند. اگرچه با کاهش نفوذ ژاپن و فروپاشی شوروی از تعداد بازیگران در این حوزه کاسته شد، اما اخیراً ظهور قدرتهای بزرگ و متوسط در منطقه زمینهساز تحولاتی جدید در این دریا شده است. علاوه بر این در سالهای گذشته نهتنها از ارزش این دریا کاسته نشده بلکه با کشف منابع معدنی، نفتی و گازی در این حوزه، بر اهمیت آن افزوده شده است. این عوامل به همراه روند روبه رشد قدرت اقتصادی و نظامی چین و قدرت منطقهای شدن آن، تحولاتی را در این دریا بوجود آورده است که موجب افزایش نقشآفرینی بازیگران منطقهای و فرامنطقهای شده است. با این وجود سوالاتی که در این پژوهش درصدد پاسخ به آنها هستیم این است که با تحولات ژئوپلیتیکی رخ داده در دریای جنوبی چین و افزایش تعداد بازیگران منطقهای و فرامنطقهای در این دریا، این بازیگران چه اهدافی را دنبال میکنند؟ و راهبردها و سیاستهای این بازیگران چه پیامدهایی را در این دریا به همراه اشته است؟ فرضیهی این پژوهش این است که افزایش قدرت چین، ورود بازیگران متوسط منطقهای و نیز قدرتهای فرامنطقهای همزمان با تحولات ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی دریای جنوبی چین در سالهای اخیر منجر به افزایش ادعاهای بازیگران نسبت به این دریا و تلاش برای افزایش نفوذ و کنترل بر این دریا در جهت دستیابی به منابع موجود آن شده است که این مسأله بستر تشدید تنشها و افزایش بیثباتی در منطقه را فراهم نموده است.
The Chinese South Sea during WWII and the Cold War had a special importance for countries such as USA, USSR and Japan from a geopolitical and geostrategic point of view. These countries used to enjoy this sea as an opportunity for increasing their presence and influence in the East Asia. Though, the decreased influence of Japan and the collapse of the USSR limited the number of players in this area, yet the recent emergence of great and middle powers in the region have brought about new developments in this sea. In spite of that, its significance has not diminished in the last years and rather with the exploration of mineral, gas and oil sources in this area, it has gained more significance. These factors, along with the trend of the growing economic and military power of China and its capability to become a regional power have caused certain developments which led to a greater role playing of the regional as well as trans-regional states. In this regard, the questions that we would like to address are: with the geopolitical developments and increased number of regional and trans-regional players in this sea, what objectives theses players seek? And what implications the strategies and policies of these players have brought about in this sea? The hypothesis of this paper is that the increased power of China, emergence of the regional and trans-regional players with the recent geopolitical and geo-economic developments in the South Chinese Sea led to the proclamations of the players regarding this sea and at the same time their efforts to expand their influence and control over the sea aimed at attaining available sources which have paved the way for more tension and increasing instability in the region.
