انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844462120161022America's Role in Middle East Crisis from a Structuralist Perspective (After 2010)نقش آمریکا در بحرانهای خاورمیانه از منظر سازه انگاری (پس از 2010)155245856FAعلی فلاح نژاددانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانمهدی ذاکریاندانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20160509This essay studied American foreign policy on the middle east regions developments from 2011.it utilized constructivism approach especiallysystemic type of Alexander wendt withemphasize on process of interaction for explanation.tend to identity of middle east region and identity centric elements of American foreign policy in the new circumstances has propounded this question that how review and evaluate relation among America and middle east new developments? The research hypothesis to consist: interaction process of America and middle east new structure has emerged several roles in the framework of international cultures of Hobbesian (antagonistic),lockian(rivalry centric) and Kantian (friendly) for American foreign policy in the region. The Research,s result is that united states sees some developments in the region from friendly-rivalry prospect and other some in the framework of rivalry-hostility and on the base it had organized himself interests and policies.تحولاتی که از اواخر سال 2010 تاکنون در شمال افریقا و خاورمیانه عربی رخ داد، پیامدهای مختلفی از خود به جای گذاشت. مقاله حاضر درصدد بود سیاست خارجی آمریکا در برابر این تحولات را مورد بررسی قرار دهد. بدین منظور و برای تبیین موضوع از چارچوب نظری سازه انگاری به ویژه نوع سیستمیک الکساندر ونت با تاکید بر مبحث فرآیند تعامل بهره گرفت. هویت گرایی جدید منطقه خاورمیانه و مؤلفههای هویت محور سیاست خارجی آمریکا در شرایط جدید این پرسش مهم را مطرح نموده که نسبت میان آمریکا و تحولات جدید خاورمیانه را چگونه میتوان بررسی و ارزیابی نمود؟ فرضیه پژوهش آن است که: فرایند تعامل آمریکا و ساختار جدید خاورمیانه نقشهای مختلفی در چارچوب فرهنگهای بین المللی هابزی (خصومت آمیز)، لاکی (رقابت آمیز) و کانتی (دوستانه) را در منطقه برای سیاست خارجی آمریکا پدید آورده است. یافته پژوهش نیز آن بود که این کشور برخی تحولات در منطقه را از چشم انداز دوستانه-رقابت آمیز و برخی دیگر را در مرزهای رقابت آمیز-خصمانه نگریسته و مبتنی بر آن منافع و سیاستهای خود را سامان داده است.https://www.iisajournals.ir/article_45856_bf5847ba940e0ab45edca3001662857d.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844462120161022Paradigmology and its application in border towns; a case study of West Azerbaijanپارادیپلماسی و کاربرد آن در شهرهای مرزی؛ مطالعه موردی آذربایجان غربی537845844FAمجیدرضا مومنیعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییآزاده رحیمیکارشناسی ارشد مطالعات منطقه اینسرین غیبی زادهکارشناسی ارشد مطالعات منطقه ایJournal Article20160509In today's age where cities and metropolises, especially frontier cities, play a major role in resolving international disputes because of the tightening of time and space due to increased communication and information in the global village, interactions between nations and governments and other actors in international relations. In this space, cities gain sufficient credibility to carry out diplomatic activities by promoting economic, political, security and cultural standing. Following the evolution of the international system and the various divisions that have been raised in diplomacy, we can point to a paradigmatic approach that nowadays emphasizes a new range of international actors, including state and provincial officials and officials, in line with central government goals for independence. they do. Therefore, some border towns, which share a market with other countries, are new components of the international system. Therefore, this article seeks to answer the question of whether paradigmatic approaches can be effective in expanding the relations and disputes of countries. The hypothesis raised in response to this question is that paradigm as an effective approach that emphasizes new actors in the international arena, especially in border towns, can play a significant role in resolving regional conflicts, expanding regional and even trans-regional and international interactions. . As a result, using this approach in West Azerbaijan as a case study, it is emphasized that the paradigmatic field needs to be further invested in academia and practice. This paper is based on the explanation of the paradigmatic approach and the descriptive-analytical method using library and internet resources.