انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844461920160420Identication of Shiite and Religious Conict in the Middle Eastتجدید حیات سیاسی شیعیان و کشمکشهای فرقهای ـ مذهبی در خاورمیانه155445827FAصدیقه زارعدانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانحمید احمدیاستاد مدعو گروه روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران0000-0001-5111-1075Journal Article20160320<span>Looking for Shiite political revival in the Middle East, researchers believed the study of the Arabic development and expansion of democracy in the Middle East, developments in Bahrain, Syria, Yemen and diplomatic resolution of the Iranian nuclear issue are concerns of regional and international powers of the regional balance of power in favor of Iran and the subsequent religious conflicts in the Middle East has been followed. Based on this main question is that, what are sectarian tensions and religious conflicts in the Middle East? The hypothesis suggests that tension, religious conflict and sectarian war in the Middle East, regional and transregional powers to try and affiliated groups to disturb the balance of power in the region following developments mentioned. This study is organized in two parts; The first part focuses on explaining the events that led to Shiite political revival and changing the regional balance of power in favor of Iran. In the second part the reactions of Regional and international powers and their efforts to change regional balance of power against Iran Through religious and sectarian conflict.</span>به دنبال تجدید حیات سیاسی شیعیان در خاورمیانه، محققین پژوهش معتقدند وقوع تحولات عربی و گسترش موج دموکراسیخواهی در خاورمیانه، تحولات بحرین، سوریه، یمن و حل دیپلماتیک مسئله هستهای ایران، موجب تقویت جایگاه ایران با بافت هویتی شیعه در منطقه شده، که همزمان نگرانی قدرتهای منطقهای و بینالمللی از تغییر توازن قدرت منطقهای به سود ایران و به دنبال آن کشمکشهای فرقهای ـ مذهبی در خاورمیانه را در پی داشته است. بر این مبنا پرسش اصلی مقاله عبارت است از اینکه؛ علت تنشها و کشمکشهای فرقهای ـ مذهبی در خاورمیانه چیست؟ فرضیه پژوهش حاکی از آن است که؛ عامل تنش، کشمکش و جنگهای فرقهای ـ مذهبی در خاورمیانه، تلاش قدرتهای منطقهای و فرامنطقهای و گروههای وابسته برای برهم زدن موازنه قوای موجود در منطقه به دنبال وقوع تحولات ذکر شده میباشند. پژوهش حاضر در دو بخش سازماندهی شده است؛ در بخش نخست، به شرح و تبیین رویدادهایی میپردازد که منجر به تجدید حیات سیاسی شیعیان و تغییر توازن قوای منطقهای به سود ایران گردیده، و در بخش دوم به واکنش بازیگران منطقهای و فرامنطقهای و تلاش آنها برای برهم زدن توازن قدرت منطقهای به زیان ایران از طریق دامن زدن به کشمکشهای فرقهای ـ مذهبی میباشد.https://www.iisajournals.ir/article_45827_e162bab7fd4c533e1668c1adf0733b73.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844461920160420Iraq Possible future scenarios based on effective actors national, regional and international levelsسناریوهای محتمل آینده عراق بر اساس بازیگران مؤثر سطوح ملی، منطقهای و بینالمللی558645828FAعنایت الله یزدانیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانداود افشاریدانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه اصفهانبهمن ربیعی نیادانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه اصفهانJournal Article20160408<span>Iraq has been witness facing insecurity intensified and development of ISIS in the new situation.New crisis caused by terrorist acts ISIS can be considered one of the most important security challenge for the region over the past decade.Because future evolution of Iraq will play an important role in drawing the power lines in this region. So, There are issues such as the political future of Iraq in the region, form the next government in Iraq after out of