انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84449ویژه موضوعی تحولات منطقه ای و بین المللی20200220The Role of Change in US Strategic Understanding of Its Approach to Iran's Nuclear Issueنقش تغییرِ درک راهبردی آمریکا در رویکرد این کشور در قبال پرونده هسته ای ایران728110814FAابوذر گوهری مقدمعضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلاممصطفی محمدی رمضانیدانشجوی دکتری رشته معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20200211Abstract<br /> The nuclear case has been one of the most complicated issues in the foreign and domestic policy of the Islamic Republic of Iran. One of the reasons for this complexity was the contradictory approach of the US and the Islamic Republic of Iran to the enjoyment of "enrichment rights" by member states. US official policy in this regard was based on "zero enrichment" and "suspension of enrichment activities", and Iran, instead, emphasized the "right to enrichment" under the NPT. A historical examination of the US approach to the nuclear case shows that the country has imposed heavy multilateral sanctions on the basis of its understanding that the Islamic Republic of Iran is withdrawing under the international pressures from its positions. But, the ineffectiveness of sanctions on social dissatisfaction and the change of political will of the Islamic Republic of Iran to withdraw its right to enrich and halt the growth of Iran's technical capability to enrich uranium has altered Washington's understanding of the Islamic Republic's behavioral logic in foreign policy. The shift in US strategic understanding led to the Obama administration's shift from "zero enrichment" to "limited enrichment", which played an important role in initiating the process of direct Iran-US negotiations in Oman in 2012.<br /> <br /> Keywords: US, Iran, Nuclear Program, JCPOA, Sanctions, Enrichment, Negotiationچکیده<br /> پرونده هستهای یکی از پیچیدهترین موضوعات در سیاست خارجی و داخلی جمهوری اسلامی ایران بوده است. یکی از دلایل این پیچیدگی رویکرد متضاد آمریکا و جمهوری اسلامی ایران در برخورداری کشورهای عضو انپیتی از "حق غنیسازی" بود. سیاست رسمی آمریکا در این موضوع مبتنی بر «غنی-سازی صفر» و «تعلیق فعالیتهای مربوط به غنیسازی» بود و در مقابل، ایران با استناد به معاهده انپیتی بر برخورداری از "حق غنیسازی" تأکید داشت. بررسی تاریخی رویکرد آمریکا در قبال پرونده هستهای نشان میدهد این کشور با اتکای به این درک راهبردی که جمهوری اسلامی ایران در برابر فشارهای بین المللی از موضع خود عقب نشینی میکند، اقدام به وضع تحریمهای چندجانبه سنگین علیه ایران کرد ولی در ادامه، ناکارآمدی تحریمها در ایجاد نارضایتی اجتماعی و تغییر اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران در جهت عقب نشینی از حق غنی سازی و توقف رشد توان فنی ایران در غنی سازی اورانیوم، درک راهبردی واشنگتن از منطق رفتاری جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی را تغییر داد. تغییر در درک راهبردی آمریکا منجر به تغییر رویکرد دولت اوباما از «غنی سازی صفر» به «غنی سازی محدود» شد که نقش مهمی در آغاز روند مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در عمان در سال 1391 داشت.<br /> کلیدواژه: آمریکا، ایران، برنامه هستهای، برجام، تحریم، غنیسازی، مذاکرهhttps://www.iisajournals.ir/article_110814_92fa6179918c3af4d219c18d0921c377.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84449ویژه موضوعی تحولات منطقه ای و بین المللی20200220Chabahar Role in Regional Convergence: A Case Study of the Cotton Routeنقش چابهار در همگرائی منطقه ای : مطالعه موردی جاده کتان2950110815FAمجیدرضا مؤمنیاستادیار دپارتمان روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران- ایرانمرضیه چهارمحالی اصفهانیدانشجو کارشناسی ارشد مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20200212Abstract:<br /> <br /> Developments in the international system and the emergence of economic powers in the Asian continent have doubled the importance of the Continent in the future economic order of the world. Two major economic projects 'One Belt One Road' and 'cotton Route' by China and India are a big step towards achieving the great goal. Chabahar Port is the key of the Indian Cotton Route project. Located along the Oman Sea, the port provides an opportunity for India to join the ancient Silk Road route to Central Asia and Afghanistan. On the other hand, due to its geo-strategic position, Chabahar is the transplant factor between India, Iran as well as the continents of Asia and Africa, therefore, can play an important role in facilitating regional convergence .This research tries to answer the question as what is the role of Chabahar in the regional convergence? And what is the status of the Cotton Route project in the convergence? The hypothesis to answer the question is that due to its geo-strategic and geo-political and geo-economic position, Chabahar have an important role to create a common interest between Iran, Russia, central Asian states, Afghanistan and India in regional convergence, and The Cotton Route project can also be a complement to this convergence through the key role it plays in Indian foreign policy based on the 'Connect Central Asia Policy'. This paper is based on an analytical- descriptive method using both primary and secondary data including documents, reports, books, articles and web sites.