2024-03-28T23:04:49Z
https://www.iisajournals.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4811
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2251-8444
1391
2
3
الگوی نظم جهانی در نظریه اسلامی روابط بین الملل
سید جلال
دهقانی فیروزآبادی
این مقاله در صدد واکاوی مفهوم و الگوی نظم جهانی در نظریه اسلامی روابط بینالملل است. در این نظریه استدلال میشود که «نظم جهانی عادلانه» موضوع اصلی نظریه اسلامی روابط بینالملل بوده و در هسته آن جای دارد؛ به گونهای که نظریه اسلامی روابط بینالملل، به عنوان یک نظریه سیاسی کلان و نظاممند، به جای توضیح کنش و واکنش واحدهای سیاسی متعامل یا تبیین تأثیر نظام بینالملل بر رفتار آنها، مفهوم و الگویی از نظم جهانی را ارائه میدهد؛ نظمی که در سطح ساختاری چگونگی آرایش و چینش کنشگران و الگوی رفتاری آنها، و در سطح کارکردی شرایط لازم برای همزیستی مسالمتآمیز و سپس زندگی سعادتمند و حیات طیبه انسانها و جوامع انسانی را تأمین و تبیین میکند. ازاینرو، نظم معنا و مفهومی توصیفی، هنجاری و تحلیلی باید هم ناظر بر چگونگی سامان یافتن کنشگران در وضعیت موجود و هم معطوف به ایجاد شرایط زندگی مطلوب جهانی باشد.
نظریه
نظم
عدالت
فطرت
روابط بینالملل
ارزش
عقل
نقل
اسلام
اعتبار
2012
05
21
9
47
https://www.iisajournals.ir/article_41895_7d4a54f55a757e522c5d5a2da678c14f.pdf
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2251-8444
1391
2
3
قابلیتها و فرصتهای نظریهپردازی اسلامی ـ ایرانی روابط بینالملل
علیاکبر
علیخانی
این مقاله در پی تبیین این مسئله است که قابلیتها و فرصتهای نظریهپردازی اسلامی- ایرانی روابط بینالملل در ایران کدامند؟ برای پاسخ به این پرسش، ابتدا «قابلیتها» و «فرصتها»ی موجود مورد تبیین قرار گرفته و هدف از «نظریهپردازی» روشن شده است. قابلیتهای نظریهپردازی ابتدا به دو دستۀ قابلیتهای نظری تاریخی و قابلیتهای نظری عملی روزآمد تقسیم شدهاند. قابلیتهای نظری تاریخی عبارتند از: 1. آموزههای ایران باستان در زمینة روابط بین ملتها؛ 2. تجارب تاریخ تمدن اسلام و ایران؛ 3. منبع غنی ادبیات فارسی. قابلیتهای نظری عملی روزآمد عبارتند از: 1. امکان بازخوانی قرآن، سنت و سیرۀ ائمة شیعه؛ 2. امکان دستیابی به دانش و تخصص مورد نیاز؛ 3. ژئوپلیتیک ایران. فرصتهای نظریهپردازی اسلامی - ایرانی روابط بینالملل عمدتاً تابع شرایط هستند و به تناسب زمان تغییر میکنند؛ فرصتهای موجود به سه دسته به شرح زیر تقسیم شدهاند: 1. شرایط بینالمللی در حال گذار؛ 2. امکان طرح نگرشها و مکاتب جدید؛ 3. گفتمان انقلاب اسلامی. اما نظریهپردازی ایرانی –اسلامی میتواند با سه هدف صورت گیرد: 1. فهم واقعیتها و مسائل روابط بینالملل. 2. واکنش به سیاستها و اقدامات سایر بازیگران برای حفظ و تأمین منافع. 3. کنش و مواجهة فعالانه در نظام بینالملل بهمنظور تغییر جهتها و ساختارها.
