انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
9
ویژه موضوعی تحولات منطقه ای و بین المللی
2020
02
20
نقش تغییرِ درک راهبردی آمریکا در رویکرد این کشور در قبال پرونده هسته ای ایران
7
28
FA
ابوذر
گوهری مقدم
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام
gohari@isu.ac.ir
مصطفی
محمدی رمضانی
دانشجوی دکتری رشته معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)
mmr5127@gmail.com
چکیده<br /> پرونده هستهای یکی از پیچیدهترین موضوعات در سیاست خارجی و داخلی جمهوری اسلامی ایران بوده است. یکی از دلایل این پیچیدگی رویکرد متضاد آمریکا و جمهوری اسلامی ایران در برخورداری کشورهای عضو انپیتی از "حق غنیسازی" بود. سیاست رسمی آمریکا در این موضوع مبتنی بر «غنی-سازی صفر» و «تعلیق فعالیتهای مربوط به غنیسازی» بود و در مقابل، ایران با استناد به معاهده انپیتی بر برخورداری از "حق غنیسازی" تأکید داشت. بررسی تاریخی رویکرد آمریکا در قبال پرونده هستهای نشان میدهد این کشور با اتکای به این درک راهبردی که جمهوری اسلامی ایران در برابر فشارهای بین المللی از موضع خود عقب نشینی میکند، اقدام به وضع تحریمهای چندجانبه سنگین علیه ایران کرد ولی در ادامه، ناکارآمدی تحریمها در ایجاد نارضایتی اجتماعی و تغییر اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران در جهت عقب نشینی از حق غنی سازی و توقف رشد توان فنی ایران در غنی سازی اورانیوم، درک راهبردی واشنگتن از منطق رفتاری جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی را تغییر داد. تغییر در درک راهبردی آمریکا منجر به تغییر رویکرد دولت اوباما از «غنی سازی صفر» به «غنی سازی محدود» شد که نقش مهمی در آغاز روند مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در عمان در سال 1391 داشت.<br /> کلیدواژه: آمریکا، ایران، برنامه هستهای، برجام، تحریم، غنیسازی، مذاکره
آمریکا,ایران,برنامه هسته ای,تحریم,غنیسازی
https://www.iisajournals.ir/article_110814.html
https://www.iisajournals.ir/article_110814_92fa6179918c3af4d219c18d0921c377.pdf
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
9
ویژه موضوعی تحولات منطقه ای و بین المللی
2020
02
20
نقش چابهار در همگرائی منطقه ای : مطالعه موردی جاده کتان
29
50
FA
مجیدرضا
مؤمنی
استادیار دپارتمان روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران- ایران
majidreza.momeni@atu.ac.ir
مرضیه
چهارمحالی اصفهانی
دانشجو کارشناسی ارشد مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز دانشگاه علامه طباطبائی
fereshtecharmahali@gmail.com
چکیده:<br /> تحولات در نظام بین الملل و ظهور قدرتهای اقتصادی در قاره آسیا ، اهمیت این قاره را در نظم اقتصادی آینده جهان دو چندان نموده است. پروژه های همگرائی منطقه ای مانند "یک کمربند یک جاده" و "جاده کتان" توسط چین و هند، گامی بلند برای رسیدن به این هدف می باشند. کلید اصلی پروژه جاده کتان ، بندر چابهار است. این بندر که در کنار دریای عمان قرار گرفته ، فرصتی برای هند ایجاد می کند تا به مسیر باستانی جاده ابریشم و آسیای مرکزی و افغانستان بپیوندد . از سوی دیگر، چابهار به علت قرارگرفتن در کناره دریای عمان و اقیانوس هند، هند ، ایران و همچنین اسیا و اروپا را به هم وصل می کند و می تواند عامل مهمی در تسهیل همگرائی منطقه ای باشد. پرسش اساسی این پژوهش این است که چابهار چه نقشی در همگرائی منطقه ای دارد؟ و پروژه جاده کتان از چه جایگاهی در این همگرائی برخوردار است؟ فرضیه مطرح شده در پاسخ، این است که چابهار به علت موقعیت ژئو استراتژیک و ژئو پولتیک ، نقش سازنده ای در ایجاد منافع مشترک و ایجاد همگرائی منطقه ای میان ایران، روسیه، کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان و هند دارد و پروژه جاده کتان نیز به واسطه جایگاه کلیدی در سیاست خارجی هند مبتنی بر "سیاست پیوستن به آسیای مرکزی" ، می تواند مکمل تحقق این همگرائی باشد. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع اولیه و ثانویه شامل اسناد، گزارشها، کتب، مقالات و سایت های اینترنتی انجام می شود.
