جریانهای اسلام‌گرا، نگرش غرب و ادغام حزب الله در ساختار سیاسی لبنان

نویسندگان

1 استاد دانشگاه گیلان

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه گیلان

چکیده

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه آخر قرن بیستم و بروز حوادثی نظیر حمله به مراکز تجاری جهان در نیویورک در سال 2001 میلادی و پیروزی جنبشهای اسلام‌گرا در کشورهای مسلمان در طول دو دهه گذشته به منظور در دست گرفتن قدرت زمزمه‌های مبنی بر شکل‌گیری جنگ سرد دوم از سوی پاره ای از متفکران غربی مطرح شده است که در یک سوی آن ایدئولوژی لیبرال دموکرات غرب و در سوی دیگر آن پدیده اسلام سیاسی قرار دارد. در این میان غربیان با چشم‌پوشی از ابعاد متعدد فعالیت جنبش‌های اسلام‌گرا و برداشت تقلیل‌گرایانه سعی در انتساب فعالیتهای ایشان به جریان‌های تروریستی داشته‌اند لیکن دیدگاه مورد بحث قادر به توجیهه اقدامات اجتماعی جنبش‌های مذکور نمی‌باشد. در مقاله حاضر سعی شده است علاوه بر تبیین مفهوم اسلام سیاسی و شرح ورود عبارت یاد شده در عرصه ادبیات روابط بین‌‌الملل به طور خاص بر رویکرد بکار گرفته شده توسط حزب‌الله لبنان به عنوان یک سازمان نظامی، سیاسی و اجتماعی در خصوص ادغام در عرصه سیاسی و اجتماعی لبنان تمرکز شود و از این حیث نواقص و تناقضات موجود در دیدگاه‌های متفکران یاد شده در خصوص فعالیت جنبش‌های اسلامی و پدیده مذکور را نمایان سازد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Islamist Movements, Western Attitude and Hezbollah's Integration into the Lebanese political system

نویسندگان [English]

  • Reza Simbar 1
  • Mehdi Zibaei 2

1 Professor of Guilan University

2 MA in International Relations, University of Guilan

چکیده [English]

After the collapse of the Soviet Union in the last decade of the twentieth century, and incidents such as the 2001 attacks on the World Trade Center in New York City and the victory of Islamist movements in order to seize power in Islamic countries during two last decades, the term second Cold War has been used by some Western thinkers. In this new cold war, the opposing parties are Political Islam and Western Secularism ideology. Meanwhile, Westerners have tried to connect the activities of the Islamic movements to terrorist actions by ignoring many aspects of theiractivities and reduction objective. But the above-mentioned view could not justify the social activities of the Islamic movement. In this paper it has been attempted to explain the definition of Political Islam and describe the rise of this concept in International Relations, concentrating on the use of this approach by Lebanon’s Hezbollah as a social, political and military organization on domestic policy of Lebanon. In this respect, this article will demonstrate the shortcomings and contradictions in aforesaid thinkers view about Political Islam and the Islamic movement activities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Political Islam
  • secularism
  • Laicism
  • Islamic Fundamentalism
  • Social Movement Theory
  • moderation
  • Hezbollah
احتشامی، انوشیروان،2005: اسلام به عنوان قدرت سیاسی در سیاست بین الملل در آنتونی اچ جانز و نلی لاهود: اسلام در سیاست
بین الملل، ترجمه دکتر رضا سیمبر، تهران،انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)
احمدی، حمید، 1385: دموکراسی انجمنی و ثبات سیاسی در جوامع ناهمگون-بررسی تجربه لبنان، تهران، ناشر مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات استراتژیک.
اسداللهی، مسعود،1382: جنبش حزب الله گذشته و حال، تهران، ناشر پژوهشکده مطالعات راهبردی.
سیمبر، رضا و قربانی شیخ نشین،ارسلان،1389،اسلام‌گرایی در نظام بین‌الملل رهیافت‌ها و رویکردها،تهران،انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)
مشیرزاده، حمیرا، 1386: تحول در نظریه‌های روابط بین‌الملل، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت)
نقیب زاده، احمد،1381: تحولات روابط بین الملل، تهران، انتشارات قومس.
نقیب زاده، احمد،1385: تاریخ دیپلماسی و روابط بین الملل، تهران، انتشارات قومس.

