انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84448420190220The Impact of China's Empowerment on Relations and Rivalry with the United Statesتأثیر قدرت یابی چین بر روابط و رقابت با آمریکا73890962FAسعید وثوقیعضو هیئت علمی دانشگاه اصفهانامیرحسین رستمیدانشجوی دکتری گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانعنایت الله یزدانیدانشیار گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهانJournal Article20190721Some theorists believe that with continued growth in China's power, its security rivalry with the United States of America will inevitably increase, with potential for war between them. Theorists argue that by further empowerment of China and the erosion of the global power and position of the United States, China will try to use its growing influence to re-establish the rules, orders and institutions of the international system in order to secure the benefits of this. It will benefit the country and will make other states, especially the United States, consider China a serious security threat. As a result, global politics will see tension, distrust, and permanent conflict between established and emerging powers for the management of the international system. In this regard, the present study seeks to examine the impact of China's increased power on Asia's supreme power in the international system. The question that arises is: What influence does China have on the relations and the rivalry of this emerging power with America? In response to the above question, using the descriptive-analytical method and the theoretical framework of structural realism, it is hypothesized that China's empowerment and its efforts to acquire a greater role in the management of the regional and international system, the field of the rivalry between China and the United States provides a threat to America's hegemony; therefore, the United States will strive to control power and control the growth of China's power. Issues such as China's proliferation of weapons and military development, hegemony in eastern and southeastern Asia, the Taiwan issue, and the North Korean crisis have created areas of competition between China and the United States, which will ultimately lead to more conflicts and contrast of interest between the two powers.برخی نظریه پردازان معتقدند که با تداوم رشد قدرت چین، رقابت های امنیتی آن با ایالات متحدۀ آمریکا به طور ناگزیری افزایش می یابد و امکان بالقوۀ جنگ میان آنها وجود دارد. استدلال این نظریهپردازان آن است که با قدرتیابی بیشتر چین و فرسایش قدرت و موقعیت جهانی آمریکا، چین تلاش خواهد کرد از نفوذ فزایندۀ خود برای شکلدهی دوباره به مقررات، قواعد و نهادهای نظام بینالملل به منظور تأمین منافع این کشور بهره جوید و این امر سبب خواهد شد تا سایر دولتها به ویژه ایالات متحده آمریکا، چین را یک تهدید امنیتی جدی در نظر بگیرند. در نتیجه، سیاست جهانی شاهد تنش، بی اعتمادی و منازعۀ دائمی میان قدرتهای مستقر و نوظهور برای مدیریت نظام بینالملل خواهد بود. با این وصف پژوهش حاضر تلاش دارد به بررسی تأثیر افزایش قدرت چین به عنوان قدرت برتر آسیا در نظام بینالملل، بپردازد. سئوالی که مطرح می شود این است که: قدرتیابی چین چه تأثیراتی بر روابط و رقابت این قدرت نوظهور با آمریکا می گذارد؟ در پاسخ به سئوال مذکور و با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی و چهارچوب تئوریک واقعگرایی ساختاری ، این فرضیه مد نظر است که قدرتیابی چین و تلاش های آن برای کسب نقش بیشتر در مدیریت نظام منطقه ای و بین المللی، زمینه رقابت بین چین و آمریکا و احساس خطر برای هژمونی آمریکا را فراهم می کند؛ در نتیجه آمریکا برای مهار قدرت و کنترل رشد قدرت چین، تلاش خواهد کرد. مسائلی نظیر گسترش تسلیحات و توسعه نظامی چین، هژمونی طلبی در شرق و جنوب شرق آسیا، مسأله تایوان و بحران کره شمالی زمینه های رقابت چین و آمریکا را ایجاد کرده است که نهایتاً به درگیری های بیشتر و تقابل منافع دو قدرت مذکور منجر خواهد شد.انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84448420190220International Organizations and the soft balance mechanism after the Cold War eraجایگاه سازمان های بین المللی در سازوکار موازنه نرم عصرپساجنگ سرد397488081FAمحمد جواد رنجکشعضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20190527The structure of the post-Cold War international system is considered by some scholars to be a one-to-one / multipolar structure in which America is an unchallenged power, in which it is not possible to strike a traditional balance against the superpower alone. For this reason, the theory of soft balance was introduced to complement the theory of traditional power balance and to explain the civilian form of post-Cold War equilibrium, especially after the Iraq war, and the adoption of US unilateral and offensive policies and the inability of major opposition powers to detain the US. In fact, in the current situation with the US, soft balance is the deliberate coordination of diplomatic efforts to achieve results contrary to American preferences. The soft balance thus seeks to limit the ability of the United States to impose its preferences on others. The role of international organizations as a symbol of multilateralism vis-à-vis America in the post-Cold War era has increased due to the shift in the structure of the international system from bipolar to monopoly on the basis of US unilateralism. From this perspective, international and regional international organizations are seen as the means by which countries seek to peacefully balance the power of American hegemony. The question before the authors is that the role of international organizations in soft balance theory How is the post-Cold War power evaluated? The idea behind the answer is that, given the evolution of the concept of power and the mechanisms of power partitioning in the post-Cold War era, international regional and global organizations, along with other soft balance instruments, have different positions and functions. They are more popular than they used to be. This paper is a descriptive-analytical and data-gathering method with a soft power balance approach to query and paraphrase approach.ساختار نظام بینالملل پس از جنگ سرد، به زعم عدهای از اندیشمندان نوعی ساختار تک-تک /چندقطبی است که در آن آمریکا قدرتی بلامنازع بوده و در این نظام، برقراری موازنه سخت سنتی علیه تنها ابرقدرت امکانپذیر نمیباشد. به همین دلیل نظریه موازنه نرم در تکمیل نظریه موازنه قدرت سنتی و برای توضیح شکل غیرنظامی توازن بعد از جنگ سرد و بهویژه بعد از جنگ عراق و اتخاذ سیاستهای یکجانبهگرا و تهاجمی آمریکا و ناتوانی قدرتهای بزرگ مخالف برای بازداشتن آمریکا از این سیاست مطرح شد. در واقع در شرایط کنونی با برتری آمریکا موازنه نرم عبارت از هماهنگی آگاهانه اقدامات دیپلماتیک به منظور کسب نتایجی بر خلاف ترجیحات آمریکا است. از این رو موازنه نرم در پی آن است که توانایی ایالات متحده برای تحمیل ارجحیتهای خود بر دیگران را محدود کند. باتوجه به تحول در ساختار نظام بینالملل از نظام دوقطبی به تکقطبی بر پایه یکجانبهگرایی آمریکا نقش سازمان های بین المللی به عنوان نماد چندجانبهگرایی در مقابل آمریکا در عصر بعد از جنگ سرد افزایش یافته است. از این منظر سازمان های بین المللی منطقه ای و جهانی به مثابه ابزاری دیده میشوند که طی آن کشورها در پی ایجاد موازنه در برابر قدرت هژمون آمریکا به طور مسالمتآمیز هستند.پرسش پیش روی نگارندگان آن است که نقش سازمان های بین المللی در نظریه موازنه نرم قدرت پسا جنگ سرد چگونه ارزیابی می گردد؟ انگاره ای که در مقام پاسخ ارائه می گردد آن است که با توجه به تحول مفهوم قدرت و سازوکارهای توازن بخشی قدرت در دوران پساجنگ سرد، سازمان های بین المللی منطقه ای و جهان شمول در کنار دیگر ابزارهای نرم موازنه سازی،از جایگاه و کارکرد متفاوت تری نسبت به دوران قبل برخوردارند. این نوشتار با روش توصیفی و تحلیلی و گردآوری کتابخانه ای داده ها و با رهیافت توازن نرم قدرت به هماوردی با پرسش و انگاره برگفته برآمده است.انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84448420190220Political Philosophy of Peace from The Perspective of Hobbes and Kant and Its Relation to International Criminal Justiceفلسفه سیاسی صلح از دیدگاه هابز و کانت و ارتباط آن با عدالت کیفری بین المللی7512490963FAزهره موسوی فرگروه حقوق،دانشگاه آزاد اسلامی،واحدبندرانزلی،گیلان،ایرانJournal Article20190721The addition of the term "international security" has also not helped to define peace. In addition to the concept of peace, this paper examines the political philosophy of peace from the point of view of Hobbes and kant. Hobbes, in his pessimistic look