انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844411120210321Perspectives and Challenges of Indian Soft Power in the Light of Democracy and Economic Developmentچشم اندازها و چالشهای قدرت نرم هند در پرتو دموکراسی و توسعه اقتصادی73412735110.22034/irr.2021.127351FAخسرو دهقانیدانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه اصفهان، ایرانمحمدعلی بصیریاصفهان، دانشگاه اصفهان گروه علوم سیاسی0000-0001-5186-0682عنایت الله یزدانیاصفهان،دانشگاه اصفهان، گروه علوم سیاسی0000-0001-8087-3431Journal Article20191114The importance of soft power as an inevitable complement to hard power has been the focus of attention in recent decades in all countries, especially the great and emerging powers. India stands out among emerging powers with unique political values such as Mahatma Gandhi's spiritual heritage, a relatively dynamic civil society, the title of the world's largest democracy, rapid economic development and enormous cultural diversity. Despite India's access to these resources, China is currently the most serious alternative to the Western development model, despite lacking a democratic system. Reviewing the above propositions, the question arises that what bottlenecks and problems has India faced in maximizing the use of its soft power resources? In answer to this question, the paper hypothesizes that India realized soft power more late than its rivals, and that challenges such as poor governance, relative inefficiency of public services, poverty, corruption, and lack of Primary infrastructure has prevented the maximization of India's soft power. The method used in this article is descriptive-analytical and library, documentary and internet resources tools have been used to collect data.چکیده<br />اهمیت قدرت نرم به عنوان مکمل اجتناب ناپذیر قدرت سخت در دهههای اخیر مورد توجه دولتها و به ویژه قدرتهای بزرگ و نوظهور قرار گرفته است. هند در میان قدرتهای نوظهور با برخورداری از ارزشهای سیاسی منحصر به فرد نظیر میراث معنوی ماهاتما گاندی، جامعه مدنی نسبتا پویا، بهره مندی از عنوان بزرگترین دموکراسی دنیا، توسعه سریع اقتصادی و تنوع عظیم فرهنگی تمایز ویژه ای دارد. علی رغم بهره مندی هند از این منابع، در حال حاضر چین با وجود عدم برخورداری از یک نظام دموکراتیک، جدی ترین الگوی جایگزین برای مدل توسعه غرب محسوب میشود. با مرور گزارههای فوق این سؤال مطرح میشود که هند با چه تنگناها و مشکلاتی در بهره برداری حداکثری از منابع قدرت نرم خود روبرو بوده است؟ در پاسخ به این سؤال، فرضیه مقاله بر این مبنا استوار است که هند با تاخیر بیشتری نسبت به رقبای خود متوجه قدرت نرم گردیده و در همین راستا چالشهایی نظیر ضعف حکمرانی خوب، ناکارآمدی نسبی دولت در ارائه خدمات عمومی، فقر، فساد و کمبود زیرساختهای اولیه مانع از تبلور حداکثری قدرت نرم هند گردیده است. روش مورد استفاده در این مقاله توصیفی- تحلیلی بوده و از ابزار کتابخانهای، اسنادی و منابع اینترنتی برای گردآوری دادهها استفاده شده است.https://www.iisajournals.ir/article_127351_2582f6f4027df26088dafd1ada06f273.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844411120210321Expounding the Pattern of Peace Establishment in Europe After the Second World Warتبیین الگوی استقرار صلح در اروپای پس از جنگ جهانی دوم356913080410.22034/irr.2021.130804FAمهدی کریمیمرکز اسناد فرهنگی آسیا، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایرانJournal Article20201026Europe has witnessed a brilliant era after the second World War; an era which is characterized with peace, development and changes in the state function. Today, Europe has reached to a level of peace and integration that other regions of the world see this region as a pattern and typical example, and try to benefit from the EU experiences. Hence, investigation of this experience can be an effective step in exploring the pattern of peace building in regional level with the promise that the world witness more peaceful regions around the world which can pave the way for living in a more peaceful world. This article using descriptive-analytic method discussed three issues: first: war, and its negative consequences, threat, the necessity of security, the role of peace in development and ideas are among the most important factors in the causes of the establishment of peace in EU region; second: the process of peace establishment in EU region has followed the following stages: the formation of peace idea; flourish of peace idea; intention to build peace and establishment of peace; flourish of settled peace and keep and dynamize peace; third: European peace is the result of regional integration which is caused new regional identity and regional security complex to be formed.اروپا پس از جنگ جهانی دوم دورهای طلایی را شاهد بوده است؛ دورهای که با صلح، توسعه و تحول در کارکرد نهاد دولت همراه بوده است. امروزه اروپا به حدی از صلح و همگرایی رسیده است که دیگر مناطق جهان به نوعی آن را الگو و سرمشق میدانند یا حداقل در پی بهرهمند شدن از دستاوردها و تجربههای اتحادیه اروپا هستند. بررسی این تجربه میتواند گامی موثر در شناخت الگوی استقرار صلح در سطح منطقه باشد. شناخت الگوی استقرار صلح در اروپا میتواند زمینه بهرهمندی دیگر مناطق جهان از تجربیات این منطقه در زمینه صلح سازی را فراهم کند. افزایش مناطق صلح آمیزی مانند اروپا در جهان نیز میتواند گامی عملی برای پیشبرد چشم انداز صلح جهانی باشد. پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی سه بحث عمده داشته است: اول اینکه که جنگ و خسارات ناشی از آن، تهدید، ضرورت امنیت، نقش صلح در توسعه و ایدهها از مهمترین دلایل وجودی استقرار صلح در حوزه اتحادیه اروپا بودهاند. دوم اینکه تاسیس صلح در حوزه اتحادیه اروپا به ترتیب از فرایند پیدایش اندیشه صلح، پرورش و کمالیابی اندیشه صلح، عزم و اقدام جهت برقراری صلح و استقرار صلح، پرورش و رشد صلح استقرار یافته و حفظ و پویاسازی صلح تبعیت کرده است. سوم اینکه صلح منطقهای در اروپا حاصل همگرایی منطقهای میباشد که منجر به شکلگیری هویت جدید منطقهای و مجموعه امنیتی منطقهای جدید شده است.https://www.iisajournals.ir/article_130804_d3544ef69ec10cafce9acffa75118a30.