چابهار,جاده کتان,همگرائی منطقه ای,هند,آسیا
https://www.iisajournals.ir/article_110815.html
https://www.iisajournals.ir/article_110815_6f6ecd847a93df63edfbe7e8200749b3.pdf
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
9
ویژه موضوعی تحولات منطقه ای و بین المللی
2020
02
20
ارزیابی حکمرانی و دیپلماسی زیست محیطی دولت دوازدهم: با تاکید بر موضوعات منطقه ای
51
82
FA
رضا
سیمبر
0000-0001-5111-1075
گروه علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه گیلان
rezasimbar@hotmail.com
آزیتا
ملکی
دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق و مدرس دانشگاه
malekiazita@yahoo.com
مقاله حاضر کنکاشی در تبیین حکمرانی و دیپلماسی زیست محیطی دولت دوازدهم با تاکید بر دو مطالعه موردی می باشد. در این نوشتار در ابتدا بنیادهای بایسته دیپلماسی زیست محیطی در پاردایم سیاست خارجی به طور کلی توضیح داده می شود و اهمیت و جایگاه آن تبیین می گردد. پس از آن به طور اخص به نقش حکمرانی و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص پرداخته می شود و با تاکید بر رویکردهای دولت دوازدهم تلاش می شود تا تصویر از کامیابی ها و ناکامی های سیاست خارجی ایران در این باره با تکیه بر بحران ریزگردها و چالش های زیست محیطی خزر توضیح داده شود. ایده اصلی نوشتار این است که در این حیطه متاسفانه حکمرانی و دیپلماسی زیست محیطی ایران با مسایل و چالش های عدیده ای مواجه می باشد و کارنامه قدرتمندی در این زمینه ها وجود ندارد و دولت نتوانسته است که از ظرفیت ها و توانمندی های ایران در زمینه گسترش روابط زیست محیطی و پایداری محیط زیست به خوبی عمل نماید. این در حالی است که در چانه زنی های مربوط در مسایل چالش بر انگیز، به ویژه با همسایگان در راستای تامین منافع ایران نیز موفقیت ها بسیار نسبی و اندک بوده اند. به نظر می رسد که دستگاه دیپلماسی ما نقش بی بدیلی را در اقناع سازی دولت ایران در ممانعت از اجرای طرح های مخرب محیط زیست و چانه زنی های دیپلماتیک در سطح کشورهای حوضه دریای خزر و حل بحران ریزگردها دارا می باشد که لازم است هر چه سریع تر و هر چه موثر تر این نقش خود را ایفا نماید. این اقناع سازی باید با تکیه بر مفهوم امنیت جامع صورت بپذیرد و حکمرانی ایرانی در قضیه محیط زیست به گونه ای آگاه شود و عمل کند که نشان دهد، موضوعات زیست محیطی نیز قطعه مهمی از پازل تامین امنیت می باشند. در این دیدگاه و برنامه عمل تاکید می شود که امنیت فقط جنبه سیاسی و امنیتی ندارد و عملکرد ضعیف در خصوص بحران های زیست محیطی می تواند باعث بروز چالش های اجتماعی و سیاسی شود. بنا بر این برای تامین امنیت جامع، نگرش همه جانبه به آن و تلاش مدبرانه برای حل چالش های اصلی محیط زیست در ایران یکی از مهم ترین موضوعات مطرح در حکمرانی و دیپلماسی ایرانی می باشد.