در عصر کنونی که به دلیل فشردگی زمان و مکان در اثر افزایش ارتباطات و اطلاعات در دهکدهجهانی شاهد افزایش تعامل میان ملتها و دولتها و سایر بازیگران روابط بینالملل هستیم، شهرها و کلان شهرها به ویژه شهرهای مرزی از نقش عمدهای در حل و فصل منازعات بینالمللی برخوردارند.در این فضا، شهرها با ارتقاء جایگاه اقتصادی،سیاسی،امنیتی و فرهنگی ازتوان و اعتبار کافی برای اجرای فعالیتهای دیپلماتیک برخوردار میشوند. به دنبال تحولات نظام بینالملل و تقسیم بندیهای گوناگونی که از دیپلماسی مطرح شده است، میتوان به رهیافت پارادیپلماسی اشاره نمود که امروزه بر طیف جدیدی از بازیگران بینالمللی شامل مقامات و مسئولین ایالتی و استانی تاکید دارد که در عین استقلال، در راستای اهداف دولت مرکزی عمل میکنند. از این رو برخی از شهرهای مرزی هم مرز و دارای بازار مشترک با کشورهای دیگر،از مولفههای جدید در نظام بینالملل محسوب میشوند. بنابراین این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که آیا رهیافت پارادیپلماسی در گسترش روابط و حلوفصل مناقشات کشورها میتواند موثر واقع شود؟ فرضیهای که در پاسخ به این سوال مطرح میشود این است که پارادیپلماسی به عنوان رهیافتی موثر که تاکید بر بازیگران جدید در عرصة بینالمللی خصوصا در قالب شهرهای مرزی دارد، میتواند نقش بسزایی در حلوفصل منازعات منطقهای، گسترش تعاملات منطقهای و حتی فرامنطقهای و بینالمللی داشته باشد. در نتیجه با کاربرد این رهیافت در آذربایجان غربی بعنوان مطالعه موردی، براین نکته تاکید میشود که مقولة پارادیپلماسی نیازمند اهتمام بیشتر در حوزه آکادمی و اجرایی میباشد. این مقاله براساس تبیین رهیافت پارادیپلماسی و با روش توصیفی-تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانهای و اینترنتی انجام میشود.https://www.iisajournals.ir/article_45844_5e65ad2d9a06ba58d22b5dab5f3f7d52.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844462120161022Realistic Explanation of Saudi Foreign Policy in the Middle East Crisis (1979-2015)تبیین رئالیستی سیاست خارجی عربستان در قبال بحرانهای خاورمیانه (2015-1979)7911045857FAحسین کریمی فردعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اهوازJournal Article20160509Saudi Arabia, as one of the key players in the Middle East and the Persian Gulf, plays an important role in political developments. The country saw the Islamic Republic as a security threat in the 1980s, coinciding with the Islamic Revolution in Iran and the revival of Shiite Islam in Iran. Thus, with the formation of the Persian Gulf Cooperation Council and the logistical, weapons and financial assistance to Iraq in the war against the Islamic Republic, it sought to contain and balance the threat against Iran. In the 1990s, Iraq was considered a threat against Saudi Arabia by the Iraqi threat and Saddam's invasion of Kuwait. Saudi Arabia sought to repel the threat by defusing the bulk of the US and its allies' expedition to the Persian Gulf on one hand and defusing the Islamic Republic on the other. Saudi Arabia's perception at the beginning of the 21st century is that after the fall of Saddam in Iraq, the Arab revolutions and Iranian influence in Arab countries, the Islamic Republic of Iran is a threat to Saudi Arabia. Therefore, the political elites in Saudi Arabia are trying to work against the interests and security of the Islamic Republic in cooperation with the United States of America and the alliance with Israel and Turkey. The hypothesis of this study, which was written in the framework of the Realism and Threat Balance approach and with an analytic-explanatory methodology, is: The Balance of Threat model of Saudi foreign policy in relation to developments and crises in the Middle East from 1979 to 2015.