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844411120210321Israel's political and security strategy towards the Syrian crisisراهبرد سیاسی و امنیتی اسرائیل در قبال بحران سوریه7110213082510.22034/irr.2021.130825FAاحسان تقی زاده سالاریدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتمهدی ذاکریان امیریگروه روابط بینالملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.کیهان برزگردانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانداود هرمیداس باوندگروه حقوق محیط زیست واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20200710In one of the bloodiest events in the Middle East, Syria and the region have been embroiled in a severe crisis since 2011.In the meantime, each of the regional actors or supra-regional powers in accordance with their weight and position, as well as in proportion to their interests and considerations In this crisis, they have intervened, created a role, or at least declared a position, But Israel, as a regional actor and an occupying neighbor for Syria, has not reacted clearly in a dusty atmosphere And it has refused to play a direct role in this crisis. <br />This article seeks to examine Israel's political and security strategy in the face of the Syrian crisis, Identify the reasons and factors influencing this policy and study the strategies and tactics adopted by this regime. To examine this issue, the theory of defensive realism has been considered as a theoretical framework And used explanatory-analytical method to test the hypothesis And Taking notes, library and Internet documents and resources, and existing correspondence, this hypothesis has been proven that By employing strategic rationality, Israel's strategy is a Expectations, good neighborly policies, changing land occupation tactics to expand buffer zones, Unwritten coalition against Iran, And a limited and local response to the violation of its red lines in order to maintain the security of its citizens and its national interests.در یکی از خونبارترین تحولات خاورمیانه، از سال 2011 بحرانی سخت سوریه و منطقه را درگیر خود نموده است. در این میان هر کدام از بازیگران منطقهای و یا قدرتهای فرامنطقهای به فراخور وزن و جایگاه و همچنین به تناسب منافع و ملاحظات خود در این بحران مداخله، نقشآفرینی و یا حداقل اعلام موضع نمودهاند، اما اسرائیل به عنوان یک بازیگر منطقهای و یک همسایه اشغالگر برای سوریه در فضایی غبارآلود از خود واکنش روشنی نشان نداده و از ایفای نقش مستقیم در این بحران خودداری نموده است. این مقاله درصدد است تا با بررسی راهبرد سیاسی امنیتی اسرائیل در قبال بحران سوریه دلایل و عوامل موثر بر این سیاست را شناسایی نموده و راهبردها و تاکتیکهای اتخاذ شده توسط این رژیم را مطالعه نماید. برای بررسی این موضوع نظریه رئالیسم تدافعی به عنوان چارچوب نظری مورد توجه قرار گرفته و برای آزمون فرضیه از روش تبیینی- تحلیلی بهره برده و با استفاده از ابزار فیشبرداری، اسناد و منابع کتابخانهای و اینترنتی و مکتوبات موجود این فرضیه به اثبات رسیده که با استخدام عقلایت استراتژیک، راهبرد اسرائیل، انتظار، اجرای سیاست همسایه خوب، تغییر تاکتیک اشغال زمین به گسترش مناطق بافر، ائتلاف غیررسمی منطقهای علیه ایران و واکنش محدود و موضعی در قبال نقض خطوط قرمز خود در جهت حفظ امنیت شهروندان و منافع ملی خویش است.https://www.iisajournals.ir/article_130825_adc4077e0d9bfc652ce6d99b5c00811d.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844411120210321The United Kingdom-United States Mutual Understanding of the Importance of the Special Relationship:
From Nationalization of the Iranian Oil Industry to the JCPOAدرک متقابل بریتانیا و ایالات متحده از اهمیت رابطه ویژه: از ملیشدن نفت ایران تا توافق برجام10313213093110.22034/irr.2021.130931FAسام محمدپوردانشجوی دکتری در گروه مطالعات بریتانیا، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-8790-9262محمدرضا سعیدآبادیدانشیار گروه مطالعات اروپا، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20201120The term ‘special relationship’ is used to describe the United Kingdom–United States relations and their extensive economic, military, and diplomatic cooperation since World War II. The nationalization of the Iranian oil industry is one of the first, and the JCPOA nuclear deal is one of the most important issues Britain and the United States have faced since establishing the special relationship; events that can be studied for a deeper understanding of this phenomenon. In this regard, the central question of the present study was how the United Kingdom and the United States have sought to maintain and boost the special relationship, even in a situation of conflict of interest. In response to this question, and using the documentary method and studying the two strategic allies’ relations during the nationalization of Iranian oil and the JCPOA in the theoretical framework of the alliance theory, the main hypothesis was that the United States' support for British anti-Iranian policies during the nationalization of Iranian oil, and reciprocally, lack of serious British opposition to the United States’ withdrawal from the JCPOA, showed that there is nothing more special and important than a special relationship in both the British and American foreign policies.