considered peace as a fake. A view that led to political realism and to realpolitik.Realpolitik emphasis the imposition of criminal justice for victims of human rights violation and do not punish perpetrators of international crimes. But Kant pursued a lasting peace with his moral philosophy as a result of respect for human rights. The notion that crystallized political liberalism and the UN's search for negative peace in efforts to achieve positive peace through criminal justice for the victim societies of widespread human rights violation.The function that led to the establishment of international criminal tribunals and international criminal court.This suggests that future of international law inextricably linked to the promotion of human rights.مهمترین هدف سازمان ملل متحد حفظ صلح و امنیت بینالمللی است. اما هیچ یک از ارکان سازمان ملل مفهوم صلح را تعریف ننمودهاند. افزودن عبارت امنیت بینالمللی نیز کمکی به تعریف صلح نکرده است. این مقاله علاوه بر مطالعه مفهوم صلح به بررسی فلسفه سیاسی صلح از دیدگاه هایزوکانت میپردازد. هابز با نگاه بد بینانه خود، صلح را امری ساختگی دانست. دیدگاهی که منشأ رئالیسم سیاسی گردید و به سیاست عملی دامن زد. سیاست عملی با نادیده گرفتن عدالت کیفری برای قربانیان نقض حقوق بشر بر صلح تاکید می کندو مرتکبان جرایم بین المللی را بی کیفر می گذارد.اما کانت با فلسفه اخلاق گرایانه خود صلح پایدار را حاصل احترام به حقوق بشر تلقی کرد. اندیشه ای که در لیبرالیسم سیاسی متبلور شد و عملکرد سازمان ملل را از جستجوی صلح منفی به تلاش برای تحقق صلح مثبت از طریق عدالت کیفری برای جوامع قربانی نقض گسترده حقوق بشر معطوف نمود.رویکردی که حاصل ان ایجاد محاکم کیفری بین المللی و دیوان کیفری بین المللی بود.این امر بیانگر آن است که آینده حقوق بین الملل با ارتقا حقوق بشر ّپیوندناگسستنی دارد.انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84448420190220Competition between Iran and Saudi Arabia in the Middle East within the framework of Schoeller's Theory of Interest (2017-2015)رقابت ایران و عربستان در خاورمیانه در چارچوب نظریۀ موازنۀ منافع شوئلر(2017-2015)12515090969FAحسین پوراحمدی میبدیاستاد روابط بین الملل،دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی،دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-8210-529Xوحید دارابیدانش آموخته روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20190721The rivalry between Iran and Saudi Arabia in the Middle East began during the Pahlavi era, but after the Islamic Revolution, the competition began to take on new dimensions due to the changing political system in Iran and its Shiite orientation. Competition and, of course, their relationships have always been influenced by domestic and environmental factors, and depending on the foreign policy of the two countries, their approach has been competitive, aggressive and sometimes cooperative. Since 2015, there have been developments in both the internal and external environment of the two countries that have undoubtedly influenced the two countries' competitions in the Middle East. From this point of view, the research question is what are the reasons for the regional competition between Iran and Saudi Arabia in the Middle East in the period 2015-2017? It is also hypothesized that domestic and regional developments have consolidated the "foreign policy of the Companion" approach in the two countries and that aligning the countries of the region with their own policies has been the top priority of foreign policy goals. Given Randall Schoeller's theory of equilibrium of interest, the hypothesis is tested that, as a result of the paper, the competition of the two countries to align with the policies of the Middle East, especially Qatar and Iraq, is a new form of competition between the two countries in the region. . Iran has gained the support of Turkey, Qatar, Syria and Iraq at this point, and Saudi Arabia has gained the support of Egypt, the United Arab Emirates and Bahrain, while the center of competition is increasingly moving to Iraq. The research method is also descriptive-analytical.