چکیده:<br /> تحولات در نظام بین الملل و ظهور قدرتهای اقتصادی در قاره آسیا ، اهمیت این قاره را در نظم اقتصادی آینده جهان دو چندان نموده است. پروژه های همگرائی منطقه ای مانند "یک کمربند یک جاده" و "جاده کتان" توسط چین و هند، گامی بلند برای رسیدن به این هدف می باشند. کلید اصلی پروژه جاده کتان ، بندر چابهار است. این بندر که در کنار دریای عمان قرار گرفته ، فرصتی برای هند ایجاد می کند تا به مسیر باستانی جاده ابریشم و آسیای مرکزی و افغانستان بپیوندد . از سوی دیگر، چابهار به علت قرارگرفتن در کناره دریای عمان و اقیانوس هند، هند ، ایران و همچنین اسیا و اروپا را به هم وصل می کند و می تواند عامل مهمی در تسهیل همگرائی منطقه ای باشد. پرسش اساسی این پژوهش این است که چابهار چه نقشی در همگرائی منطقه ای دارد؟ و پروژه جاده کتان از چه جایگاهی در این همگرائی برخوردار است؟ فرضیه مطرح شده در پاسخ، این است که چابهار به علت موقعیت ژئو استراتژیک و ژئو پولتیک ، نقش سازنده ای در ایجاد منافع مشترک و ایجاد همگرائی منطقه ای میان ایران، روسیه، کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان و هند دارد و پروژه جاده کتان نیز به واسطه جایگاه کلیدی در سیاست خارجی هند مبتنی بر "سیاست پیوستن به آسیای مرکزی" ، می تواند مکمل تحقق این همگرائی باشد. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع اولیه و ثانویه شامل اسناد، گزارشها، کتب، مقالات و سایت های اینترنتی انجام می شود.https://www.iisajournals.ir/article_110815_6f6ecd847a93df63edfbe7e8200749b3.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84449ویژه موضوعی تحولات منطقه ای و بین المللی20200220Assessing Governance and Environmental Diplomacy in the Twelfth Government: Emphasizing Regional Issuesارزیابی حکمرانی و دیپلماسی زیست محیطی دولت دوازدهم: با تاکید بر موضوعات منطقه ای5182110818FAرضا سیمبرگروه علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه گیلان0000-0001-5111-1075آزیتا ملکیدانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق و مدرس دانشگاهJournal Article20200719The present article is an exploration of the governance and environmental diplomacy of the Twelfth Government with an emphasis on two case studies. In this paper, the basic principles of environmental diplomacy in the foreign policy paradigm are explained in general and its importance and position are explained. After that, the role of governance and diplomacy of the Islamic Republic of Iran in this regard will be discussed in particular, and with emphasis on the approaches of the twelfth government, an attempt will be made to picture the successes and failures of Iran's foreign policy in this regard. Explain the environmental challenges of the Caspian Sea. The main idea of the article is that in this field, unfortunately, Iran's environmental governance and diplomacy are facing many problems and challenges, and there is no strong record in these fields, and the government has not been able to expand Iran's capacity and capabilities. Environmental relations and environmental sustainability work well. However, in the negotiations on challenging issues, especially with the neighbors, in order to secure Iran's interests, the successes have been very relative and small. It seems that our diplomatic apparatus has an irreplaceable role in persuading the Iranian government to prevent the implementation of destructive environmental plans and diplomatic bargaining at the level of the Caspian Sea basin countries and to resolve the dust crisis, which needs to be addressed as soon as possible. The more and more effective it is to play this role. This persuasion must be based on the concept of comprehensive security, and the Iranian government must be aware of and act on the issue of the environment in a way that shows that environmental issues are also an important part of the security puzzle. In this view and action plan, it is emphasized that security is not just a political and security aspect, and poor performance in the face of environmental crises can cause social and political challenges. Therefore, in order to ensure comprehensive security, a comprehensive approach to it and a prudent effort to solve the main environmental challenges in Iran is one of the most important issues in Iranian governance and diplomacy.