per
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
2015-07-23
5
16
13
42
41982
سیاستهای روسای جمهور آمریکا پس از 11 سپتامبر و صلحسازی در افغانستان (با تکیه بر دکترین لیبرال- دموکراسی)
Study the policies of presidents of the United States of America in the post-September era in peace-building in Afghanistan, relying on the doctrine of liberal-democracy
ارسلان قربانی شیخنشین
1
محمود باهوش فاردقی
bahooshmahmood@yahoo.com
2
استاد تمام دانشگاه خوارزمی تهران
دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه خوارزمی تهران
افغانستان ازجمله کشورهایی است که مدتهای مدیدی از ویژگی بیثباتی برخوردار بوده است و این سبب شده است تا آنچه را که لازمه ایجاد حکومت مقتدر و صلحجو بوده، از بین ببرد و در دوران پس از یازدهم سپتامبر میتوان رویدادی را مشاهده کرد که بسترساز بسیاری از وقایع بعد از خود و ایجادکننده زمینه رشد بیثباتی در منطقه و جهان شده است و بهدنبال آن، آمریکا بعد از یازدهم سپتامبر توانست در عرصه جهانی افکار عمومی جهان را در مبــارزه با تروریسم (که بستر رشد آن کشورهای بیثبات و فرومانده چون افغانستان بوده) با خود همراه سازد. سیاستهای آمریکا در افغانستان علاوه بر بازتابهایی که در عرصه جهانی داشت،در بستر داخلی افغانستان و رابطه آن با کشورهای همجوار نیز تبعاتی با خـود به همراه داشته است. آمریکا با این اقدامها درواقع سعی داشته با سهیمکردن گروههای مختلف درروند قدرت و تسریع روند دموکراتیزهشدن در ایجـاد ثبـات در داخل نقشآفرینی کرده است. این ثباتآفرینی به کاهش اقدامات تروریستی و در منطقه و ازجمله برای کشورهای همجوار خواهد انجامید. ازاینرو، مقاله پیشرو به دنبال این سؤال بوده است که تأثیرات سیاستهای آمریکا پس از یازدهم سپتامبر در افغانستان چگونه بوده است؟ فرضیه موردنظر مقاله چنین است که سیاستهایمختلف آمریکا(اعم از نظامی و لیبرالی) و خصوصاً سیاستهای لیبرال- دموکراتیک این کشور در جهت ایجاد ثبات و صلحسازی انجامگرفته است. همانگونه که در دیدگاه لیبرالیسم، کشورهای دموکراتیک علیـه کشورهای دموکراتیک دیــگر وارد جـنگ نمیشوند، برخی معتقدند که افزایش روند دموکراتیزهشدن افغانستان از طریق نهادهای دموکراتیک، بهنوعی کاهش نیروهای گریز از مرکز و درنتیجه ثباتآفرینی در این کشور (افغانستان) را در پی دارد؛ هرچند این سیاستهای آمریکا با تناقضات و چالشهایی روبهرو بوده است. نویسندگان در این مقاله از روش تبینی- تحلیلی استفاده کردهاند
Afghanistan is among thecountries that feature in a long period of instabilityand in the days after September eleventh events can be seen that way for many of the events after her and causing growing uncertainty in the region and the world. FollowdbyAmericaafter the September eleventh in the global arena of world public opinion in the fight against terrorism (that failed states such as Afghanistan and its growth medium) along with it. America has actually tried this with different groups in the process of power sharing and catalyzing process of democratization has in stabilizing the role. Hence, this research seeks to understand how the effects of the policies of the United States America after September 11 in Afghanistan.Andthe assumption is that it looks different policies (both military and liberal) United States America, especially its democratic-liberal policies in order to create stability and peace of the done.Although these policies in the country faced with the contradictions and challenges that this descriptive- analytical approach taken in this study.