دیپلماسی زیست محیطی,دیپلماسی منطقه ای,بحران ریزگردها,بحران زیست محیطی خزر,رژیم های حقوقی زیست محیطی
https://www.iisajournals.ir/article_110818.html
https://www.iisajournals.ir/article_110818_5c2c7dfa1761f398e19c633bab7401ad.pdf
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
9
ویژه موضوعی تحولات منطقه ای و بین المللی
2020
02
20
آزمون کارآمدی رویکرد اعتدالی در سیاست خارجی ایران و راهبردهای منطقهای دولت دوازدهم
83
114
FA
ضیاءالدین
صبوری
0000-0003-0673-9271
رئیس هیأت مدیره انجمن ایرایی روابط بینالملل
ziasabouri@gmail.com
ویکرد اعتدال به عنوان یک رویکرد سیاسی میتواند از تمامی گرایشهای موافق و مخالف برای رسیدن به اهدافش کمک بگیرد. با این تفسیر، اعتدال در سیاست خارجی مفهمومی در تقابل با تندروی و حتی اصلاحطلبی به مفهوم تجدیدنظرطلبی و تحولخواهی تلقی میشود و شاید بتوان آن را نوعی محافظهکاری دانست. براین اساس، دولت دوازدهم که بر اعتدال در تمامی حوزهها در استمرار دولت یازدهم اصرار داشته است، کمتر توانسته این رویکرد را در سیاست خارجی و روابط منطقهای خود پیاده و بهرهبرداری کند. براین اساس، مقاله حاضر با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی، این پرسش اساسی را مطرح کرده است که "کارآمدی مفهوم اعتدال در سیاست خارجی و روابط منطقهای دولت دوازدهم چگونه ارزیابی میشود؟" درپاسخ به این پرسش و در مقام صورتبندی فرضیه، مقاله تحلیل و تبیین کرده است که "مفهوم اعتدال، بیش از اینکه به لحاظ عملی در دولت دوازدهم و سیاست خارجی آن نمود داشته باشد، انتزاعی و غیرعملی و از همین رو، ناکارآمد بوده است".<br /> یافتههای مقاله بیانگر آن است که با افول و بیرمق شدن رویکرد اعتدالی دولت دوازدهم، روند سیاست خارجی و راهبرد منطقهای ایران مجدداً به تنگنای امنیتی مبتلا شد و به وضعیت تنش با قدرتهای جهانی و منطقهای بازگشته است. تنشهای ناشی از بنبست برجام، تداوم درگیری در بحران سوریه و سایر معضلههای منطقهای ازجمله تنش با کشورهایی چون عربستان و ابهام راهبردی در ارتباط با قدرتها از جمله اروپاییها و بازگشت به مخاصمه مستقیم و پرشدت با آمریکا از شاخصترین نشانههای آن میباشد.
سیاست خارجی,دولت دوازدهم,رویکرد اعتدالی,پرونده هستهای,تعامل سازنده با منطقه و جهان
https://www.iisajournals.ir/article_110816.html
https://www.iisajournals.ir/article_110816_bd65ce0b186a6b00ba71fa9d07c1e17f.pdf
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
9
ویژه موضوعی تحولات منطقه ای و بین المللی
2020
02
20
توازن تهدید در روابط سیاسی جمهوریاسلامیایران و ایالاتمتحدهآمریکا
115
144
FA
علی
آدمی
دانشیار، گروه روابط بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
aliadami2002@yahoo.com
سیدامیرسینا
نورانی
گروه روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
seyednour73@gmail.com
روابط ایران و آمریکا پس از انقلاب اسلامی یکی از پر تنشترین روابط سیاسی معاصر را شکل داده است و اتخاذ و اجرای هر تصمیم درباره این روابط منوط به شناخت، توجیه و کاربست نظریه متناسب با آن است. کاربست نظریه مناسب خصوصاً درباره روابط ایران و آمریکا سبب میگردد تا فضای فکری تصمیمگیران در چارچوب مناسبی قرار گیرد و تحت این چارچوب تصمیمات مقتضی گرفته شود و نه اینکه با رؤیاپردازی و برداشتهای نادرست تصمیمات نامتناسبی در این باب اتخاذ گردد. بر این اساس در این پژوهش بدنبال پاسخ به این سؤال هستیم که روابط سیاسی ایران و ایالات متحده در چارچوب نظریه موازنه تهدید چگونه قابل توجیه است؟ فرضیه اینکه با توجه به وجود هر چهار وجه تهدید معرفی شده توسط استفن والت -(قدرت، جغرافیا، تواناییهای نظامی و مقاصد تهاجمی) که با وجود آنها موازنه صورت میگیرد- در روابط ایران و آمریکا، روابط دو کشور در چارچوب این نظریه قابل توجیه است. در این پژوهش قصد بر این است تا با استفاده از روش علمی-تجربی کاربست نظریه موازنه تهدید در روابط میان جمهوریاسلامی ایران را مورد بررسی قرار دهیم.