اصطلاح رابطه ویژه برای توصیف روابط بریتانیا و ایالات متحده و همکاریهای گسترده اقتصادی، نظامی، و دیپلماتیک دو کشور پس از جنگ جهانی دوم به کار میرود. نهضت ملیشدن نفت ایران یکی از نخستین و توافق هستهای برجام یکی از مهمترین مسائلی هستند که بریتانیا و آمریکا پس از برقراری رابطه ویژه با آن روبرو شدهاند؛ رویدادهایی که میتوانند برای درک عمیقتر از رابطه ویژه، مورد مطالعه قرار گیرند. در همین راستا، پرسش اصلی پژوهش حاضر این بود که چگونه بریتانیا و ایالات متحده، با درک متقابل از اهمیت رابطه ویژه، حتی در وضعیت تضاد منافع نیز به دنبال حفظ رابطه ویژه بوده و هستند؟ در پاسخ به این پرسش و با بهرهگیری از روش اسنادی و مطالعه روابط این دو متحد استراتژیک در دوران ملیشدن نفت ایران و توافق برجام در چهارچوب تئوریک نظریه اتحاد، این فرضیه مطرح شد که عدم مخالفت ایالات متحده با سیاستهای ضدایرانی بریتانیا در دوران ملیشدن نفت ایران، و متقابلا عدم مخالفت جدی بریتانیا با ایالات متحده در مسئله برجام، نشان داد که برای بریتانیاییها و آمریکاییها در سیاست خارجی، چیزی بالاتر از رابطه ویژه وجود ندارد و دو کشور به طور متقابل، نیاز به حفظ و تقویت رابطه ویژه را درک کردهاند.https://www.iisajournals.ir/article_130931_1c63717b3a10d3da70c1951c89a3dbe5.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844411120210321Political psychology of terrorism: role of visibility, context and personal environment in the spread of terrorismروانشناسی سیاسی تروریسم : نقش محیط پدیداری، زمینه ساز و شخصی در گسترش تروریسم13316013321810.22034/irr.2021.133218FAرضا التیامی نیااستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوجJournal Article20210417Terrorism Is A Purposeful And Intentional Decision That Is Used By Some Of People And Government To Spread Of Especial Violence To Advance Their Political Goals. This Goals Includes Ideological, Religious, Socials, Economical and Nationalistic Goals. This study analysis the political and psychological roots of terrorists behavior and try to explain the Mental and spiritual process of people and groups in order to understand what made them to do violence. In this way, we study subjects such as terrorism psychology including Inclination to the fame, power, revenge, social situations and philosophical roots of committing terrorist behaviors. Method of this research descriptive and analytical method. Findings of research show that real environment is observable by cultural strainer, theories structure, past experiences and technics. Different cultures have environmental different perception. It is clear that in all cultures, environmental perception has fundamental role in personal decision. In this situation, when someone use religious spurious perception (understand), it erases any distinction among the civil and militaries, innocent or sinner in the minds of terrorists of religious motives. In the mind of many terrorists with religious spurious motives, anyone is not co-religious and co-believe to terrorists is supposed terrorist and deserve death.عمل تروریسم تصمیم عمدی و هدفمند است که توسط گروهی از افراد و دولتها برای ترویج نوع خاصی از خشونت جهت پیشبرد و تحقق اهداف سیاسی خود بکار می برند. ایدئولوژی به طور عام و ایدئولوژی سیاسی به طور خاص، مجموعه ای از عقاید است که به لحاظ عاطفی از جانب دوستداران خود حمایت می شود.ایدئولوژی مادامی که انسان قدرت تفکر دارد، پایداری دارد. مسئله پژوهش حاضر این است که محیط پدیداری،زمینه ساز، شخصی و ایدئولوژی چه تاثیری در شکل گیری رفتارهای تروریستی دارد. فرضیه پژوهش حاضر این است ایجاد جو ترس،ترور و رعب می تواند معادلات جدیدی را به نفع تروریستها و کشورهای حامی آن رقم بزند و رفتار تهدیدکننده، مخرب و خشونت آمیز بر علیه همنوعان و افراد بی گناه، ریشه در حالات روانی، باورها، عقاید سیاسی و قومی بشر دارد. پژوهش حاضر به تحلیل ریشه های روانشناختی و ایدئولوژیکی رفتار تروریستها می پردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد محیط واقعی از طریق صافی فرهنگی،ساختار نگرشها، تجربیات گذشته و تکنیکها قابل مشاهده است. در این شرایط وقتی مذهب و برداشتهای نادرست مذهبی دخالت داده می شوند باعث می شود در اذهان تروریست های دارای انگیزه مذهبی، هرگونه تمایز بین نظامیان و غیرنظامیان، گناهکار و بیگناه از بین برود. در ذهن بسیاری از تروریستهایی که انگیزه ها و مسائل مذهبی پشتوانه عملشان است هرکسی که هم مذهب و هم عقیده تروریستها نیست گناهکار فرض شده و سزاوار مرگ است. روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی -تحلیلی میباشد.https://www.iisajournals.ir/article_133218_f45d90ab4e32bf8621ee200210fd438f.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844411120210321Motives for concluding international treaties in the light of international political economyانگیزههای انعقاد معاهدات در نظام وستفالیایی بین المللی در پرتو اقتصاد سیاسی بینالملل16118813096610.22034/irr.2021.130966FAفرید سلطان قیسگروه حقوق بینالملل عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعلیرضا ظاهریگروه حقوق بین الملل عمومی، دانشکده حقوق ،دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکزی، تهران. ایران.