https://www.iisajournals.ir/article_41982_74dc3ba901a56ac3c665d605a0f8f108.pdf
امریکا
افغانستان
یازدهم سپتامبر
دکترین لیبرالیسم
صلحسازی
United Statesof America
Afghanistan
11 September
Liberalism
peace-building
per
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
2015-07-23
5
16
43
72
41983
سیاست خارجی ایران و چالشهای فراروی ایران در حوزه اکو
Iran’s foreign policy and the challenges presented regarding ECO
حمید احمدی
hahmadi@ut.ac.ir
1
فهیمه سردشتی
fa.sardashti@yahoo.com
2
استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
به دنبال تلاشهای بینالمللی و منطقهای بهمنظور بیاعتمادسازی کشورهای حوزه خلیج فارس به ایران و در نتیجه سردی روابط میان طرفین، جمهوری اسلامی تلاش کرده تا با اتخاذ سیاست نگاه به شرق، منافع ملی خود را در ارتباط با کشورهای حوزه اقیانوس هند، آسیای میانه و قفقاز جستجو کند. اگرچه مشابهتهای فرهنگی، زبانی و مذهبی موجب افزایش توانائیها و ظرفیتهای این حوزه (حوزه اکو) میشود، اما جمهوری اسلامی در این رابطه با دشواریهایی نیز روبهروست. در این پژوهش و در پاسخ به این پرسش که چالشهای فراروی جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به اهداف سیاست خارجی در حوزه اکو چیست؟، نویسندگان این فرضیه را ارائه دادهاند که جمهوری اسلامی ایران بهمنظور تأمین اهداف سیاست خارجی خود در حوزه اکو با چالشهای منطقهای (پانترکیسم، اسلامسلفی) و فرامنطقهای(ایرانهراسی) روبهرو است.
Due to regional and international efforts to represent Iran as an untrustworthy country among the countries close to the Persian Gulf, causing a distant relationship between them, Islamic Republic of Iran has attempted to examine its national interests regarding the countries adjacent the Indian Ocean, Central Asia and Caucasus, by adopting the policy of “looking to the east”. Although, cultural, linguistic and religious similarities cause an increment in abilities and capacities of the zone (also known as the ECO zone), Islamic Republic of Iran is facing some difficulties in the matter. In this research and to answer the question of what the challenges faced by Islamic Republic of Iran in achieving the foreign policy goal regarding ECO are, theorists have provided the idea ,that in order to attain the foreign policy goals in ECO, the Islamic Republic of Iran will face regional (Pan-Turkism, Salafism) and trans regional (Iranophobia) challenges.
https://www.iisajournals.ir/article_41983_c9fa51c33f44b2d6e8e5c3c3eb6a9106.pdf
سیاست خارجی ایران
حوزه اکو
پانترکیسم
اسلام سلفی
ایران هراسی
Iran&rsquo
s foreign policy
ECO
Pan- Turkism
Salafism
Iranophobia
per
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
2015-07-23
5
16
73
102
41984
توافق هستهای و برساختگی هویّت جدید ایران در افکار عمومی بینالمللی
Iran’s Nuclear Deal and Reconstruction of Iranian New Identity in International Public Opinion
محمدرضا دهشیری
mohammadreza_dehshiri@yahoo.com
1
حسین مسعودنیا
hmass2005@yahoo.com
2
محسن رضائی جعفری
3
دانشیار دانشکدة روابط بینالملل وزارت امور خارجه
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
توافق هستهای ایران با گروه 1+5 از جمله رخدادهای مهمی است که نه تنها دارای اثرگذاری قابل توجّه در داخل ایران، بلکه دارای پیامدهای مهم منطقهای و بینالمللی است. یکی از مهمترین این پیامدها تأثیر این توافق بر افکار عمومی جامعه بینالملل و بازسازی تصویر جمهوری اسلامی در رسانهها و نهایتاً افکار عمومی جهان است. سؤال اصلی این مقاله آن است که توافق هستهای ایران با گروه 1+5 چه تأثیری بر افکار عمومی بینالمللی نسبت به ایران گذاشته است؟ در پاسخ به این پرسش و با بهرهگیری از نظریة سازهانگاری، این فرضیه مطرح شده است که توافق هستهای ایران و گروه 1+5 موجب شده تصویر ذهنی جامعه بینالملل تغییر یابد و با زیر سؤال بردن «پروژه ایرانهراسی» موجبات برساختهشدن هویّت ایجابی ایران در افکار عمومی جامعه بینالملل را فراهم آورده است. مقاله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، به تجزیه و تحلیل اظهارات و واکنشهای بینالمللی نسبت به این توافق پرداخته و در پایان نتیجه گرفته است که توافق هستهای از رهگذر ارتقای ظرفیتهای دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران فرصت مناسبی را برای نمایاندن چهرة واقعی و صلحطلب ایران به وجود آورده است.