رقابت ایران و عربستان در منطقه خاورمیانه در دوران حکومت پهلوی آغاز شد، اما پس از انقلاب اسلامی ابعاد این رقابت با توجه به تغییر نظام سیاسی در ایران و شیعه محور شدن آن اشکال تازهای به خود گرفته است. رقابت و البته روابط آنها همواره تحت تأثیر عوامل داخلی و محیطی، فراز و نشیبهای زیادی را طی کرده است و بسته به نوع سیاست خارجی دو کشور، رویکرد آنها رقابتی، تهاجمی و گاه همکاری جویانه بوده است. از سال 2015 نیز تحولاتی در محیط داخلی و خارجی دو کشور اتفاق افتاده است که بی شک بر رقابتهای دو کشور در خاورمیانه تأثیر گذار بوده است. از این نظر، سؤال پژوهش این است که دلایل رقابتهای منطقهای ایران و عربستان در منطقه خاورمیانه در دوره سالهای 2015 تا 2017 چیست؟ فرضیه نیز چنین است که؛تحولات داخلی و منطقهای موجب تثبیت رویکرد «سیاست خارجی همراهی» در دو کشور شده و همراهسازی کشورهای منطقه با سیاست های خود، در صدر اولویت اهداف سیاست خارجی قرار گرفته است. با عنایت به نظریه موازنه منافع راندل شوئلر، این فرضیه مورد آزمون قرار میگیرد که بر اساس آن و به عنوان برآیند مقاله، رقابت دو کشور برای همراهی کشورهای خاورمیانه با سیاستهای خود، به ویژه قطر و عراق شکل تازهای از رقابت دو کشور در منطقه است. ایران توانسته است همراهی ترکیه، قطر، سوریه و عراق را در این مقطع به دست آورد و عربستان نیز همراهی مصر، امارات و بحرین را کسب کرده است، ضمن آنکه کانون رقابت رفته رفته به سمت عراق کشانده میشود. روش پژوهش نیز توصیفی- تحلیلی است.انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84448420190220Iran's oil Embargo and the Political Economy of the European Unionتحریم نفتی ایران و اقتصاد سیاسی اتحادیه اروپا15117690970FAشمسی کاظمیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتاحمد ساعیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران واحد علوم و تحقیقاتابوالقاسم طاهریاستاد گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانمسعود مطلبیاستادیار مدعو گروه علوم سیاسیدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20190721Before and even after the agreement, the European Union has been pursuing an economic war against the United States in an effort to escape the "warm war" and has imposed severe financial and economic sanctions, including an oil boycott against Iran, along with the United States and many others. Other countries. The purpose of the present descriptive-analytic research is based on documentary-librarian resources as well as the analysis of existing works. Explaining the effects of the sanctions imposed on the Islamic Republic of Iran by the European Union and the impact of these sanctions on the political economy of the Union. Research findings show that, firstly, political economy is considered as the most powerful category and mechanism for the analysis of EU diplomacy. Secondly, the EU's coordinated policies with the United States over Iran's nuclear program and its attempt to impose its unilateral sanctions against Iran, especially the sanctions on Iran's oil purchases, have not worked well. Thirdly, the costs imposed on the United States and the European Union are wide-ranging and are still expanding, and the United States and the European Union, in the context of the sanctions policy, have created more influence on the East and, in particular, China in the Iranian market. In other words, the West has sanctioned itself against its influence in Iran, causing the two sides to be sanctioned and sanctioned in the process of sanctioningقبل و حتی بعد از توافقنامه برجام، اتحادیه اروپا به تبعیت از ایالات متحده آمریکا در تلاش اجتناب ورزیدن از «جنگ گرم» بسوی جنگ اقتصادی روی آورده و تحریم های شدید مالی و اقتصادی و از جمله تحریم نفتی علیه ایران را به همراه آمریکا و بسیاری دیگر کشورها اعمال کرده است. هدف تحقیق توصیفی – تحلیلی حاضر که مبتنی بر ﻣﻨﺎﺑﻊ اسنادی- ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای و نیز فرا تحلیل آثار موجود است تبیین و شناخت آثار تحریم نفتی جمهوری اسلامی ایران توسط اتحادیه اروپا و تاثیرات این تحریم ها بر اقتصاد سیاسی این اتحادیه است. یافته های تحقیق نشان می دهد که اولا اقتصاد سیاسی به عنوان قدرتمندترین مقوله و مکانیزم تجزیه و تحلیل دیپلماسی اتحادیه اروپا بشمار می آید. ثانیا سیاست های هماهنگ اتحادیه اروپا با آمریکا در قبال برنامه هسته ای ایران و تلاش این اتحادیه در اتخاذ تحریم های یکجانبه آن برضد ایران، بخصوص تحریم خرید نفت ایران چندان کارا نبوده است. سوم اینکه هزینههای تحمیل شده بر ایالات متحده و اتحادیه اروپا وسیع بوده و همچنان رو به گسترش است و دیگر اینکه ایالات متحده و اتحادیه اروپا در خلال سیاست تحریم ها، زمینه ساز بیشتر نفوذ شرق و بخصوص چین در بازار ایران شدند. به بیان دیگر، غرب خود را علیه نفوذ خود در ایران تحریم کرد و موجب شد دو طرف تحریم کننده و تحریم شونده در فرایند اجرای تحریم متضرر شوند.انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84448420190220Iran's Elite Policy on Gas Export: Consequences and Outcomesواکاوی علت عدم موفقیت ایران در صادرات گاز17719691323FAمحمدرضا تمریعضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب0000-0002-2445-7174فرامرز میرزازادهگروه علوم سیاسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایرانسعید نریمانگروه علوم سیاسی علمی پژوهشی، شورای عالی اتقلاب فرهنگی، تهران ایرانگارینه کشیشیان سیرکیگروه علوم سیاسی ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران0000-0001-8645-7295Journal Article20190729Geopolitics situation and having plentiful gas resources can make Iran as the biggest gas exporter around the world, but it isn't achieved. Yet, this research tries to recognize the roots of the subject. Although different components can affect Iran's optimal utilizing gas resources and geopolitics situation but it looks that false decisions in gas exporting field is one of the main factors. So the main research problem was identifying Iran misusing the geopolitics facts and gas resources and its failure among regional and international gas exporting market. The research hypothesis is that incorrect elite's policy-making causes the unsuitable using geopolitics situation to gain access to Iran suitable position in gas exporting market. Findings show that there was no believe and no special plan for gas exporting among the Islamic Republic of Iran main decision makers because of their preferable vision till the last decade that the West serious comprehensive sanctions started. There is no futures study or planning for gas exporting because Iran's export incomes were based on raw oil neglecting gas exporting. The research method was descriptive - analytic and carried out using the first-hand library and internet resources.شرایط ژئوپلیتیکی و وجود منابع عظیم گازی ایجاب میکند که ایران به بزرگترین صادر کننده گاز در جهان تبدیل شود اما این مهم تا کنون محقق نشده است. مسأله اصلی اﯾﻦ تحقیق بررسی ﭼﺮایی استفاده نکردن اﯾﺮان از موقعیت ژئوپلیتیکی و ذخایر عظیم گازی و ناکامی در بازیهای منطقهای و جهانی در عرصه صادرات گاز است.این تحقیق که به شیوه توصیفی – تحلیلی تلاش کرده است ضمن تبیین مسأله فوق به ریشهیابی موضوع بپردازد.تحقق حاضر، ابتدا ﺑﻪ ﻣﯿﺰان ذﺧﺎﯾﺮ وﺗﻮﻟﯿﺪ ﮔـﺎز اﯾـﺮان وﻣﻮﻗﻌﯿـﺖ ژﺋﻮﭘﻮﻟﯿﺘﯿﮏ اﯾﺮان وراهﻫﺎی اﻧﺘﻘﺎل ﮔﺎز اﯾﺮان ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ ﻧﻘﺎط ﺟﻬﺎن ﭘﺮداﺧﺘﻪ و سپس سیاستگذاری نادرست نخبگان را عامل عدم استفاده بهینه از شرایط ژئوپلیتیکی برای کسب جایگاه مناسب در صادرات گاز دانسته است. در واقع، تصمیمگیرندگان اصلی جمهوری اسلامی ایران، بنا بر دیدگاه فضیلتگرای خود، تا اوایل دهه 1390 اعتقاد و برنامه خاصی برای صادرات گاز نداشتند تا اینکه تحریمهای غرب علیه ایران جدیتر شد. اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑـﻪ ﺟﺰﺋﯿـﺎت وﻓﺮاورده ﻫﺎی ﮔﺎزی ﻧﭙﺮداﺧﺘﻪ و صرفاً در صدد اﺳﺖ تبیین ﮐﻨﺪ که ﭼﺮا ایران ﻧﺘﻮاﻧﺴﺘه است ﮔﺎز ﻣﺼﺮﻓﯽ و اﻧﻮاع آن را ﺑﻪ ﺧـﺎرج از ﮐﺸﻮر ﺻﺎدر ﮐﻨد.انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84448420190220The Realization of Modern Regionalism in Africa in Terms of Constructivismتحقق منطقه گرایی نوین در آفریقا از منظرسازه انگاری19722291451FAبهنام سرخیلاستادیار و عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بین المللی امام خمینی0000-0001-6916-2567Journal Article20190731The long process and experience of more than five decades of specific cooperation in the field of regional convergence (from the formation of the unification of Africa to the African Union) has passed. But regionalism still faces many challenges in the ancient continent. And factors such as the lack of homogeneity and relative convergence of political systems, the low level of economic development, the crisis of legitimacy, and the reluctance of governments to assign some functions beyond national boundaries to national and transnational networks have raised this question. How can the realization of regionalism be made at the practical level in Africa?