مجتبی قاسمیگروه حقوق اقتصادی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران. ایران.Journal Article20201109Incentives in conclusion of International treaties in light of International Political Economy (From Westphalia to now)<br />After the Thirty Years' War in Europe, International treaties were concluded mainly with economic approaches and with the aim of gaining economic benefits. Post-Westphalian treaties, including Treaty of Utrecht, French -US Amity &Trade Agreement, Treaties between Vienna Congress and World War I and Treaty of Versailles are economically motivated treaties those concluded with economic motives. After World War II, financial, monetary, economic, and trade treaties for economic purposes led to the establishment of powerful international organizations that are still present in the international community and become basis for other Treaties. This article, with a descriptive-analytical approach and with a historical perspective and considering the main schools of international political economy, seeks to prove the hypothesis that economic motivation has been the main basis for concluding international treaties in the past and present. Key words: International Treaties, International Political Economy, Westphalia , Economy and Law.معاهدات بینالمللی پس از جنگهای سی ساله اروپا عمدتا با رویکردهای اقتصادی و در جهت کسب منافع اقتصادی بوجود آمده اند. معاهدات پس از وستفالی از جمله معاهده اوترخت، معاهده مودت و تجارت فرانسه و ایالات متحده، معاهدات حد فاصل بین کنگره وین تا جنگ جهانی اوّل و معاهده ورسای از جمله معاهداتی هستند که با انگیزه اقتصادی منعقد شدهاند. پس از جنگ جهانی دوّم نیز معاهدات مالی، پولی، اقتصادی و تجاری با اهداف اقتصادی موجب تأسیس سازمانهای بینالمللی قدرتمندی شدهاند که تا امروز در جامعه بینالمللی حضور دارند و مبنای انعقاد سایر معاهدات قرار گرفته اند. این نوشته با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با نگاه تاریخی و با در نظر گرفتن مکاتب اصلی اقتصاد سیاسی بینالملل، در صدد اثبات این فرضیه است که انگیزه اقتصادی مبنای اصلی انعقاد معاهدات بینالمللی در گذشته و حال را بوجود آورده است و هدف نهایی از انعقاد یک معاهده کسب منافع اقتصادی است.https://www.iisajournals.ir/article_130966_7b92e13707c18463ded19bf9a961d899.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844411120210321The third wave of the technological revolution, economic neomercantilism and abstract justiceموج سوم انقلاب تکنولوژیک، نئومرکانتیلیسم اقتصادی و عدالت انتزاعی18921813237010.22034/irr.2021.132370FAعلی اصغر موسی پسندیدانش آموخته دکترای تخصصی ، علوم سیاسی (اندیشه سیاسی)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس (دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران)کمال پولادی. استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوسJournal Article20200815The waves of the industrial revolution always influence the formation of world economy and politics. The changes of production and economic goods in the era of the third wave of the industrial revolution has led to the emergence of network society, virtual reality and information economy. The information economy has intensified the economic divide of Third World countries. The third wave of the technological revolution has caused the formation of new political and economic contradictions and the emergence of signs of abstract justice in the political world.<br />In each era, a particular form of economic justice comes to the attention of actors and theorists. The second wave of the Industrial Revolution led to the emergence of socialist ideas in Europe. Whenever new waves of technological revolution arise, not only class divisions but also signs of strategic contradictions between countries emerge. The third wave has resulted in changes in status and how economic capabilities are distributed, leading to more inequality in countries and created new conflicts.<br />The main question of the article is: "What effect has the third wave of the technological revolution had on the equation of justice and security in world politics?" The paper hypothesizes that "the third wave of the technological revolution has led to the spread of economic inequality, the emergence of neomercantilist security formations, and the idea of abstract justice." Manuel Castells' "Network Society and Information Economy Approach" is used to explain the article. The methodologies of "data analysis" and "content analysis" are also utilized.چکیده<br />موجهای انقلاب صنعتی همواره تاثیر خود را شکلبندیهای اقتصاد و سیاست جهانی به جا میگذارند. روند تحول در ابزار تولید و کالاهای اقتصادی در عصر موج سوم انقلاب صنعتی منجر به ظهور جامعه شبکهای، واقعیتهای مجازی و اقتصاد اطلاعاتی شده است. اقتصاد اطلاعاتی منجر به تشدید شکاف اقتصادی کشورهای جهان سوم، واحدهای در حال توسعه و بازیگران توسعهیافته عصر فراصنعتی شده است. موج سوم انقلاب تکنولوژیک زمینه شکلگیری تضادهای سیاسی و اقتصادی جدید و ظهور نشانههایی از عدالت انتزاعی در سیاست جهانی را فراهم آورده است. <br />نئومرکانتیلیسم اقتصادی شکل جدیدی از معادلة سیاست، اقتصاد و فرهنگ قدرت محسوب میشود. چنین اندیشهای با رهیافتهای عدالت انتزاعی مغایرت دارد. نتیجة نئومرکانتیلیسم اقتصادی را میتوان در افزایش قدرت دولت جستجو کرد. پرسش اصلی مقاله به این موضوع اشاره دارد که «موج سوم انقلاب تکنولوژیک چه تاثیری در معادله عدالت و امنیت سیاست جهانی به وجود آورده است؟» فرضیه مقاله بیانگر این اندیشه است که «موج سوم انقلاب تکنولوژیک منجر به گسترش نابرابری اقتصادی، ظهور شکلبندیهای امنیتی نئومرکانتیلیستی و اندیشههای عدالت انتزاعی گردیده است.» در تبیین مقاله از «رهیافت جامعه شبکهای و اقتصاد اطلاعاتی» امانوئل کاستلز استفاده شده است. در تبیین مقاله از روششناسی «تحلیل دادهها» و «تحلیل محتوا» استفاده میشود.https://www.iisajournals.ir/article_132370_a18f0055480488a5f951f3940c940e2a.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844411120210321Evolution of the concept of human security in the light of environmental rulesتحول مفهوم امنیت انسانی در پرتو قواعد زیست محیطی21924913687910.22034/irr.2021.290469.1984FAهادی مسعودی فرگروه حقوق، واحد نجف اباد، دانشگاه ازاد اسلامی، نجف اباد، ایران.