موازنه تهدید,روابط ایران و آمریکا,نیات تهاجمی,توانایی نظامی,قدرت منطقهای
https://www.iisajournals.ir/article_110850.html
https://www.iisajournals.ir/article_110850_0d5c44adcf6a5d3265ca300ea16b62ef.pdf
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
9
ویژه موضوعی تحولات منطقه ای و بین المللی
2020
02
20
حمایت از داعش و موازنه در برابر ایران (2018-2014)
145
172
FA
نیلوفر
اردم
دانشجوی دکتری روابط بینالملل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
niloofar.ardam@yahoo.com
سید جواد
امام جمعه زاده
دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
javademam@yahoo.com
مهناز
گودرزی
0000-0003-2697-2492
استادیار علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
mahnazgoodarzi60@gmail.com
منطقه خاورمیانه طی دو دهه اخیر با تحولات و چالشهای عمدهای مواجه بوده است. یکی از این تحولات افزایش قدرت منطقهای و گسترش نفوذ ژئوپلیتیک ایران در بین کشورهای منطقه به ویژه از سال 2005 تاکنون است. در مقابل تشکیل و قدرتگیری گروههای تروریستی تکفیری که داعش به عنوان مهمترین آنها محسوب میشود نیز از چالشهای عمده این منطقه است. هدف اصلی در پژوهش حاضر بررسی ایجاد توازن از سوی کشورهای منطقهای به وسیله حمایت از داعش در برابر افزایش قدرت منطقهای ایران است. بر این اساس این پژوهش در قالب روش توصیفی – تحلیلی و با بکارگیری نظریه نوواقعگرایی تهاجمی این سوال اصلی را مطرح نموده است که مهمترین رویکرد بازیگران منطقهای عربستان، ترکیه، اسرائیل در قبال داعش چیست و چگونه میتوان آن را تبیین نمود؟ در مقابل این فرضیه را مطرح میکند که از آنجا که شرایط کلی منطقه خاورمیانه در فضای موازنه قرار دارد، به نظر میرسد یکی از اهداف بازیگران فوق در این فضا، موازنه در مقابل ایران بوده و به داعش به عنوان ابزاری برای دستیابی به منافع خود در این چارچوب مینگرند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که به نظر میرسد بازیگران فوق در روند توازن منطقهای به حمایت از داعش به عنوان ابزاری در جهت افزایش قدرت در ایجاد توازن در برابر ایران مینگرند.