<br />However, the positions and sensitivities of the people of Africa and, consequently, of the states are still significant in relation to normative matters and the common African identity. To the extent that it can be said that the formation and strengthening of joint curricula and interdisciplinary cooperative concepts and the reproduction of collective identity based on it, one of the main proponents of promoting the level of regionalism of Africa in different dimensions of government and non-Government. The present paper seeks to investigate the hypothesis based on descriptive-analytic research based on constructive approaches that create the necessary mechanisms to strengthen regional loyalty and redefine consensus and cultural commonality by relying on norms and institutionalizing common notions. In Africa, it can lead to the development and consolidation of partnerships in other political, economic, and security spheres of Africa, and to bring about regionalizationنگاهی اجمالی به بیش از پنج دهه تلاش در عرصه همگرایی منطقه ای آفریقا (از تشکیل سازمان وحدت آفریقا تا اتحادیه آفریقا) بیانگر آن است که نه تنها منطقه گرایی در این قاره کهن با چالشهای متعددی روبه رو بوده، بلکه تداوم موانع و مولفه های مشترکی نظیر عدم همگونی و تجانس نسبی نظامهای سیاسی ، سطح پایین توسعه اقتصادی و عدم تمایل حکومتها برای واگذاری برخی کارکردها در ورای مرزهای ملی به شبکه های ملی و فراملی ، این سئوال را مطرح می نماید که آیا اصولا امکان تحقق منطقه گرایی در این منطقه وجود دارد و چگونه می توان زمینه تحقق منطقهگرایی در آفریقا را فراهم ساخت؟ این در حالی است که موضع گیریها و حساسیتهای مردم آفریقا و به تبع آن دولتها نسبت به مقولات هنجاری و هویت مشترک آفریقایی، همچنان از اهمیت برخوردار است. به نحویکه شکل دهی و تقویت ارزشهای مشترک و مفاهیم بیناذهنی همکاریجویانه و بازتولید هویت جمعی، یکی از پیشرانهای اصلی جهت ارتقای سطح منطقه گرایی آفریقا در ابعاد مختلف دولتی و غیر دولتی محسوب میشود. مقاله حاضر درصدد است باشیوه تحقیق توصیفی-تحلیلی و بر اساس رهیافتهای سازه انگارانه این فرضیه را بررسی نماید که ایجاد سازوکارهای لازم برای تقویت وفاداریهای منطقه ای و بازتعریف اجماع و اشتراکات فرهنگی از طریق تکیه بر هنجارها و نهادینه سازی انگاره های مشترک در آفریقا می تواند به تکوین و تثبیت همکاری ها در سایر وجوه سیاسی ، اقتصادی و امنیتی آفریقا منجر گردیده و امکان عینیت بخشیدن منطقهگرایی نوین در آفریقا را بوجود آورد.انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84448420190220Rationality and Modernity in the View of Mohammad Ali Foroughi on Iran's Foreign Policyعقلانیت و مدرنیت در نگاه محمد علی فروغی به سیاست خارجی ایران22324892191FAمقصود رنجبرعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قممحمد علی نوبختدانشجوی دکتری علوم سیاسی- مسائل ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قمعلی محسنیعضو هیات علمی دانشگاه آزا د اسلامی واحد قمJournal Article20190823The purpose of this article is to consider the position of rationality and modernity in the eyes of Mohammad Ali Foroughi, "Zak'a alMolk", in foreign policy of Iran. Foroughi was deep acquaintance with the new Western philosophical ideas of the West, which until his time was unprecedented among the political elites of Iran, had a profound understanding of politics in the new era; he also tried to participate in international conferences and effective participation in the community of nations. To bring Iran's interests in the global arena through its political and personal actions and, more than ever, make Iran credible and reputable in international affairs. He was interested in Iran's national interests with a realistic insight, focusing his efforts on reforming from above, translating, classifying western classical texts, lecturing and participating in international conferences and effective participation in the community of nations. The present research seeks to explore the reflection of Foroughi's works and ideas on intellectual development and the rationalization of national interests and foreign policy. The main question of the research is that the approach of Foroughi to foreign policy