TY - JOUR ID - 92829 TI - ضرورت تحقق راهبرد کلان توسعه صادرات: بررسی استراتژی های بازاریابی ‏صادرات چای ایران ‏ JO - پژوهش های روابط بین الملل JA - IRR LA - fa SN - 2251-8444 AU - فرخ بخت, علیرضا AU - میرابی, وحیدرضا AU - بازایی, قاسمعلی AU - امیران, حیدر AD - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی،دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز،تهران،ایران AD - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت،ازاد اسلامی تهران مرکز،تهران،ایران AD - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز AD - استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 8 IS - 4 SP - 249 EP - 276 KW - استراتژی بازاریابی KW - عملکرد صادراتی KW - صادرات غیرنفتی KW - محصول راهبردی چای DO - N2 - امروزه روابط بین الملل از روابط تجاری بین کشور ها تاثیر زیادی گرفته است.به طوری که در ارتباط و مذاکرات بین دولتها مباحث اقتصادی و به خصوص تجارت سهم بسزایی دارد. به­طوری­که کشورهای توسعه­یافته از طریق توسعه تجارت و نفوذ در بازارهای جهانی، موفق به مقاوم­سازی و رشد اقتصادی خود شده­اند. در این راستا، صادرات محصولات کشاورزی می­تواند در رشد و توسعه پایدار کشور و کاهش اتکا به نفت نقش­آفرینی کند.در بین محصولات کشاورزی تولید شده در ایران ،چای نیز یک محصول استراتژیک بوده که ایران توانسته طی سال­های اخیر سهمی از بازار خارجی را بدست آورد.حال می توان با اتخاذ استراتژی­های بازاریابی مناسب  به سهم بازار بین­المللی و درآمدی ارزی بیشتری رسید. بدین­منظور سنجش تأثیر استراتژی­های بازاریابی بر عملکرد صادراتی چای به­عنوان هدف در نظر گرفته شد. پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پیمایشی- همبستگی است. برای گردآوری داده­ها، پرسشنامه­ها به­روش نمونه­گیری سهمیه­ای هدفمند میان خبرگان صنعت چای توزیع و برای آزمون مدل از تحلیل مسیر به کمک نرم­افزار Amos استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد شاخص­های برازش مدل­ها قابل قبول بوده و کلیه فرضیه­ها به­روش تحلیل مسیر تأیید گردید. بنابراین برای توسعه همه­جانبه و پایدار صادرات می­بایست از استراتژی­های(بر اساس بهترین مسیر) نفوذ و توسعه بازار(شرکت در نمایشگاه­های مرتبط در کشور هدف و دعوت و حضور تاجران بازارهای هدف)،ورود به بازار خارجی(صادرات مستقیم-شریک تجاری)،قیمت­گذاری، ترفیعی ،تمایز محصول و توزیع بهره گرفت.  UR - https://www.iisajournals.ir/article_92829.html L1 - https://www.iisajournals.ir/article_92829_73237d8618ba3a2ebee7ac2c700a1cac.pdf ER -