Iran’s nuclear deal with the P5 + 1, represents a major event that has had not only a significant impact on internal affair of Iran, but also important regional and international out comes. One of the consequences of this deal is it's impact on public opinion of the international community as well as the Reconstruction of new image of the Islamic Republic in the media, and ultimately in the global public opinion. The main question of this paper is that what has been the impact of Iran’s nuclear deal with the P5 + 1 on international public opinion? In response to the question the author by adopting the theory of constructivism, as their conceptual framework, have presented the hypothesis that the nuclear deal between Iran and the P5 + 1 has resulted in the mind change of international community so that it put under question the "Iran phobia Project" this image change reconstructed a positive identity of Iran in the international public opinion. This paper via descriptive and analytical method, scrutinizes on the international statements and reactions to this deal and concludes that Iran's nuclear deal with 5+1 has promoted the I.R of Iran’s potentialities in public diplomacy and created a suitable opportunity to represent the true face and peaceful image of Iran.
https://www.iisajournals.ir/article_41984_99db42559691c09861ca1efce2c80d3f.pdf
سازهانگاری
هویّت
دیپلماسی عمومی
توافق هستهای
افکار عمومی
constructivism
Identity
Public Diplomacy
Nuclear Deal
public opinion
per
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
2015-07-23
5
16
103
134
41985
بررسی تطبیقی ملی شدن صنعت نفت و هستهای شدن از منظر تأثیر عامل خارجی و نظام بینالملل در قالب نظریه روزکرانس و کاپلان
A comparative study of the nationalization of the oil industry and nuclear factor from the perspective of foreign and international system in the form of Rvzkrans and Kaplan
علی جدیدی
1
طاهره مجیدی
2
دکترا علوم سیاسی و عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی
کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه گیلان
نظام بینالملل بهعنوان یک کل واحد که هویت و موجودیتی مستقل و متمایز از واحدهای تشکیل دهنده خود دارد، قید و بندهای رفتاری خاصی را ایجاد میکند. ماهیت محافظهکار نظام بینالملل ، تغییر و تحول در ساختار و سلسله مراتب قدرت را مشکل و سخت میسازد. بهویژه قدرتهای بزرگ در سطح نظام که ساختار نظام بینالملل بر پایه آنها شکل میگیرد، بهمنظور حفظ وضع و نظم موجود و ثبات در نظام، اجازه ظهور قدرتهای بزرگ دیگر که تغییرات ساختاری را در پی خواهند داشت، نمیدهند.کشورهایی که با نظام بینالملل وحدت ایدئولوژیک ندارند و سیاست خارجی، انقلابی یا تجدیدنظرطلب و مستقل نیز تعقیب کنند، با محدودیتهای ساختاری بیشتری مواجه میشوند.نهضت ملیشدن نفت و برنامه انرژی هستهای ایران نیز رویکردی تجدیدنظرطلب در سطح منطقه و جهانی تعقیب کردکه با محدودیتهای ساختاری مواجه شدند. این مقاله بهدنبال پاسخ به این سوال بوده است که بازیگران مهم بینالمللی (آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی (روسیه) و انگلیس) چه رویکردی درقبال ملیشدن نفت در ایران و پرونده هستهای دنبال کردهاند؟ فرضیه مقاله این است که ایران در نهضت ملیشدن نفت و برنامه انرژی هستهای خود رویکردی تجدیدنظرطلب راپیگیری میکرد که با مخالفت غربیها و محدودیتهای ساختاری مواجه شد و رویکرد اصلی این سه قدرت بزرگ، مخالفت با ملیشدن نفت و دستیابی ایران به انرژی هستهای است و قدرتهای بزرگ بهشدت با این دو امر مخالفت کردند.
International system as one unity general which has the independent and distinctive entity from its founding units makes particular- behavioral constraints. The conservative entity of International system makes difficult changing in structure and hierarchy of power. In particular, big powers in the scale of the system which the structure of International system is shaped according to them, in order to maintain of existing conditions and regularity do not allow to emergence of other big powers that will cause to structural changes. Countries which has no ideological unity with International system and also pursue foreign, revolutionary or revisionist and indecent policy will encounter more structural constraints. The nationalization of the oil industry movement and Iran's nuclear energy programmed also pursue a revisionist strategy in a region and world-wide scale which face structural constraints. In this study, we want to answer this question that what strategy has been pursued vis-à-vis the nationalization of the oil industry and the nuclear file of Iran by important and international actors (united state, Russia and England)? We assume that Iran persist a revisionist strategy in own nationalization of the oil industry movement and nuclear energy programmed that face the dis approval westerns and structural constraints. The main- strategy of these three big powers is disapproval with the- nationalization of the oil industry and reaching of Iran to nuclear energy and bigs power severely oppose these two works. And the approach of big powers (United Stats , England , and Russia)about the nationalization of oil industry and the process of access to nuclear energy follows a unit pattern ; United States and England are going to questioning and limiting Iran and Russia after getting concession and the provision of own benefits by Iran and at last , the resistance of Iran s society resulted in retreating of big powers in each both subject .