based on what approach? The hypothesis of this paper is that among the political elites of Iran, Foroughi has a better understanding of the concept and importance of power or the third actor in foreign policy of Iran, and his efforts have been somewhat of a kind that was removed from the fence of the concept of positive balance, which was followed by the political elites like Qavam. From the fence of the negative balance approach that Elite approach such as the deceased Mosaddeq and the teacher of the teacher would be removed and a different institution in Iran's foreign policy that although based on the concept of the third actor, but also based on reasonableness and self-esteem was also. Findings of the research suggest that the internationalization of the foreign system can, in the current context, also bind Iran's foreign policy constraints.هدف مقاله حاضربررسی جایگاه عقلانیت و مدرنیت در نگاه محمدعلی فروغی "ذکاءالملک" به سیاست خارجی ایران است. فروغی به یمن آشنایی عمیق با اندیشه های فلسفی وسیاسی جدید غرب که تا زمان وی در بین نخبگان سیاسی ایران بی سابقه بود درک عمیقی از سیاست در دوران جدید داشت؛ همچنین وی به یُمن شرکت در کنفرانسهای بین المللی و حضور مؤثر در جامعه ملل تلاش نمود؛ تا با اقدام سیاسی و قلم خود منافع ایران را در عرصه جهانی تامین کند و بیش از هر زمان، ایران را در مجامع بین المللی مطرح و دارای اعتبار و شهرت نماید. وی با بینشی واقع گرایانه و متمرکز نمودن توان خود بر اصلاحات از بالا و ترجمه، تألیف متون کلاسیک فرهنگ غربی، سخنرانی و شرکت در کنفرانسهای بین المللی و حضور مؤثر در جامعه ملل؛ دغدغه تامین منافع ملی ایران را داشت. سوال اصلی پژوهش این است که مولفه اصلی وویژگی بارز رویکرد فروغی به سیاست خارجی چه بوده است؟ فرضیه مقاله حاضر این میباشد که در بین نخبگان سیاسی ایران، فروغی درک بهتری از مفهوم قدرت و بازیگر سوم درسیاست خارجی ایران داشته و تلاش وی این بوده؛ که هم از حصار مفهوم موازنه مثبت که رویه نخبگان سیاسی چون قوام میباشد، خارج و هم از حصار رویکرد موازنه منفی نخبگانی چون مرحوم مصدق و مدرس بگریزد و ایستاری متفاوت درسیاست خارجی ایران ایجاد کند؛ که اگر چه بر اساس مفهوم بازیگر سوم بوده ولی مبتنی برعقلانیت و قدرت میباشد. یافته های پژوهش حاکی ازآن هست که نگاه فروغی به نظام بین الملل وسیاست خارجی نگاه معقول تر وعلمی تری بوده است.انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84448420190220The Necessity of Realizing a Macro Export Development Strategy: Investigating Iran's Tea Export Marketing Strategiesضرورت تحقق راهبرد کلان توسعه صادرات: بررسی استراتژی های بازاریابی صادرات چای ایران 24927692829FAعلیرضا فرخ بختدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی،دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز،تهران،ایرانوحیدرضا میرابیدانشیار گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت،ازاد اسلامی تهران مرکز،تهران،ایرانقاسمعلی بازاییاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزحیدر امیراناستادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزJournal Article20190905Today, international relations have greatly influenced the trade relations between countries.In the context of relations and negotiations between governments, economic issues, in particular trade, are of great significance. As developed countries have succeeded sustaining economic growth through the trade export development strategy.In this regard, the export of agricultural products can contribute to the country's sustainable development and reduction of oil reliance. Among the agricultural products produced in Iran,tea was also a strategic product that Iran has been able to gain from the foreign market in recent years.; However, by adopting appropriate marketing strategies, international market share and foreign currency earnings can be achieved.To this end, the effect of marketing strategies on the export function of tea was considered as a goal.research is applied and in terms of data collection is a survey-correlation type.To collect the data ,the questionnaires were distributed through a targeted quota sampling among experts of the public and private sectors of the tea industry, and for testing the model,a path analysis using Amos software was used.The results of the confirmatory factor analysis showed that the fitting indices of the models were acceptable and all the hypotheses were confirmed by path analysis. Therefore, for the comprehensive and sustainable development of exports, one must include strategies (based on the best path) for market penetration and development (attending related exhibitions in the target country and inviting and targeting merchants), entering the foreign market (Direct export -business partner), pricing, promotion, product differentiation and distribution<strong>.