مقاله حاضر کنکاشی در تبیین حکمرانی و دیپلماسی زیست محیطی دولت دوازدهم با تاکید بر دو مطالعه موردی می باشد. در این نوشتار در ابتدا بنیادهای بایسته دیپلماسی زیست محیطی در پاردایم سیاست خارجی به طور کلی توضیح داده می شود و اهمیت و جایگاه آن تبیین می گردد. پس از آن به طور اخص به نقش حکمرانی و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص پرداخته می شود و با تاکید بر رویکردهای دولت دوازدهم تلاش می شود تا تصویر از کامیابی ها و ناکامی های سیاست خارجی ایران در این باره با تکیه بر بحران ریزگردها و چالش های زیست محیطی خزر توضیح داده شود. ایده اصلی نوشتار این است که در این حیطه متاسفانه حکمرانی و دیپلماسی زیست محیطی ایران با مسایل و چالش های عدیده ای مواجه می باشد و کارنامه قدرتمندی در این زمینه ها وجود ندارد و دولت نتوانسته است که از ظرفیت ها و توانمندی های ایران در زمینه گسترش روابط زیست محیطی و پایداری محیط زیست به خوبی عمل نماید. این در حالی است که در چانه زنی های مربوط در مسایل چالش بر انگیز، به ویژه با همسایگان در راستای تامین منافع ایران نیز موفقیت ها بسیار نسبی و اندک بوده اند. به نظر می رسد که دستگاه دیپلماسی ما نقش بی بدیلی را در اقناع سازی دولت ایران در ممانعت از اجرای طرح های مخرب محیط زیست و چانه زنی های دیپلماتیک در سطح کشورهای حوضه دریای خزر و حل بحران ریزگردها دارا می باشد که لازم است هر چه سریع تر و هر چه موثر تر این نقش خود را ایفا نماید. این اقناع سازی باید با تکیه بر مفهوم امنیت جامع صورت بپذیرد و حکمرانی ایرانی در قضیه محیط زیست به گونه ای آگاه شود و عمل کند که نشان دهد، موضوعات زیست محیطی نیز قطعه مهمی از پازل تامین امنیت می باشند. در این دیدگاه و برنامه عمل تاکید می شود که امنیت فقط جنبه سیاسی و امنیتی ندارد و عملکرد ضعیف در خصوص بحران های زیست محیطی می تواند باعث بروز چالش های اجتماعی و سیاسی شود. بنا بر این برای تامین امنیت جامع، نگرش همه جانبه به آن و تلاش مدبرانه برای حل چالش های اصلی محیط زیست در ایران یکی از مهم ترین موضوعات مطرح در حکمرانی و دیپلماسی ایرانی می باشد.https://www.iisajournals.ir/article_110818_5c2c7dfa1761f398e19c633bab7401ad.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84449ویژه موضوعی تحولات منطقه ای و بین المللی20200220Effectiveness of Moderate Approaches to Iranian Foreign Policy and Regional Strategies of the Twelfth Governmentآزمون کارآمدی رویکرد اعتدالی در سیاست خارجی ایران و راهبردهای منطقهای دولت دوازدهم83114110816FAضیاءالدین صبوریرئیس هیأت مدیره انجمن ایرایی روابط بینالملل0000-0003-0673-9271Journal Article20200303The approach of moderation as a political approach can help all the supporters and opponents of achieving its goals. Moderation in conceptual foreign policy as opposed to extremism and even reformism is seen as a concept of revisionism and evolutionism, and may be regarded as a kind of conservatism. The Twelfth Government, which insisted on moderation in all areas in the continuity of the Eleventh Government, has been less able to implement and exploit this approach in its foreign policy and regional relations. Accordingly, this paper, using a descriptive-analytical research method, has raised the fundamental question, "How is the effectiveness of the concept of moderation in foreign policy and regional relations of the Twelfth State assessed?" In response to this question and as a formulation of the hypothesis, the paper has analyzed and explained that "the concept of moderation was more abstract and impractical than practical in its twelfth government and its foreign policy, and therefore ineffective". .<br /> The findings of the article indicate that with the decline of the twelfth government's moderate approach, the foreign policy process and regional strategy of Iran have again become a security bottleneck and have returned to tensions with world and regional powers. Tensions stemming from the JCPOA deadlock, continued conflict in the Syrian crisis and other regional problems, including tensions with countries such as Saudi Arabia and strategic ambiguity over powers such as the Europeans and the return to direct and intense hostilities with the United States are the most significant signs.ویکرد اعتدال به عنوان یک رویکرد سیاسی میتواند از تمامی گرایشهای موافق و مخالف برای رسیدن به اهدافش کمک بگیرد. با این تفسیر، اعتدال در سیاست خارجی مفهمومی در تقابل با تندروی و حتی اصلاحطلبی به مفهوم تجدیدنظرطلبی و تحولخواهی تلقی میشود و شاید بتوان آن را نوعی محافظهکاری دانست. براین اساس، دولت دوازدهم که بر اعتدال در تمامی حوزهها در استمرار دولت یازدهم اصرار داشته است، کمتر توانسته این رویکرد را در سیاست خارجی و روابط منطقهای خود پیاده و بهرهبرداری کند. براین اساس، مقاله حاضر با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی، این پرسش اساسی را مطرح کرده است که "کارآمدی مفهوم اعتدال در سیاست خارجی و روابط منطقهای دولت دوازدهم چگونه ارزیابی میشود؟" درپاسخ به این پرسش و در مقام صورتبندی فرضیه، مقاله تحلیل و تبیین کرده است که "مفهوم اعتدال، بیش از اینکه به لحاظ عملی در دولت دوازدهم و سیاست خارجی آن نمود داشته باشد، انتزاعی و غیرعملی و از همین رو، ناکارآمد بوده است".