https://www.iisajournals.ir/article_41985_769a9325835f529c44af074b8387d84d.pdf
نظام بینالملل
ساختار نظام بینالملل
قدرت
ملیشدن نفت
انرژی هستهای
International System
the structure of International system
Power
the nationalization of the oil industry
Nuclear Energy
per
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
2015-07-23
5
16
135
170
41986
بررسی مؤلفههای فرهنگی و هویتی موثر بر سیاست خارجی ج.ا.ایران و فرانسه با تأکید بر رویکرد نظری سازهانگاری
A comparative study of the nationalization of the oil industry and nuclear factor from the perspective of foreign and international system in the form of Rvzkrans and Kaplan
صفورا ترک لادانی
1
منصوره مرادی
sorahi81@gmail.com
2
استادیار گروه زبان فرانسه دانشگاه اصفهان
کارشناسی ارشد مطالعات فرانسه
از دید سازهانگاران هویتها و برداشتهای ذهنی یک دولت از دولتهای دیگر است که به قدرت شکل میدهد. سازهانگاران پیشفرضهای نظری رویکردهای دیگر روابط بینالملل را قبول ندارند و معتقدند که این انگارهها، منافع و هویتها هستند که در جریان تعامل با دیگری به رفتار و منافع کشورها سمتوسو میدهند. برای سازهانگاران تصور دنیا بدون هویت محال است. هویت آن چیزی است که ما خود را با آن میشناسیم، به دیگران میشناسانیم و دیگران را به ما میشناساند. سازهانگاری معتقد است که فرایند شکلگیری هویت در هر دو سطح ملی و بینالمللی یک فرایند مستمر است که از طریق تعامل هویت اجتماعی و هویت جمعی شکل میگیرد. هویت ازنظر سازهانگاران مسألهای تجربی است که به بافت تاریخی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی هر کنشگر مرتبط است، هویت هر کشور و دولت تلویحاً گویای توجیهات و کنشهای بعدی آن دولت است و هویتی که هر دولتی میسازد بر معنای نهاییاش که آن برای بقیه بازیگران ایجاد میکند، کنترل ندارد. با عنایت به این رویکرد مقاله سعی داشته تا عوامل هویتی موثر بر دیپلماسی و سیاست خارجی کشور ج.ا.ایران و فرانسه را از این منظر بررسی کرده و به روش توصیفی –تحلیلی و بهرهبرداری از ابزار کتابخانهای، به این سؤال اصلی پاسخ دهد که مولفههای هویتی و فرهنگی ج.ا.ایران و فرانسه بر اساس رویکرد سازهانگاری چگونه قابلتحلیل و ارزیابی است؟ بر این مبنا به نظر میرسد رابطهبین ج.ا.ایران و فرانسه با تأکید بر رویکرد سازهانگاری بر اساس هویتو فرهنگدر چارچوب دیپلماسی فرهنگی دررفتارسیاستخارجی آنها قابلبررسیاست.
International system as one unity general which has the independent and distinctive entity from its founding units makes particular- behavioral constraints. The conservative entity of International system makes difficult changing in structure and hierarchy of power. In particular, big powers in the scale of the system which the structure of International system is shaped according to them, in order to maintain of existing conditions and regularity do not allow to emergence of other big powers that will cause to structural changes. Countries which has no ideological unity with International system and also pursue foreign, revolutionary or revisionist and indecent policy will encounter more structural constraints. The nationalization of the oil industry movement and Iran's nuclear energy programmed also pursue a revisionist strategy in a region and world-wide scale which face structural constraints. In this study, we want to answer this question that what strategy has been pursued vis-à-vis the nationalization of the oil industry and the nuclear file of Iran by important and international actors (united state, Russia and England)? We assume that Iran persist a revisionist strategy in own nationalization of the oil industry movement and nuclear energy programmed that face the dis approval westerns and structural constraints. The main- strategy of these three big powers is disapproval with the- nationalization of the oil industry and reaching of Iran to nuclear energy and bigs power severely oppose these two works. And the approach of big powers (United Stats , England , and Russia)about the nationalization of oil industry and the process of access to nuclear energy follows a unit pattern ; United States and England are going to questioning and limiting Iran and Russia after getting concession and the provision of own benefits by Iran and at last , the resistance of Iran s society resulted in retreating of big powers in each both subject .