عربستان به عنوان یکی از بازیگران کلیدی در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس، نقش مهمی در تحولات سیاسی ایفاء مینماید. این کشور در دهه 1980 مقارن با انقلاب اسلامی در ایران و احیاء اسلام شیعی در ایران، جمهوری اسلامی را بعنوان تهدید امنیتی تصور نمود. بنابراین با تشکیل شورای همکاری خلیج فارس و کمک لجستیکی، تسلیحاتی و مالی به عراق در جنگ علیه جمهوری اسلامی سعی در مهار و برقراری توازن تهدید در مقابل ایران نمود. در دهه 1990 با تهدید عربستان توسط عراق و تجاوز صدام به کویت، عراق به عنوان تهدید علیه عربستان در نظر گرفته شد. عربستان برای دفع تهدید، با تقبل قسمت عمده هزینه لشکرکشی امریکا و متحدانش به خلیج فارس از یک طرف و تنش زدایی با جمهوری اسلامی از طرف دیگر تلاش نمود تا تهدید عراق دفع شود. تصور و درک عربستان در ابتدای قرن بیست و یکم مبتنی بر این قرار گرفته است که بعد از سقوط صدام در عراق، وقوع انقلابهای عربی و نفوذ ایران در کشورهای عربی، جمهوری اسلامی ایران تهدیدی علیه عربستان میباشد. بنابراین نخبگان سیاسی در عربستان تلاش دارند با همکاری ایالات متحده امریکا و ائتلاف با اسرائیل و ترکیه علیه منافع و امنیت جمهوری اسلامی اقدام نمایند. فرضیه این تحقیق که در چارچوب رهیافت رئالیسم و موازنه تهدید و با متدلوژی تحلیلی- تبیینی نگاشته شد عبارتست از: موازنه تهدید الگوی حاکم بر سیاست خارجی عربستان در قبال تحولات و بحرانهای حادث در منطقه خاورمیانه از سال 1979 تا 2015 میباشد.https://www.iisajournals.ir/article_45857_9a3d6de862e0f62ed5d6143ca6e0ff6f.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844462120161022Explaining the AKP Turkey's foreign policy based on neo-realism theoryتبیین سیاست خارجی حزب عدالت و توسعه ترکیه بر اساس رویکرد نوواقعگرایی11113445858FAعلیرضا کوهکناستادیار روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطباییمیلاد گرجیدانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150510Turkey after the rise of the AK Party to power have active foreign policy in the region alongside the traditional West-oriented policies foreign policy and calls for a more active role in the region. But this country is always looking for its national interests in line with the interests of Western countries and Israel. This Indicative of the fact that in anarchical international system, turkey has to consider self-help policy that is one of the basic principles of anarchical order. The main question is that the Turkish foreign policy under the AK Party is more compatible with which theoretical model. This article shows that with regard to Turkey in the field of international and regional political actions at the time of the AKP, neorealism could be the most appropriate theoretical framework for the study of foreign policy considered.in addition This article will show, Turkey, however, is trying to become the dominant power in the region, but with bilateral policies of the AKP and Heterogeneity of Turkey and other countries in the region achieve this goal will be accompanied by many problems.کشور ترکیه بعد از روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه سیاست خارجی فعال منطقهای را در کنار سیاست سنتی غرب گرایی خود در پیش گرفت و نشان داد که خواستار ایفای نقش فعالتری در منطقه است؛ اما همواره به دنبال منافع ملی خود است که به موازات منافع کشورهای غربی و اسراییل قرار میگیرد و نشان از این امر دارد که در نظام آنارشیک بینالمللی ترکیه نیز خودیاری را که از اصول اساسی نظم آنارشیک است مدنظر قرار داده است. سوال اصلی این نوشتار عبارتست از اینکه سیاست خارجی ترکیه در زمان حزب عدالت و توسعه با کدام مدل نظری انطباق بیشتری دارد. بررسیهای این مقاله نشان خواهد داد که با توجه به رفتارهای سیاسی ترکیه در عرصه بینالمللی و منطقهای در زمان حزب عدالت و توسعه، میتوان نئورئالیسم را مناسبترین چارچوب نظری برای مطالعه سیاست خارجی این کشور در نظر گرفت. این مقاله همچنین، نشان خواهد داد هرچند ترکیه در راستای تبدیل شدن به قدرت مسلط منطقه در حال تلاش است ولی با سیاست دو پهلوی حزب عدالت و توسعه و همچنین ناهمگنی کشور ترکیه با کشورهای منطقه کسب این هدف برای این کشور با مشکلات بسیاری همراه خواهد بود.https://www.iisajournals.ir/article_45858_f8cff1acbff1e0752dfb588b4e43ae45.