انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844431020140101Iran’s role in expansion of Republic of Azerbaijan and Israel’s Ties Unified Management and Littoral Region of the Caspian Seaنقش ایران در گسترش روابط جمهوری آذربایجان و اسرائیل93641938FAالهه کولاییاستاد گروه علوم سیاسی دانشگاه تهرانحبیب رضازادهدانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20140422Israel and Republic of Azerbaijan as countries with a large geographical distance and great religious, language and cultural differences have close and extensive ties in various fields particularly security- political. To understand the reason of these close and extensive ties, in addition to common interest of two countries from this relationship, it’s necessary to notice an external factor that is Iran and their common perception of threat from the Islamic Republic of Iran. In Fact Israel and Republic of Azerbaijan perceive Iran as a threat to their interests. Perception of this common threat leads them to shape extensive military- security and political- economic ties. This is the main question of the article: why in spite of geographical distance and cultural, religious and language differences there are considerable ties between the two countries? To answer this question the authors use defensive realism theory. They believe that Republic of Azerbaijan and Israel based on a common understanding of interest and concern of common threat from Islamic Republic of Iran extend their ties to create a balance of power against it.اسرائیل و جمهوری آذربایجان کشورهایی فاصله جغرافیایی زیادی از یکدیگر دارند و دارای تفاوتهای بسیار از نظر دینی، زبانی، فرهنگی هستند، اما با یکدیگر روابط بسیار نزدیک و گستردهای در زمینههای مختلف بهویژه امنیتی ـ سیاسی دارند. برای فهم چرایی رابطه نزدیک و گسترده این دو کشور، در کنار توجه به منافع مشترکی که این دو کشور از رابطه با یکدیگر بهرهمند میشوند؛ باید به عاملی خارجی، مانند احساس تهدید این دو کشور از جمهوری اسلامی ایران دارند، توجه کرد. درواقع اسرائیل و جمهوری آذربایجان، ایران را تهدیدی برای امنیت خود میدانند. ادراک این تهدید مشترک، آنها را به ایجاد روابط گسترده نظامی ـ امنیتی و سیاسی ـ اقتصادی با یکدیگر پیش رانده است. پرسش اصلی این نوشتار درباره چرایی گسترش روابط میان این دو کشور است که فاصله جغرافیایی و تفاوتهای فرهنگی، دینی و زبانی در میان آنها بسیار برجسته است. نویسندگان برای پاسخ به این پرسش از نظریه واقعگرایی تدافعی بهره میجویند و بر این باورند که جمهوری آذربایجان و اسرائیل بر اساس درک خود از اشتراک منافع و احساس تهدید مشترک از سوی جمهوری اسلامی ایران، برای ایجاد موازنه در برابر آن، روابط خود را گسترش دادهاند.انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844431020140101Capability and Identity: Two different understanding of security in international The Copenhagen Schoolتوانمندی و هویت: دو درک متفاوت از امنیت در مکتب کپنهاک376041939FAحسین دهشیاردانشگاه علامهاستادیار روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20140422Competition and cooperation have been two sides of the coin of international relations within the length of time. Competition necessarily draws attention to the importance of material capacity. Naturally, cooperation leads vision to the agent-based components. Security as the most valuable commodity in the structure of theoretical framework vitalizes within the discipline for the actor who has a distinct position and distribution of capabilities has marked influence for him. Emphasizing the importance of the agent's identity in shaping phenomena and events, a discipline should be manifested in international relations which provides the lowest identity conflicts and the most intersubjective similarity. Such a discipline creates the auspicious context to vitalize all security requirements. Optimal