the crisis or Baghdad fell by the ISIS, a combination of government and the role of diverse groups ethnic religious as well as the role of foreign forces in Iraq Central to this concern and attention.This article has recognized possible future based on futurology and scenario approach in Iraq. Actually the main question of paper has been what possible scenarios for the future based on the actors at national, regional and international relating to Iraq developments?In this context, the authors identifies and examined four scenarios the possibility of low to high, unexpected unfavorable (fall of Iraq by ISIS), a favorable expected (complete failure ISIS in Iraq), unexpectedly favorable (decomposition Iraq to its collapse) and expected unfavorable (management Instability by America in Iraq). However, scenarios can systematically explore the coming challenges and opportunities be at the service of foreign policy strategies.</span>کشور عراق در شرایط جدید شاهد مواجهه با تشدید ناامنىها و توسعه حضور گروه تروریستى داعش بوده است. بحران جدید ناشى از اقدامات تروریستى داعش را مىتوان بهعنوان یکی از مهمترین چالش امنیتى برای منطقه طى یک دهه گذشته قلمداد کرد. زیرا تحولات آینده عراق نقش مهمی در ترسیم خطوط قدرت در این منطقه بازی خواهد کرد. بنابراین مسائلی از قبیل آینده سیاسی عراق در منطقه، شکل حکومت بعدی عراق پس از برونرفت از بحران و یا سقوط بغداد توسط داعش، ترکیب حکومت و نقش گروههای متنوع قومی - مذهبی و همچنین نقش نیروهای خارجی در عراق در کانون این نگرانیها و توجهات قرار دارد. مقاله حاضر بر اساس روش آیندهپژوهی و شیوه سناریونویسی آیندههای محتمل در عراق را مورد شناسایی قرار داده است. درواقع سؤال اصلی مقاله این است که بر اساس بازیگران سطوح ملی، منطقهای و بینالمللی مربوط به تحولات عراق چه سناریوهایی برای آینده آن محتمل خواهد بود؟ در این راستا نگارنده به ترتیب احتمالِ کم به زیاد چهار سناریوی؛ غیرمنتظره نامطلوب (سقوط عراق توسط داعش)، منتظره مطلوب (شکست کامل داعش در عراق)، غیرمنتظره مطلوب (تجزیه عراق- نسبت به سقوط آن-) و منتظره غیرمطلوب (مدیریت بیثباتی در عراق توسط آمریکا)، را مورد شناسایی و بررسی قرار داده است. https://www.iisajournals.ir/article_45828_6de7230b993e98a9f71b13f0c3af95d8.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844461920160420The Impact Of The Events In Bahrain After The Islamic Awakening On The Stracture And The Political-Security Policies Of The (P)GCCتاثیر تحولات بحرین پس از بیداری اسلامی بر ساختار و سیاستهای سیاسی - امنیتی شورای همکاری خلیج فارس8711245829FAاردشیر سنائیاستادیار روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20160507<span>The recent events in Bahrain could be regarded as a good test for evaluating the balance of power in the Persian Gulf and the Middle East. Seemingly, these events have had great impacts on the Persian Gulf and the regional actors. Persian Gulf cooperation council (PGCC) which is composed of the countries in the Persian Gulf has also been influenced by these events .The rise and continuation of popular protests in Bahrain indicates this countrys specific status among PGCC members. Scrutinizing this particular status could help us find the roots and aspects of the recent events. Taking into consideration the significance of events in Bahrain in the region, we could examine the impacts of recent events on the structure and security-political policies of PGCC. The main question of thesis is: what impacts have had the recent events. In Bahrain on the structure and security-political policies PGCC? Our hypothesis as following: seemingly, the recent events in Bahrain have created structural changes in PGCC such as an increase in the number of PGCC member states and changes in security-political policies for controlling and maintaining the status quo as well.