<br /> یافتههای مقاله بیانگر آن است که با افول و بیرمق شدن رویکرد اعتدالی دولت دوازدهم، روند سیاست خارجی و راهبرد منطقهای ایران مجدداً به تنگنای امنیتی مبتلا شد و به وضعیت تنش با قدرتهای جهانی و منطقهای بازگشته است. تنشهای ناشی از بنبست برجام، تداوم درگیری در بحران سوریه و سایر معضلههای منطقهای ازجمله تنش با کشورهایی چون عربستان و ابهام راهبردی در ارتباط با قدرتها از جمله اروپاییها و بازگشت به مخاصمه مستقیم و پرشدت با آمریکا از شاخصترین نشانههای آن میباشد.https://www.iisajournals.ir/article_110816_bd65ce0b186a6b00ba71fa9d07c1e17f.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84449ویژه موضوعی تحولات منطقه ای و بین المللی20200220The Balance of Threat in the Political Relations of the Islamic Republic of Iran and the United Stateتوازن تهدید در روابط سیاسی جمهوریاسلامیایران و ایالاتمتحدهآمریکا115144110850FAعلی آدمیدانشیار، گروه روابط بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانسیدامیرسینا نورانیگروه روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20200210Iran-US relations have formed one of the most stressful contemporary political relations since the Islamic Revolution, and making, and implementation of any decision on these relations is subject to the recognition, justification, and application of the theory appropriate to it. Applying appropriate theory, especially on US-Iran relations, will give decision makers an appropriate framework of thought and make appropriate decisions under this framework, rather than misrepresentations and misinterpretations. Therefore, in this study, we seek to answer the question of how the political relations between Iran and the United States can be justified within the framework of the threat balance theory. The hypothesis that given all four aspects of the threat posed by Stephen Walt - (power, geography, military capabilities, and offensive intentions) that balance them - in Iran-US relations, the two countries' relations fall within the framework of this justified theory. The purpose of this study is to investigate the application of the theory of threat balance in the relations between the Islamic Republic of Iran using scientific-experimental method.روابط ایران و آمریکا پس از انقلاب اسلامی یکی از پر تنشترین روابط سیاسی معاصر را شکل داده است و اتخاذ و اجرای هر تصمیم درباره این روابط منوط به شناخت، توجیه و کاربست نظریه متناسب با آن است. کاربست نظریه مناسب خصوصاً درباره روابط ایران و آمریکا سبب میگردد تا فضای فکری تصمیمگیران در چارچوب مناسبی قرار گیرد و تحت این چارچوب تصمیمات مقتضی گرفته شود و نه اینکه با رؤیاپردازی و برداشتهای نادرست تصمیمات نامتناسبی در این باب اتخاذ گردد. بر این اساس در این پژوهش بدنبال پاسخ به این سؤال هستیم که روابط سیاسی ایران و ایالات متحده در چارچوب نظریه موازنه تهدید چگونه قابل توجیه است؟ فرضیه اینکه با توجه به وجود هر چهار وجه تهدید معرفی شده توسط استفن والت -(قدرت، جغرافیا، تواناییهای نظامی و مقاصد تهاجمی) که با وجود آنها موازنه صورت میگیرد- در روابط ایران و آمریکا، روابط دو کشور در چارچوب این نظریه قابل توجیه است. در این پژوهش قصد بر این است تا با استفاده از روش علمی-تجربی کاربست نظریه موازنه تهدید در روابط میان جمهوریاسلامی ایران را مورد بررسی قرار دهیم.https://www.iisajournals.ir/article_110850_0d5c44adcf6a5d3265ca300ea16b62ef.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84449ویژه موضوعی تحولات منطقه ای و بین المللی20200220Supporting ISIS and Regional Balance against Iran’s Penetration rateحمایت از داعش و موازنه در برابر ایران (2018-2014)145172111139FAنیلوفر اردمدانشجوی دکتری روابط بینالملل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایرانسید جواد امام جمعه زادهدانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانمهناز گودرزیاستادیار علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران0000-0003-2697-2492Journal Article20200213The Middle East region has been involved in a security incident in recent years that one of the main reasons is the strengthening of ISIS terrorist group in Iraq and Syria. Between the countries of the region, Iran in the years after 2005 so far, with regard to the expansion of geopolitics has increased its penetration rate in the Middle East. Give these Conditions, some countries in the region have tried to address the major changes in the geopolitical use all foreign policy tools to balance against competitors. The main purpose of this paper is descriptive – analytical method, regional influence of Iran in the Middle East and rival’s approach to it. The main question of the paper is that what is the most important goal of the Saudi Arabia, Turkey, Israel and Persian Gulf Cooperation Council to support ISIS? and this hypothesis suggests that limitation of regional and geopolitical territory of Iran is the main purpose of these countries to support ISIS.