نظریهپردازی
روابط بین الملل
ایرانی
اسلامی
علوم انسانی بومی
2012
05
21
48
49
https://www.iisajournals.ir/article_41896_e5b3a1339be56041668fb36411907845.pdf
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2251-8444
1391
2
3
مطالعه تطبیقی مفهوم هویت از منظر مکتب انگلیسی و تئوری سازهانگاری در روابط بینالملل
سید جواد
امامجمعه زاده
روحالله
زمانیان
مفهوم هویت به شکل منسجم و به عنوان یکی از مهترین مفاهیم موجود در روابط بینالملل، مفهومی نسبتاً جدید است و شکلگیری آن به دهه 1950 برمیگردد. هویت به مفهوم وضعیت شبیه بودن و تفاوت داشتن با دیگران و شامل ایجاد مرزهایی است که خود را از دیگران جدا میکند. «چیستی» و «کیستی» از جمله سؤالاتی میباشند که در مبحث هویت مطرح و ذهن بشر و جوامع بشری را از گذشتههای دور مشغول نمودهاند. از نظر مکتب انگلیسی، عامل اصلی شکلگیری هویت، معانی و هنجارهایی میباشند که سبب ایجاد تکالیف متقابل بازیگران مختلف میشوند. در مقابل، سازهانگاری هویت را یک سازه اجتماعی میداند که جنبه ذهنی و گفتمانی دارد و معتقد است که علاوه بر معانی و هنجارها، منافع نیز در شکلگیری هویتها نقش اساسی دارند. مقاله حاضر با هدف مطالعه تطبیقی هویت از منظر مکتب انگلیسی و تئوری سازهانگاری، با روش توصیفی- تحلیلی و با ابزار کتابخانهای صورت میگیرد.
مطالعه تطبیقی
هویت
مکتب انگلیسی
سازهانگاری
ماده و معنا
2012
05
21
50
51
https://www.iisajournals.ir/article_41897_4d821a1eb3151d0b082e248d6cda3f96.pdf
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2251-8444
1391
2
3
جامعهشناسی تاریخی روابط ایران و اعراب
محمدجعفر
جوادی ارجمند
بهزاد
عطارزاده
وجود مرزهای طولانی ایران با دولتهای عربی؛ پیشینه درازمدت روابط اجتماعی و میانفرهنگی ایرانیان و اعراب و موقعیت ژئوپلیتیک این دولتها در حوزه خلیج فارس عواملی هستند که اهمیت روابط ایران و اعراب را برجسته میکنند. با توجه به ابعاد این موضوع، شاهد بودهایم که تاریخ روابط میان این دولتها هم پیامدهایی در سطح داخلی خود این کشورها، و هم منطقهای و بینالمللی داشته است. در این تحقیق بر اساس رویکرد جامعهشناسی تاریخی در روابط بینالملل و مطالعه فرهنگی، به بررسی تاریخ روابط میان ایران و اعراب پرداخته و به دنبال پاسخ به این سؤال بودهایم که زمینهها و تحولات تاریخیِ اجتماعی و سیاسی، چگونه شکل گرفته و چه تأثیراتی بر رویکردهای هویتی و روابط میان این دو حوزه، و سیاست خارجی معاصر ایران و دولتهای عربی بر جای گذاشته است؟ اهمیت دیگر این پژوهش در رابطه با ایران، به برنامه توسعه کشور و اهمیت ثبات منطقهای آن باز میگردد. با توجه به موقعیت منطقه آسیای جنوب غرب که ایران را به عنوان یک حوزه فرهنگی مشخص در جوار اعراب قرار میدهد، نیاز است راهبرد بلندمدتی بر مبنای ایجاد ثبات و تعامل در منطقه به منظور تأمین فضای امن رقابت و فعالیتهای اقتصادی و دیپلماتیک اندیشیده شود. به نظر ما دستیابی به چنین تعاملی میتواند بر اساس حل و یا به حاشیه راندن محورها و مؤلفههای فرهنگی ـ تاریخی تنشزا و همگرایی بر سر مؤلفههای مشترک باشد.
ایران
اعراب
مطالعهی میانفرهنگی
جامعهشناسی تاریخی
تاریخ روابط خارجی
2012
05
21
52
53
https://www.iisajournals.ir/article_41898_5d4ac882a8ef9a933b7736b92b83da4e.pdf
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2251-8444
1391
2
3
نقش شبکه های اجتماعی در تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا
امیرهوشنگ
میرکوشش
حسین
درجانی