</span><br /><span>تحولات بحرین پس از بیداری اسلامی آزمایش خوبی برای محک زدن توازن قدرت درخلیج فارس و خاورمیانه بود و به نظر این تحولات تاثیرات مهمی بر منطقه و بازیگران آن داشته است. شورای همکاری خلیج فارس از این تاثیرات مستثنی نبوده است. وقوع اعتراضات و تداوم آن در سطحی گسترده در بحرین، نشان دهنده وضعیت خاص و متفاوت آن در میان کشورهای عضو شورای همکاری بود. وضعیتی که بررسی آن ریشه ها و ابعاد تحولات اخیر را واضح تر مشخص می نمود. با توجه به اهمیت تحولات بحرین در سطح منطقه، تاثیرتحولات آن کشور بر ساختار و سیاست های سیاسی- امنیتی شورای همکاری خلیج فارس مورد بررسی قرار گرفت. سوالی که این مقاله به دنبال پاسخ به آن بود عبارت بود از اینکه: تحولات بحرین پس از بیداری اسلامی بر ساختار و سیاست های سیاسی– امنیتی شورای همکاری خلیج فارس چه تاثیری گذاشت؟ و در نهایت مقاله مطرح کرد که تحولات بحرین باعث تغییرات ساختاری درشورای همکاری خلیج فارس از جمله بحث افزایش اعضای آن و نیز تغییرسیاست های سیاسی-امنیتی آن شورا گردید.</span>https://www.iisajournals.ir/article_45829_2b0980445b7dcb2a73c489ecc5df2c8a.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844461920160420Arabic revolutions impact on Turkish foreign policy (Based on Role theory)تاثیر انقلابهای عربی بر سیاستگذاری خارجی ترکیه (بر مبنای نظریه نقش)11314245830FAطاهره ابراهیمی فرعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیحامد یعقوبی فردانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20150510<span>The principle of non-interference in the Middle Eastern issues was the priority of Turkeys foreign policy strategy during most of the twentieth century. However, over the past decade, Turkey has considerably distanced from its Kemalist and introspective tradition and has become one of the active and influential actors in the region. Consequently, subsequent to the Justice and Development Party coming to power in 2002, Turkey in the framework of the strategy of zero problems with neighbors, established closer relationships with its ancient rivals, namely Syria, Iran and Iraq, adopted the leadership role in the Organization of Islamic Cooperation, attended the Arab League conferences and helped United Nations Interim Forces in Lebanon. In the same vein, Ankara took on the role of mediator in resolving disputes between Israel and Syria (2008-2010) as well as Irans nuclear file. Thus, the question is that, based on such an approach, how can this new Turkish foreign policy be described and understood towards recent developments in the region.Therefore, it is tried to study the foreign policymaking of Turkey within the framework of Role Theory through the main question: what are the impacts of Arab Revolutions on the role conceptions of Turkish foreign policymaking in the Middle East? Accordingly, the hypothesis of this research is the Arab Revolutions have resulted in the national role conceptions of Turkey in regard to the Middle East.Thus, this article is an attempt to enlighten the roles of Turkey in its new foreign policy-making in the region and towards the recent uprisings in the Middle East through addressing the underneath effective layers that changed Turkey from its previous strategy.