سیاست خارجی,خاورمیانه,داعش,موازنه منطقهای,ضریب نفوذ ایران
https://www.iisajournals.ir/article_111139.html
https://www.iisajournals.ir/article_111139_4e42652abbe9313e0b31f8194cb9d370.pdf
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
9
ویژه موضوعی تحولات منطقه ای و بین المللی
2020
02
20
روابط عمان با ایران در دوره سلطان هیثم بن طارق
173
204
FA
علیرضا
کوهکن
استادیار روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی
koohkan2001@gmail.com
سیاست خارجی هر کشوری ملهم از متغیرهای داخلی و پیرامونی است که به شکل مستقیم و یا با واسطه بر آن اثرگذارند. ساخت سیاسی کشورهای پادشاهی حوزه خلیج فارس به گونهای است که سیاست خارجی را بسیار متاثر از جایگاه نهادی پادشاه نمودهاست. سلطان نشین عمان نمونه اعلایی از این واقعیت سیاسی است. سیاست خارجی در این کشور به شدت تحت تاثیر سلاطین حاکم بر آن بوده است، انزواگرایی عمان در دوران سلطان سعیدبنتیمور و چرخش آن به سیاست موازنه مثبت و تعامل شکوفای دوران سلطان قابوس نمونه بارزی از نقش پرقدرت سلطان عمان بر سیاست خارجی است. دهم ژانویه سال 2020 سلطان قابوس بعد از 50 سال سلطنت درگذشت. سلطان جدید عمان، هیثم بن طارق، درخصوص سیاست خارجی و روابط با ایران سابقه چندان روشنی ندارد. این مقاله سعی دارد با روش آیندهپژوهی و سناریونگاری با متد منطق شهودی، آیندههای محتمل در سیاست خارجی دوران پساقابوسی را بازنمایی کند. بر اساس عوامل اثرگذار و پیشرانهای اثربخش در آینده سیاست خارجی عمان، شامل تغییر حاکمان، نظرات شخص حاکم، پذیرش مردمی سیاستهای حاکم، شورای همکاری، آمریکا و ایران، چهار سناریو همنوایی با شورای همکاری خلیج فارس، بازگشت به انزواگرایی، تداوم سیاست خارجی و استقلال منطقهای عمان از شورای همکاری و چرخش حداکثری بسوی ایالات متحده، مورد بازآفرینی قرار گرفت و بر اساس میزان استحکام در نظم منطقی سناریوها و شدت وقوع عوامل اصلی در هر یک از سناریوها، سناریوی تداوم سیاست خارجی عمان پس از سلطان قابوس بعنوان آینده محتمل برگزیده شد.
سیاست خارجی,سلطنت قابوس,جانشینی,آیندهپژوهی,سناریو نویسی
https://www.iisajournals.ir/article_111138.html
https://www.iisajournals.ir/article_111138_047ac35c21e0dbe8bae615bd1fcf8c5f.pdf
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
9
ویژه موضوعی تحولات منطقه ای و بین المللی
2020
02
20
تحولات قدرت جهانی، , هند و رویکرد آن به غرب آسیا
205
222
FA
آناهیتا
معتضد راد
استادیار، گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.
amotazed@yahoo.com
همزمان با تغییر روابط قدرت در سطح جهان، می توان ظهور یک معماری منطقه ای جدید در غرب آسیا را نیز مشاهده کرد. عزم هند برای تبدیل شدن به یک قدرت پیشرو در سطح جهانی سبب شده تا با اتخاذ دیپلماسی فعال و استراتژی مبتنی بر تعامل کل نگر و همه جانبه و تعامل با قدرتهایی همچون ایالات متحده در سطح جهانی و خاور میانه به ویژه غرب آسیا در سطح منطقه ای، از یکسو به تقویت روابط اقتصادی و از سوی دیگر به نهادینه کردن همکاری های امنیتی به ویژه امنیت انرژی در طولانی مدت با کشورهای عربی خلیج فارس ، ایران و اسرائیل بر اساس "سیاست نگرش به غرب" پس از انتخاب نارندرا مودی برای دور دوم نخست وزیری نماید. چارچوب نظری اتخاذ شده در تبیین رابطه و رویکرد هند نسبت به غرب آسیا بر اساس نظریه نئو رئالیسم که معتقد بر اهمیت ساختار نظام بین الملل و نقش آن به عنوان پیش تعیین کننده رفتار کشورهاست قرار دارد. این مقاله با بهره مندی از روش توصیفی-تحلیلی و استفاده از منابع اولیه و ثانویه این پرسش را مطرح می کند که "پیامدهای پیروزی مودی در تعامل هند با غرب آسیا به ویژه ایران چگونه خواهد بود"؟ در پاسخ به این پرسش این مقاله بر این فرض است که رویکرد هند در قبال غرب آسیا مشخصاً تحت تأثیر سیاستهای خاورمیانه ای ایالات متحده قرار دارد و همین امرتعامل هند با ایران را با دشواری مواجه خواهد نمود. یافته های مقاله نیز مبین تأیید فرضیه مطروحه است.