علیرضا آرش پورگروه حقوق، واحد نجف اباد، دانشگاه ازاد اسلامی، نجف اباد، ایران. گروه حقوق، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانمسعود راعیگروه حقوق، واحد نجف اباد، دانشگاه ازاد اسلامی، نجف اباد، ایرانJournal Article20210613Due to cultural, economic, political, and social development of international relationships between the countries around the world, and increased need of human societies for more and more enjoyment of natural resources in developing economic infrastructures, a new threat to the survival of human benefits has emerged which generated a need for a new approach to the promotion of national security concept from having a mere military dimension to have also an environmental dimension. For the same reason, first we need to explain the transition from national security concept to environmental security concept and through the process assess the realization of human security concept. Therefore, while studying human security concept, the present research which was carried out by inductive reasoning and library studies, reviewed the role of assessing environmental consequences of realization of a sustainable human security and, how to approach to climate changes. Also, it was determined that the recognition of precautionary principle in international environmental law could play a significant role in guaranteeing human security.به دلیل توسعه روابط بینالملل در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بین کشورهای جهان و نیز افزایش نیاز جوامع انسانی به بهره مندی هرچه بیشتراز منابع طبیعی جهت توسعه زیرساخت های اقتصادی، نوع جدیدی از تهدید علیه بقای منافع انسان به وجود امده است که این خود نیازمند رویکرد نوینی است تا مفهوم امنیت ملی را از بعد صرفا نظامی به نگرشی زیستمحیطی ارتقاء دهد. بر همین اساس ابتدا لازم است تا گذار از مفهوم امنیت ملی به سمت مفهوم امنیت زیستمحیطی را تبوین و از رهگذر ان تحقق مفهوم امنیت انسانی را ارزیابی نمود. بنابراین در این تحقیق که به روش استقرایی و بهرمندی از مطالعات کتابخانه ای تدوین شده است، ضمن بررسی مفهوم امنیت انسانی، نقش ارزیابی پیامدهای زیستمحیطی در تحقق امنیت پایدار و نحوه برخورد با پدیده تغییرات اقلیمی مورد بررسی قرارگرفته است. همچنین مشخص گردید که رعایت الزامات محیطزیست که به صورت قواعد و هنجارهای زیست محیطی در حال تکوین است و به مولفه ای برجسته در مشروعیت سیاست دولت ها ارتقا یافته است نقش مهمی در تکوین امنیت انسانی ایفا می کند و استانداردهای امنیت جوامع انسانی و استانداردهای توسعه را برای حیات انسانی و اجتماعی سالم تری بهبود می بخشد.https://www.iisajournals.ir/article_136879_4c40c70a319ae6f593d922db7c1923f3.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844411120210321Governance and policy in response to the water resources crisis in the Islamic Republic of Iranحکمرانی و سیاست گذاری در قبال بحران منابع آب در جمهوری اسلامی ایران24927013432210.22034/irr.2021.134322FAرضا باقریدانشجوی دکتری رشته علوم سیاسی گرایش سیاستگذاری عمومی، گروه علوم سیاسی و روابط بینالملل، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانعلی شیاریاستادیار گروه آموزشی علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، ایرانپرویز احدیاستادیار و عضو هئیت علمی، گروه علوم سیاسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانعلیرضا اسمعیلزاداستادیار و عضو هئیت علمی، گروه علوم سیاسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانJournal Article20201109The existence of water crisis in our country is a fact and various domestic and foreign sources and authorities, while proving the problem, are trying to provide solutions to get out of this problem. Drying of lakes, rivers and wetlands, declining groundwater levels, land subsidence, water quality degradation, soil erosion, desertification and dust storms are objective manifestations of the water crisis in Iran. In the meantime, the attitude of the legislators to solve the water crisis has led to the adoption of laws such as the Law on Conservation and Protection of Groundwater Resources, the Law on Water and its Nationalization, the Law on Fair Distribution of Water; However, in general, they have not been able to reduce or eliminate the water crisis, and the situation is as in the past, but even more intense. In the meantime, the present study uses a descriptive method and library resources with a view to the perspective of political economy, with a simple approach to issues such as policy-making, institutionalism as a model for discovering the inefficiencies of laws. The past and the redefinition of the relationship between the institutions involved in water management through the enactment of a new law and the presentation of proposals in line with national interests will reduce the water crisis in Iran.وجود بحران آب در کشورمان یک واقعیت است و منابع و مراجع مختلف داخلی و خارجی نیز ضمن اثبات مسئله سعی بر ارائه رهکارهایی برای برونرفت از این مسئله هستند. خشکشدن دریاچهها، رودخانهها و تالابها، کاهش سطح آبهای زیرزمینی، فرونشست زمین، تخریب کیفیت آب، فرسایش خاک، بیابانزایی و طوفانهای گردوغبار از نمودهای عینی بحران آب در ایران هستند. در این بین نگرش قانونگذاران به حل بحران آب به تصویب قوانینی از قبیل قانون حفظ و حراست منابع آبهای زیرزمینی کشور، قانون آب و ملی شدن آن، قانون توزیع عادلانه آب منتهی شده؛ هرچند در مجموع قادر به کاهش یا رفع بحران آب نشدهاند و وضعیت همچون گذشته بوده و بلکه از شدت بیشتری نیز برخوردار شده است. در این بین پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش توصیفی و استفاده از منابع کتابخانهای با امعان نظر به دیگاه اقتصاد سیاسی، با نگرش بسیط نسبت به مقولههایی همچون سیاستگذاری، نهادگرایی به عنوان مدلی برای کشف ناکارآمدیهای قوانین گذشته و باز تعریف رابطه نهادهای دخیل در مدیریت آب از طریق وضع قانون جدید و نیز ارائه پیشنهادات همسو با منافع ملی کاهش بحران آب در ایران را در پی خواهد داشت.https://www.iisajournals.ir/article_134322_d24ce5a5d617a7bf946212c233ad4f8a.