international relations for each player certainly depends on the issue that “to what extent the security will be achieved?” Paper question is “what is the best framework to security shaping?” Given the multidimensional essence of security and that the material and social aspects have a decisive role in shaping the mentioned issues, the hypothesis of paper is focused on the environment with minimal conflict of identity and highest position for the player which is certainly the appropriate secure environmentرقابت و همکاری دو روی سکه روابط بینالملل در طول تاریخ بودهاند. رقابت بهضرورت توجه را معطوف به اهمیت ظرفیتهای مادی میسازد. همکاری از نظر ماهیت، نگاه را به سوی مؤلفههای مترتب به کارگزار سوق میدهد. امنیت به عنوان باارزشترین کالا در چهارچوب تئوریک ساختاری در بطن نظمی برای بازیگر حیات مییابد که او در آن از جایگاهی متمایز برخوردار است. توزیع توانمندیها بهگونهای رقم خوردهاند که برای او نفوذ را پدید آوردهاند. در بطن تأکید بر اهمیت هویت کارگزار در شکل دادن به پدیدهها و حوادث، نظمی در صحنه روابط بینالملل باید حیات یابد که کمترین میزان تعارض هویتی و فزونترین شباهت بینالاذهانی را حیات دهد. چنین نظمی بستر مساعد برای حیات یافتن نیازهای امنیتی را به 0وجود میآورد. روابط بینالملل مطلوب برای هر بازیگر محققاً بستگی به آن دارد که تا چه حد امکان تحقق امنیت وجود دارد. سؤال مقاله این است که مطلوبترین چهارچوب برای شکل دادن به امنیت کدام است. با درک ماهیت چندبعدی امنیت و اینکه جنبههای مادی و اجتماعی، نقشی تعیینکننده در شکل دادن به این مقوله دارند، فرضیه مقاله تأکید دارد که محیطی با کمترین تعارض هویتی و بالاترین جایگاه برای بازیگر، محققاً مناسبترین فضای امنیتی را حیات میدهد.انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844431020140101The role of religious tourism in Cultural Diplomacy and Unity of the Islamic Worldنقش گردشگری دینی در دیپلماسی فرهنگی و وحدت جهان اسلام618241940FAمحمدعلی بصیریاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانمینا احسانی فریدکارشناس ارشد روابط بین الملل دانشگاه اصفهانمیرهادی حسینی کندلجیدانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه اصفهانJournal Article20140422Since the tourism is a Effective factor in cultural development in levels of the national, regional and international and is effective in Creating regional and international peace and stability and increase academic engagement, economic and social productivity growth, community unity, the evolution of values and traditions. Since tourism can create an atmosphere of peace among nations that maintain and respect the cultural identities more done. This Article is with aim to determine the role of Religious tourism in Cultural Diplomacy and Unity of the Islamic World. This is an introduction to the development of tourism in Islamic countries and to build and strengthen of peace and friendship and cultural integration on the one hand and promote cooperation between governments in create and development of security and cultural exchanges as an introduction to the economic and political cooperation. In this article the author seeks to answer this question that the role of religious tourism in Cultural Diplomacy and Unity of the Islamic World? This will be achieved in this article assume that religious tourism can be an effective role in Cultural Diplomacy of Countries, convergence and Unity of the Islamic World. Our method of research is analytic and descriptive with using the library means and Internet databaseصنعت گردشگری عامل مؤثر در توسعه فرهنگی در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی به شمار میرود و در ایجاد صلح و ثبات منطقهای و بینالمللی و افزایش تعاملات علمی، رشد تولیدات اقتصادی، اجتماعی، وحدت جوامع، تحول و تکامل ارزشها و آداب و سنن مؤثر است. گردشگری به عنوان وسیله ارتباطی و ابزار دیپلماسی فرهنگی، نقش مؤثری در