https://www.iisajournals.ir/article_41969_788fa9969e689fa72af067fb1f3a253f.pdf
دریای جنوبی چین
ژئوپلیتیک
بیثباتی
قدرتهای منطقهای
قدرتهای فرامنطقهای
South Chinese Sea
Geopolitics
Instability
regional powers
Trans-regional powers
per
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
2015-01-01
4
14
59
85
41970
دستورموقت در داوری های ملی وبین المللی
Interlocutory Order in National and International Arbitration
سیدمحمد اسدی نژادطاهرگورابی
asadinezhad@guilan.ac.ir
1
میرحامد اسدی نژادطاهرگورابی
2
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان
دانش آموخته حقوق خصوصی دانشگاه گیلان
یکی از مهمترین ویژگیهای داوری و علت اصلی گرایش مردم به آن به جای مراجعه به دادگاه دادگستری حفظ اسرار طرفین دعواست. با این حال در برخی از موارد مراجعه و دخالت دادگاه دادگستری اجتناب ناپذیر است. به طوری که در بعضی از موارد عدم مراجعه به دادگاه موجب بروز خساراتی جبران ناپذیر است که بعدها اگر هم حکم به نفع خواهان صادر گردد جبران آن با مشکل مواجه میشود. از جمله اقداماتی که ذینفع جهت جلوگیری از بروز خسارات میتواند انجام دهد درخواست دستور موقت میباشد که در داوری داخلی بر عهده دادگاه است و بعد از احراز فوریت صادر میگردد. قانون داوری تجاری بین المللی ایران مصوب 1376 در ماده 9 و 17 اختیار صدور دستور موقت را برای داور به روشنی در نظر گرفته، در حالی که قانون آیین دادرسی مدنی سکوت اختیار نموده است. با توجه به سکوت قانون آیین دادرسی مدنی، در این مقاله به دنبال جواب این سوال هستیم که آیا در داوری داخلی همانند داوری بین المللی داوران حق صدور دستور موقت را دارند؟ چنانچه ذینفع جهت دستور موقت به دادگاه دادگستری مراجعه کرد به معنی عدول از داوری است؟
reason why people tend to refer to it rather than to justice administration court is the protection of the secrets of both parties to the litigation. Nevertheless, in some cases the resort to justice administration court is inevitable in such a way that non-reference to the court can cause irreparable loss, of which the compensation can later be difficult to achieve even if the judgment has been issued in favor of the petitioner. One of the measures which the beneficiary can take to prevent losses from occurrence is to request the interlocutory order which is within court jurisdiction in the national arbitration to be issued after its urgency has been established. Articles 9 and 17 of Iranian law of international trade arbitration approved in 1997 clearly stipulate that the arbitrator is authorized to issue the interlocutory order, whereas the law concerning the procedure of civil proceedings remains silent. Considering the silence of civil proceedings law, this article seeks to answer the questions whether national arbitrators, like international ones, are entitled to issue interlocutory orders? and whether this constitutes arbitration withdrawal if the beneficiary refers to the justice administration court in order to request the interlocutory order?
https://www.iisajournals.ir/article_41970_bb2b3ab91cf96c649d369343b2bf4561.pdf
داوری داخلی
داوری بین المللی
دستور موقت
موافقتنامه داوری
National Arbitration
international arbitration
Interlocutory Order
Arbitration Agreement
per
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
2015-01-01
4
14
87
122
41971
نظامیان و گذار به دموکراسی در کشورهای عرب: مطالعه موردی نقش نظامیان در تحولات سیاسی-اجتماعی مصر (20115-2011)
Militarists and Transition towards Democracy in the Arab Countries: Case Study of the Role of Militarists in Egyptian Socio-Political Developments
سید جلال دهقانی فیروزآبادی
jdehghani20@yahoo.com
1
پریسا کریمی
parisakarimi77@yahoo.com
2
استاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی
مداخله نظامیان در سیاست درکشورهای جهان سوم و خاورمیانه، پدیدهای رایج در نیمه دوم قرن بیستم بوده است. با توجه به این که از سال 1952 به بعد نظامیان در عرصههای سیاسی و اقتصادی مصر دست برتر را داشتهاند و در تحولات اخیر نیز از آغاز انقلاب تا کودتا علیه اخوان المسلمین و به قدرت رسیدن سیسی نقش مهمی داشتهاند، مطالعه در باب روند قدرتیابی آنان در صحنه سیاسی مصر ضروری به نظر می رسد. مقاله حاضر پس از مرور و ارزیابی نظریههای مطرح درخصوص نظامیان و سیاست، به بررسی نقش نظامیان در فرایند گذار به دموکراسی در این کشور پرداخته است. به عقیده نگارنده نقش نگهبان و تسهیل کنندهی ارتش در فرایند مدرنیزاسیون الزاماً در فرایند دموکراتیزاسیون قابل تعریف نیست و در واقع آنچه در تحولات امروز مصر شاهد هستیم عبات است از فقدان انسجام رویکردی میان سران ارتش، تداوم وابستگی ارتش به امریکا، تلاش مجدد نظامیان برای بازتولید شبه اقتدارگرایی دوران مبارک، توسل به شیوههای قدیمی همچون نظامیکردن و امنیتیکردنِ دولت و فقدان اراده مبتنی بر واگذاری قدرت به غیرنظامیان. این عوامل بیتردید با ایفای نقش مثبت و موثر نظامیان در فرایند گذار به دموکراسی در مصر منافات دارند. این مقاله در چارچوب پارادایم تفسیرگرا و با بهرهگیری از روش تبیینی- تحلیلی، به برررسی مباحث پیشگفته پرداخته است.
