2024-03-29T17:41:58Z
https://www.iisajournals.ir/?_action=export&rf=summon&issue=11741
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2251-8444
1397
8
3
نقش لابی اسرائیل در سیاست خارجی آمریکا (با تمرکز بر مذاکرات هستهای ایران و 1+5)
ساناز
تابع افشار
کیهان
برزگر
سید محمدکاظم
سجادپور
سید عباس
عراقچی
این مقاله در چارچوب واقعگرائی نئوکلاسیک با تمرکز بر متغیرهای مداخلهگر داخلی بویژه نقش گروههای ذینفع قومی طرفدار اسرائیل و با بهرهگیری از روش همبستگی به نقش این گروه لابی در سیاست خارجی آمریکا پرداخته است. لابی اسرائیل در آمریکا متشکل از شبکهای از سازمانهای یهودی از جمله آیپک و جیاستریت میباشد که به ترتیب موثرترین و فراگیرترین گروههای لابی در این کشور و بعنوان یک نیروی برجسته و موفق در تاثیرگذاری بر سیاستهای آمریکا در ارتباط با اسرائیل، خاورمیانه و ایران محسوب میشود. مکانیزم عمل آیپک و جیاستریت، بواسطه طبیعت سیستم سیاسی آمریکا و نقش بارزی که به کنگره در سیاستگذاری آمریکا میدهد، بویژه از طریق لابی با کنگره اجرایی میشود. تمرکز اصلی آیپک بهطور گستردهتر همراستا نمودن سیاست آمریکا با سیاست گروههای راست تندرو در اسرائیل میباشد، تا جائیکه در رابطه با موضوع هستهای ایران تلاش نموده است آن را تهدیدی برای صلح و امنیت بینالمللی نشان دهد و از اعمال فشار بر ایران بواسطه تحریم به بهانه هستهای و نیز به بنبست کشاندن مذاکرات ایران و 1+5 حمایت نماید. در حالیکه جیاستریت با شعار به اصطلاح حمایت از اسرائیل حمایت از صلح و با هدف اصلی ایجاد هویتی مستقل در برابر آیپک با جذب گروههای خارج از آیپک و یا مخالف سیاستهای رادیکالی و دستراستی آن مانند گروههای لیبرال و معتدل، با اتخاذ رویکرد متفاوت تلاش نموده است که چهره دیگری از جامعه یهودیان آمریکایی نشان دهد و بعنوان وزنه تعادل در برابر آیپک عمل نماید. نمونه بارز این تغییر رویکرد، حمایت جیاستریت از اوباما در مذاکرات هستهای ایران و 1+5 بوده است
رئالیسم نئوکلاسیک
سیاست خارجی آمریکا
آیپک
جیاستریت
مذاکرات هستهای ایران و 1+5
2018
11
22
7
32
https://www.iisajournals.ir/article_88076_715fb1d31035721290c7f7f972e6642b.pdf
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2251-8444
1397
8
3
امنیتی شدن مذهب و ارتقاء بحران در خاورمیانه: با تأکید بر بحران های عراق و سوریه(2005-2017)
سجاد
خطیبی پور
محمدولی
مدرس
سیدعلی
منوری
«امنیتی شدن هویت مذهبی» یکی از تاثیرگذارترین عناصر در ایجاد یا تشدید بحران هاست که سبب شده خاورمیانه همچنان دست به گریبان مباحث امنیتی باشد و تنش ها و بحران های گوناگونی را تجربه نماید که دومینووار همه کنشگران منطقه ای را به چالش کشانده است. عنصر هویت مذهبی را در دو نماینده ی بارز آن یعنی هویت شیعه با کنشگری جمهوری اسلامی ایران و سنی وهابی با کنشگری عربستان سعودی با امنیتی سازی و دگرسازی هویت های خود در مقابل یکدیگر در وضعیت تخاصم قرار گرفته اند و به هرچه فزاینده تر شدن بحران ها دامن زده اند. در این پژوهش تلاش شده است تا براساس نظریه ی «امنیت هستی شناختی»، به این پرسش: امنیتی شدن مذهب چگونه بر گسترش بحران ها در خاورمیانه تاثیر گذاشته است؟، پاسخ داده شود. برهمین اساس با روش توصیفی-تحلیلی، یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که امنیتی شدن مذهب از طریق هویت یابی تخاصم آمیز بازیگران منطقه ای، دو هویت مذهبی رقیب، ایران و عربستان سعودی با امنیتی کردن هویت مذهبی و برجسته کردن مولفه هایی مانند عزت طلبی، شرم، روایت های بیوگرافیک و احیای اعتبار از دست رفته، سبب تشدید بحران در سطح منطقه بخصوص در عراق و سوریه شده اند.