تعامل بین فرهنگها ایفا میکند. ازآنجاییکه گردشگری میتواند فضایی پدید آورد که صلح میان ملتها و حفظ و تکریم هویتهای فرهنگی هرچه بیشتر صورت پذیرد، این مقاله با هدف تعیین نقش گردشگری دینی در دیپلماسی فرهنگی و وحدت جهان اسلام نگارش شده است تا از این طریق مقدمهای برای توسعه گردشگری در میان کشورهای اسلامی و به طبع آن ایجاد و تقویت صلح و دوستی و همگرایی فرهنگی از یک طرف و ارتقای همکاری دولتها در ایجاد و توسعه امنیت و تبادلات فرهنگی به عنوان پیشدرآمد همکاریهای اقتصادی و سیاسی باشد. در این مقاله نویسنده در پی پاسخ به این سؤال است که نقش گردشگری دینی در دیپلماسی فرهنگی و وحدت جهان اسلام چیست؟ محقق در این مقاله فرض را بر این خواهد گذاشت که گردشگری دینی میتواند نقش مؤثری در دیپلماسی فرهنگی کشورها، همگرایی و وحدت جهان اسلام ایفا کند. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی و با ابزار کتابخانهای و بانکهای اطلاعاتی اینترنتی انجام گرفته شده است.انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844431020140101A Survey on the Role and Position of Terrorism in US Foreign Policy after the September 11 Events (2001 until 2013)بررسی نقش و جایگاه تروریسم در سیاست خارجی امریکا پس از 11 سپتامبر 2001 تا سال 20138311041941FAعنایتالله یزدانیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانسامان محمدیدانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه اصفهانJournal Article20140422After the September 11 events US foreign policy was influenced by the terrorism phenomenon more than the past and lead U.S. politicians' consider terrorism more and more. Accordingly, many argue that the terrorist acts of September 11 are new chapter in United States' foreign policy. This paper seeks to answer this question that what impacts terrorism after September 11 has had an on U.S. foreign policy or in other words, what changes has happened in the United States of America's foreign policy approaches following these events influenced by the terrorism phenomenon? These changes in attitude and behavior of American leaders in dealing with terrorism during the George W. Bush and Barack Obama; And that terrorism could provide an opportunity for the leaders of this country in order to adopt new strategies and different ideas to fix US hegemony in the international arena. The paper is based on analytical - comparative methodبا وقوع حوادث 11 سپتامبر سیاست خارجی ایالات متحده بیش از گذشته تحت تأثیر پدیدة تروریسم قرار گرفت و باعث شد تا تروریسم بیشازپیش مورد توجه سیاستمداران امریکایی قرار گیرد. بر همین اساس بسیاری برآنند که اقدامات تروریستی 11 سپتامبر، سرفصل نوینی در سیاست خارجی ایالات متحده امریکا محسوب میشود. مقاله حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که تروریسم پس از حوادث 11 سپتامبر چه تأثیری بر سیاست خارجی ایالات متحده داشته یا به عبارتی دیگر چه تغییر رویکردی در سیاست خارجی ایالات متحده پس از حوادث تحت تأثیر پدیده تروریسم صورت گرفته است؟ این مقاله، دگرگونی رویکرد و الگوی رفتاری زمامداران امریکایی در برخورد با تروریسم را در دو دوره جرج بوش و باراک اوباما مورد توجه قرار میدهد و به اینکه تروریسم توانست فرصتی را برای سردمداران این کشور فراهم کند تا بتوانند با اتخاذ راهبردهای نوین و متفاوت، ایده تثبیت هژمونی امریکا را در عرصه بینالملل دنبال کنند، اشاره میکند. لازم به ذکر است که روش پژوهش براساس روش تحلیلی ـ مقایسهای است.انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844431020140101Competition between powers, the geopolitics of Caspian and the national Interests of Iranرقابت قدرتها، ژئوپولیتیک خزر و منافع ملی ایران11113641942FAسید امیر نیاکوییاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان0000-0001-8865-8824فرامرز میرزازادهاستادیار گروه علوم سیاسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایرانJournal Article20140422The national interests of small and medium powers have always been influenced by competition between big powers. Meanwhile, strategic competition between big powers in Caspian see has affected Iranian interests in the region. The intervention of trans regional powers in Caspian region after the collapse of soviet union, has increased and affected national interests of Caspian states. It is obvious that Russia as heir of soviet union cannot tolerate the increasing presence of the united states and other western powers and endeavors to restore its hegemonic situation in the region by different means especially energy diplomacy. The present paper claims that Russia is able to increase its geopolitical influence in the region. However it must be noted that Russia instrumentally exploits other Caspian states especially Iran in its strategic competition with the United States. Accordingly Russia merely takes advantage of Iran’s potentials while not considering its concernsمنافع ملی قدرتهای کوچک و منطقهای همواره تحت تأثیر رقابت قدرتهای بزرگ بودهاند. رقابت استراتژیک قدرتهای بزرگ در سطح بینالمللی از جمله در منطقه دریای خزر، منافع ملی جمهوری اسلامی نیز را تحتالشعاع خود قرار داده است. حضور قدرتهای فرامنطقهای در حوزه دریای خزر باعث شده که رقابت آشکار و پنهان آنها، منافع ملی کشورهای موجود در این منطقه را یا به چالش کشانده یا وابسته به خود سازد. بدیهی است که روسیه به عنوان میراثدار اتحاد جماهیر شوروی سابق از حضور قدرتهای فرامنطقهای ناخشنود باشد و برای حفظ منافع خود عمل کند. روسیه با استفاده از امکانات و ظرفیتهای داخلی، منطقهای و جهانی خود به دنبال احیای موقعیت از دسترفتهاش است؛ ازاینرو تلاش دارد با حفظ و تقویت شرایط خود در زمینه انرژی، موقعیت امنیتی و استراتژیک خود را ارتقا دهد و از قدرت و نفوذ ایالات متحده در منطقه بکاهد. این مقاله در چهارچوب نظریه نوواقعگرایی بر این باور است که روسیه توان بازمعنایابی و درنتیجه احیای قدرت ازدسترفته خود را دارد و در رقابت استراتژیک با امریکا از سایر کشورها از جمله ایران به عنوان متحد مقطعی و منقطهای بهره میبرد. در این چهارچوب، روسیه نهتنها از ظرفیتهای ایران به نفع خود بهره میبرد، بلکه مانع برآورده شدن و ارتقای منافع ملی ایران نیز شده است.انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844431020140101Edward said, the Arab Revolutions and the question of Critical Security in the Middle Eastادوارد سعید، انقلابهای عربی و مسئله امنیت انتقادی در خاورمیانه13716041943FAنبیالله ابراهیمیاستادیار گروه روابط بین الملل دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20140728After the outbreak of the Arab revolutions is one of the important topics in studies of the Middle East, Thematic analysis of the dramatic transformation of the passer and theories. How the new approach and the post -colonialismtheory Saidism or approach (Edward said), can the Arab world developments for 2011 and 2102 study? In fact, with the rise of the popular, 2010 -2011 events of the revolutions in the Arab world, a new profile of the make-up of the Government and the power of socio-political forces, in the Arab region is presented. Consequently, the direct impact on a new articulation, offering a new regional order. Therefore this document from the angle of revolution, with the impact of Arabic on the new Middle East order, particularly the critical security order.پس از وقوع انقلابهای عربی یکی از مباحث مهم در مطالعات خاورمیانه، تحلیل موضوعی و تجربی این تحول شگرف از رهگذر نظریهها است. چگونه با رویکردی جدید ودر قالب نظریه پسااستعمارگرایی یا رویکرد سعیدی (ادوارد سعید) میتوان تحولات سال 2011 و 2012 جهان عرب را مطالعه کرد؟ درواقع با خیزشهای مردمی سالهای 2010 و2011 در جهان عرب و رخداد انقلابهای عربی، سیمای جدیدی از آرایش قدرت، حکومت و نیروهای اجتماعی و سیاسی در منطقه عربی ترسیم شده است. به تبع این مفصلبندی جدید، تأثیری مستقیم بر ارائه وشکل نوینی از نظم و امنیت منطقهای را در پی خواهد داشت؛ بنابراین این نوشتار نیز از همین زاویه تأثیر انقلابهای عربی را بر نظمهای جدید منطقه خاورمیانه، بهویژه بر نظم امنیت انتقادی مطالعه میکند.انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844431020140101Testability of the theory of constructivism in the investigation of the foreign policy of Iran Islamic republic in the ninth and tenth governments. (2004-2011)آزمونپذیری نظریه سازهانگاری در بررسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولتهای نهم و دهم (1391-1384)16120241944FAضیاءالدین صبوریپژوهشگر و عضو هیئت مدیره انجمن ایرانی روابط بین المللتاجالدین صالحیاندانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه گیلانJournal Article20140728Foreign policy has an especial place for the different countries, and following it, investigation and study of the different dimensions of the foreign policy are very important both for the politicians and the intellectuals of this field. One of the most important ways of the investigation of the foreign policy of the countries is the application of the different theories because of the different frameworks and principles that these theories offer. The different principles of these theories have led to the different results that obtained from them. Also, so far, various theories have been applied for the clarification of the nature, process and execution of the foreign policy of Iran Islamic Republic. But these theories couldn’t analyze really the nature and the process of the decision- making and or execute the foreign policy of Iran Islamic Republic, because of the domination of the materialism and realistic theories in this field. It seems that with the appearance of the new theories such as the constructivism that have significant theoretic capability due to the attention to the immaterial dimensions and the internal identification of the countries, the background of the better clarification of the foreign policy of Iran Islamic Republic has been prepared. In this paper, we want to investigate the foreign policy of Iran Islamic Republic in the ninth and tenth government- based on the principles of the constructivism theory. We assume that the constructivism theory can analyze the foreign policy of Iran in this period, so that in addition to the kind of the relation of Iran and Russia, the other axes of the foreign policy of Iran in the given period can be analyzed in the constructivism point of view.سیاست خارجی برای کشورهای مختلف جایگاه ویژهای دارد. به تبع آن، بررسی و کنکاش ابعاد مختلف سیاست خارجی هم برای دولتمردان و هم اندیشمندان این عرصه اهمیت زیادی دارد. یکی از مهمترین راههای بررسی سیاست خارجی کشورها، به کار بستن نظریههای گوناگون بهواسطه چهارچوبها و مبانی مختلفی است که این نظریات ارائه میکنند. اصول و مبانی متفاوت این نظریهها سبب شده است تا نتایج حاصل از این کاربستها، کاملاً متفاوت از هم باشند. تاکنون نیز نظریههای مختلفی جهت تبیین ماهیت، فرایند و اجرای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شده است، اما به دلیل سیطره نظریات مادیگرایانه و واقعگرایانه در این زمینه، این نظریات معمولاً از تحلیل واقعی ماهیت و روند تصمیمگیری و اجرای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عاجز بودهاند. به نظر میرسد ظهور نظریات جدید از جمله سازهانگاری با قابلیت نظریاش که اعتنا به ابعاد غیرمادی و هویت داخلی کشورها است، زمینه بهتری را جهت تبیین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که ابعاد معنایی و هویتی آن دارای برجستگی ممتازی است، به وجود آورده است. در این مقاله سیاست خارجی ایران در دولت نهم و دهم را بر اساس مبانی و اصول نظریه سازهانگاری بررسی میکنیم. فرض ما نیز این است که نظریه سازهانگاری، توانایی تحلیل سیاست خارجی ایران را در این دوره تا حدود زیادی دارد. لازم به ذکر است که به جز نوع رابطه ایران و روسیه، سایر محورهای سیاست خارجی ایران در دوره موردنظر از نگاه سازهانگاری قابل تحلیل است