Militaristic intervention in politics in the third world countries and especially in Middle East has been a common phenomenon in the second half of the twentieth century. Due to the fact that since 1952 onwards the Egypt's military apparatus has enjoyed special privileges in political and economic arenas and played considerable role in recent movements from beginning of revolution till the coup against Muslim Brotherhood and gaining political power, it seems necessary to study the process of gaining power by the militarists in the Egyptian political scene. This article is an attempt toreview and evaluate established theories of militarists and politics and eventually to examine therole of the militarists in the process of transition to democracy in the country. The authors believe that military's role as the guardian and facilitator of modernization process is not necessarily applicable in democratization process. In fact what we are witnessing in today Egypt's events consists of uncoordinated approaches among military leaders, continued military dependence to America, reproduction of quasi- authoritarianism of Mubarak, resorting to the old methods of militarizing and securitizing the government and the lack of will to transfer the power to the civilians. These factors are certainly incompatible with a positive and effective role of the military in the process of transition to democracy in Egypt. This paper addresses the issue in the framework of interpretivist paradigm and with use of analytical-explanatory method.
https://www.iisajournals.ir/article_41971_9ced9bb3579f98f004d25a25673250f8.pdf
دموکراسی
نظامیان
ارتش
مصر
کودتا
Democracy. Militarists
Army
Egypt
Coup
per
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
2015-01-01
4
14
123
154
41972
تنگنای امنیتی؛ رفتارشناسی شورای همکاری خلیج فارس در قبال برنامه هستهای ایران
Security Dilemma: Study of Persian Gulf Cooperation Council's Attitude
Toward Iran's nuclear Program
حبیب اله ابوالحسن شیرازی
habib_shirazi@yahoo.com
1
حمید نیکو
hamid.nikoo@gmail.com
2
دانشیار روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
کارشناس ارشد مطالعات منطقه ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
شورای همکاری خلیج فارس با هدف مقابله با آنچه خطر انقلاب اسلامی نامیده میشد، تشکیل شد. اگرچه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس غیر از ایران نگرانیهای امنیتی دیگری مانند هراس از بیثباتیهای داخلی و خیزشهای مردمی دارند، اما از نظر آنها ج. ا. ایران مهمترین و جدیترین تهدید خارجی به شمار میرود که این دیدگاه پس از انقلابهای عربی تشدید شده است. دیدگاههای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در رابطه با ایران در بسیاری موارد مشابه است و در برخی موارد تفاوت جزئی با یکدیگر دارد. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به تنهایی قادر به نقشآفرینی عمده امنیتی نیستند. به همین دلیل امنیت خارجی این کشورها در ائتلاف با کشورهای منطقه و یا قدرتهای بزرگ تعریف میشود و عربستان سعودی محور اصلی شورای همکاری خلیج فارس به شمار میرود. پس از پایان جنگ تحمیلی با حرکت ج. ا. ایران به سوی ساخت و گسترش فناوری موشکهای بالستیک و گسترش برنامه هستهای، احساس تهدید کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تشدید شد. آنها به طور مشترک در پی متوقف کردن برنامه هستهای ج. ا. ایران بودهاند. همچنین سیاست این کشورها در مقابل ایران به شدت تحت تاثیر سیاستهای امریکا در منطقه و به ویژه در قبال ج. ا. ایران بوده است. این مقاله درصدد است ضمن بررسی نگرانیهای امنیتی شورای همکاری خلیج فارس و راهبردهای این شورا برای موازنه قوا و دنبالهروی در سامانه امنیتی خلیج فارس، رفتارشناسی شورای همکاری خلیج فارس در قبال برنامه هستهای ایران را مورد تحلیل و واکاوی قرار دهد.