امنیت هستی شناختی
امنیتی شدن مذهب
تضادهویتی
بحران سوریه
بحران عراق
2018
11
22
33
62
https://www.iisajournals.ir/article_88077_77b0a23bdc37733a07d4ca0749ea720e.pdf
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2251-8444
1397
8
3
ادراک رهبران و عادی سازی سیاست ویتنام در قبال آمریکا
امیرمحمد
حاجی یوسفی
سید مهدی
حبیبی
یکی از مهمترین منازعات پایدار روابط بینالملل، رابطه تنش آمیز میان آمریکا و ویتنام بوده است. رهبران کمونیست ویتنام که تا چند دهه پیش، محو هرگونه نفوذ امپریالیستی آمریکا را بر روی پرچمهای خود نوشته بودند و الگوی مبارزه علیه آمریکا بشمار میرفتند؛ بهتدریج در اواخر دهة 1980 و اوایل دهة 1990، به سمت عادیسازی مناسبات خود با آمریکا و همکاری با نهادها و رژیمهای بینالمللی گام برداشتند. این تغییر جهتگیری در سیاست خارجی باعث شد تا ویتنام روابط خود را با جامعه بینالمللی و به ویژه با آمریکا به طور چشمگیری احیا نماید. سوال اصلی مقاله حاضر این است که چرا ویتنام سیاست های خود را در قبال آمریکا تغییر داد. برای پاسخ به این پرسش، نگارندگان این فرضیه را مورد راستی آزمایی و تأیید قرار دادهاند که دولت انقلابی ویتنام متأثر از ادراکات رهبران نسل اول انقلاب، با بحرانهای فراگیر اقتصادی، سیاسی و بینالمللی مواجه شدند؛ این بحرانها زمینهساز به قدرت رسیدن رهبران جدید با جهانبینی و ادراکات متفاوت شد که یکی از پیامدهای مهم آن، تحول در سیاست خارجی و عادیسازی سیاستها در قبال آمریکا بود
آمریکا
ویتنام
عادی سازی
محیط روانی
تغییر رهبران
2018
11
22
63
96
https://www.iisajournals.ir/article_88078_a06bacc34f5c37251ae39261e893b393.pdf
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2251-8444
1397
8
3
بررسی گسترش نفوذ ژئواکونومیکی چین در آسیای مرکزی
محمد
تقی زاده انصاری
این مقاله به بررسی گسترش نفوذ اقتصادی چین در منطقه آسیای میانه پرداخته است، و در این راستا نقش چین را در حوزه آسیای میانه مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. در واقع پس از فروپاشی شوروی، و استقلال پنج دولت قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و ترکمنستان و متعاقب آن پدیدار شدن سیستم منطقه ای آسیای میانه، روسیه به عنوان وارث مزیت های به جای مانده از شوروی نفوذی بی رقیب در این حوزه داشته است. به تدریج چین به عنوان بازیگری نوظهور وارد معادلات منطقه آسیای میانه شده است، و نقش مسلط روسیه را در زمینه های مختلف اقتصادی به طور جدی به چالش گرفته است، به طوریکه چین در زمینه تجاری در مجموع به بزرگترین شریک تجارت خارجی برون منطقه ای آسیای میانه نبدیل شده است، در زمینه سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت های انتقال نفت و گاز و حمل و نقل جاده ای و راه آهن نیز چین به طور فزاینده ای نقش چشمگیری ایفاء نموده است و باتوجه به تلاش چین برای تبدیل کردن سین کیانگ به دروازه بزرگ اقتصادی ورود به اوراسیا که ذیل پوشش جاده جدید ابریشم دنبال می شود و نیز با توجه به ضرورت ها و الزامات توسعه اقتصادی داخلی، انتظار می رود که گسترش فزاینده اقتصادی چین در حوزه آسیای میانه تداوم خود را حفظ کند. یافته های این مقاله نشان می دهد که چین سیاستی عمل گرایانه مبتنی بر الزامات توسعه در جهت افزایش منابع اقتصادی بخش های داخلی خود در این حوزه در پیش گرفته است، و پیوندی وثیق بین سیاست خارجی و عوامل و اهداف اقتصادی چین در این منطقه شکل گرفته است و هم چنان که نفوذ سیاسی پکن در جهت نیل به ضرورت های توسعه اقتصاد داخلی بکار گرفته شده است افزایش منابع اقتصادی نیز به تقویت سیاسی چین انجامیده است و چین گسترش بیرونی را به شیوه ای پیش نبرده است که هزینه های سنگینی بر جامعه داخلی تحمیل کند بلکه بلعکس گسترش بیرونی به در خدمت منافع اقتصادی جامعه داخلی است
