انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844410120200521'emotional turn' in International Relations: a review on emotion-rationality link«چرخش عاطفی» در روابط بین الملل: مروری بر رابطه عقلانیت و عواطف734111956FAسیداحمد فاطمی نژاداستادیار روابط یبنالملل دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200515The quality of the linkage between rationality and emotions has been one of lasting issues in International Relations. Many International Relations’ thinkers have been trying to understand rational conducts and behaviors and prescribe some resolutions for emotional irrational decisions. These thinkers have mostly believed that rationality and emotions root in different sources and it is possible to protect ourselves and others against damaging results of emotions in world politics. New researches in International Relations and other related disciplines have questioned the premises and locked the thinkers’ eyes on emotions increasingly. The aim of the article is to study the new development and its results for International relations literatures. So, the main question here is what change has happened in relation between emotion and rationality in International Relations. To answer the question, it is worth saying that emotion-rationality link in International Relations has shifted from contradiction to unification which is called ‘emotional turn’. The hypothesis is studied by meta-analysis method. Findings show that emotions have been paid attention increasingly.یکی از مباحث دیرپا در روابط بینالملل کیفیت رابطه عقلانیت و عواطف بوده است. به طور سنتی، نظریهپردازان روابط بینالملل عمدتاً به دنبال شناخت آداب و رفتار عقلانی و تجویز راههای گریز از تصمیمات احساسی و غیرعقلانی بودهاند. این متفکرین اغلب گمان میکردند که عواطف و عقلانیت مبادی متفاوتی دارند و میتوان از پیامدهای آسیبزای عواطف در سیاست جهانی گریخت. مطالعات جدید در روابط بینالملل و سایر حوزههای مرتبط این مفروض را زیر سوال برده و عواطف بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. هدف مقاله حاضر، بررسی تحولات جدید و پیامدهای آن در ادبیات روابط بینالملل است. بنابراین، پرسش اصلی این است که طی دو دهه اخیر، چه تحولی در رابطه میان عقلانیت و عواطف در روابط بینالملل به وجود آمده است. در مقام پاسخ، میتوان این فرضیه را پیش نهاد که رابطه میان عقلانیت و عواطف در روابط بینالملل از تباین به یگانگی مبدل گشته و از آن به عنوان چرخش عاطفی یاد میکنند. این فرضیه با روش فراتحلیل مورد بررسی قرار میگیرد. تحلیل دیدگاه نظریهپردازان فعال در این حوزه نشان میدهد که عواطف بیش از پیش مورد توجه واقع شده و این روند به نحو روزافزونی در حال گسترش است.https://www.iisajournals.ir/article_111956_cc9219a2307ce196aa889c5717783df7.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844410120200521The pathology of the "futuristic" foreign policy of the Islamic Republic of Iran in
Tajikistan using Swat and Postel modelsآسیب شناسی «آیندهپژوهانه» سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران درتاجیکستان3564111957FAصالح سلاورزی زادهدانشجوی دکتری روابط بین الملل، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهانسعید وثوقیدانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد،دانشگاه اصفهان،اصفهان(استاد راهنما)محمدعلی بصیریدانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد،دانشگاه اصفهان،اصفهان(استاد راهنما)0000-0001-5186-0682عنایت الله یزدانیدانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد،دانشگاه اصفهان،اصفهان(استاد مشاور)0000-0001-8087-3431Journal Article20190806The fResearchers involved in foreign policy analysis have expressed their duty to improve foreign policy decision-making. In order to help improve foreign policy decision-making, the authors attempted to pathologize the foreign policy of the Islamic Republic of Iran in the Republic of Tajikistan. Swot and Pestel's analysis of the issue shows that Iran's foreign policy has been influenced by domestic weaknesses and environmental opportunities and challenges, and during the period that has elapsed between the Islamic Republic of Iran and the Tajik Republic, Iran's foreign policy The country has been most affected by Tajik internal weaknesses and threats to the external environment. It has been important to ask why Iran's foreign policy strategies in the Republic of Tajikistan have not been successful and dynamic. To address the research question, the hypothesis is as follows: The Islamic Republic of Iran's foreign policy strategy in Tajikistan, irrespective of long-term and future research goals, influenced by domestic weaknesses and challenges It has been a failed and passive environment. The theoretical framework of the research was a conceptual design using two strategic management models (Swot and Pestel) and a futuristic approach (scenario-building), qualitative and explanatory research and data collection using library-documentary and internet tools.محققانی که درارتباط با تحلیل سیاست خارجی فعالیت دارند، وظیفه خود را بهبود تصمیمگیری در سیاست خارجی بیان کرده اند. نگارندگان با هدف کمک به بهبود تصمیمگیری درسیاست خارجی اقدام به آسیبشناسی استراتژی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری تاجیکستان نمودهاند. تحلیل سوات وپستل موضوع نشان میدهد سیاست خارجی حمهوری اسلامی ایران از نفاظ ضعف و قوت داخلی و فرصتها وچالشهای محیطی تاثیرپذیرفته است و درطول این مدت که از روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان گذشته است، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در این کشور بیشتر تحت تاثیر نقاط ضعف داخلی و تهدیدات محیط خارجی تاجیکستان بوده است. مسالهی پژوهش این مهم بوده است که چرا راهبردهای سیاست خارجی ایران در جمهوری تاجیکستان موفق وپویا نبوده است؟ برای پرداختن به مساله پژوهش، فرضیهی مطرح شده به این صورت است که: استراتژی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان بدون توجه به هدف گذاریهای بلند مدت وآیندهپژوهانه، تحت تأثیر ضعف-های داخلی و چالشهای محیطی ناموفق و منفعل بوده است. چارچوب نظری پژوهش یک طرح مفهومی با استفاده از دو مدل مدیریت استراتژیک (سوات وپستل) و رویکرد آینده پژوهی( سناریوسازی) ، روش پژوهش «تبینی» و کیفی و روش گردآوری اطلاعات با استفاده از ابزار کتابخانهای –اسنادی و اینترنتی بوده است.https://www.iisajournals.ir/article_111957_34b77085aa64fa928349e1c1f6946718.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844410120200521Explain the economic-security relations between the United States and India in relation to the Middle Eastتاثیر روابط اقتصادی – امنیتی هند-آمریکا بر روابط ایران و هند65100111959FAقاسم رضاییدانشجوی دکتری تخصصی روابط بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران.علی آدمیدانشیار گروه روابط بین الملل، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران، ایرانسید جواد امام جمعه زادهدانشیارگروه روابط بین الملل، دانشگاه اصفهان ، اصفهان، ایران0000-0003-2075-7572Journal Article20200705US-Indian relations during the Cold War were cold due to competition between the Eastern and Western blocs and India's non-aligned policy. The collapse of the Soviet Union was a turning point in relations between the two countries, forcing India to make serious changes and paving the way for closer ties between the two countries. On the other hand, given the economic situation in the United States and the effectiveness of Donald Trump and his economic satire, he saw the United States as trying to find new markets and strengthen cooperation with emerging powers such as India. Has been. Discussions that consider India to be subject to the United States argue that India's policy toward Iran is a function of Iran-US relations. But others argue that India has an independent foreign policy toward Iran. This article examines the relationship between India and the United States and its impact on India-Iran relations in the Middle East, and explains the real position of Iran in India-US relations. The result is that given India's national interests and its approach to protecting its national interests, as well as Iran's economic, security and strategic advantages, Iran's economic and political interests in India's foreign policy have been stabilized. The main question of the research is how does the relations between India and the United States affect Iran's economic and political interests in the Middle East? The study found that despite changes in India's foreign policy approach, the Islamic Republic still holds a significant positiروابط ایالات متحده-هند در دوران جنگ سرد، به دلیل رقابت دو بلوک شرق و غرب و سیاست عدم تعهد هند روابط سردی بود. فروپاشی شوروی نقطه عطفی در روابط دو کشور بود و هند را واداشت که تغییرات جدی انجام دهد و بستر مناسبی را برای نزدیکی دو کشور فراهم کرد. از طرفی با توجه به اوضاع اقتصادی آمریکا و روی کارآمدن دونالد ترامپ وشعارشکوفائی اقتصادی وی این کشور را در تلاش برای یافتن بازارهای جدید و تقویت همکاری با قدر تهای در حال ظهوری همچون هند دانستهاند، برای منافع ایران درخاورمیانه جایگاه متفاوت در روابط هند و آمریکا ترسیم شده است. آن دسته از بحثها که هند را تابع آمریکا میدانند، معتقدند سیاست هند در قبال ایران تابعی از روابط ایران و آمریکا است. اما دسته دیگری از بحثها معتقد به سیاست خارجی مستقل برای هند در قبال ایران هستند. در این مقاله به بررسی روابط هند و آمریکا و تأثیرآن بررابطه هند وایران درخاورمیانه پرداخته شده و موقعیت واقعی ایران در مناسبات هند وآمریکا تبیین شده است. نتیجه حاصل شده با توجه به منافع ملّی هندوستان و رویکرد صیانت از منافع ملی این کشور ونیز با توجه به مزیتهای اقتصادی، امنیتی و استراتژیک ایران، منافع اقتصادی وسیاسی ایران در سیاست خارجی هند تثبیت شده است. سؤال اصلی پژوهش آن است که روابط هند وآمریکا چه تأثیری برمنافع اقتصادی وسیاسی ایران درخاورمیانه دارد؟ یافته پژوهش حاکی از آن است که علی رغم تغییر در رویکرد سیاست خارجی هند، به دلیل توسعة روابط با ایالات متحده، جمهوری اسلامی به لحاظhttps://www.iisajournals.ir/article_111959_3d00d425566275cbaafb88941ce6fd0a.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844410120200521Prohibition of the use of weapons of mass destruction in international armed conflictsقواعد منع کاربرد سلاح های کشتار دسته جمعی در مخاصمات مسلحانه بین المللی101132112702FAمحسن سبحاندانشجوی رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.سید محمد موسوی بجنوردیاستاد مدعو گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.اصغر عربیاناستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20200811Cooperation and conflict of interest are features of the behavior of governments in international politics, and the international self-help environment has led governments to seek effective tools of war and military advantages to defend their totality and existence. This struggle for survival and self-preservation in an insecure international environment has led to a shift in warfare technology and military weapons. So that the types of chemical, microbial and nuclear weapons known as weapons of mass destruction have been invented by the great powers and the advanced industrial governments and have been distributed and propagated among other actors. This shift in the tools of war has resulted in significant environmental and economic costs. In