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844462120161022Tension and conflict of Law abiding and Culture in The Era of Globalizationتنش و تضاد قانونگرایی و فرهنگ در عصر جهانیشدن13515845848FAسید شهاب الدین موسوی زاده مرکیهدانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150510Necessity of The Law abiding to create and maintain order, security and development in the state´s is completely clear. The Law abiding also been considered by International organizations due to the Importance of development in ensuring global stability and Need to fight with Takfiri and terrorist groups. The Law abiding has various requirements that The Cultural prerequisite due to correlation between these Phenomenon and social norms has a special position; But In the present period Due to the globalization of culture, Different identities have a Chance of developing or emerging that is a threat to the Law abiding. Now The question is: "How State´s can acquire Law abiding in the era of globalization of culture?" It is hypothesized that State´s To achieve this Goal should refrain from linear approaches. In responding to this question On the one hand it is necessary to look towards the Law abiding and culture interaction and On the other hand the challenges of culture in the era of globalization for Law abiding are being evaluated, To finally make proposals to amend national and international strategies of The law abiding. The results show the relationship between culture and official legal system in this case must be based on the model of interaction and influence.ضرورت قانونگرایی برای ایجاد و حفظ نظم، امنیت و توسعه دولتها کاملاً محرز است. این امر با توجه به اهمیت مقوله توسعه در تضمین ثبات جهانی و همچنین لزوم مقابله با جریانهای تکفیری و تروریستی، مورد توجه سازمانهای بینالمللی نیز قرار گرفته است. قانونگرایی واجد اقتضائات گوناگونی است که در این میان زمینه فرهنگی به دلیل همبستگی این پدیده با هنجارهای اجتماعی موقعیت ویژهای دارد. در بازه زمانی حاضر اما با توجه به جهانیشدنِ فرهنگ، هویتهای مختلفی فرصت بروز یا ظهور یافتهاند که خطری برای قانونگرایی به شمار میآیند. بر این اساس، پرسشی که به میان میآید آن است: «چگونه دولتها میتوانند در عصر جهانیشدن فرهنگ تبعیت شهروندان از قوانین را به دست آورند؟» مفروض ما آن است که دولتها برای دستیابی به این هدف باید از رویکردهای خطی پرهیز کنند. در مقام پاسخگویی به این سوال باید از یکسو نگاه معطوف به تعامل قانونگرایی و فرهنگ شود و از سوی دیگر چالشهای فرهنگ در عصر جهانیشدن برای قانونگرایی مورد ارزیابی قرار گیرند تا در نهایت بتوان پیشنهادهایی برای اصلاح راهبردهای داخلی و جهانیِ قانونگرایی ارائه داد. نتایج نشان میدهد در چنین حالتی رابطه فرهنگ و نظام حقوقی رسمی باید بر اساس الگوی داد و ستد و اثرگذاری بنا شودhttps://www.iisajournals.ir/article_45848_0718aa1742d2d42028546b2f34db4dfa.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844462120161022China's Strategic Rationality and Defense-Security Relations with Iranعقلانیت استراتژیک چین و روابط دفاعی - امنیتی با ایران15919445854FAفریبرز ارغوانی پیرسلامیعضو هیئت علمی دانشگاه شیراز0000-0002-6180-7751Journal Article20160509Iran's relations with the People's Republic of China in the post-Islamic Revolution period have been one of the most vibrant areas of Iran's foreign relations. Iran's need to develop military and defense relations with China while China's view of Iran as an influential military commodity market in the regional arena has led to the development of relations between the two countries. But this expansion of relations has never been a consistent process. This article, focusing on the post-Islamic period until 2013 and the role of China's strategic rationality in shaping such a relationship, seeks to answer the question of how China's strategic rationality has affected its defense-security relations with Iran? The findings of this article show that the existence of Maoist, universalist and pragmatic triple strategic rationality in the defense-security policy of the People's Republic of China has led to ups and downs in this area. Every kind of rationality has