چین
آسیای میانه
ژئواکونومی
نفوذ
تجارت
انرژی
2018
11
22
97
124
https://www.iisajournals.ir/article_88079_37920522f762d6529c4b81e6ccebae43.pdf
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2251-8444
1397
8
3
باورهای بنیادین رهبران، برداشت ها از تهدید و تخاصم آمریکا و کرة شمالی
مجید
محمد شریفی
امیر سعید
کرمی
باورهای رهبران و برداشت آنها از تهدید، بخش مهمی از دلایل تداومِ خصومتها میان دولتها در نظام بینالملل است. صرفنظر از میزان تهدید واقعی از سوی دشمن و پیامدهای آن و همچنین با نادیده گرفتن این واقعیت که بسیاری از اقدامات دولتها نه برای تهدید، بلکه تنها برای رفع نگرانهای امنیتی است و اینکه رهبران دو کشور چه برداشتی از ماهیت تهدید داشته باشند، میتواند به نتایج متفاوتی منتهی شود. این مقاله با در نظر گرفتن نقش باورهای رهبران دو کشور ایالات متحدة آمریکا و کرة شمالی در طول دهههای گذشته و برداشت آنها از تهدید به ارزیابی دلیل تداوم خصومتها میان دو کشور، میپردازد. فرضیه این مقاله بر این بنیان استوار شده است که برداشت خصمانه از نیات طرف مقابل و هرگونه اقدام به عنوان تلاشی برای تهدید امنیتی و ارزیابیهای متفاوت از میزان تهدید سبب تداوم ناکامی اقدمات برای رسیدن به یک راه حل نهایی صلح شده است. روش تحقیق در این پژوهش، تبیین علّی و نوع پژوهش کاربردی است .
برداشت یا سوء برداشت از تهدید
کرة شمالی
ایالات متحده آمریکا
تداوم خصومت ها
2018
11
22
125
158
https://www.iisajournals.ir/article_88083_f91f86e64efed6ecb4afeb062cb61333.pdf
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2251-8444
1397
8
3
تجزیه و تحلیل قدرت نرم ترکیه در دوره غلبه اسلام گرایان
بهمن
ربیعی نیا
حسین
هرسیج
حسین
مسعود نیا
به قدرت رسیدن حزب عدالت وتوسعه در ترکیه فصل جدیدی در سیاست داخلی و خارجی ترکیه رقم زد. ترکیب اسلام سیاسی با دموکراسی و لیبرالیسم، توسعه سریع اقتصادی، رویکرد منطقه محور به جای رویکرد غرب محور در سیاست خارجی، راهبرد عمق استراتژیک و به صفر رساندن مشکلات با همسایگان جذابیت زیادی برای ترکیه در منطقه خاورمیانه ایجاد کرد به طوری که روند رو به افزایش قدرت نرم این کشور در منطقه خاورمیانه «مدل ترکیه» را به عنوان یک مدل موفق حکومتداری در پیش چشم مردم مسلمان خاورمیانه قرار داد. پژوهش حاضر تلاش میکند با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی عوامل فراز و فرود قدرت نرم افزاری ترکیه در دوره اسلامگرایان را بر اساس نظریه جوزف نای بررسی نماید. علیرغم موفقیت نسبی ترکیه در نفوذ اقتصادی و دیپلماتیک در منطقه خاورمیانه اما تحولات انقلابی در خاورمیانه عربی به ویژه در همسایگان جنوبی ترکیه به مثابه فرصتی تلقی شد که حاکمان ترکیه برای افزایش نفوذ و هژمونی منطقهای خود از آن استفاده نمایند. تلاش دولت ترکیه از یک طرف منجر به عدول از سیاستهای نرم افزاری قبلی شد و از طرف دیگر ناکامی در رسیدن به اهداف سیاست جدید ترکیه موجب ایجاد چالش در قدرت نرم ترکیه گردید. یافتههای مقاله حاضر نشان میدهد استفاده از قدرت سخت افزاری، بحرانهای امنیتی و بیثباتی سیاسی و همچنین کاهش رشد اقتصادی موجب افول در قدرت نرم ترکیه و تنزل جایگاه داخلی و منطقهای این کشور شده است.