other words, along with the progress and development of societies developed in the modern era, various types of military weapons have been added, which has caused various costs and damages. This article examines the rules for the prohibition of the use of weapons of mass destruction and its challenges with respect to neo-realist theories, as well as the norms, rules and values that affect the prohibition of the use of weapons of mass destruction in international conflicts. The passage has been examinedهمکاری و از طرفی کشمکش و تعارض منافع از ویژگی های رفتار دولت ها در سیاست بین المللی است و محیط خودیار بین المللی دولت ها را به جستجوی ابزارهای موثر جنگ و مزیت های نظامی برای دفاع از کلیت و موجودیت خود کرده است. این تقلای برای بقا و حفاظت از خود در محیط ناامن بین المللی به دگرگونی در فناآوری جنگ و سلاح های نظامی منجر شده است. به طوری که انواعی از سلاح های شیمیایی، میکروبی و هسته ای که به عنوان سلاح های کشتار دسته جمعی شناخته می شوند توسط قدرت های بزرگ و دولت های پیشرفته صنعتی ابداع شده و در بین دیگر بازیگران نیز پخش و تکثیر شده است. این تحول در ابزار جنگ، هزینه های زیست محیطی و اقتصادی قابل ملاحظه ای به بار آورده است. به عبارتی همزمان با پیشرفت و ترقی جوامع توسعه یافته در عصر مدرن بر انواع تسلیحات نظامی نیز افزوده شده است که در نوع خود هزینه ها و آسیب های مختلفی را ایجاد کرده است. در این مقاله به بررسی قواعد ممنوعیت استفاده از سلاح های کشتار دسته جمعی و چالش های آن با توجه به نظریه های نوواقع گرایانه پرداخته شده است، هم چنین هنجارها و قواعد و ارزش هایی که بر ممنوعیت کاربرد تسلیحات کشتار جمعی در مخاصمات بین المللی تاثیر می گذارد مورد بررسی قرار گرفته استhttps://www.iisajournals.ir/article_112702_1dfe45e8c57a07dceecec0239e69b6a0.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844410120200521The Role of Individual and International Variables in Fulfilling Rouhani's Foreign Policy Goals for Iranian Economic Developmentنقش متغیرهای فردی و بین المللی در تحقق اهداف سیاست خارجی دولت روحانی برای توسعه اقتصادی ایران133166112703FAشهرام فرسائیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه بین المللی امام خمینی ره، قزوین، ایران.https://orcid.org/0000-0002-7891-4705حاکم قاسمیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه بین المللی امام خمینی ره، قزوین، ایران.https://orcid.org/00بهرام نوازنیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه بین المللی امام خمینی ره، قزوین، ایران.https://orcid.org/00حمید عزیز محمدلواستادیار گروه اقتصاد دانشگاه بین المللی امام خمینی ره، قزوین، ایران.Journal Article20191231This article attempts to study the role of Individual and International variables in the realization of the goals of the foreign policy of the Rouhani government for Iran's economic development. The main question is how influential variables play a role in realizing the goals of the Iranian government's political policy for Iran's economic development? The answer to this question is based on the hypothesis that Iran's foreign policy in the first government of Rouhani's government has been influenced by the "individual variable" to the country's economic development, but in the second period of Rouhani, influenced by the "international variable" and the changing circumstances, have different effects on Economic development. The result of the research shows that during the first period of the clerical state, which had an internal consensus to support the negotiation process and international conditions, and Iran reached a nuclear deal with the West, foreign policy had a positive effect on economic development, but in the second period And with the arrival of Tramp, the change in the international environment (the withdrawal from the US) and the resulting gap in the internal consensus, the positive effects of foreign policy on economic development were reduced over time. This paper collects data in a Library style.این مقاله تلاش دارد تا به بررسی نقش متغیرهای فردی و بین المللی در تحقق اهداف سیاست خارجی دولت روحانی برای توسعه اقتصادی ایران بپردازد. سئوال اصلی این است که متغیرهای فردی و بین المللی چه نقشی را در تحقق اهداف سیاست خارجی دولت روحانی برای توسعه اقتصادی ایران ایفا می کنند ؟ پاسخ به این سئوال مبتنی بر این فرضیه است که سیاست خارجی ایران در دولت اول ریاست جمهوری روحانی متاثر از " متغیر فردی" به توسعه اقتصادی کشور کمک کرده ولی در دوره دوم روحانی متاثر از " متغیر بین المللی" و تغییر اوضاع تاثیرات متفاوتی بر توسعه اقتصادی کشور داشته است. نتیجه تحقیق نشان می دهد که در دوره اول دولت روحانی که اجماع داخلی در حمایت از انجام مذاکرات ایجاد و شرایط بین المللی هم مهیا بود و ایران به توافق هسته ای با غرب دست یافت، سیاست خارجی تاثیرات مثبتی بر توسعه اقتصادی داشت اما در دوره دوم و با روی کار آمدن ترامپ ، تغییر محیط بین المللی ( خروج آمریکا از برجام ) و در نتیجه شکاف در اجماع داخلی تاثیرات مثبت سیاست خارجی بر توسعه اقتصادی به مرور کاهش یافت. در این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی جمع آوری داده ها به شیوه کتابخانه ای صورت می گیرد.https://www.iisajournals.ir/article_112703_fdad03a561a3e56bdc3b431b06cfed32.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844410120200521Social contexts of the impoverished movement in Iran (1348 to 1398)پیامدهای سیاسی شکاف های اجتماعی و مساله حکمرانی خوب در ایران پس از دهه 1340167200113145FAمحمد علی محمد زادهدانشجوی دکتری رشته جامعه شناسی سیاسی ، گروه علوم سیاسی ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.