at a particular time dominated and imposed certain behavior on Chinese policy. If the dominance of Maoist rationality in China's defense sphere has led to major cooperation with Iran, but the rise of globalist and pragmatic rationality over the past two decades has made China's approach to defense-security relations with Iran more cautious and sometimes fluctuating. Be. روابط ایران با جمهوری خلق چین در دوران بعد از انقلاب اسلامی، یکی از پرنوسانترین حوزههای روابط خارجی ایران بوده است. نیاز ایران به توسعه روابط نظامی و دفاعی با چین و همزمان نگاه چین به ایران به عنوان بازار کالاهای نظامی و کنشگری متنفذ در عرصه منطقهای، باعث شده تا روابط دو کشور در این حوزه توسعه یابد. اما این گسترش روابط هیچگاه روندی ثابت نداشته است. این مقاله با تاکید بر دوره زمانی بعد از انقلاب اسلامی تا سال 2013 و نقش عقلانیت استراتژیک چین در شکلگیری چنین رابطهای، سعی در ارائه پاسخ به این پرسش دارد که عقلانیت استراتژیک چین چگونه روابط دفاعی – امنیتی این کشور با ایران را متاثر کرده است؟ یافتههای این مقاله با استفاده از روش توصیفی-تبیینی نشان میدهند که وجود عقلانیت استراتژیک سهگانه مائوئیستی، جهانگرا و پراگماتیستی در سیاست دفاعی– امنیتی جمهوری خلق چین، باعث شده است تا روابط دو کشور در این حوزه با فراز و نشیب همراه شود. هر نوع از عقلانیت در دورهای خاص بر سیاستگذاری چین حاکم شده و رفتار خاصی را بر آن تحمیل کرده است. اگر تفوق عقلانیت مائوئیستی در سپهر دفاعی چین منجر به همکاریهای عمده این کشور با ایران شده، اما افزایش قدرت عقلانیت جهانگرا و پراگماتیستی در دو دهه اخیر باعث شده است تا رویکرد چین در قبال روابط دفاعی– امنیتی با ایران محتاطانه شده و بعضاً با نوسان همراه شود.https://www.iisajournals.ir/article_45854_8ce2d1464803f935381173b51d2564dd.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844462120161022The position of green peace in Iranian higher education systemجایگاه صلح سبز در نظام آموزش عالی ایران19520845845FAامین جعفریعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییاصغر احمدیکارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسیJournal Article20150510The right to peace and the right to the environment are both included in the third generation of human rights, the right to solidarity. The interaction of peace and the environment is a two-way interaction, because sometimes peace is the environment and sometimes the environment is the peace, which is ultimately the intersection of the two green peace. It is therefore necessary to institutionalize how these interactions and mechanisms for achieving green peace in the higher education system of the countries are to be taken in order to better protect the environment. The question that arises is, to what extent is the right to environmental peace institutionalized in Iran's higher education system, and to what extent should it proceed? In response, it should be noted that in the curriculum of the various trends in law at the postgraduate level, the environmental peace, human rights and international law trends are generally addressed in three areas. In the field of environmental law (MA) there is a course entitled "Human Rights and the Environment" devoted to the right to peace and the environment. In human rights (MA) there is a solidarity law with the right to peace, and international law (MA and PhD) in Islamic International Law and Human Rights. International peacekeeping and collective security are dedicated. This study attempts to investigate the position of green peace in Iranian higher education system.حق بر صلح و حق بر محیط زیست هر دو در نسل سوم حقوق بشر، یعنی در حق بر همبستگی گنجانده میشوند. تعامل صلح و محیط زیست تعاملی دوسویه است، زیرا گاه صلح حامی محیط زیست میشود و گاه محیط زیست حامی صلح که در نهایت نقطه تلاقی این دو صلح سبز است. بدینسان لازم است که نحوه این تعامل و ساز و کارهای رسیدن به صلح سبز در نظام آموزش عالی کشورها نهادینه شود تا هر چه بهتر در راه حفاظت از محیط زیست گام برداشته شود. پرسشی که مطرح میشود این است که در نظام آموزش عالی کشور ایران در رشته حقوق، به چه میزان حق بر صلح زیست محیطی نهادینه شده است و تا چه حد باید پیش رود؟ در پاسخ باید بیان داشت که در برنامه درسی گرایشهای مختلف رشته حقوق در مقطع تحصیلات تکمیلی، در مجموع در سه گرایش حقوق محیط زیست، حقوق بشر و حقوق بینالملل به مسئله صلح زیست محیطی توجه شده است. در گرایش حقوق محیط زیست(مقطع کارشناسی ارشد) درسی با عنوان «حقوق بشر و محیط زیست» وجود دارد که از سرفصلهای اصلی آن به حق بر صلح و محیط زیست اختصاص داده شده است. در گرایش حقوق بشر(مقطع کارشناسی ارشد) درس «حقوق همبستگی» با پیشبینی حق بر صلح وجود دارد و در گرایش حقوق بینالملل نیز(مقطع کارشناسی ارشد و دکتری) درس «حقوق بینالملل اسلام» و «حقوق بشر» در همین راستا به امر حفظ صلح و امنیت جمعی بینالمللی اختصاص یافتهاند. در این پژوهش تلاش شده است که جایگاه صلح سبز در نظام آموزش عالی ایران بررسی شود.https://www.iisajournals.ir/article_45845_1baf7c43d311085599d77cda706da599.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844462120161022The Compare of Correspondence Principle in Internal and International Arbitrationمقایسه اصل تناظر در داوری داخلی و بینالمللی20923245846FAابراهیم آقامحمدیعضو هیئت علمی دانشگاه اراکندا بادکوبهکارشناسی ارشد حقوق خصوصیJournal Article20150510Ensuring an understanding of the claim against him, full knowledge of litigants at the right time for all the elements that have been extracted by other side in order to influence the decision of a court or judge, both sides possibility of benefit from raising their claims, reasons and arguments and also, opportunity to dispute the elements provided by the other side, constitute provisions of the original equivalential hearing. Correspondence principle is derived from the principles of nature and the court, fighting companions and assistants of justice is required to follow it.<br />In addition to observe the correspondence principle factor is to ensure respect for the rights of the parties through the establishment of a fair and honest answer , principle observed correspondence is the defining factor in procedural fairness . With the advancement of society and increasing legal disputes between individuals, justice courts have been less inclined to visit.<br />That's why the people are selected references so in case of any dispute they can go to them .These references are instituted arbitration.<br />Although not explicitly stated in the sources of legal texts about the necessity of observing the correspondence principle in arbitration, however, the induction and regulation of the literature shows Legislators have also influenced the design of the claims through arbitration procedure of principle model correspond.<br />However, a detailed account of the law in terms of procedural guidelines including principle of correspondence and also necessary to comply with judicial arbitration can be viewed as a proposal for reform and improvement of the civil justice system posed.تضمین آگاهی خوانده از دعوای اقامه شده علیه او، اطلاع کامل هر یک از طرفین دعوا در زمان مناسب نسبت به تمام عناصری که به وسیله طرف مقابل به منظور تأثیر بر تصمیم دادگاه ارائه شده یا توسط قاضی راسا استخراج گردیده، بهرهمندی هر دو طرف از امکان طرح ادعاها، ادله و استدلالات خویش و همچنین، فرصت مناقشه در حضور عناصر ارائه شده به وسیله طرف مقابل، مفاد اصل تناظری بودن دادرسی را تشکیل می دهند. با پیشرفت جوامع و ازدیاد دعاوی حقوقی بین افراد، تمایل آنها برای مراجعه به محاکم دادگستری کمتر شده است، به همین دلیل مراجعی از بین خود مردم تشکیل شده، تا بتوانند در صورت اختلاف به آن مراجعه کنند. این مراجع، نهاد داوری میباشند. هر چند که در منابع و متون حقوقی ایران به صراحت از لزوم رعایت اصل تناظر در داوری ذکری به میان نیامده است، لیکن استقراء در مقررات و متون مختلف نشان میدهد که قانونگذار نیز، در طراحی آیین رسیدگی به دعاوی از طریق داوری، تا حد زیادی متاثر از مدلول اصل تناظر بوده است. با وجود این، اختصاص فصلی از قانون به بیان اصول راهبردی دادرسی مدنی و از جمله اصل تناظر و همچنین لزوم رعایت آن در مرجع داوری را میتوان به عنوان پیشنهادی مطلوب در جهت اصلاح و بهسازی ساختار نظام عدالت مدنی مطرح نمود.https://www.iisajournals.ir/article_45846_c8a8ebbd4de373aa1a7b72eeadf04fa8.