سیاست نگرش به غرب,استراتژی کل نگر,استراتژی خودمختاری,سیاست خارجی هند,غرب آسیا
https://www.iisajournals.ir/article_110962.html
https://www.iisajournals.ir/article_110962_e9fd066941831d967ed3c47eb820c412.pdf
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
9
ویژه موضوعی تحولات منطقه ای و بین المللی
2020
02
20
تروریسم بومی در اروپا
223
250
FA
محمد
جمشیدی
عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
mjamshidi@ut.ac.ir
هدیه
رهبری
دانش آموخته مطالعات اروپا، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
hediyehrahbari.02@gmail.com
مسئله تروریسم بومی که یکی از اشکال و انواع تروریسم در جهان است، ابعاد جدیدی به خود گرفته است و اکنون بیش از هر زمانی، به یکی از معضلات دولتها و به خصوص، دولتهای اروپایی تبدیل شده است. معرفی و شناخت تروریستهای بومی در اروپا، تمییز قائل شدن میان انواع خشونت و افراطگرایی با تروریسم، موضوع این نوشتار است. لذا به نظر میرسد تروریسم وارد مرحله جدیدی شده است و امنیت داخلی کشورهای غربی را تهدید میکند. جنبه مهم این نوع تروریسم عقبه مردمی و داشتن پایگاه اجتماعی آن است؛ افرادی که به دلالیل گوناگون به مناطق بحران مانند سوریه و عراق سفر میکنند، یا از راه دور با ارتباطات مجازی بهراحتی جلب و جذب گروههای تروریستی میشوند، آموزش میبینند و برای انجام هرگونه طرح و عملیات تروریستی تربیت میشوند. این نوشتار، با مرور اسناد و گزارش های رسمی دولت های اروپایی، با دسته بندی انواع تروریسم بومی در درون اروپا به دنبال ارائه فهم دقیقتری از چیستی این پدیده بخصوص پس از جنگ داخلی سوریه در سال های اخیر است.
تروریسم,تروریسم بومی,شهروند اروپایی,دولتهای اروپایی,جنگجوهای خارجی
https://www.iisajournals.ir/article_110817.html
https://www.iisajournals.ir/article_110817_e8d736b64ffa2e0aa75bcd33da83cab5.pdf
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
9
ویژه موضوعی تحولات منطقه ای و بین المللی
2020
02
20
جایگاه پدافند غیر عامل در تامین امنیت بین الملل
251
264
FA
عبدالمطلب
عبدالله
دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبائی
narges_1373@yahoo.com
نرگس
جدیدی
دانشکده حقوق و علوم سیاسی علامه طباطبائی
narges.13730523@gmail.com
امنیت به عنوان یکی از محوری ترین نیازهای بشر و به عنوان یکی از مفاهیم مهم روابط بین الملل همواره مورد توجه پارادایم های روابط بین الملل بوده است. پدافند غیر عامل به عنوان یکی از مؤثرترین و پایدار ترین روشهای دفاع و تامین امنیت در مقابل تهدیدات، همواره مد نظر اکثر کشورهای جهان قرار داشته است و حتی کشورهایی مانند آمریکا و شوروی سابق با وجود برخورداری از توان نظامی بسیار بالا به این موضوع به صورت ویژهای توجه داشته اند و کشوری مانند سویس با وجود بی طرفی در دو جنگ جهانی و مواجه نبودن با تهدید به این موضوع توجه بسیار زیادی دارد. در پژوهش حاضر به این پرسش می پردازد که پدافند غیر عامل چه جایگاهی در تامین امنیت در روابط بین ملل دارد. هدف از این تحقیق بررسی نقش پدافند غیرعامل در امنیت است. روش تحقیق صورت توصیفی- تحلیلی میباشد. روش جمع آوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق با استفاده از روش کتابخانه ای و با مراجعه به منابع معتبر، کتب و مقالات گردآوری شده است. نتایج نشان می دهد. عدم احساس آرامشی که از طریق پدافند غیر عامل به وجود می آید، مهم ترین مانع در مسیر حرکت کشورها به سمت اهداف از پیش تعیین شده است .