</span>اصل عدم دخالت در مسائل خاورمیانه، به عنوان اولویت سیاستگذاری خارجی ترکیه در بیشتر دوران قرن بیستم مطرح بود. اما در طول دهه گذشته، ترکیه به طور قابل ملاحظهای از سنّت کمالیستی و درونگرای خود فاصله گرفته و نقشی فعّال در منطقه اتخاذ نموده است. از این رو، بعد از قدرتگیری حزب عدالت و توسعه در سال 2002، ترکیه در چارچوب رویکرد مشکلِ صفر با همسایگان، روابط نزدیکی را با رقبای دیرینه خود، یعنی سوریه، ایران و عراق برقرار نمود، در سازمان همکاری اسلامی نقش رهبری به خود گرفت، در کنفرانسهای اتحادیه عرب حضور یافت و به نیروهای سازمان ملل مستقر در لبنان کمک کرد. همچنین آنکارا در حل اختلافات بین رژیم اسرائیل و سوریه (2010-2008) و همینطور پرونده هستهای ایران نقش میانجی به خود گرفت. این تغییر در سیاستگذاری خارجی ترکیه و پیرو آن تعریف نقشهای جدید در سایه تحولات سیاسی خاورمیانه از سال 2011 که باعث بروز اعتراضات و سرنگونی برخی حکومتهای این منطقه شد، بیشتر حائز اهمیت بوده و تغییراتی را نه تنها در سیاستهای ترکیه بلکه در کشورهای منطقه به وجود آورده است. بنابراین، این پژوهش به دنبال بررسی سیاستگذاری خارجی ترکیه در چارچوب نظریه نقش از طریق سوال اصلی ذیل است: «قیامهای عربی چه تاثیری بر برداشتهای نقشی سیاستگذاری خارجی ترکیه در قبال خاورمیانه داشته است؟» بر این اساس، پژوهش حاضرمبتنی بر روش اسنادی و کتابخانهای، بر این فرض استوار است که «قیامهای عربی موجب تغییر در برداشتهای نقش ملی بر مبنای قدرت نرم ترکیه به سوی برداشتهای مادی و سخت نقش ملی در قبال خاورمیانه شده است». لذا، هدف این نوشتار شناخت نقشهای تعریف شده ترکیه در سیاستگذاری خارجی پیشین خود و تبیین تاثیر تحولات سیاسی خاورمیانه در نقشهای جدید در سیاستگذاری خارجی این کشور است.https://www.iisajournals.ir/article_45830_adfbe792a221de23bc3f74c6c0b8dd4d.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844461920160420A New look to the Competition of Iran and Turkey Towardsنگاه نو به رقابت ایران و ترکیه در کسب قدرت منطقهای14317645831FAاحمد جانسیزاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان0000-0002-1848-2023تاج الدین صالحیاندانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه گیلانJournal Article20150510<span>Islamic Republic of Iran and Turkey, being located in the important and strategic region of the Middle East, have considerable historical background; both countries had ancient civilizations, going back before Islam, and vast empires. Both countries, throughout their histories, have always had a relationship full of ups and downs, sometimes in friendships, and sometimes in conflict and war. Iran and Turkey have always considered themselves as superior powers in the region and, while maintaining good relations, have also had serious competition. The main question of this article is to consider domestic and international factors, the field to which of the two countries of Iran and Turkey's role as a regional power is available? In this paper, using descriptive-analytic and analytic framework with the help of neo-realism, to compare the two countries will be discussed. Although the field of acting in the position of a regional power for both countries in such areas are available, but every country to achieve the status of regional hegemony, faced some major challenges.</span>جمهوری اسلامی ایران و ترکیه که در منطقه مهم و راهبردی خاورمیانه واقع گردیدهاند، دارای پیشینه تاریخی قابل توجه هستند و مشابهتهای قابل تاملی از جمله تمدنهای باستانی قبل از اسلام و امپراتوریهای بسیار گستردهای بودهاند. هر دو کشور در طول تاریخ خود، روابط پر فرازونشیبی داشته که گاه این روابط، دوستانه و گاه با تعارض و حتی جنگ همراه بوده است. ایران و ترکیه همواره خود را قدرت برتر منطقه پنداشته و در این راستا در عین برقراری روابط حسنه، رقابت جدی نیز با هم داشتهاند. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با کمک گرفتن از چارچوب نظری نظریه رئالیسم نئوکلاسیک، ضمن بررسی مؤلفهها و ویژگیهای یک قدرت منطقهای به مقایسه این دو کشور پرداخته میشود. به نظر میرسد با اینکه زمینه بازیگری و ایفای نقش در جایگاه یک قدرت منطقهای برای هر دو کشور در زمینههایی مهیا باشد، اماهر دو کشور جهت دستیابی به جایگاه قدرت برتر منطقهای با چالشهایی نیز مواجه هستند.https://www.iisajournals.ir/article_45831_45147b83c58cf38fc8de1a66fe840eb3.