</strong>امروزه روابط بین الملل از روابط تجاری بین کشور ها تاثیر زیادی گرفته است.به طوری که در ارتباط و مذاکرات بین دولتها مباحث اقتصادی و به خصوص تجارت سهم بسزایی دارد. بهطوریکه کشورهای توسعهیافته از طریق توسعه تجارت و نفوذ در بازارهای جهانی، موفق به مقاومسازی و رشد اقتصادی خود شدهاند. در این راستا، صادرات محصولات کشاورزی میتواند در رشد و توسعه پایدار کشور و کاهش اتکا به نفت نقشآفرینی کند.در بین محصولات کشاورزی تولید شده در ایران ،چای نیز یک محصول استراتژیک بوده که ایران توانسته طی سالهای اخیر سهمی از بازار خارجی را بدست آورد.حال می توان با اتخاذ استراتژیهای بازاریابی مناسب به سهم بازار بینالمللی و درآمدی ارزی بیشتری رسید. بدینمنظور سنجش تأثیر استراتژیهای بازاریابی بر عملکرد صادراتی چای بهعنوان هدف در نظر گرفته شد. پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پیمایشی- همبستگی است. برای گردآوری دادهها، پرسشنامهها بهروش نمونهگیری سهمیهای هدفمند میان خبرگان صنعت چای توزیع و برای آزمون مدل از تحلیل مسیر به کمک نرمافزار Amos استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد شاخصهای برازش مدلها قابل قبول بوده و کلیه فرضیهها بهروش تحلیل مسیر تأیید گردید. بنابراین برای توسعه همهجانبه و پایدار صادرات میبایست از استراتژیهای(بر اساس بهترین مسیر) نفوذ و توسعه بازار(شرکت در نمایشگاههای مرتبط در کشور هدف و دعوت و حضور تاجران بازارهای هدف)،ورود به بازار خارجی(صادرات مستقیم-شریک تجاری)،قیمتگذاری، ترفیعی ،تمایز محصول و توزیع بهره گرفت. انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84448420190220The nature of environmental movements in the territory of the European Unionماهیت جنبش های زیست محیطی در قلمرو اتحادیه اروپا1010104872FAرضا سیمبرگروه علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه گیلان0000-0001-5111-1075محمد رفیعیدانشجوی دکترای روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20200314The environmental movements in Europe today have become one of the most important and powerful social movements that have influenced the EU decision-making process. Indeed, the main purpose of these movements is to transform environmental discourses and link environmental issues to European societies that have achieved remarkable successes in this way. In this regard, given the importance of the issue, this research seeks to answer the central question of how environmental movements have influenced the process of political decision-making in the European Union?Research findings show that environmental social movements in European societies have influenced the EU's environmental policies through the influence of the negotiation process on the development of environmental rules. The research method in this study is descriptive-analytical based on qualitative method and data collection tools are library and internet resourcesجنبش های زیست محیطی در اروپا امروزه به یکی از مهم ترین و قوی ترین جنبش های اجتماعی تبدیل شده که بر فرایند تصمیم گیری در اتحادیه اروپا نیز تاثیر گذار بوده است. در واقع، هدف اصلی این جنبش ها، تبدیل گفتمان های زیست محیطی و پیوند زدن مسائل زیست محیطی به جوامع اروپایی است که در این راه موفقیت های چشم گیری کسب نموده اند. در این راستا، با توجه به اهمیت موضوع، این پژوهش بدنبال پاسخگویی به این سوال محوری است که، جنبش های زیست محیطی بر چه مبنایی بر فرایند تصمیم گیری های سیاسی در اتحادیه اروپا تاثیر گذار بوده اند؟ یافته های پژوهش بر این مبنا است که، یافته های پژوهش نشان می دهد که جنبش های اجتماعی زیست محیطی در جوامع اروپایی از طریق تاثیرگذاری بر فرایند مذاکرات، بر سیاست های زیست محیطی اتحادیه اروپا در جهت گسترش قواعد زیست محیطی تاثیرگذار بوده اند. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی بر مبنای روش کیفی و ابزار گردآوری داده ها منابع کتابخانه ای و اینترنتی است.