منطقه خاورمیانه طی دو دهه اخیر با تحولات و چالشهای عمدهای مواجه بوده است. یکی از این تحولات افزایش قدرت منطقهای و گسترش نفوذ ژئوپلیتیک ایران در بین کشورهای منطقه به ویژه از سال 2005 تاکنون است. در مقابل تشکیل و قدرتگیری گروههای تروریستی تکفیری که داعش به عنوان مهمترین آنها محسوب میشود نیز از چالشهای عمده این منطقه است. هدف اصلی در پژوهش حاضر بررسی ایجاد توازن از سوی کشورهای منطقهای به وسیله حمایت از داعش در برابر افزایش قدرت منطقهای ایران است. بر این اساس این پژوهش در قالب روش توصیفی – تحلیلی و با بکارگیری نظریه نوواقعگرایی تهاجمی این سوال اصلی را مطرح نموده است که مهمترین رویکرد بازیگران منطقهای عربستان، ترکیه، اسرائیل در قبال داعش چیست و چگونه میتوان آن را تبیین نمود؟ در مقابل این فرضیه را مطرح میکند که از آنجا که شرایط کلی منطقه خاورمیانه در فضای موازنه قرار دارد، به نظر میرسد یکی از اهداف بازیگران فوق در این فضا، موازنه در مقابل ایران بوده و به داعش به عنوان ابزاری برای دستیابی به منافع خود در این چارچوب مینگرند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که به نظر میرسد بازیگران فوق در روند توازن منطقهای به حمایت از داعش به عنوان ابزاری در جهت افزایش قدرت در ایجاد توازن در برابر ایران مینگرند.https://www.iisajournals.ir/article_111139_4e42652abbe9313e0b31f8194cb9d370.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84449ویژه موضوعی تحولات منطقه ای و بین المللی20200220Oman's relations with Iran during the reign of Sultan Haitham bin Tariqروابط عمان با ایران در دوره سلطان هیثم بن طارق173204111138FAعلیرضا کوهکناستادیار روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20200212The foreign policy of any country is inspired by internal and peripheral variables that directly or indirectly affect it. The political structure of the monarchies of the Persian Gulf is such that it has made foreign policy highly influenced by the king's institutional position. Foreign policy in this country has been heavily influenced by the ruling monarchs, Oman's isolationism during the reign of Saeed bin Timur and its shift to positive balance policy and the flourishing interaction of Sultan Qaboos is a prime example of his powerful role in Oman’s foreign policy. January 10, 2020 Sultan Qaboos died after 50 years of reign. Oman's new king, Haitham bin Tariq, has little track record of foreign policy and relations with Iran. This article seeks to represent possible futures in post- Qaboos foreign policy through a future study method and scenario-based approach. Based on influential factors and effective proponents of Oman's future foreign policy, Including the change of rulers, the views of the ruler, the popular acceptance of the ruling policies, the GCC, the United States and Iran, four scenarios of alignment with the Persian Gulf Cooperation Council, return to isolation, continued foreign policy and Oman's regional independence from the GCC, and maximum turnaround to the United States was examined and based on the robustness of the logical order of the scenarios and the severity of the underlying factors in each scenario, Oman's foreign policy continuity scenario after Sultan Qaboos was selected as possible future.سیاست خارجی هر کشوری ملهم از متغیرهای داخلی و پیرامونی است که به شکل مستقیم و یا با واسطه بر آن اثرگذارند. ساخت سیاسی کشورهای پادشاهی حوزه خلیج فارس به گونهای است که سیاست خارجی را بسیار متاثر از جایگاه نهادی پادشاه نمودهاست. سلطان نشین عمان نمونه اعلایی از این واقعیت سیاسی است. سیاست خارجی در این کشور به شدت تحت تاثیر سلاطین حاکم بر آن بوده است، انزواگرایی عمان در دوران سلطان سعیدبنتیمور و چرخش آن به سیاست موازنه مثبت و تعامل شکوفای دوران سلطان قابوس نمونه بارزی از نقش پرقدرت سلطان عمان بر سیاست خارجی است. دهم ژانویه سال 2020 سلطان قابوس بعد از 50 سال سلطنت درگذشت. سلطان جدید عمان، هیثم بن طارق، درخصوص سیاست خارجی و روابط با ایران سابقه چندان روشنی ندارد. این مقاله سعی دارد با روش آیندهپژوهی و سناریونگاری با متد منطق شهودی، آیندههای محتمل در سیاست خارجی دوران پساقابوسی را بازنمایی کند. بر اساس عوامل اثرگذار و پیشرانهای اثربخش در آینده سیاست خارجی عمان، شامل تغییر حاکمان، نظرات شخص حاکم، پذیرش مردمی سیاستهای حاکم، شورای همکاری، آمریکا و ایران، چهار سناریو همنوایی با شورای همکاری خلیج فارس، بازگشت به انزواگرایی، تداوم سیاست خارجی و استقلال منطقهای عمان از شورای همکاری و چرخش حداکثری بسوی ایالات متحده، مورد بازآفرینی قرار گرفت و بر اساس میزان استحکام در نظم منطقی سناریوها و شدت وقوع عوامل اصلی در هر یک از سناریوها، سناریوی تداوم سیاست خارجی عمان پس از سلطان قابوس بعنوان آینده محتمل برگزیده شد.https://www.iisajournals.ir/article_111138_047ac35c21e0dbe8bae615bd1fcf8c5f.