Persian Gulf Cooperation Council was created with the aim of confronting what was called threat of Islamic Revolution. Although the Persian Gulf Cooperation Council countries except Iran have security concerns, such as fear of internal instability and popular uprisings, but they see Iran as the most serious external threat and this viewpoint has been intensified after the Arab world's revolutions. The perspectives of the Persian Gulf Cooperation Council countries regarding Iran, in many cases, are the same and in some cases there are minor differences. These countries alone cannot paly a major security role. That is why the foreign security of these countries is determined in alliance with the great powers and regional countries and Saudi Arabia is the main axis of the Persian Gulf Cooperation Council.After Iraq-Iran war, I. R. of Iran moved toward building and developing ballistic missile technology and nuclear program which caused Persian Gulf Cooperation Council countries feel an intensified threat. They have been jointly seeking to stop I. R. of Iran nuclear program. The politics of these countries have strongly been influenced by US regional policy particularly towards Iran.This paper attempts to analyze the attitudes of Persian Gulf Cooperation Council regarding Iran's nuclear program while examining the security concerns of these countries and the council’s strategies for balance of power and follow-up in the security system of the Persian Gulf region
https://www.iisajournals.ir/article_41972_bda6809f6c619599270b1308ab796ffe.pdf
برنامه هستهای ایران
شورای همکاری خلیج فارس
موازنه قوا
دنبالهروی
قدرت هژمون
مهار
Iran&rsquo
s Nuclear Program
Persian Gulf Cooperation Council
Balance of Power
Hegemonic Power
Containment
per
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
2015-01-01
4
14
155
178
41973
هژمونی و شکست اخوان المسلمین مصر(2011-2013)؛ چرخش فرصت های سیاسی و زمینه-های داخلی
Hegemony and the Defeat of the Muslim Brotherhood in Egypt (20011-2013): Return of Political Opportunities and Internal Context
سید حمداله اکوانی
hamdallah.akvani@gmail.com
1
امران کیانی
ekianh2@yahoo.com
2
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه یاسوج
جنبش انقلابی سالهای 2011 تا 2013 مصر را باید منازعه دو گفتمان «اسلامگرا» و «سکولار» برای هژمونی بر جامعه مصر ارزیابی کرد. حاصل این منازعه، هژمونی موقت و شکننده اسلامگرایان اخوانی بود. یک سال از هژمونی نسبی گفتمان اسلامگرا نگذشته بود که زمینه برای استیلای مجدد گفتمان اقتدارگرای سکولار از طریق کودتا فراهم گشت. سوال اصلی این مقاله این است که چه عواملی باعث شد گفتمان اسلامگرای اخوانالمسلمین شکست خورده و زمینه برای گفتمان رقیب فراهم شود؟ مقاله حاضر این فرضیه را به آزمون میگذارد که «بهرهگیری از فرصتهای سیاسی شرایط جنبشی(ساختار ائتلاف قوی اسلامگراها و گروههای حاشیهای، ساختار اختلاف قوی مخالفان، بهرهمندی از صنفهای اصلاحگر قوی)» عامل هژمونی موقت اخوان المسلمین شد؛ و «واگرای درونی گفتمان اسلامگرا» از یک سو و «چرخش فرصتهای سیاسی به سود ائتلاف مخالفان در نتیجه ناتوانی اخوان در حل بحرانهای فرصتزا» از سوی دیگر، زمینهساز شکست اخوانالمسلمین مصر بوده است. چارچوب نظری و روشی مورد استفاده این پژوهش، الگوی است که از ترکیب دو نظریه فرصتهای معنایی و تحلیل گفتمان حاصل شده است.