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844411120210321The effect of perception and misperception on the foreign policy of the Islamic Republic of Iran: a case study of the relationship between Iran and the United States (1376-1399).تأثیر ادراک و سوءادراک بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران: مطالعه موردی رابطۀ ایران و آمریکا (1399-1376).27129913096910.22034/irr.2021.130969FAرضا رستگارپوردانشجوی دکتری روابط بین الملل، گروه روابط بین الملل، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانحسن شفیعیاستاد مدعو گروه روابط بین الملل، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.محمدرضا دهشیریاستاد مدعو گروه روابط بین الملل، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20210411Iran-US relations, which before the Revolution of 1979 were considered strategic allies in the region, have always faced various challenges over the past four decades, and today they have become fierce enemies. Ideological conflicts, the question of Palestine, completely different rivalries and regional policies, and the escalation of these differences into proxy wars, have pitted the two countries against each other in a dangerous way. However, despite the deep differences, some of which were mentioned, at certain times, we have seen a reduction in tensions or limited cooperation between the two countries on some regional issues. The author believes that part of the reason for the fluctuations in reducing or increasing tensions in relations between the two countries should be sought in the process of perception and misperception of leaders and decision makers. A process whose place of study is in the field of political psychology. Based on Robert Jarvis' cognitive theory, this article seeks to answer the question of the different personalities and patterns of behavior of the heads of the above governments by assuming the radical and aggressive positions of the Ahmadinejad government and comparing it with the peaceful policies of the Khatami and Rouhani governments in foreign policy. To what extent has it led to perceptions and misperception in the relations between the two countries and what have been the effects and consequences?روابط ایران و آمریکا که تا قبل از انقلاب 57 ، متحد استراتژیک یکدیگر در منطقه تلقّی می شدند ، در طول چهار دهۀ گذشته همواره با چالشهای گوناگونی روبرو بوده ، بنحویکه امروزه به دشمنان سرسخت هم بدل شده اند. تضادهای ایدئولوژیک ، مسئله فلسطین ، رقابتها و سیاستهای کاملاٌ متفاوت منطقه ای و کشانده شدن این اختلافات به جنگهای نیابتی ، دو کشور را به شکل خطرناکی رو در روی یکدیگر قرار داده است. امّا با وجود اختلافات عمیق که به برخی از آنها اشاره شد ، در مقاطع خاصی ، شاهد کاهش تنش و یا همکاری محدود میان دو کشور در برخی موضوعات منطقه ای بوده ایم. نویسنده معتقد است علّتِ بخشی از نوسانات موجود در کاهش و یا افزایش میزان تنش در روابط دو کشور را باید در فرایند ادراک و سوءادراک رهبران و تصمیم گیران جستجو کرد. فرایندی که جایگاه مطالعاتی آن در حوزۀ روانشناسی سیاسی قرار میگیرد. این مقاله براساس نظریه شناختی رابرت جرویس با مفروض گرفتن مواضع رادیکال و تهاجمی دولت احمدی نژاد و مقایسۀ آن با سیاست مسالمت جویانۀ دولت آقایان خاتمی و روحانی در سیاست خارجی ، در پی پاسخ به این سوال است که شخصیت و الگوی رفتاری متفاوت رؤسای دولت های فوق تا چه اندازه ای منجر به ایجاد ادراک و سوءادراک در روابط میان دو کشور گردیده و آثار و تبعات ناشی از آن چه بوده است.https://www.iisajournals.ir/article_130969_f122e2ed99d03875d83ab975b08e4159.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844411120210321The spread of Islam in Tabarestan based on the approach of the early Islamic centuries and the Arab uprisingsگسترش اسلام در طبرستان بر اساس رویکرد قرون اولیه اسلامی و قیام های مخالف اعراب30132315136710.22034/irr.2022.345148.2192FAهادی سرافرازیگروه زبان وادبیات فارسی،واحدکاشمر،دانشگاه آزاداسلامی،کاشمر،ایرانحسن بساکدانشیارگروه زبان وادبیات فارسی،دانشگاه پیام نور،مشهد،ایرانمحمدحسین خسرواناستادیارگروه زبان وادبیات فارسی،واحدمشهددانشگاه آزاداسلامی،مشهد،ایران.Journal Article20220531The Arab invasion of Iran is one of the most important events that occurred in the ancient country of Iran. The Arabs were able to achieve unity and unity in the shadow of the new religion and the orders of the Holy Prophet (PBUH). In 622 AD, one problem after another was solved and a powerful group was formed based on the religion of Islam. ،. Iran was defeated by the three small Arab armies during the three battles of Jalalada, Nahavand, and Qadisiyah, and as a result, the Iranians fell from captivity to servitude. Eventually, the Arab armies conquered the northern regions of Iran and Tabarestan, which, of course, were very difficult for the Arabs to conquer due to the climate and the way of view of its people, especially the uprisings that took place in these areas in the early Islamic centuries. , Including the uprising of Maziar Ibn Qarn, which was the confrontation of the people of Mazandaran and the northern regions of Iran against the Arabs, in order to preserve the national identity and the ancient heritage of our ancestors. To this day, however, the people's view of the Arab conquest of Iran has been such that, with the arrival of Arab troops on Iranian soil, the people have at once accepted and embraced this religion and belief.