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844461920160420Political Awareness of Yasouj University Student on International Relations Issues and Effective Factors on itآگاهی سیاسی دانشجویان دانشگاه یاسوج درخصوص موضوعات روابط بینالملل و عوامل مؤثر بر آن17721245832FAعلی باقری دولت آبادیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوجJournal Article20150510<span>The issue of participation in the political process of a society has been one of the main ideals and concerns of social and political intellectuals since the past in such a way that it can be said that the gradual development of public participation rights and establishment of political institutions practicing them are products of these concerns. In this arena, vindication of citizenship rights can influence the degree of political participation as one of the key concepts of political development in societies. Accordingly, the main objective of the present study is to investigate the relationship between vindication of citizenship rights and the degree of political participation in the two cities of Isfahan and Kermanshah. The research method employed in the present study is descriptive-survey research based on questionnaire completion. In addition, the results were investigated based on the comparative method. The data of the research were obtained from different areas of the two cities of Isfahan and Kermanshah. Then, via completion of questionnaires by 583 participants, the data were analyzed by the SPSS software. According to the findings, there was a significant correlation between vindication of citizenship rights and the degree of political participation. These values for vindication of political rights were as r=0.22 the City of Isfahan and as r=0.28 for Kermanshah City. In addition, the values for vindication of social rights were as r=0.19 for Isfahan and r=0.18 for Kermanshah. Moreover, the values for civil rights were r=0.22 for Isfahan and r=0.24 for Kermanshah City.</span>پژوهش حاضر به بررسی آگاهی سیاسی دانشجویان دانشگاه یاسوج درخصوص موضوعات روابط بینالملل و عوامل موثر بر آن در سال 1394 پرداخته است. برای این منظور از نظریههای جامعهپذیری سیاسی، چرخه زندگی و اثربخشی سیاسی استفاده شده است. با توجه به ماهیت موضوع پژوهش از روش پیمایشی بهره گرفته شد و با فرمول کوکران حجم نمونه 340 نفری از دانشجوی مقطع کارشناسی تعیین و پرسش نامهای مشتمل بر 24 سوال باز و بسته برای پاسخگویی در اختیار آنها قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بین جنسیت و سن (بهعنوان ویژگی های فردی) و رشته تحصیلی و تعداد واحد گذرانده (به عنوان ویژگیهای آموزشی) با آگاهی سیاسی دانشجویان ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. بدین صورت که آگاهی سیاسی دانشجویان پسر بیش از دانشجویان دختر بود و با افزایش سن میزان آگاهی سیاسی افزایش پیدا نمود. همچنین دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی بیشترین میزان آگاهی سیاسی و دانشجویان رشته کشاورزی کمترین آگاهی سیاسی را داشتند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین ویژگیهای خانواده دانشجو(درآمد، تحصیلات والدین، شغل والدین و شرایط سکونت) با آگاهی سیاسی دانشجویان ارتباط معناداری وجود ندارد. همچنین میزان آگاهی سیاسی دانشجویان در سطح متوسط ارزیابی شد.https://www.iisajournals.ir/article_45832_78bf138f7842386432b3078e905d0df0.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844461920160420Investigating the Relationship between Vindication of Citizenship Rights and the Extent of Political Participation Case Study: Comparative Examination of Isfahan and Kermanshah Citiesبررسی رابطه میان استیفای حقوق شهروندی با میزان مشارکت سیاسی مطالعه موردی: بررسی تطبیقی دو شهر اصفهان و کرمانشاه21324845833FAنجات محمدی فردانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه اصفهانحسین مسعودی نیادانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانJournal Article20150510<span>The issue of participation in the political process of a society has been one