علیرضا اسمعیل زاداستادیار و عضو هیئتعلمی، گروه علوم سیاسی و روابط بینالملل، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانJournal Article20200823Over the past few decades, the world has undergone a wide range of social, economic, and political changes. Many experts believe that due to the changes that have taken place in various areas of human life, adopting a vision commensurate with these developments is necessary for any kind. The ruling elite movement in Iran in recent decades is no exception to this rule, and this movement, which includes ordinary and informal individuals and families without institutional power, seeks to improve livelihoods. The poor are more likely to enjoy more cohesive social and cultural relations, as do other Third World countries, as they live in low-income or non-privileged Third World areas, especially in large cities, and struggle with shared pain, including unemployment and poverty. This common pain has created a kind of unity for mass mobilization, and all these movements took the form of protests to improve their livelihood a few years before the revolution, especially since 1340. In this article, an attempt is made to form social contexts. The empty-handed movement should be examined and analyzed by examining the protests of the last 5 decades from (1348 to 1398).نابرابری در دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی در طول زمان سبب شکل گیری شکاف های طبقاتی در جوامع مختلف می شود. رشد ناموزون و نابرابر سبب می شود که همزمان اقشار مختلف اجتماعی از مزیت های بیشتر اقتصادی و اجتماعی بهره مند شوند و بخش هایی از جمعیت به عنوان حاشیه نشین از مزیت های مطلوب کم بهره باقی بمانند، این امر در حالی که ممکن است از نتایج توزیع ناعادلانه قدرت سیاسی باشد به نوبه خود پیامدهای های سیاسی به بار می آورد. در این مقاله به تجزیه و تحلیل گسترش شکاف های طبقاتی و اجتماعی در ایران پس از دهه 1340 هجری شمسی پرداخته شده اسنت، و عوامل گسترش حاشیه نشینی و نابرابری های اجتماعی و اقتصادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و هم این طور پیامدهای سیاسی این نابرابری ها نیز تجزیه و تحلیل شده است، یافته های مقاله نشان می دهد که پوپولیسم و سیاست های پوپولیستی در زمینه های مختلف اجتماعی و اقتصادی از آثار و نتایج شکاف های اجتماعی است. در نتیجه غلبه بر چالش های منتج از نابرابری ها و گسترش حاشیه نشینی مستلزم سیاست های بازتوزیعی و رشد و رونق اقتصادی و اجتماعی است، به عبارتی همزمان رشد و بالندگی اقتصادی سبب افزایش ثروت ملی شود و از طرفی سیاست های بازتوزیعی با توسل به مکانیزم های مختلف قانونی به بازتوزیع عادلانه تر ثروت در مقیاس ملی و در اقشار گوناگون شود، این امر می بایست بر مبناهای عادلانه و باتوجه به الزامات رشد اقتصادی انجام شود که خود مساله ای مربوط به حکمرانی خوب است.https://www.iisajournals.ir/article_113145_0df972dc79394d37c4e60e9ec23ca9a6.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844410120200521Testability of Jack Goldstone's theory of revolution with the revolutions in Tunisia, Egyptآزمونپذیری نظریۀ انقلاب جک گلدستون با انقلابهای تونس، مصر201228113147FAمحمد جواد هراتیهیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه بوعلی همدانسعیده سلطانی مقدمدانشجوی دکتری انقلاب اسلامی دانشگاه همدانJournal Article20200823The testing of the theories presented about the causes of the formation of revolutions is one of the important and relevant issues in the field of research on political sociology. One of the theories about the phenomenon of revolution is the theory of the revolutionary transformation of Chalmers Johnson. The question is that how much Johnson's theory is compatible with the revolutions that took place in the world and to what extent this theory is capable of explaining the causes of the occurrence of these revolutions. In this study, three Iranian, Egyptian and Libyan revolutions in the Islamic world has been investigated. The present paper seeks to test Johnson's theory of revolutionary transformations in the three countries. According to this study, it can be concluded that from the three factors mentioned by Johnson, two factors, including inequality and accelerating factors, are partially applicable to these revolutions, But the elites rigidity factor, with the exception of the Libyan revolution, is not compatible with the other two revolutions, and therefore Johnson's theory does not have the power to explain these revolutions.ارزیابی تحولات انقلابی کشورهای جهان اسلام بر مبنای نظریههای مختلفی که پیرامون انقلاب ارائه شده، از موضوعات مهم و درخور توجه برای پژوهش است. مقاله با استفاده از نظریه جک گلدستون به عنوان یکی از نظریه های انقلاب، به ارزیابی میزان تطبیق این نظریه با انقلابهای مذکور در جهان اسلام میپردازد. هدف پژوهش حاضر پاسخگویی به این سوال است که، چه میزان انقلابهای تونس و مصر با نظریه گلدستون با عنوان "الگوی فرایندی انقلاب" تطابق دارد؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که این دو انقلاب با مشخصههای مشترک شامل: اعتراضات و بسیج مردمی، ضعف دولت، فشارهای بینالمللی، ائتلافها و مناقشات، ایدئولوژی و ملیگرایی، تطابق دارد اما با بخش تضاد نخبگان و جنگ و حکومت ترور تطابق ندارد. همچنین در بخش دستاوردهای انقلاب به نظر میرسد که این انقلاب ها هیچ دولت قوی بعد از انقلاب برسر کار نیامد و غرور ملی شکل نگرفت. اما هر دو انقلاب با مشکلات سیاسی، اقتصادی و نابرابری زیادی مواجه شدند.https://www.iisajournals.ir/article_113147_e02773414ff1889a4637d9c228c4d956.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844410120200521Geopolitical Challenges of the Iraqi Kurdistan Regional Governmentچالش های ژئوپولیتیکی دولت اقلیم کردستان عراق229262113628FAهادی قنبریدانشجوی دکتری روابط بینالملل واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایرانعلیرضا رضائیگروه علوم سیاسی و روابط بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران.قاسم ترابیدانشیار روابط بینالملل، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایرانJournal Article20200902The purpose of this study is to explain the geopolitics of the KRG and the challenges it faced after the formation of Iraq after the First World War until today. The geopolitics imposed by the supra-regional powers in Iraq for more than half a century has led to violent ethnic and religious resistance. First of all, Iraq is a creature of trans-regional geopolitical policy. The non-participation of Kurds and Shiite Arabs in Iraq has manifested itself in the form of violent and armed struggles throughout Iraqi history. The insistence on continuing Kurdish anti-geopolitical resistance in Iraq following the defeat of Saddam's forces in the 1991 US-led Allied invasion during Operation Desert Storm has led to a kind of opening of closed geopolitical borders. The Kurds have been able to exercise a minimum of their ethnic and human rights since UN Security Council Resolution 688 was adopted on April 5, 1991, in the shadow of the no-fly zone. The referendum on the independence of Iraqi Kurdistan by the semi-independent government of the region in September 1996 reflects the geopolitical complexities of the region and the world, and the distance between the Kurds and the realization of the Kurdish state. This complexity is due to the geographical realities on the one hand and the disparity of the demands and interests of the influential and influential countries on the independence of Kurdistan.هدف از انجام این مطالعه تبیین ژئوپلیتیک دولت اقلیم کردستان و چالش های رو به رو با آن بعد از تشکیل کشور عراق پس از جنگ جهانی اول تا به امروز می باشد. ژئوپلیتیک تحمیلی قدرتهای فرامنطقه ای در عراق بیش از نیم قرن است که مقاومت خشونت آمیز قومی و مذهبی را رقم زده است. کشور عراق قبل از هر چیز مخلوق سیاست ژئوپلیتیکی فرا منطقه ای است. مشارکت ندادن کردها و اعراب شیعه در عراق به صورت مبارزات خشونت آمیز و مسلحانه در سرتاسر تاریخ عراق نمود پیدا کرده است. به نظر می رسد که اصرار بر تداوم مقاومت ضد ژئوپلیتیکی کردها در عراق در نتیجه شکست نیروهای صدام در سال ۱۹۹۱ در تهاجم متحدین به رهبری آمریکا در طی عملیات موسوم به "طوفان صحرا" نوعی گشودگی مرزهای مسدود ژئوپلیتیکی را به دنبال داشته است. کردها بعد از صدور قطعنامه ۶۸۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد در تاریخ ۵ آوریل ۱۹۹۱ و در سایه منطقه پرواز ممنوع توانستهاند به حداقلی از حقوق قومی و انسانی خود دست بیایند. رفراندوم استقلال کردستان عراق توسط دولت نیمهمستقل این منطقه در مهرماه سال 96 نشاندهنده پیچیدگیهای ژئوپلیتیک منطقهای و جهانی و فاصله کردها با عملی شدن آرمان تشکیل کشور کردی است. این پیچیدگی ناشی از واقعیتهای جغرافیای از یک سو و ناهمسویی خواستهها و منافع کشورهای تأثیرگذار و تأثیرپذیر از استقلال کردستان است. در این نوشتار سعی شده است وضعیت پیچیده ژئوپلیتیک در ارتباط با شکلگیری کردستان مستقل در عراق چالش های رو به رو با آن مورد بررسی قرار گیرد.https://www.iisajournals.ir/article_113628_2be50b735997bad1e01bbd15aaed2c2e.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844410120200521Explain the rules governing the determination of demand and its price in Iranian and French lawتبیین قواعد حاکم بر تعیین خواسته و بهای آن در حقوق ایران و فرانسه263276113148FAغلامرضا رستمی فردانشجوی دکتری حقوق خصوصی،گروه حقوق، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایرانصالح یمرلیعضو هئیت علمی دانشگاه گنبد کاووس، استادیار، گروه حقوق واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی،گرگان، ایرانعلی اکبر اسمعیلیعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گرگان، استادیار، گروه حقوق، واحدگرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایرانJournal Article20200823One of the conditions of the petition is to determine the demand and its price, which is one of the demands of the plaintiff. By filing a lawsuit, the plaintiff intends to pursue a goal that he or she intends to pursue. The asking price must also be determined so that the amount of court costs that the plaintiff must pay must be determined and the possibility of appealing the verdict that will be issued is known from the beginning. By determining the request, the court is obliged to pay attention to all the mentioned requests and decide on it in the negative or in the affirmative. Also, the determination of the request, the scope of the court, in terms of the matters that can be ruled, as well as the amount of the convicted person and the court is prohibited from entering into matters outside the scope the request or more. rules governing the determination of demand have different examples; One of these rules is that the claims set out in the petition must be fully related to each other and the court can hear them in one trial, otherwise the court will separate the claims and consider each one separately if it has jurisdiction. Slowly Also, the court cannot and should not issue a ruling on disputes without determining the will. Also, the petition should not be vague in the petition, which in case of ambiguity, the court should clarify it by obtaining an explanation from the petitioner.