جهانی شدن و توسعه فن آوری ارتباطات جمعی تاثیرات مهمی در کشور های در حال توسعه و به ویژه کشور های مسلمان خاورمیانه و شمال آفریقا بر جای گذا شته است.گسترش روز افزون فن آوری ارتباطات الکترونیکی نظیر شبکه های ماهواره ای و اینترنتی تاثیرات غیر قابل انکاری بر اذهان عمومی این منطقه داشته است.فن آوری ارتباطات و اطلاعات همانند اینترنت و تلفن همراه نقش مهمی در مبارزات برای دموکراسی و حقوق بشر در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا ایفا نموده است. علل اعتراضات شامل ترکیبی از عوامل غیر تکنولوژیکی نیز می باشد که عبارتند از: دهه ها سرکوب،حکومت های موروثی و اقتدار گرا،عقب ماندگی اقتصادی و اجتماعی،نقض سیستماتیک حقوق بشر،به حاشیه رانده شدن سیاسی و اقتصادی مردم. تحولات و خیزش های اخیر در کشور های مصر و تونس و دیگر کشور های منطقه را با توجه به استفاده گسترد ه از محتوی تولید شده توسط کاربران، انقلاب فیس بوک و توییتر می نامند. ایجاد و تولید حجم عظیمی از اطلاعات توسط کاربران در اینترنت را محتوای اینترنتی می نامند که شامل متن، تصویر، فیلم و کلیپ های صوتی است که توسط کاربران اینترنت تولید و بار گذاری می شود. این همان تصویری از پارادایم رسانه های قدرتمند با انگاره ای پست مدرن است که در این پژوهش بر بستر روندهای موجود مورد واکاوی و باز سنجی قرار گرفته است.خود سوزی یک جوان تونسی در دسامبر 2010 و انتشار خبر آن از طریق شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک باعث شروع حرکتی در تونس گردید که به سقوط حکومت 23 ساله بن علی انجامید. اخبار منتشر شده توسط این شبکه ها باعث گسترش این نا آرامی ها به کل منطقه و به ویژه مصر گردید. شبکه های اجتماعی در هدایت توجه اولیه جهان به این خیزش ها در مصر و تونس و متعاقبا دیگر کشور های منطقه و به طور کلی تاثیر در مبارزات دموکراتیک منطقه نقش مهمی ایفا نمودند.برخورد قهری دولت ها با معترضان و وبلاگ نویسان ، کند و قطع کردن اینترنت، دستگیری ، زندانی کردن و ضرب وشتم فعالان اینترنتی در کشور های دستخوش آشوب نشان از اهمیت اینترنت و شبکه های اجتماعی دارد.از مراکش تا بحرین ، جهان عرب شاهد ظهور رسانه های مستقل اجتماعی است که به طور پیوسته باعث افزایش تعامل شهروندان با اینترنت گردیده .انتظار می رود تا سال 2015 اینترنت صد میلیون مخاطب عرب داشته باشد.تعداد کاربران فیس بوک در جهان عرب در دسامبر 2010 بالغ بر بیست و دو میلیون نفر بوده است که 75 درصد آن ها جوانان بین 15 تا 29 سال می باشند.
پارادایم رسانه های قدرتمند
ارتباطات
اینترنت
شبکه های اجتماعی
فیس بوک
تحولات خاور میانه
2012
05
21
56
57
https://www.iisajournals.ir/article_41899_bb8c06f6d4bac006c7f324e7a08ec2fc.pdf
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2251-8444
1391
2
3
حکومتمندی الهیات سیاسی در عصر اطلاعات (جایگاه سازههای الهیاتی در تئوریهای سیاست و روابط بینالملل در عصر اطلاعات)
روحالله
اسلامی
فاطمه
ذوالفقاریان
با کسانی که به خداوند و متافیزیک اعتقاد دارند و آموزههای حقوق بشر، دموکراسی، لیبرالیسم و بسیاری از اصول و پیشفرضهای عقل حاکم بر محیط بینالملل را به رسمیت نمیشناسند و به صورت انتقادی با آنها برخورد میکنند چه باید کرد؟ آیا میتوان به بهانه عقبافتادگی، استبدادی بودن و خرافهای بودن آنها را کنار زد و نادیده گرفت؟ در صورت برخورد آیا باید به عنوان هویتی مستقل و دارای بنیادهای منطقی وارد ارتباط با آنها شد، یا اینکه باید تلاش کرد سازههای ذهنی آنها را تغییر داد؟ آیا سرزمینها و کشورهای دارای الهیات سیاسی، شهروندانی باوجدان و باانصاف هستند یا مردمانی غیرقابل گفتوگو و تنشآفرین؟ این نوشتار با تمرکز بر تئوریهای جدید سیاست و روابط بینالملل که اغلب مربوط به عصر اطلاعات هستند، به دنبال این است که شیوههایی را که این تئوریها برای برخورد با الهیات سیاسی و گزارههای مذهبی ارائه میکنند، تحلیل کند. در تمام نوشتار دغدغه متن بر حکومتمندی یعنی شیوههای اعمال و محدود کردن قدرت در الهیات سیاسی تمرکز دارد و برای دستیابی به پاسخ، هفت تئوری معروف سیاست و روابط بینالملل مورد واکاوی قرار میگیرند تا نشان داده شود جایگاه سازههای دینی و الهیات سیاسی در روابط بینالملل از شکلی حاشیهای و بیاعتنا در حال تبدیل به مسئله و دغدغهای عمومی است.
حکومتمندی
الهیات سیاسی
عصر اطلاعات
2012
05
21
54
55
https://www.iisajournals.ir/article_41900_02ad565303d36712b934be96f7c6d998.pdf