Asad, Talal, 1996 , The Idea of an Anthropology of Islam, Center for Contemporary Arab Studies Occasional Paper Series (Washington, D.C.: Georgetown University).
Ayoob, Mohammed, 2008, The Many Faces of Political Islam: Religion and Politics in the Muslim World (Ann Arbor: The University of Michigan Press).
Ayubi,Nazih N., 1992, Political Islam: Religion and Politics in the Arab World (New York: Routledge Taylor & Francis Group.
Baker, Raymond William,2003, Islam without Fear: Egypt and the New Islamists,Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Connolly, William E., 1999, Why I Am Not a Secularist, Minneapolis: University of Minnesota Press.
Denoeux, Guilain , 2002,The Forgotten Swamp: Navigating Political Islam, Middle East Policy 9, no. 2
Esposito,John,Spring 2000, Political Islam and The West,JFQ Forum.
Euben, Roxanne L., 1999, Enemy in the Mirror: Islamic Fundamentalism and the Limits of Modern Rationalism, Princeton: Princeton University Press.
Fuller,Graham E. ,2004, The Future of Political Islam, New York, Palgrave Macmillan Press.
Gerges, Fawaz, 1999, America and Political Islam: Clash of Cultures or Clash of Interests? Cambridge: Cambridge University Press. .
Haddad, Simon, 2006, The Origins of Popular Support for Lebanon's Hezbollah, Studies in Conflict & Terrorism 29, no. 1, ttp://dx.doi.org/10.1080/10576100500351250, 24.
Halliday,Fred,Nationalism in: Baylis,John & Smith Steve,2001,The globalization of World Politics: An Introduction To International Relations,London,Oxford University Press.
Hamzeh, Nizar, 1993, Lebanon's Hizbullah: From Islamic Revolution to Parliamentary Accommodation, Third World Quarterly 14, no. 2.
Harik, Judith Palmer, 2007, Hezbollah; The Changing Face of Terrorism, New York: I.B. Tauris & Co.Ltd.
Hefner, Robert W., 2005, Introduction: Modernity and the Remaking of Muslim Politics, Princeton: Princeton University Press.
Heywood, Andrew,2007, Political Ideologies: An Introduction, Hampshir and London, Palgrave Macmillan Press.
Hirschkind,Charles, December 1997, What Is Political Islam? Middle East Report 205
Jabar, Hala, 1997, Hezbollah: Born with a Vengeance,New York: Columbia University Press.
Lynch, Cecelia, 2000, Dogma, Praxis, and Religious Perspectives on Multiculturalism, Millennium: Journal of International Studies 29, no. 3
McAdam, Doug& McCarthy, John D. and Zald, Mayer N., 1996. Introduction: Opportunities, Mobilizing Structures, and Framing Processes: Toward a Synthetic, Comparative Perspective on Social Movements, in Comparative Perspectives on Social Movements: Political Opportunities, Mobilizing Structures, and Cultural Framings, New York: Cambridge University Press.
McAlister, Melani, 2001, Epic Encounters: Culture, Media and U.S. Interests in the Middle East, 1945–2000, Berkeley: University of California Press.
Mitchell, Timothy, 2002, Rule of Experts: Egypt, Techno-Politics, Modernity Berkeley, University of California Press.
Murden,Simon,Culture in World Affairs in: Baylis,John & Smith Steve,2001,The globalization of World Politics: An Introduction To International Relations,London,Oxford University Press.
Norton, Augustus Richard, 2007, Hezbollah,Princeton, N.J.: Princeton University Press.
Qassem, Naim, 2005, Hizbullah, the Story from within, trans., Dalia Khalil, London: Saqi. Ranstorp, Magnus,1997, Hizb'Allah in Lebanon: The Politics of the Western Hostage Crisis, New York:St. Martin's Press.
Salvatore, Armando, 1999, Political Islam and the Discourse of Modernity Reading,England: Ithaca Press.
Shaery-Eisenlohr, Roschanack,2008, Shi‘ite Lebanon: Transnational Religion and the Making of ational Identities, New York, Columbia University Press.
Shakman Hurd,Elizabeth,2008, The Politics of Secularism in International Relations, New Jersey, Princeton University Press.
Shanahan, Rodger,2005, The Shi‘a of Lebanon: Clans, Parties and Clerics, London, New York, I.B.Tauris & Co Ltd.
Simbar,Reza,2009, Political Islam and International System: Impacts and Implications, Journal of International and Area Studies,Volume16,Number 2.
Teti,Anderea,Political Islam in: Salmon,Trevor C. & Imber,Mark F.,2008,Issues In Intrnational Relations, Simultaneously published in the USA and Canada, Routledge Taylor & Francis Group.
Wiktorowicz, Quintan,2004, Introduction: Islamic Activism and Social Movement Theory, in Islamic Activism: A Social Movement Theory Approach, Bloomington, IN: Indiana University Press.