یکی از شرایط دادخواست، تعیین خواسته و بهای آن بوده که این مورد یکی از تکالیف خواهان است. خواهان با طرح یک دادخواست، هدفی را در نظر دارد که هدف او خواستهای است که قصد مطالبه آن را دارد. بهای خواسته نیز باید مشخص شود تا میزان هزینه دادرسی که خواهان باید بپردازد معین شده و امکان تجدیدنظرخواهی از رایی که صادر خواهد شد، از ابتدا، مشخص باشد. با تعیین خواسته، دادگاه مکلف است به تمامی خواستههای ذکر شده توجه نموده و نسبت به آن نفیاً یا اثباتاً، تصمیمگیری نماید. همچنین تعیین خواسته، محدوده دادگاه، از حیث اموری که میتواند مورد حکم قرار دهد و همچنین میزان محکوم به را مشخص و دادگاه را از ورود در موضوعات خارج از چهارچوب خواسته و یا بیش از آن ممنوع مینماید. قواعد حاکم بر تعیین خواسته دارای مصادیق مختلف میباشد؛ یکی از این قواعد این موضوع است که خواستههای تعیینشده در دادخواست باید با یکدیگر ارتباط کامل داشته باشند و دادگاه بتواند ضمن یک دادرسی به آنها رسیدگی کند وگرنه دادگاه خواستههای اقامه شده را از یکدیگر تفکیک نموده و به هر یک در صورت صلاحیت جداگانه رسیدگی میکند. همچنین بدون تعیین خواسته دادگاه نمیتواند و نباید حکمی در موضوع اختلافات صادر کند. همچنین در دادخواست نباید خواسته تعیین شده مبهم باشد که در صورت ابهام دادگاه باید با اخذ توضیح از خواهان آن را روشن نماید. در حقوق فرانسه نیز قانونگذار فرانسوی به خواهان تکلیف نموده است که به وقت تنظیم یعنی دادخواست، خواسته دقیق خود را برای دادگاه تعیین مینماید. طور کلی هدف از این پژوهش تبیین قواعد حاکم بر تعیین خواسته و بهای آن در حقوق ایران و فرانسه است که جهت تحلیل موضوع به بررسی مفهوم خواسته و بهای آن، آثار و شیوه تعیین بهای خواسته و اعتراض به بهای خواسته پرداخته خواهد شد. روش تحقیق نیز به صورت توصیفی تحلیلی میباشد.https://www.iisajournals.ir/article_113148_95002e74a297d83d46625ebf173cde79.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844410120200521The attraction model of Anzali free zone market (With new regionalism approach to Iran's position in Eurasia)الگوی جذابیت بازارمنطقه آزاد انزلی با رویکرد نومنطقه گرایی به موقعیت ایران در اوراسیا277318112705FAطیبه فروغی فردانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن ، رودهن ، ایرانسیدمهدی جلالیاستادیار،گرووه مدیریت ، دانشگاه آزاد فیروزکوه ، فیروزکوه ، رشت ، ایرانبیتا تبریزیاناستادیار ، گروه مدیریت ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن ، رودهن ، ایرانJournal Article20200218despite of efforts have been done for development of globalization, countries are trying to stay safe from global market turbulence and maintain stability in economic crises they are more interested to join regional organizations or unions. One of these regional unions is the Eurasian Economic Union, as a powerful and attractive economic canter in the region, it create special conditions for Iranian businessmen. Study of Iran's investment opportunities after approval for establishment of Iranian free zone with Eurasian Economic Union, and its impacts on attracting investment factors in free trade zones is the main basis of this study.<br /> In this study we investigated and identified attractiveness factors of Iranian Free Zones market with focus on Anzali Free Zone, then these factors were prioritized, for this purpose, a qualitative approach has been used in this present applied research. In fact, with assistance of expert opinions and data-based theory, factors of market attraction have been identified, then based on these factors and their priority we provide dimensions that constitute those suggestions and related solutions for attracting investment in these areas to strengthen Iran's presence in Eurasian Economic Union.با وجود گسترش شعار جهانی سازی، کشورها جهت ایمن ماندن از تلاطم بازار جهانی و حفظ ثبات خود در بحرانهای اقتصادی، تمایل بیشتری به عضویت هم زمان در سازمان ها یا اتحادیه های منطقه ای دارند. در واقع کشورها در حال کسب تجربه در زمینه همگرایی منطقه ای هستند. یکی از این اتحادیه های منطقه ای، اتحادیه اقتصادی اورآسیا میباشد که به عنوان یک مرکز اقتصادی قدرتمند و جذاب در منطقه، شرایط ویژه ای را پیش روی بازرگانان ایرانی قرار میدهد. بررسی فرصت های تجاری ایران پس از تصویب توافقنامه ایجاد مناطق آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و چگونگی تأثیر آن بر عوامل جذب سرمایه گذاری در این مناطق محور اصلی شکل گیری این پژوهش است.<br /> در این مطالعه ضمن بررسی و شناخت عوامل جذابیت بازار مناطق آزاد ایران با محوریت منطقه آزاد انزلی، این عوامل اولویت بندی شده اند. با توجه به این هدف در پژوهش کاربردی حاضر رویکردی کیفی محور مطالعه قرار گرفته است. در واقع به کمک نظرات خبرگان و مبتنی بر روش نظریه داده بنیاد عوامل جذابیت بازار مناطق آزاد شناسایی شده اند. سپس بر اساس این عوامل و منطبق با اولویت بندی ابعاد تشکیل دهنده آن پیشنهادات و راهکارهای مرتبط با جذب سرمایه گذاری در این مناطق ارائه تا زمینه تقویت حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا فراهم گردد.https://www.iisajournals.ir/article_112705_0bbf1e5cbc94a7556049a4f756975367.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844410120200521Explaining a model for empowering human capital in Gochak industries in the political economy of the Islamic Republic of Iranتبیین الگویی بهمنظور توانمندسازی سرمایههای انسانی در صنایع گوچک در اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی ایران319346163876..FAغلامرضا تندپوردانشجوی دکتری گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه لرستان ، خرمآباد، ایران.رضا سپهونداستاد، گروه مدیریت بازرگانی )منابع انسانی)، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.حجتالله وحدتیدانشیار، مدیریت بازرگانی (گرایش بین الملل)، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.