https://www.iisajournals.ir/article_41986_304498a96e19c62cd5a0d52399221175.pdf
دیپلماسی
سیاست خارجی
سازهانگاری
هویت ملی
هویت
سیاست خارجی ج.ا.ایران و فرانسه
International System
the structure of International system
Power
the nationalization of the oil industry
Nuclear Energy
per
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
2015-07-23
5
16
171
208
41987
تبیینی تئوریک از چالشهای منافع ملی در رویکرد سیاست خارجی ج.ا.ایران: معمای آرمان-واقعیت
The theoreticalexplanation of the challenges of national interests in foreign policy approach Islamic Republic of Iran: the mystery of ideals-reality
جمیل حسن پور
dr_hassan_pour@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد
بهطور حتمهر نظام سیاسی و حکومتی میتواند سیاست خارجی خود را از دیدگاههای خاص فلسفی؛ ارزشی و هنجاری خود تعقیب و دنبال کند. اما بسیاری از کشورها زمانیکه درصدد حصول به منافع ملی خود هستند، اگر به این نتیجه برسند که این نوع نگرشها مانع جدی در برابر حصول به منافع ملی آنها محسوب میشود، سعی میکنند نوع نگرش خود را تعدیل و یا حتی فراموش کنند. چرا که حتی کشورهایی که دارای پایههای فکری هنجاری، اخلاقی و ارزشیهستند، در سطح محیط و روابط بینالملل کمتر با نگاهی هنجاری یا نورماتیو به قضایا نگاه کرده و در عوض با نگاهی واقعگرایانه منافع ملی خودشان را تعقیب میکنند. لذا مهمترین سوال پژوهش حاضر این است که به چه عللی پس از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی، سیاست خارجی ایران نتوانسته منافع ملی خود را بهطور مستمر و با ثبات، بر اساس نگرشی واقعبینانه دنبال کند؟فرضیه مقاله این است که در جمهوری اسلامی ایران به علل و عوامل مختلفی همچون ایدئولوژی انقلاب اسلامی و ارزشها و هنجارهای دینی و مذهبی حاکم بر آن، ساختارهای سیاسی و ساختارهای اجتماعی و فرهنگی که میتوان آنها را تحت مواردی همچون تأثیر قدرتمند هنجارها و ساختارهای غیرمادی بر تصمیمگیریهای سیاسی و اجتماعی کشور، اتخاذ سیاستهای ایدئولوژیک- محور و عدم توجه به تصمیمات استراتژیک، اتخاذ تصمیمات محاسبهگرایانه و عدم شکلگیری کامل فرایند دولت ملت سازی باعث شده است که منافع ملی در سطح کلان یا نتواند در چارچوب نگاهی رئالیستی مورد توجه قرار گیرد و یا اینکه اگر مورد توجه قرار گرفته، این امر بهطور مقطعی و تحت شرایط خاص شکل گرفته است.لذا مقاله برای بررسی و تحلیل موضوع مورد بحث، از روش علت و معلولی در کنار روش توصیفی و تحلیلی استفاده کرده است
To be sure, the political system and government can be certain of its foreign policy from the perspective of philosophy, its values and norms hunted, but many countries when seeking to achieve their national interests to the conclusion that if this attitude and a serious obstacle to the attainment of their national interests considered trying to moderate his attitude or even forget, because even countries with intellectual foundations of normative, moral and ethical, but in the environment and relations Take a look below norm or normative international issues, and instead look to realistically pursue national interests Nmaynd.lza most important research question is to what causes after three decades of the Islamic Revolution, Iran's foreign policy interests could their national continually pursue stable based on a realistic approach? It seems that the Islamic Republic of Iran to causes such as the ideology of the Islamic Revolution and its values and norms governing religious, political and social structures and cultural structures that they can be under the powerful influence of norms and structures such as non-political and social decision-making, ideologically driven policies and lack of attention to strategic decisions, irrational decisions and calculate realistic and complete absence of Fraynddvlt - nation building, has caused national interests at the macro level or fails within Take considered realistic, or if it would be considered under certain circumstances, cross-shaped. In order to analyze the subject of cause and effect in the analytical method is used
https://www.iisajournals.ir/article_41987_37ca575a163ec8e82177873c8e66f2f5.pdf
منافع ملی
واقعگرائی
آرمانگرائی
گفتمان
ایدئولوژیک