TheEgyptian revolutionary movement of 2011 to 2013 should be taken as a clash of two discourses of "Islamist" and "secular" to dominate the Egyptian society. The outcome of this conflict was the transitional and fragile Islamist hegemony of brotherhood. It was not a year passed from the relative hegemony of Islamist discourse that the way was paved for the reemergence of the hegemony of authoritative secular discourse through the coup. The main question is that what were the factors for the failure of Akhavan’s Islamic discourse and the context for the appearance of the opponent’s discourse? The present study using discourse analysis and structure political opportunities theory intends to prove this hypothesis thatthe Muslim Brotherhood group couldn’t make its discourse hegemonic and stabilize the intended concept of disciplinary among the thought line of the society
https://www.iisajournals.ir/article_41973_42cc36b318b4600109eef85aa4087068.pdf
اخوان
المسلمین
هژمونی
جنبش انقلابی مصر
چرخش فرصت
های سیاسی
Structure ofPolitical Opportunities
CoalitionStructure
Difference CoalitionStructure
Egypt'
s Revolutionary Movement
The Muslim Brotherhood
Hegemony
per
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
2015-01-01
4
14
179
214
41974
جنبه های حقوقی اصول حاکم بر فضای ماورای جو
Legal Aspects of Governing Principles on Outer Space
همایون مافی
hmynmafi@yahoo.com
1
وحید بذار
2
دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران
دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق دانشگاه علامه طباطبایی
تا سال 1957، بشر سه منطقه را شناخته بود: زمین، دریا و هوا. پس از دسترسی انسان به فضای ماورای جو، تبیین نظام حقوقی آن، اجتناب ناپذیر می نمود. با توجه به بکر بودن حقوقی قلمرو فضای ماورای جو، ویژگی های بدیع آن شامل اعمال دو اصل عدم تخصیص و آزادی بهره برداری است. سازمان یافتگی آزادی های فضایی، آن ها را در چارچوب اصولیخاص تنظیم و تنسیق می کند. اصول خدشه ناپذیری چون آزادی فضای ماورای جو، استفاده از فضای ماورای جو برای اهداف صلح آمیز، آزادی کاوش و بهره برداری از فضای ماورای جو برای تمامی کشورها، ثبت تمامی اشیای فضایی، همکاری بین المللی در کاوش و استفاده از فضای ماورای جو،بر فعالیت های فضایی حاکم است. در حال حاضر اصول مذکور، مورد توافق کل جامعه ی بین المللی است و در مصوبات سازمان ملل و معاهدات بین المللی فضایی به طور مکرر مورد تصدیققرار گرفته اند. این مقاله سعی دارد تا با تجزیه و تحلیل حقوقی اصول حاکم بر فضای ماورای جو، به این پرسش اصلی پاسخ دهد که آیا این اصول توانسته اند چارچوب حقوقی مشخصی را برای نظام حقوقی فضای ماورای جو ترسیم کنند یا خیر؟
Until 1957, the human had recognized three areas: earth, sea and air. After the access of human to outer space, the exploration of its legal system became unavoidable. Considering the new legal scope of outer space, its novel features include the application and two principles of non-allocation and freedom of utilization. The organized space freedoms regulate them in the framework of special principles. Non-defective principles such as outer space freedom, use of outer space for peaceful purposes, freedom of exploration and utilization of outer space for all countries, registration of all space objects, international cooperation in exploration and utilization of outer space are applicable to space activities. At the present, the mentioned principles are governed by the whole international community and are continuously approved by the acts of United Nations and space international treaties. This article is an attempt to seek the legal analysis of the governing principles applicable to the outer space and to address the main question as to whether these principles could draw a special legal framework for the outer space legal system or not?
https://www.iisajournals.ir/article_41974_b1913126e96bdb837a2a870d873a9ca1.pdf
جنبه های حقوقی
اصول حاکم
فضای ماورای جو
Legal aspects
Governing Principles
Outer space