محمودرضا اسماعیلیدانشیار، مدیریت استراتژیک، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.Journal Article20221229The present study was conducted with the aim of explaining a model for empowering human capital in small industries in Kohgiluyeh and Boyer Ahmad provinces. The research method is qualitative. The statistical population of the research included experts in the field of human power empowerment in the province''s industries. Targeted and saturation sampling method was used to select the participants, and there were 10 people in this research. Content analysis method was used to analyze the data. The data obtained from the interviews were identified through the classification and analysis of primary codes. By analyzing the data, 65 primary codes were identified in the form of 2 categories and 17 concepts. The psychological and structural categories form the main categories of the model. The results of the studies showed that the components are, in order, training and improvement, sharing of information and access to information, job enrichment, access to resources and equipment, monitoring and control, feedback, welfare facilities, replacement of holocracy, knowledge management, salary management, Participatory management, clarifying goals in the field of structural factors of empowerment are the most important components.<strong>در موضوع توسعه در مقیاس ملی ضرورت دارد که به ترکیبی از مولفه های سخت افزاری و نرم افزاری توجه شود. نیروی کار یکی از عوامل کلیدی در توسعه است، در این راستا این پژوهش به تبیین یک</strong><strong> </strong><strong>الگو برای توانمندسازی سرمایههای انسانی در صنایع کوچک، در پیوند با سیاست های جمهوری اسلامی ایران در این خصوص متمرکز شده است. روش پژوهش از نوع کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل صاحبنظران</strong><strong> </strong><strong>درزمینه توانمندسازی نیروی انسانی بودند. برای</strong><strong> </strong><strong>انتخاب</strong><strong> </strong><strong>شرکتکنندگان</strong><strong> </strong><strong>از</strong><strong> </strong><strong>شیوۀ</strong><strong> </strong><strong>نمونهگیری</strong><strong> </strong><strong>هدفمند</strong><strong> </strong><strong>و</strong><strong> </strong><strong>تا</strong><strong> </strong><strong>حد</strong><strong> </strong><strong>اشباع</strong><strong> </strong><strong>استفاده</strong><strong> </strong><strong>شد</strong><strong> </strong><strong>که</strong><strong> </strong><strong>در</strong><strong> </strong><strong>این</strong><strong> </strong><strong>پژوهش 10</strong><strong> </strong><strong>نفر</strong><strong> </strong><strong>بودند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا استفاده شد. دادههای</strong><strong> </strong><strong>حاصل</strong><strong> </strong><strong>از</strong><strong> </strong><strong>مصاحبهها</strong><strong> </strong><strong>از</strong><strong> </strong><strong>طریق</strong><strong> </strong><strong>دستهبندی و تحلیل کدهای اولیه، مشخص گردیدند. با تحلیل دادهها، تعداد 65 کد اولیه در قالب 2 مقوله و 17 مفهوم، شناسایی شدند. مقوله روانشناسی و ساختاری مقولههای اصلی مدل را تشکیل میدهند. نتایج بررسیها نشان</strong><strong> </strong><strong>داد</strong><strong> </strong><strong>به</strong><strong> </strong><strong>ترتیب</strong><strong> </strong><strong>مؤلفههای،</strong><strong> </strong><strong>آموزش</strong><strong> </strong><strong>و</strong><strong> </strong><strong>بهسازی،</strong><strong> </strong><strong>تسهیم</strong><strong> </strong><strong>کارکنان</strong><strong> </strong><strong>در</strong><strong> </strong><strong>اطلاعات</strong><strong> </strong><strong>و</strong><strong> </strong><strong>دسترسی</strong><strong> </strong><strong>به</strong><strong> </strong><strong>اطلاعات،</strong><strong> </strong><strong>غنای شغلی،</strong><strong> </strong><strong>دسترسی</strong><strong> </strong><strong>به</strong><strong> </strong><strong>منابع</strong><strong> </strong><strong>و</strong><strong> </strong><strong>تجهیزات،</strong><strong> </strong><strong>نظارت</strong><strong> </strong><strong>و</strong><strong> </strong><strong>کنترل،</strong><strong> </strong><strong>بازخورد،</strong><strong> </strong><strong>تسهیلات</strong><strong> </strong><strong>رفاهی،</strong><strong> </strong><strong>جایگزینی</strong><strong> </strong><strong>هولوکراسی،</strong><strong> </strong><strong>مدیریت دانش،</strong><strong> </strong><strong>مدیریت</strong><strong> </strong><strong>حقوق</strong><strong> </strong><strong>و</strong><strong> </strong><strong>دستمزد،</strong><strong> </strong><strong>مدیریت</strong><strong> </strong><strong>مشارکتی،</strong><strong> </strong><strong>شفافسازی</strong><strong> </strong><strong>اهداف</strong><strong> </strong><strong>در</strong><strong> </strong><strong>حوزه</strong><strong> </strong><strong>عوامل</strong><strong> </strong><strong>ساختاری</strong><strong> </strong><strong>توانمندسازی مهمترین مؤلفهها،</strong><strong> </strong><strong>هستند</strong><strong>. </strong>https://www.iisajournals.ir/article_163876_02a32607c49e5826ae4b32a4cb1d5afd.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844410120200521The interaction of mysticism and politics from the constitutional revolution to the Islamic revolution with an emphasis on the votes of the founder of the Islamic Republic (RA)تعامل عرفان و سیاست از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی با تأکید بر آرا بنیانگذار جمهوری اسلامی(ره)34737517470510.22034/irr.2023.393450.2368FAکامیار شعبانیدانشجوی دکتری گروه ادیان و عرفان، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.محمودرضا اسفندیاردانشیار گروه ادیان و عرفان، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.