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84449ویژه موضوعی تحولات منطقه ای و بین المللی20200220Global Power Transition & India and its Approach towards West Asiaتحولات قدرت جهانی، , هند و رویکرد آن به غرب آسیا205222110962FAآناهیتا معتضد راداستادیار، گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.Journal Article20200618Strategically, West Asia is a momentous region which has always been affected by changes at three national, regional and international levels. As global power relations are changing, there is also the emergence of a new regional architecture in West Asia that can bring widespread considerations for trans-regional countries, including India. India's determination to become a pioneer global power has led to the adoption of active diplomacy and a holistic strategy and comprehensive engagement with powers such as the United States and West Asia. Thus, the article is to study parameters and considerations that India has in its foreign relations with the West Asian countries focusing on the Arab Gulf states, Israel and Iran based on the "LookWest Policy" after Narendra Modi's election for the second term. Through adopting descriptive-analytic approach & utilizing primary & secondary sources the paper is to answer the question that, " What would be the consequences and implications of Modi's victory for India's foreign policy towards West Asia, especially for Iran"? Answering the question, the paper assumes that India's approach to West Asia is clearly influenced by US Middle East policies, and this will make it difficult for India to engage effectively with Iran.<br /> Theoretically, the paper has adopted neo-realism theory in order to reach a profound perception of India's relation with West Asia according to this pre- assumption which believes in the importance of the international system structure and its role as a pre-determinant factor of the behavior of countries.همزمان با تغییر روابط قدرت در سطح جهان، می توان ظهور یک معماری منطقه ای جدید در غرب آسیا را نیز مشاهده کرد. عزم هند برای تبدیل شدن به یک قدرت پیشرو در سطح جهانی سبب شده تا با اتخاذ دیپلماسی فعال و استراتژی مبتنی بر تعامل کل نگر و همه جانبه و تعامل با قدرتهایی همچون ایالات متحده در سطح جهانی و خاور میانه به ویژه غرب آسیا در سطح منطقه ای، از یکسو به تقویت روابط اقتصادی و از سوی دیگر به نهادینه کردن همکاری های امنیتی به ویژه امنیت انرژی در طولانی مدت با کشورهای عربی خلیج فارس ، ایران و اسرائیل بر اساس "سیاست نگرش به غرب" پس از انتخاب نارندرا مودی برای دور دوم نخست وزیری نماید. چارچوب نظری اتخاذ شده در تبیین رابطه و رویکرد هند نسبت به غرب آسیا بر اساس نظریه نئو رئالیسم که معتقد بر اهمیت ساختار نظام بین الملل و نقش آن به عنوان پیش تعیین کننده رفتار کشورهاست قرار دارد. این مقاله با بهره مندی از روش توصیفی-تحلیلی و استفاده از منابع اولیه و ثانویه این پرسش را مطرح می کند که "پیامدهای پیروزی مودی در تعامل هند با غرب آسیا به ویژه ایران چگونه خواهد بود"؟ در پاسخ به این پرسش این مقاله بر این فرض است که رویکرد هند در قبال غرب آسیا مشخصاً تحت تأثیر سیاستهای خاورمیانه ای ایالات متحده قرار دارد و همین امرتعامل هند با ایران را با دشواری مواجه خواهد نمود. یافته های مقاله نیز مبین تأیید فرضیه مطروحه است.https://www.iisajournals.ir/article_110962_e9fd066941831d967ed3c47eb820c412.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84449ویژه موضوعی تحولات منطقه ای و بین المللی20200220Homegrown Terrorism in Europeتروریسم بومی در اروپا223250110817FAمحمد جمشیدیعضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانهدیه رهبریدانش آموخته مطالعات اروپا، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20200407The issue of homegrown terrorism, one of the forms of terrorism in the world, has new dimensions and has now become one of the problems of governments, and especially by European governments, more than ever. The introduction and recognition of homegrown terrorists in Europe, the distinction between types of violence and extremism with terrorism, especially after the Syrian civil war of 2011, attention to the approaches and decisions of politicians and European governments towards this issue are the subject of this study. The issue of homegrown terrorism, one of the forms of terrorism in the world, has new dimensions and has now become one of the problems of governments, and especially by European governments, more than ever. The introduction and recognition of homegrown terrorists in Europe, the distinction between types of violence and extremism with terrorism, especially after the Syrian civil war of 2011, attention to the approaches and decisions of politicians and European governments towards this issue are the subject of this study.