سقوط امپراتوری ساسانی توسط اعراب مسلمان نقطه عطفی در تحولات کلان سیاسی اجتماعی ایران بوده است. امپراتوری ساسانی در طی سه جنگ جلولاء، نهاوند و قادسیه از اعراب مسلمان، شکست خورد و در نتیجه ایرانیان از سیادت و سروری به اسارت و بندگی افتادند. سرانجام سپاهیان عرب مناطق شمالی ایران و طبرستان را فتح کردند که البته فتح این مناطق بواسطه موقعیت اقلیمی و نحوه بینش مردمانش برای اعراب بسیار سخت بود، بویژه قیامهای که در قرون اولیه اسلامی در این مناطق شکل گرفت کار را بر سپاه عرب بسیار دشوار کرد، از جمله قیام مازیاربن قارن که این مقابله مردم مازندان و مناطق شمالی ایران در برابر اعراب، در جهت حفظ هویت ملی و میراث کهن آباء و اجدادی به شمار میآمد. به هر حال تا به امروز بینش غالب در مورد فتح ایران توسط اعراب اینگونه بوده است، که با ورود سپاهیان عرب به سرزمین ایران، مردم به یکباره این دین و عقیده را پذیرفتند و از آن استقبال کردهاند، در حالیکه اینگونه نیست، بسیاری از مناطق ایران بویژه طبرستان، دیلمان، دماوند، و .... بواسطه رفتار خشونت آمیز عرب از پذیرفتن دین اسلام سرباز زدند و در برابر اعراب مقاومت کردند و سالیان بسیار طول کشید، تا اعراب توانستند این مناطق را فتح کنند. این مقاله به روش توصیفی تحلیلی به بررسی گسترش غلبه اعراب مسلمان در طبرستان و مقاومت در برابر آن می پردازدhttps://www.iisajournals.ir/article_151367_2543320ef25134042551b695807f3b2f.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844411120210321Extracting the educational model of Shahid Soleimani in the political and military arena based on the method of content analysisاستخراج الگوی تربیتی شهید سلیمانی در عرصه سیاسی ونظامی بر اساس شیوه تحلیل محتوا32534315137210.22034/irr.2022.346583.2203FAفاطمه شمس الدینی مطلقدانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.حمدالله منظری توکلیاستادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.علیرضا منظری توکلیاستادیار، گروه روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.زهرا زین الدینی میمنداستادیار، گروه روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.Journal Article20220610Education is considered as one of the main mission of the divine prophets and the mission of the first divine religions, which is part of the process of creation and provides the continuity of human life. If the right education is formed in the person, that person will be influential in all areas of individual, social, political and various life and relationships. Martyr Soleimani was one of the prominent personalities who was influenced by the school of Islam and was distinguished in the Valley of Education by following the Holy Quran and the biography of the Infallibles (peace be upon them). The study of his life and behavior can be a model in the field of education, politics and international relations. This research has been done by content analysis and by referring to the existing content of the life and personality of Martyr Soleimani, his educational characteristics and performance in the field of politics and international relations have been examined. The results show that the characteristics of Martyr Soleimani in the field of education are: monotheism, faith and belief in the one God, sincerity and spirituality, love of Islam, simplicity of life, love of the Ahl al-Bayt and guardianship, secularism and dislike of it And in the field of politics and international relations, distinctive features such as: anti-arrogance, defense of the oppressed, independence from party and faction, rationality, social justice, global popularity, resistance and focus on valuable goals, are prominent features. This is a great martyr.الگوهای تربیتی بویژه در خصوص رهبران سیاسی یا فرماندهان نظامی از مسائل حائز اهمیت در عرصه سیاسی است. ضرورت تعلیم و تربیت برای دستیابی به هستی متعالی و جاودانه، جایگاه و مقام آن را تا بنیاد اجتماع بالا میبرد. اگر تربیت صحیح در فرد شکل بگیرد، آن شخص در همه عرصههای زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی و روابط گوناگون، تأثیرگذار خواهد بود. شهید سلیمانی، یکی از شخصیتهای برجستهای بود که تحت تأثیر مکتب اسلام قرار داشت و با پیروی از قرآن کریم و سیره معصومین-علیهمالسلام، در وادی تربیت، ممتاز گردید. مطالعه زندگی و رفتار ایشان، میتواند الگویی در عرصه تربیت رهبران سیاسی و نظامی باشد. این پژوهش به شیوه تحلیل مضمون انجام شده و با مراجعه به محتوای موجود از زندگی و شخصیت شهید سلیمانی، ویژگیهای تربیتی و عملکرد ایشان در عرصه سیاست و روابط بین الملل، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاکی از آن است که ویژگیهای شهید سلیمانی در عرصه تربیت عبارتند از: توحید، ایمان و اعتقاد به خدای یگانه، اخلاص و معنویت، عشق به اسلام، ساده زیستی، عشق به اهل بیت و ولایتمداری، دنیاگریزی و دل نبستن به آن و در عرصه سیاست و روابط بین المللی، ویژگیهای ممتازی از جمله: استکبارستیزی، دفاع از مظلومان، عدم وابستگی به حزب و جناح، عقلانیت، عدالت اجتماعی، محبوبیت جهانی، مقاومت و ایستادگی و تمرکز بر هدفهای ارزشمند، از خصایص بارز این شهید بزرگوار استhttps://www.iisajournals.ir/article_151372_a18b9be9ae75f1df35f2114d509474cb.