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844462120161022A Comparative Study of the Concept of (( Access to Information)) in Arhuss Convention and the Law of Publication and Free Access to Informationمطالعه تطبیقی دسترسی آزاد به اطلاعات زیست محیطی در قوانین موضوعه ایران و کنوانسیون آرهوس23326246941FAمحمد حسین رمضانیدانشیار دانشگاه شهید بهشتیباقر شاملودانشیار دانشگاه شهید بهشتیسید اصغر سجادیدانشجوی دکتری حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160521THE PERMANENCE OF DEMOCRACY DEPEND ON PUBLIC PARTICIPATION, WHICH IS THE PARTICIPATION OF THE MEMBERS OF THE SOCIETY IN MAKING THE DECISIONS WHICH HAVE IMPACT ON THEIR LIFE. In order to participate effectively in the authorities ' decision making process, access to information is a necessary precondition which is reflected in most of the national and international regulations.<br />Access to information, which is recognized in the constitutions or statutes of the most of the states as a right for people, is consisted of the most of the governmental information as well as environmental information. The regulations which guarantee citizens' right to justice, award them the right to access to necessary information as well.<br />In international level, public participation and access to information has been recognized in principle 10 of Rio Declaration 1992 which holds:” each individual shall have appropriate access to information concerning the environment that is held by public authorities and States shall facilitate and encourage public awareness and participation by making information widely available. Effective access to judicial and administrative proceedings, including redress and remedy, shall be provided.<br />Although there is nothing new in Rio Declaration, since most of its issues have been reflected in older international instruments, but in regional level Arhuss convention 1998 has been devoted completely to triple concepts of principle 10 and presents a set up for its implementation. <br />This article as a result of the note worthy significance of Aarhus convention as a model for access to the information and administrative has compared and contrasted the element of access to information in Iranian law and Arhuss convention.<br />A comparative study of these two instrument bring a question to the mind about the adequacy of 1387 law. Can this law meet the requirement of people for access to information about environmental issues in a way that pave the road for national participation in governmental decision making process which has been emphasized in Arhuss Convention? It seems 1387 law can meet the requirement although it is not a mere environmental regulation. Free access to information is limited and on the other hand there are relatively a wide range of classified and secret subjects.The law suffers from the lack of an implementation guide. The law is not enforceable in the case of lack of access to information. That is pretty obvious that a new law must be ratified in order to cover the shortcomings of 1387 law.حق دسترسی به اطلاعات زیستمحیطی پیششرط مشارکت مؤثر عمومی در تصمیمسازی مقامات عمومی، و نظارت بر فعالیتهای حکومتی و بخش خصوصی است و میتواند در طرحریزی و بهرهبرداری بهینه از فنآوری موجود مفید واقع شود. پیآمدهای تخریب زیستمحیطی، اطلاعرسانی به هنگام و کامل را برای انتخاب آگاهانه گزینهها، گریزناپذیر میکند. در این باره اسناد بینالمللی حقوق بشری دربردارنده حق بر آزادی اطلاعات و وظیفه دولتها نسبت به اطلاعرسانی هستند. در این رابطه، اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی، اعلامیه حقوق و وظایف انسانی دولتهای آمریکایی، کنوانسیون حقوق بشر دولتهای آمریکایی و منشور آفریقایی حقوق و وظایف مردمان، دسترسی به اطلاعات را به مثابه حق و حقوق مورد تاکید قرار دادهاند. جدای از تضمینهای حقوق بشری در خصوص حق دسترسی به اطلاعات توافقنامههای گوناگون زیست محیطی نیز وظایفی را به منظور اطلاعرسانی عمومی به دولتهای عضو تحمیل میکنند، مانند کنوانسیون هلسینکی در مورد حفاظت و استفاده از آبراههای فرامرزی و دریاچههای بین المللی. در سطح بینالمللی علاوه بر بیانیه ریو (1992) که در اصل 10 دسترسی به اطلاعات را به رسمیت شناخته است، کنوانسیون آرهوس (1998) مصوب کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای اروپا نیز حق دسترسی به اطلاعات را به نحو شایسته مورد بررسی قرار داده است. نظر به اینکه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال 1387 خورشیدی برابر با سال 2007 میلادی به تصویب شورای اسلامی ایران رسیده است، در این پژوهش عنصر دسترسی به اطلاعات را در هر دو سند مورد بررسی و مقایسه قرار داده، تا به این پرسش مطرح پاسخ گوید که آیا قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات میتواند پاسخگوی نیازهای مردم پیرامون موضوعات محیط زیست بنحوی باشد که در کنوانسیون آرهوس منعکس است؟ یافته های این مقاله نشان میدهد که، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به لحاظ ممنوعیت زیاد در ارائه اطلاعات تحت عنوان «محرمانه»، پاسخگوی نیازهای جامعه در عصر انفجار اطلاعات نیست و ضرورت های غیرحقوقی دسترسی بیشتر به اطلاعات در حوزه محیط زیست به شکل گیری کنوانسیون آرهوس منجر شده است.https://www.iisajournals.ir/article_46941_a35816a9e5e2608b1c7176660cb65236.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844462120161022Legal Effects of International Business Arbitrationآثار حقوقی مقر در داوریهای تجاری بینالمللی26329445847FAبهاره صدیقیدانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز بین الملل بندر انزلی، بندر انزلی، ایرانسید مرتضی نعیمیاستادیار گروه حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندر انزلی، بندر انزلی، ایرانJournal Article20150510Residence means a court of law jurisdiction that relates it to a particular legal system. One of the issues that is important in international arbitration is the determination of the parties' headquarters because, if not determined, the fate of some legal issues may be left out of the will of either party to the arbitrators or arbitration body, which can cause problems, Make it impossible for them to fight. Given the importance of the headquarters and the legal issues surrounding it in international commercial arbitration, in this paper, we describe in a descriptive-analytical way the legal effects of headquarters in international business arbitration. In explaining the legal effects of the Arbitration, I have stated that in fact, the Arbitration will not only be considered as the venue for the arbitration process, but also in accordance with many international documents and domestic law, the law governing the arbitration agreement and the arbitration procedure will be determined by the arbitrator. . The arbitral tribunal is also required to observe the general rules and order of the country of residence. At the same time, according to the statute, the local courts may be considered to have an active role in the arbitration process, and they may consider themselves competent to intervene in various arbitration matters. This is particularly important in the case of revocation of the arbitral award.مقر به معنای اقامتگاه حقوقی داوری است که آن را به یک نظام حقوقی خاص مرتبط مینماید. یکی از مسائل واجد اهمیت در داوریهای بینالمللی، تعیین مقر توسط طرفین است زیرا در صورت عدم تعیین آن، سرنوشت برخی مسائل حقوقی، ممکن است از اراده هر یک از طرفین خارج و به داوران یا سازمان داوری وانهاده شود که این امر میتواند مشکلاتی، از جمله عدم قابلیت پیشبینی دعوا، را برای آنان ایجاد نماید. با توجه به اهمیت مقر و مسائل حقوقی پیرامون آن در داوری تجاری بینالمللی، در این مقاله، با روشی توصیفی- تحلیلی، آثار حقوقی مقر در داوریهای تجاری بینالمللی را تبیین نمودهایم. در تبیین آثار حقوقی مقر، بیان نمودهایم که در واقع، مقر نه تنها به معنای محل برگزاری فرایند داوری در نظر گرفته خواهد شد، بلکه مطابق بسیاری از اسناد بینالمللی و قوانین داخلی، قانون حاکم بر موافقتنامه داوری و آیین داوری بر اساس مقر تعیین میشود. همچنین دیوان داوری مکلف است قواعد آمره و نظم عمومی کشور مقر را نیز رعایت کند. در عین حال، مطابق قانون مقر، ممکن است نقشی فعال برای دادگاههای محلی در فرایند داوری در نظر گرفته شود و آنها خود را صالح جهت مداخله در امور مختلف داوری قلمداد کنند. این امر به ویژه در موضوع ابطال رأی داور بسیار حائز اهمیت است.https://www.iisajournals.ir/article_45847_296d8dc84f9811bcfbe8c7d6986f61bc.pdf