مسئله تروریسم بومی که یکی از اشکال و انواع تروریسم در جهان است، ابعاد جدیدی به خود گرفته است و اکنون بیش از هر زمانی، به یکی از معضلات دولتها و به خصوص، دولتهای اروپایی تبدیل شده است. معرفی و شناخت تروریستهای بومی در اروپا، تمییز قائل شدن میان انواع خشونت و افراطگرایی با تروریسم، موضوع این نوشتار است. لذا به نظر میرسد تروریسم وارد مرحله جدیدی شده است و امنیت داخلی کشورهای غربی را تهدید میکند. جنبه مهم این نوع تروریسم عقبه مردمی و داشتن پایگاه اجتماعی آن است؛ افرادی که به دلالیل گوناگون به مناطق بحران مانند سوریه و عراق سفر میکنند، یا از راه دور با ارتباطات مجازی بهراحتی جلب و جذب گروههای تروریستی میشوند، آموزش میبینند و برای انجام هرگونه طرح و عملیات تروریستی تربیت میشوند. این نوشتار، با مرور اسناد و گزارش های رسمی دولت های اروپایی، با دسته بندی انواع تروریسم بومی در درون اروپا به دنبال ارائه فهم دقیقتری از چیستی این پدیده بخصوص پس از جنگ داخلی سوریه در سال های اخیر است.https://www.iisajournals.ir/article_110817_e8d736b64ffa2e0aa75bcd33da83cab5.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84449ویژه موضوعی تحولات منطقه ای و بین المللی20200220Non-Operating Defense Position in International Securityجایگاه پدافند غیر عامل در تامین امنیت بین الملل251264113023FAعبدالمطلب عبداللهدانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبائینرگس جدیدیدانشکده حقوق و علوم سیاسی علامه طباطبائیJournal Article20200820Security as one of the most pressing human needs and as one of the most important concepts of international relations has always been the focus of international relations paradigms. Passive defense, as one of the most effective and enduring ways of defending and securing against threats, has always been a concern for most countries in the world, and even countries such as the US and the Soviet Union, despite having very high military capability, Special attention has been paid, and a country such as Switzerland, despite being neutral in World War II and not facing the threat of this, is paying close attention. The present study addresses the question of what role non-factor defense plays in securing international relations. The purpose of this study is to investigate the role of passive defense in security. The research method is descriptive-analytical. The method of collecting the required research information was collected using a library method with reference to authoritative sources, books and articles. results show. The lack of tranquility that comes from defensive defenses is the most important obstacle in moving countries toward their predetermined goals.امنیت به عنوان یکی از محوری ترین نیازهای بشر و به عنوان یکی از مفاهیم مهم روابط بین الملل همواره مورد توجه پارادایم های روابط بین الملل بوده است. پدافند غیر عامل به عنوان یکی از مؤثرترین و پایدار ترین روشهای دفاع و تامین امنیت در مقابل تهدیدات، همواره مد نظر اکثر کشورهای جهان قرار داشته است و حتی کشورهایی مانند آمریکا و شوروی سابق با وجود برخورداری از توان نظامی بسیار بالا به این موضوع به صورت ویژهای توجه داشته اند و کشوری مانند سویس با وجود بی طرفی در دو جنگ جهانی و مواجه نبودن با تهدید به این موضوع توجه بسیار زیادی دارد. در پژوهش حاضر به این پرسش می پردازد که پدافند غیر عامل چه جایگاهی در تامین امنیت در روابط بین ملل دارد. هدف از این تحقیق بررسی نقش پدافند غیرعامل در امنیت است. روش تحقیق صورت توصیفی- تحلیلی میباشد. روش جمع آوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق با استفاده از روش کتابخانه ای و با مراجعه به منابع معتبر، کتب و مقالات گردآوری شده است. نتایج نشان می دهد. عدم احساس آرامشی که از طریق پدافند غیر عامل به وجود می آید، مهم ترین مانع در مسیر حرکت کشورها به سمت اهداف از پیش تعیین شده است .https://www.iisajournals.ir/article_113023_5a0db523320b7aacfa2e4e333958f035.