of the main ideals and concerns of social and political intellectuals since the past in such a way that it can be said that the gradual development of public participation rights and establishment of political institutions practicing them are products of these concerns. In this arena, vindication of citizenship rights can influence the degree of political participation as one of the key concepts of political development in societies. Accordingly, the main objective of the present study is to investigate the relationship between vindication of citizenship rights and the degree of political participation in the two cities of Isfahan and Kermanshah. The research method employed in the present study is descriptive-survey research based on questionnaire completion. In addition, the results were investigated based on the comparative method. The data of the research were obtained from different areas of the two cities of Isfahan and Kermanshah. Then, via completion of questionnaires by 583 participants, the data were analyzed by the SPSS software. According to the findings, there was a significant correlation between vindication of citizenship rights and the degree of political participation. These values for vindication of political rights were as r=0.22 the City of Isfahan and as r=0.28 for Kermanshah City. In addition, the values for vindication of social rights were as r=0.19 for Isfahan and r=0.18 for Kermanshah. Moreover, the values for civil rights were r=0.22 for Isfahan and r=0.24 for Kermanshah City.</span>مسئله مشارکت شهروندان در فرایندهای سیاسی جامعه، از گذشته تاکنون یکی از آرمانها و دغدغههای اصلی متفکرین اجتماعی و سیاسی بوده به گونهای که میتوان گفت گسترش تدریجی حقِ مشارکت مردمی و شکلگیری نهادهای سیاسی اعمالِ آن، محصول این دغدغهها بوده است. در این میان، استیفای حقوق شهروندی میتواند میزان مشارکت سیاسی را به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی توسعه سیاسی جوامع تحت تأثیر قرار دهد. بر این اساس هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان استیفای حقوق شهروندی با میزان مشارکت سیاسی در دو شهر اصفهان و کرمانشاه میباشد. روش پژوهش در تحقیق حاضر، توصیفی ـ پیمایشی و مبتنی بر تکمیل پرسشنامه است همچنین نتایج بر اساس روش تطبیقی مورد بررسی قرار گرفتهاند. دادههای پژوهش از مناطق مختلف در دو شهر اصفهان و کرمانشاه به دست آمده و سپس از طریق تکمیل پرسشنامه نزد 683 نفر از افراد با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بر اساس یافتههای مطالعه حاضر، بین استیفای حقوق شهروندی با میزان مشارکت سیاسی ارتباط معناداری وجود داشت. این مقدار آماری برای استیفای حقوق سیاسی با میزان مشارکت سیاسی در شهر اصفهان برابر با (22/0=r) و در شهر کرمانشاه برابر با (28/0=r)، برای حقوق اجتماعی در شهر اصفهان برابر با (19/0=r) و در شهر کرمانشاه برابر با (18/0=r)، و برای حقوق مدنی در شهر اصفهان برابر با (22/0=r) و در شهر کرمانشاه برابر با (24/0=r) میباشد.https://www.iisajournals.ir/article_45833_36105379e8c5b6c53dffb1bef34ad1bc.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844461920160420New Strategy on the Law-making of International law and the development of State's Consent: the Case Study of Paris 2015 Agreement On Climate Changeراهبرد نوین قانونگذاری در حقوق بینالملل با تاکید بر تحول مفهوم رضایت دولتها: بررسی موردی توافق بینالمللی 2015 پاریس24927845835FAرضا موسی زادهدانشیار دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجهJournal Article20140510<span>The formation of international law especially after the foundation of United Nations (1945) is mainly based on the States practice through treaty-making process by States themselves. The States agrees to be bound by an treaty if the formal steps of agreement such as negotiation, signature, ratification etc. is respected. Since that time, the role of States consent has been diminished and the western countries focuses on the development of the unconsensual international law. In this paper, the practice of States are examined which shows that the present trend of international law take distance from hard law and shifts to the soft law. Taking note of the new development of international law , we study the States practices on the codification of the Paris Climate Change agreement of December 2015.