جمشید جلالی شیجانیدانشیار گروه ادیان و عرفان، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20230416This article, through the analytical-historical method, examines the interaction between mysticism and politics between the two revolutions of constitutionalism and the Islamic revolution, emphasizing the thoughts of the founder of the Islamic Republic (RA). During the constitutional revolution - unlike the past - Sufism enjoyed a peaceful atmosphere to some extent, but due to the arrival modernity in Iran, the intellectuals affiliated with the modernity trend, despite the active role of some lines of Sufism and mysticism during the constitutional revolution, From the epistemological angles, the production and division of social work were severely criticized by Sufism. With the new formation of the political procedure of the Shiite clerical institution in the 40s of Imam Khomeini's presence in the political scene, mysticism took on a different nature. From the point of view of Imam Khomeini (RA) and also from the point of view of Islamic scholars, a mystic should comment on political and government issues and what is happening in the society and gain knowledge and insight. A politician should also look at the mystical and moral issues of Islam and gain the necessary knowledge and insight and to significant extent walk the path self-improvement and the path to God in order make himself a comprehensive personality. Based on this research, the relationship between mysticism and politics in Imam Khomeini's thought is such that politics in Imam's mystical view are one reality or another.این مقاله، به روش تحلیلی- تاریخی، به بررسی تعامل بین عرفان و سیاست در بین دو انقلاب مشروطیت و انقلاب اسلامی با تأکید بر اندیشههای بنیانگذار جمهوری اسلامی(ره) میپردازد.با شکلگیری رویه جدید سیاسی نهاد روحانیت شیعه در دهه40 شمسی و حضور امام خمینی در صحنه سیاسی، عرفان ماهیت دیگری به خود گرفت. از نظر امام خمینی(ره)، همچنان که از دیدگاه تعالیم اسلام یک عارف باید به مسایل سیاسی و حکومتی و آنچه در اجتماعی میگذرد، نظر کند و آگاهی و بصیرت کسب نماید. یک سیاستمدار نیز باید به مسایل عرفانی و اخلاقی اسلام نظر کند و به کسب دانش و بینشهای لازم بپردازد و به میزان قابل توجهی راه خودسازی و سیر و سلوکالیالله را طی نماید تا در مجموع، خود را شخصیتی جامع بیابد، بر اساس این پژوهش، ارتباط بین عرفان وسیاست در اندیشه امام خمینی، بدینگونه است که سیاست در نگاه عرفانی امام یک واقعیت یا عین یکدیگرند. یعنی سیاست همان راه بردن انسان در مسیر کمال است. دانش سیاست نیز همان دانش هدایت، کمالجویی، حذف موانع برای رسیدن انسان به معبود واقعی و در نتیجه خداگونه شدن است. بدینترتیب، عرفان و سیاست در نگرش عرفانی امام (ره) نه رابطه نهادی که رابطه ماهوی پیدا میکنند.https://www.iisajournals.ir/article_174705_df9e060fa47e4f34931e37aaea8095c8.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844410120200521Reflecting the socio-economic political developments of urbanization in the Parthian Empire in coinsبازتاب تحولات سیاسی اجتماعی اقتصادی شهر نشینی در امپراتوری اشکانی در مسکوکات40437718537310.22034/irr.2023.421463.2455FAخدیجه باصریدانشجوی دکتری،گروه زبان و ادبیات فارسی و عربی و باستان،واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.مجتبی منشی زادهاستادیار، گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران,آمنه ظاهریاستادیار،گروه زبان و ادبیات فارسی و عربی و باستان،واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.Journal Article20231019The dark age period which was from the time of Gouders I to Farhad III, according to the sources, the Ashkanians are ethnically related to the Dāhe tribe, one of the Koch tribes in the Mewra Elanhar region and the southern plains of Sabiri. As a result of the pressure of the yellow-skinned peoples on other peoples of the region, the peoples of the region turned to the west. They migrated to India. Among these tribes are the Dāhe tribe. The Dāhe tribes got mixed with the yellow-skinned tribes of the region as a result of migration. This tribe is one of the Sakāī white-skinned tribes, who were influenced by their customs and beliefs due to the encounter with the migrating yellow-skinned tribes of the region. The science and symbology of this research indicates the conscious use of Greek symbols by the Ashkans, changing these symbols in the direction of establishing local traditions and using these symbols in the legitimacy of the Ashkan government. Let's look at their typology. The purpose of coin typology is with the mint and the marks of the mints and cities.دوران عصر تاریکی که از زمان گودرز اول تا فرهاد سوم بوده است با توجه به منابع بدست آمده، اشکانیان از لحاظ نژادى به قبیله" داهه" Dāhe یکى از اقوام کو چ رو منطقه ماورا ءالنهر و دشتهاى جنوب سبیرى باز میگردد. بر اثر فشار اقوام زرد پوست به سایر اقوام منطقه باعث شد اقوام منطقه به طرف غرب روى بیاورنداقوام "یوئوچى" Yūùčì به سبب فشار" هونها" Hōnha به سایر اقوام منطقه فشار وارد کردند و این اقوام را به سوى جنوب و جنوب غربى یعنى ایران و هند کوچ دادند. از جمله این اقوام، قوم "داهه" Dāhe هستند. اقوام "داهه" Dāhe در اثر کوچ با قبایل زرد پوست منطقه اختلاط پیدا کردنداین قوم یکى از اقوام سفید پوست "سکایى" Sakāī بوده که در اثر برخورد با قبایل زرد پوست مهاجر منطقه تحت تأثیر آداب و رسوم و اعتقادات آنها قرار گرفتند.. سکه شناسی و نماد شناسی حاصل این پژوهش، حاکی از استفاده آگاهانه اشکانیان از نمادهای یونانی، تغییر دادن این نمادها در جهت تثبیت سنن بومی واستفاده از این نمادها در مشروعیت حکومت اشکانیان است.میخواهیم به بررسی نقش بر روی و پشت سکه ها و طبقه بندی و تیپ شناسی آنها بپردازیم هدف تیپ بندی سکه ها همراه با ضرابخانه و علامت ضرابخانه ها و شهرها است.https://www.iisajournals.ir/article_185373_d45ff159575f1d10e28e72591a813465.pdf