تصمیمات محاسبهگرایانه
National Interests
Vvaqgray
Idealism
Discourse
ideological
rational decisions
per
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
2015-07-23
5
16
209
236
41988
نوجهانیشدن صلحجویانه(صلح سیارهای): چارچوبی تئوریک از مفهوم صلح ایرانی در روابط بینالملل
Neo-Globalization: A theoretical framework of the concept of Iranian peace in international relations
حسین درجانی
hossein_darjani@yahoo.com
1
امیر هوشنگ میرکوشش
ammirkooshesh@gmail.com
2
دکتری روابط بین الملل از علوم و تحقیقات اصفهان
دکتری روابط بین الملل و پژوهشگر
در بستر مفهومی نظریههای هنجاری روابط بینالملل، یکی از مهمترین دغدغهها رسیدن به صلح در جامعه جهانی است. از نظریههای هنجاری تانظریههای انتقادی و لیبرالیسم وحتی برخی از گرایشهای فکری نظریه واقعگرایی توجه به صلح وبسط گسترش آن همواره درمیان اندیشهورزان روابط بینالملل حائزاهمیت بوده است. این پژوهش، با معرفی نظریه نوجهانیشدن، این اعتبار را قائل شده است که درک مفهومی از صلح میتواند دارای نگرشی خاص و ایرانی باشد. مقاله در نوجهانیشدن، فرض را بر این گذاشته است که توجه صرف انسانمحور در محیط جهانی نمیتواند منعکسکننده و پدیدآورنده صلح در سیارهای به نام زمین باشد و باید در این فضا توجه انسانمحور در گسترهای وسیعتر و جهانی با تمامی وسعت و موجودات زنده آن ارزیابی شود تا بتوان به صلح پایدار و نه صلح مثبت، صلح مسلح و یا مفاهیم ما به ازای این چنین رسید؛ چرا که اگر بتوان با اهمیت یافتن موضوع زمین و حفظ و بقای آن درمیان انسانها آن را نهادینه کرد، طبیعتاً به کل جامعه جهانی و در فضای روابط بینالملل میان دولتها، نهادها و موسسات بینالمللی نیز بسط خواهد یافت و صلح مفهومی پایدار را با اشکالی جدید و نوین که مقاله تحت عنوان نوجهانیشدن در نگرش تئوریک ایرانی معنا کرده، به وجود خواهد آورد. این پژوهش با رویکردی تحلیلی-توصیفی و طرح این پرسش که محتوای علمی صلح ایرانی چیست، به امکانسنجی جنبههای نظری آن پرداخته و ضمن نقد و بررسی مفاهیم صلح در نظریههای روابط بینالملل و ارتباط آن با نگرش جهانیشدن به نوجهانیشدن صلحجویانه(صلح سیارهای) تغییر عزیمت داده و انگارهها و نشانههای صلح پایدار را با اتکا به مفهوم نوجهانیشدن با نگرشی ایرانی مورد مداقه قرار داده است.
In the conceptual framework of normative theories concept of international relations, one ofthe most important concerns in the international community is to achieve peace. Normative and critical theories and even some of the intellectual tendencies of liberalism and realism regarding peace and its development have always been important among scholars of International Relations. In this study by introducing neo-globalization, we give credibility that understandingthe concept of peace can be specific approach and from Iranian point of view with ontological theory aspects. In neo-globalization we assume that the mere human centric attention to global environment can not reflect and create peace on a planet called Earth and in this sphere we should shift this human centric and focus on a wider globe, with all extent and range of organisms perhaps we can reach to a sustainable peace and not positive peace, the armed peace or similar such concepts ; as a result if we can institutionalize the importance of the Earth issue and keep its survivals among humans, then it will develop naturally the entire international community and international relations space among governments, institutions and international organizations too and so will create sustainable peace with new paradigms which is neo globalization in our Iranian theory approach.In this research we review and criticize concepts of peace in theories of international relations and its relationship with globalization, and then we shift to neo globalization at the same time. Our methodology is qualitative and with reliance to neo globalization concepts and in an ontological framework we scrutinize the ideas and signs of sustainable peace
https://www.iisajournals.ir/article_41988_7a7863765f0c06e9ad757ac5e71d08e6.pdf
جهانی شدن
نوجهانیشدن صلحجویانه
صلح سیارهای
نظریه روابط بینالملل
globalization
neo globalization
Iranian Peace
sustainable peace