پدافند غیرعامل,پدافند عامل,امنیت,امنیت روانی
https://www.iisajournals.ir/article_113023.html
https://www.iisajournals.ir/article_113023_5a0db523320b7aacfa2e4e333958f035.pdf
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
9
ویژه موضوعی تحولات منطقه ای و بین المللی
2020
02
20
بررسی مسؤلیت ایالات متحده آمریکا ناشی از تحریم های اقتصادی ایران
285
265
FA
مجید
صفوی
استادیار گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
m.safavi@gu.ac.ir
در تحقیق حاضر که به روش توصیفی – تحلیلی و با بهره گیری از منابع و متون کتابخانهای وبا هدف «بررسی مسولیت ایالات متحده آمریکا ناشی از تحریم های اقتصادی ایران به انجام رسیده بر این اصل حقوقی استوار بوده که اگر دولتی در اثر رفتار خود موجب ورود خسارت به دیگر تابعان فعال حقوق بین الملل گردد یا یک تعهد بین المللی از سوی یکی از این تابعان نادیده انگاشته وموجب نقض یک تعهد بین المللی شود این تابعان با مطرح نمودن آن رفتارمی توانند مسئله مسئولیت و نقض یک تعهد بین المللی دولت وارد کننده خسارت را پیش بکشند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که تحریم های یک جانبه دولت آمریکا علیه ایران به طور یک جانبه وخارج از قطعنامه ها و مقررات منشورسازمان ملل متحدوضع شده ومغایربا موازین حقوق بین المللی و حقوق بشری است، همچنین ناقض توافقات وتعهدات دوجانبه از جمله: عهدنامه مودت 1955، بیانیه الجزایر 1981و موافقتنامه برجام 2016 که موجب ورود خسارت های مادی و معنوی بر جمهوری اسلامی ایران شده و حق حیات و سلامت و بهداشت مردم و بیمارانی که در کشور ایران را نقض نموده و طبق اصول حقوقی ایالات متحده آمریکا مسئول جبران خسارات وارده میباشد.
رژیم تحریم,مسئولیت بین المللی,ایالات متحده,ایران
https://www.iisajournals.ir/article_129248.html
https://www.iisajournals.ir/article_129248_8205bb795430fb9758e729a3c3b46a71.pdf
انجمن ایرانی روابط بین الملل
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2981-006X
9
ویژه موضوعی تحولات منطقه ای و بین المللی
2020
02
20
ارزش های هنجار ساز اسلام سیاسی و چالش تکوین هنجاری نظام وستفالیایی در آسیای جنوب غربی
313
287
FA
سجاد
بهرامی مقدم
استادیار روابط بین الملل دانشگاه گیلان
sajadbahrami@gmail.com
گسترش هنجار حاکمیت ملی از اروپای غربی و پیامدهای آن به شکل گیری دولت های ملی مدرن و پیدایش سیستم منطقه ای در آسیای جنوب غربی منجر شده است. شکل گیری و تکوین هنجار حاکمیت ملی در اروپای غربی از نیروهایی بوده است که در تکوین دولت های ملی مدرن به عنوان نوعی از سازمان یافتگی حیات سیاسی بشر ایفای نقش کرده است. به شکلی که تابعین حاکمیت های مختلف ملی به عنوان شهروندان و خارج از آن به عنوان بیگانگان تعریف شدند و مسئولیت حاکمیت های جداگانه ملی به تابعین محدود شد. گسترش هنجار حاکمیت ملی در مقیاس جهانی سبب بازتعریف سازمان های سیاسی پیشامدرن در شکل دولت های ملی شد، بر این اساس خلافت عثمانی به عنوان فرماسیونی پیشامدرن از سامان یافتگی به دولت های مدرن ملی تجزیه شد که در نتیجه آن سیستم بین المللی منطقه ای در جنوب غربی آسیا تکامل یافت که در آن الگوی رفتار بر خودیاری دولت های مستقل حاکم مبتنی است، از طرفی ارزش های دین اسلام به عنوان منشا هنجارهای وحدت بخش مشروعیت دولت های متفرق ملی را در این منطقه به چالش کشیده است و به پدیدار شدن کشمکشی بین اعتبار مرزهای ملی وستفالیایی و هنجارهای فراملی مشروعیت یافته از دین اسلام منجر شده است.
دین,هنجار حاکمیت ملی,دولت مدرن,نظام بین المللی,تکوین گرایی
https://www.iisajournals.ir/article_110819.html
https://www.iisajournals.ir/article_110819_c5c383e0da0d05c58b6b8973dd4756a6.pdf