قدرت نرم
ترکیه
خاورمیانه
دیپلماسی عمومی
2018
11
22
159
190
https://www.iisajournals.ir/article_90151_534ed4ee5649caa309452701c3e6ce8a.pdf
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2251-8444
1397
8
3
عوامل بیرونی موثر بر نقش آفرینی اتحادیه اروپا در قبال مساله فلسطین
علی
صباغیان
سید مهدی
پارسائی
این مقاله به دنبال فهم علل و عوامل بیرونی تاثیرگذار بر سیاستها، رویکردها و نقش اتحادیه اروپائی در قبال مساله فلسطین است. پرسش اصلی پژوهش این است که « سیر تحول سیاست ها، رویکردها و نقش اروپا در قبال مساله فلسطین تابع کدام علل و عوامل بیرونی است؟» فرضیه اصلی مقاله « دگرگونی های ساختاری در نظام بین الملل و بالتبع تغییر قدرت اروپا در عرصه بین المللی، نگرش آمریکا و اسرائیل به بازیگری اروپا و تهدیدات برآمده از محیط امنیتی خاورمیانه برای اروپا »، »، را علل و عوامل بیرونی موثر بر تحول نقش اروپا در قبال فلسطین برمیشمرد. روش پژوهش در این مقاله، «توصیفی-تحلیلی» و برای گردآوری اطلاعات نیز عمدتاً از روش کتابخانه ای استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد اروپا در یافتن یک نقش همپایه سیاسی به موازات نقش اقتصادی در مساله فلسطین ناکام مانده است و این نقصان به نقش پررنگ آمریکا در بحران، مخالفت اسرائیل و نیز آمریکا با نقش یابی سیاسی اروپا، شکاف و عدم انسجام در میان دولت های عضو اتحادیه اروپا و نیز ضعف های اروپا در حوزه قدرت سخت و تبعات آن برای ایفای نقش یک میانجی گر بر می گردد.
اروپا
فلسطین
دگرگونی های ساختاری
تهدیدات امنیتی
خاورمیانه
2018
11
22
191
222
https://www.iisajournals.ir/article_90152_47b2bbd1d6618f82e0cad683fab6be06.pdf
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2251-8444
1397
8
3
تأثیر گفتمان سیاسی بر تعاملات بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا
وحید
خاشعی ورنامخواستی
محمد منصور
پورمولا
در دوران حیات 40ساله ج.ا.ایران شکل خاصی از قالبها و الگوهای گفتمانی ظهور کرده است که این نوشتار بر آن است تا تحول گفتمان سیاسی را در دولت هاشمی رفسنجانی نشان دهد. این تحقیق با هدف تبیین الگوی تأثیر گفتمان سیاسی بر تعاملات بازرگانی خارجی ج. ا. ایران و اتحادیه اروپا پرداخته است. روش تحقیق مورد استفاده آمیخته (کیفی و کمی) است. در مرحله نخست، برای ارایه مدل از روش کیفی بر مبنای روش نظریهپردازی دادهبنیاد یا گراندد تئوری استفادهشده. روش نمونهگیری به صورت هدفمند با 10 نفر از خبرگان حوزههای تجارت خارجی و متخصصین روابط بینالملل و سیاست خارجی مصاحبههای عمیق انجام شده است. نتایج حاصل از مصاحبهها با استفاده از سه مرحله کدگذاری (باز، انتخابی و محوری) مورد تحلیل قرار گرفتند. برای اطمینان از صحت نتایج مدل به دست آمده در مرحله کیفی بهصورت کمی نیز با استفاده از پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفت. جامعه آماری آن نیز شامل 180 نفر از کارشناسان مرتبط با موضوع در سازمان توسعه تجارت، وزارت بازرگانی و وزارت امور خارجه است که با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده انجام شده، و با استفاده از فرمول کوکران 82 نفر آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. برای بررسی و تایید جزئیات مدل از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. این نتایج نشان میدهند تأثیر مقولههای «تنشزدایی» و «رویکرد تعاملی» بر بعد تنشزدایی در سیاست خارجی و نیز تأثیر مقولههای «توسعه اقتصادی»، «اقتدار و امنیت ملی» و «مصلحتگرایی» بر بعد سازندگی اقتصادی و منافع ملی در دولت هاشمیرفسنجانی تأیید شدهاند.