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844411120210321Investigating the policies of the Islamic Republic of Iran in the field of attracting and maintaining elites and top talentsآسیب شناسی سیاست گذاری جمهوری اسلامی ایران در حوزه جذب و نگهداری نخبگان و استعدادهای برتر34536916348910.22034/irr.2021.163489FAرمضان شریفیدانشجوی دکترای علوم سیاسی، سیاستگذاری عمومی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایرانمالک ذوالقدراستادیار گروه علوم سیاسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران(نویسنده مسئول)فرشید جعفریاستادیار گروه علوم سیاسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایرانJournal Article20221222Considering the importance, role and status of elites in the development and excellence of countries, especially in the field of science, art and technology production, managing elites is essential. In this regard, the country's strategic document on the affairs of elites, based on Islamic principles and values, has been approved in order to correctly identify the country's problems, conditions and possibilities, strategies and macro measures to provide the fields of "elitistology", "elite" To explain "cultivation", "elite selection" and "elite recruitment" in order to achieve the goals of the strategic document. The purpose of the current research is to evaluate the policy of the Islamic Republic of Iran in the field of attracting and employing elites in executive bodies, which was implemented using the approach based on systematic review. In this research, to analyze the information obtained from the systematic review with a qualitative approach, 12 indicators have been designed and applied separately for each research; Therefore, in total, with twelve indicators, the analysis of the information of each research has been extracted in a targeted manner. Based on the review of the selected studies, the role of the National Elite Foundation can be divided into three main areas that form the focus of the recruitment and retention process: identification, support and empowerment, and recruitment and retentionبا توجه به اهمّیّت، نقش و جایگاه نخبگان در توسعه و تعالی کشورها، به خصوص در زمینه تولید علم، هنر و فناوری، مدیریت نخبگان امری ضروری است. در این راستا سند راهبردی کشور در امور نخبگان، مبتنی بر اصول و ارزش های اسلامی تصویب شده، تا شناسایی صحیح مسائل، شرایط و امکانات کشور، راهبردها و اقدامات کلان را برای فراهم شدن زمینه های «نخبه شناسی»، «نخبه پروری»، «نخبه گزینی» و «نخبه گماری» در جهت نیل به اهداف سند راهبردی تبیین کند. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی سیاستگذاری جمهوری اسلامی ایران در حوزۀ جذب و بکارگیری نخبگان در دستگاههای اجرایی است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر مرور سیستماتیک اجرا شده است. در این پژوهش، برای تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از مرور سیستماتیک با رویکردی کیفی، 12 شاخص طراحی و برای هر پژوهش به طور جداگانه اِعمال شده است؛ لذا در مجموع با شاخصهای دوازده گانه، تجزیه و تحلیل اطلاعات هر پژوهش به شکل هدفمند استخراج شده است. بر اساس مرور مطالعات انتخابی صورت گرفته، میتوان نقش بنیاد ملی نخبگان را در سه حوزۀ اصلی که محوریت فرایند جذب و نگهداری را تشکیل می دهند، به شناسایی، حمایت و توانمند سازی و جذب و نگهداری تقسیم کرد.https://www.iisajournals.ir/article_163489_2b80ecb48d37199ddd2f2036c3fdfde9.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844411120210321The role of Swiss merchants in the foreign trade of Iranian carpets in the Qajar eraنقش بازرگانان سوئیسی در تجارت خارجی فرش ایران در عصر قاجار37139819208910.22034/irr.2023.401799.2395FAرضا فاضلیدانشجوی دکتری،گروه تاریخ،واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.رضا شعبانی صمغ آبادیاستاد گروه تاریخ، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسینا فروزشدانشیار گروه تاریخ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20230611The establishment of political relations between Iran and Switzerland in the specific sense of the word goes back to the Qajar era, in such a way that at the end of the Qajar era in 1919, the Iranian embassy was opened in Bern, Switzerland. The volume of diplomatic relations between the two countries increased. But before the political relations, there were commercial relations, as the publication of the travelogues of Jean Chardin and other travelers in Europe and the introduction of the fantastic and magnificent life of the Safavid era encouraged Europeans to travel to the legendary Orient. The export of all kinds of woven fabrics and cashmere and carpets had many buyers among the European properties. During the golden era of Queen Victoria, merchants sent the luxurious Farahan carpets to Europe through Islambol. In addition to the artistic effect, these carpets were also the credit of European capitalists, and aristocratic families were proud to have one of them. which played an important role in the export and sale of carpets in Iran, we will discuss different angles of these relationships and the effects they had on political issues.برقراری روابط سیاسی میان ایران و سوئیس به معنای خاص کلمه به دوران قاجار باز می گردد، به گونه ای که در اواخر عصر قجری در سال 1919م سفارت ایران در برن سوئیس افتتاح گردید. حجم مراودات دیپلماتیک بین دو کشور افزایش یافت. اما پیش از روابط سیاسی روابط تجاری جریان داشته است چنانچه انتشار سفرنامههای ژان شاردن و دیگر سیاحان در اروپا و معرفی زندگی خیال انگیز و باشکوه عصر صفویه، اروپاییان را تشویق میکرد تا به مشرق زمینِ افسانه ای سفر کنند. صادرات انواع پارچههای زربفت و ترمه و قالی، بین خواص اروپایی خریداران بسیار داشت. در دوران طلایی ملکه ویکتوریا، بازرگانان، فرشهای فاخر فراهان را از طریق اسلامبول به اروپا میفرستادند. این فرش ها علاوه بر جلوه هنری، اعتبار سرمایه داران اروپایی نیز بود و خانوادههای اشرافی به داشتن یک تخته از آن ها افتخار می کردند.(ادواردز، سیسیل، قالی ایران) بر این اساس در مقاله حاضر به برخی رخدادها در یکی از شرکت هایی که نقش مهمی در صادرات و فروش فرش در ایران داشت می پردازیم تا زوایای مختلفی از این روابط و تاثیراتی که در مسائل سیاسی داشتند مشخص شود .https://www.iisajournals.ir/article_192089_4e376dddec85c6153cfa08fc988a0ab2.pdf