</span>فرآیند شکلگیری قواعد حقوق بینالملل خصوصا پس از تشکیل سازمان ملل متحد اساسا مبتنی بر معاهدهسازی بوده است و دولتها نقشی اساسی در کلیه مراحل مذاکره ، تدوین و تصویب داشتهاند. لیکن در دو دهه اخیر تلاش شده است با تغییر راهبرد در قانونگذاری بینالمللی از نقش رضایت دولتها در قاعدهسازی بینالمللی کاسته شود. در برابر گرایش "حقوق بینالملل رضایی" که مبتنی بر انعقاد معاهدات و کسب رضایت صریح دولتها بوده است، گرایش "حقوق بینالملل غیررضایی" ظهور کرده است. دولتهای درحالتوسعه در مقام دفاع از "حقوق بینالملل رضایی" به جایگاه این مفهوم در کنوانسیون 1969 وین، نقش و اهمیت رضایت دولتها در شناسایی دولتهای جدیدالتاسیس و رضایت دولتها در پذیرش روشهای مسالمتآمیز حل اختلافات استناد میکنند، حال آنکه دولتهای غربی خصوصا ایالات متحده آمریکا در مقام دفاع از "حقوق بینالملل غیررضایی"، کسب رضایت دولتها را مانعی بزرگ برای همکاریهای بینالمللی میدانند و لذا در توجیه دیدگاه خود به عرف بینالمللی، قواعد آمره، کارکرد سازمانهای بینالمللی و دادگاههای بینالمللی و بالاخره حقوق نرم استناد میکنند. در این میان رویه و عملکرد دولتها در مذاکرات بینالمللی پیرامون مسائل مهم جهانی از جمله چالشهای زیستمحیطی نقشی اساسی در راهبرد قانونگذاری بینالمللی و حصول توافق به شیوههای نوین با مشارکت گسترده بازیگران مختلف بینالمللی داشته است. کنفرانس COP21 پاریس در دسامبر 2015 در خصوص تغییرات آب و هوایی، بزرگترین گردهمایی جهانی با راهبردی نوین در امر قانونگذاری و هنجارسازی در حقوق بینالملل برای حل یک مساله مشترک جهانی محسوب میگردد. https://www.iisajournals.ir/article_45835_84e88c1957f21e8db9ad9d35f19cf150.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844461920160420Good governance in international documents and its effects on democracy and human rightsحکمروائی خوب در اسناد بینالمللی و تأثیر آن بر مردمسالاری و حقوق بشر27930445836FAسیدمحمدصادق هاشمی شاهرودیدانشجوی دکتری حقوق بین المللJournal Article20150427<span>Good governance seeks to present a new and different way for governing states in contemporary political and legal life. This expression show us new perspectives about the quality and role of government in managing the state beside private sector and social society. In this study, we will explain the meaning of Good Governance according to international documents and will analyze its role in strengthening democracy and human rights. According to Good Governance theory, in modern political systems, democracy and human rights will support economic development and most of International Economic Organizations evaluate their members according to Good Governance indicators in order to improve their development programs and help them to respect democracy and protect human rights. The main characteristics of Good Governance policies are, Rule of the law, Transparency, Accountability, Participation. So this article is an attempt to explain the theory of Good Governance and its legal and political effects and prove that it will lead to real democracy and economic development.