گفتمان سیاسی
اقتصاد سیاسی
تعاملات بازرگانی
تنشزدایی
سازندگی اقتصادی و منافع ملی
2018
11
22
223
249
https://www.iisajournals.ir/article_90153_9ecea58c24c1768100b62c3a0a9583c1.pdf
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2251-8444
1397
8
3
آثار اعمال نمایندگی دراصول قراردادهای تجاری بینالمللی و اصول قراردادهای اروپایی
احمد
حیدری
حجت الله
عسکری
مصطفی
ماندگار
هنگامی که شخصی به عنوان نماینده، فرضاً یک قرارداد برای اصیل خود منعقد میکند، نتیجه عمل او شکلگیری یک رابطه حقوقی است که برحسب شیوه کارش اثرات متفاوتی دارد؛ بدین ترتیب که اثر کار نماینده، ایجاد یک رابطه حقوقی است و اثرات خود این رابطه حقوقی بر حسب شیوه کار نماینده متفاوت است. تفاوتها ناظر به متعهدین رابطه حقوقی است. متعهدین بر اساس اطلاع و عدم اطلاع شخص ثالث از رابطه نمایندگی و همچنین وجود نماینده و اصیل فرق میکنند. این وضعیت در نظامها و سیستمهای حقوقی یکسان نیست و ممکن است اختلافاتی داشته باشند. البته این اختلافات در برخی موارد به لسان حقوقی آن نظامهای حقوقی میگردد که ممکن است تأثیر چندانی در ماهیت امر نداشته باشد، لیکن احتمال برداشتها و تفاسیر مختلف میرود. در این مقاله تلاش شده است تا این مسأله در دو سند مهم بینالمللی؛ اصول قراردادهای تجاری بینالمللی که دستآورد بزرگ موسسه یکنواختسازی حقوق خصوصی است و اصول حقوق قراردادهای اروپایی بررسی و تحلیل شود. نقاط اشتراک و افتراق، بهمراه مزایا و معایب رویکرد آن اسناد بینالمللی تشریح میشود تا فعالان عرصه اقتصادی جهت انتخاب هریک از آن اسناد، بعنوان قانون حاکم و یا استاندارد قراردادی به نحو آگاهانهتری اقدام کنند.
نمایندگی اعلان نشده
نمایندگی مستقیم
نمایندگی غیرمستقیم
قواعد بین المللی
2018
11
22
251
272
https://www.iisajournals.ir/article_92195_9073331cb5d3bde00d1bf7b38b55ac95.pdf
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2251-8444
1397
8
3
تاثیر اتحادیه اروپا بر سیاست گذاری هسته ای ایران در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد
حمید رضا
فرزاد
ارسلان
قربانی شیخ نشین
غلامرضا
کریمی
سیاست گذاریهای هستهای ایران به عنوان یکی از اصلیترین روندهای تعامل و تقابل جمهوری اسلامی ایران با نظام بین المللی در دهه ی 80 و 90 شمسی بوده است. این مسئله به عنوان یکی از اصلیترین متغیرها و عوامل تأثیر گذار بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران معرفی می گردد. این مقاله با تاکید بر نقش اتحادیه ی اروپا بر سیاست گذاری های هسته ای ایران در دوره ی ریاست جمهوری دولت هشتم و نهم، در تلاش است تا این تاثیر را با تاکید بر الگوی نظری رئالیسم تهاجمی مورد بررسی قرار دهد. سوال این پژوهش این است که اتحادیه ی اروپا در بازه ی زمانی 1384 تا 1392 چه تاثیری بر روند سیاست گذاری های هسته ای ایران باقی گذاشته و فرضیه ی پژوهش نیز بر این مبنا است که اتحادیه ی اروپا در موضوع هسته ای ایران در طی سال های مذکور در قالب سیاست های تقابل با ایران و همراهی با ایالات متحده ی آمریکا در پی واکنش به اقدامات و فعالیت های هسته ای ایران بوده و همین امر نیز موجب رویکرد های تهاجمی ایران در حوزه ی سیاستگذاری های هسته ای گردیده است. محقق در این پژوهش با استفاده از توصیف دقیق روند تاریخی، تاثیر اتحادیه ی اروپا بر سیاست گذاری های هسته ای ایران را معین می کند. این مقاله بر مبنای الگوی توصیفی-تحلیلی و استفاده از دادههای روزآمد جهانی این حوزه و روش کتابخانهای و با تاکید بر چهارچوب نظری رئالیسم تهاجمی تدوین یافته است
رئالیسم تهاجمی
مسئله هستهای ایران
تکنولوژی هستهای
موازنه قوا
تهدید و هراس
2018
11
22
273
304
https://www.iisajournals.ir/article_91342_2edd927d1ab50683c46d94a7a74158e7.pdf