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84449ویژه موضوعی تحولات منطقه ای و بین المللی20200220Investigating US Liability for Economic Sanctions on Iranبررسی مسؤلیت ایالات متحده آمریکا ناشی از تحریم های اقتصادی ایران285265129248FAمجید صفویاستادیار گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایرانJournal Article20210415In the present study, which was conducted in a descriptive-analytical manner, using library resources and texts with the aim of "examining the responsibility of the United States of America due to economic sanctions against Iran", it was based on the legal principle that if a government Damage to other active subjects of international law, or an international obligation being ignored by one of these subjects and causing a violation of an international obligation. These subjects can raise the issue of liability and violation of an international obligation of the aggrieved state by raising that behavior. Pull forward. The results of this study show that the US government's unilateral sanctions against Iran have been unilaterally imposed outside the resolutions and regulations of the UN Charter and are contrary to international and human rights standards, as well as violating bilateral agreements and commitments, including the 1955 MOU. , The Algerian Declaration of 1981 and the Borjam Agreement 2016, which caused material and moral damage to the Islamic Republic of Iran and the right to life, health and well-being of the people and patients who violated Iran and is liable for damages under US law.در تحقیق حاضر که به روش توصیفی – تحلیلی و با بهره گیری از منابع و متون کتابخانهای وبا هدف «بررسی مسولیت ایالات متحده آمریکا ناشی از تحریم های اقتصادی ایران به انجام رسیده بر این اصل حقوقی استوار بوده که اگر دولتی در اثر رفتار خود موجب ورود خسارت به دیگر تابعان فعال حقوق بین الملل گردد یا یک تعهد بین المللی از سوی یکی از این تابعان نادیده انگاشته وموجب نقض یک تعهد بین المللی شود این تابعان با مطرح نمودن آن رفتارمی توانند مسئله مسئولیت و نقض یک تعهد بین المللی دولت وارد کننده خسارت را پیش بکشند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که تحریم های یک جانبه دولت آمریکا علیه ایران به طور یک جانبه وخارج از قطعنامه ها و مقررات منشورسازمان ملل متحدوضع شده ومغایربا موازین حقوق بین المللی و حقوق بشری است، همچنین ناقض توافقات وتعهدات دوجانبه از جمله: عهدنامه مودت 1955، بیانیه الجزایر 1981و موافقتنامه برجام 2016 که موجب ورود خسارت های مادی و معنوی بر جمهوری اسلامی ایران شده و حق حیات و سلامت و بهداشت مردم و بیمارانی که در کشور ایران را نقض نموده و طبق اصول حقوقی ایالات متحده آمریکا مسئول جبران خسارات وارده میباشد.https://www.iisajournals.ir/article_129248_8205bb795430fb9758e729a3c3b46a71.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84449ویژه موضوعی تحولات منطقه ای و بین المللی20200220The normative values of political Islam and the challenge of the normative development of the Westphalian system in Southwest Asiaارزش های هنجار ساز اسلام سیاسی و چالش تکوین هنجاری نظام وستفالیایی در آسیای جنوب غربی313287110819FAسجاد بهرامی مقدماستادیار روابط بین الملل دانشگاه گیلانJournal Article20200719The spread of the norm of national sovereignty from Western Europe and its consequences has led to the formation of modern national governments and the emergence of a regional system in Southwest Asia. The formation and development of the norm of national sovereignty in Western Europe has been one of the forces that has played a role in the formation of modern national governments as a kind of organization of human political life. In such a way that the subjects of different national sovereignty were defined as citizens and outside it as foreigners, and the responsibility of separate national sovereignty was limited to the subjects. The expansion of the norm of national sovereignty on a global scale led to the redefinition of premodern political organizations in the form of nation-states, according to which the Ottoman Caliphate as a premodern formation disintegrated into modern national governments, resulting in a regional international system in the south. West Asia evolved in which the pattern of behavior is based on the self-help of independent ruling governments,گسترش هنجار حاکمیت ملی از اروپای غربی و پیامدهای آن به شکل گیری دولت های ملی مدرن و پیدایش سیستم منطقه ای در آسیای جنوب غربی منجر شده است. شکل گیری و تکوین هنجار حاکمیت ملی در اروپای غربی از نیروهایی بوده است که در تکوین دولت های ملی مدرن به عنوان نوعی از سازمان یافتگی حیات سیاسی بشر ایفای نقش کرده است. به شکلی که تابعین حاکمیت های مختلف ملی به عنوان شهروندان و خارج از آن به عنوان بیگانگان تعریف شدند و مسئولیت حاکمیت های جداگانه ملی به تابعین محدود شد. گسترش هنجار حاکمیت ملی در مقیاس جهانی سبب بازتعریف سازمان های سیاسی پیشامدرن در شکل دولت های ملی شد، بر این اساس خلافت عثمانی به عنوان فرماسیونی پیشامدرن از سامان یافتگی به دولت های مدرن ملی تجزیه شد که در نتیجه آن سیستم بین المللی منطقه ای در جنوب غربی آسیا تکامل یافت که در آن الگوی رفتار بر خودیاری دولت های مستقل حاکم مبتنی است، از طرفی ارزش های دین اسلام به عنوان منشا هنجارهای وحدت بخش مشروعیت دولت های متفرق ملی را در این منطقه به چالش کشیده است و به پدیدار شدن کشمکشی بین اعتبار مرزهای ملی وستفالیایی و هنجارهای فراملی مشروعیت یافته از دین اسلام منجر شده است.https://www.iisajournals.ir/article_110819_c5c383e0da0d05c58b6b8973dd4756a6.pdf