</span>حکمروائی خوب درصدد است تا در شرایط جدید و متفاوت زندگی معاصر، با بیان شاخصها و مؤلفههایی درباره کیفیت و نقش دولت دیدگاههای تازهای را مطرح کند. البته هنوز اجماع و وحدت نظر مشخصی درخصوص محتوا و مؤلفههای حکمراوائی خوب شکل نگرفته است. در این تحقیق[e1] در ابتدا معنی و مفهوم حکمروائی خوب در اسناد سازمانهای بینالمللی بررسی شده و سپس ضمن برشمردن مولفههای اصلی آن یعنی حاکمیت قانون، مشارکت و شفافیت، به تحلیل و نقش آن در تقویت مردمسالاری و حقوق بشر پرداخته شده است. پژوهش پیش رو به این نتیجه دست یافته است که با تقویت و ارتقای شاخصهای حکمروائی خوب میتوان به تقویت مردمسالاری و حقوق بشر کمک کرد. روش تحقیق به صورت روش تحلیل محتوا بوده و دادهها و اطلاعات نیز از طریق مطالعات کتابخانهای و اسنادی گردآوری شده است.<br /> <br /><br />https://www.iisajournals.ir/article_45836_86ca3c29bc263da60a4ae725519d3108.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844461920160420Constructivist Analysis of Cyber Terrorism and Approach of legal system to itتحلیل سازهانگارانه تروریسم سایبری و رویکرد نظام حقوقی به آن30533345838FAحسین احمریعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهدغلامرضا کحلکیدانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی شاهرودحامد رحیم پور اصفهانیدانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی مشهدJournal Article20150509<span>Cyber Terrorism is an example of modern terrorist threats that due to the use of new technologies and computer in virtual space in it, used by actors in the international arena, which has a high technological knowledge. Because security dilemma is the biggest problem of human and security threats of modern Cyber Terrorism as constructivists believe, it must be viewed from the perspective of security and identity constructions, this research, cyber security evaluation is based on identity and security structures to establish legal in domestic and international arena. In fact, with this look at the state of the central actors in the field of international relations, and along of other actors of the international arena, with regard to the view of his identity explain legal rules, this article tries to review general concept of cyber terrorism as a criminal phenomenon and Strategies and shortcomings of the legal system to deal with it.This Research through interdisciplinary study and with constructivist approach, will explore the phenomenon of cyber-terrorism, and will respond to it, how mental frameworks actors in the international arena will be effective on creating cyber threats, and in resolving this security dilemma In the social process, actors identity and their perceptions in the prevention and legislation on the international arena, is effective.</span> تروریسم سایبری از مصادیق مدرن تهدیدهای تروریستی است که به سبب استفاده از فناوریهای نوین و رایانهای در فضای مجازی در آن، توسط بازیگرانی در عرصه بینالملل مورداستفاده قرار میگیرند و از دانش تکنولوژیکی بالا برخوردار هستند. ازآنجاییکه معمای امنیت بزرگترین مسئله بشری بوده و تهدیدهای امنیتی تروریسم نوین سایبری آنگونه که سازهانگاران معتقدند از رهگذر برساختهای امنیتی و هویتی باید نگریسته شود، این پژوهش، امنیت سایبری را مبتنی بر ساختارهای هویتی و امنیتی مورد ارزیابی قرار داده است که به شکلگیری نظامهای حقوقی در عرصه داخلی و بینالمللی انجامیده؛ درواقع، از این منظر که دولتها بازیگران محوری در عرصه تعاملات بینالمللی هستند و در کنار دیگر فعالین عرصه بینالمللی با عنایت به نوع نگاه هویتی خود قواعد حقوقی را تبیین میکنند، این نوشته تلاش کرد که با تبیین اجمالى مفهوم عام تروریسم سایبری بهعنوان یک پدیدۀ مجرمانه، راهـکارها و خلأهای نظام حقوقی برای مقابله با آن را بررسى کند. این پژوهش، از رهگذر مطالعهای بینرشتهای و مبتنی بر نگاهی سازه انگارانه، پدیده سایبر تروریسم را بررسی کرد و به این سوال مهم پاسخ داد که چگونه چارچوبهای ذهنی بازیگران در عرصه بینالمللی بر ایجاد تهدیدهای سایبری مؤثر خواهد بود و در حل این معمای امنیتی نیز، در فرآیندی اجتماعی، هویت بازیگران و برداشتهای آنها در پیشگیری و تدوین قوانین در عرصه بینالمللی، مؤثر است.https://www.iisajournals.ir/article_45838_acdd8b302ec4055fa31019d9b0779360.pdf