نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
دانشگاهها بهطور سنتی به دنبال ارائه آموزشهای تخصصی و مهارتهای مرتبط با توانمندسازی افراد بهمنظور ایفای نقشی مفید در تحولات اجتماعی و کسب زندگی مرفه با شغلی آبرومندانه برای دانشجویان هستند و عمدتا به کارویژه دانشگاهها از منظر آموزشی و آمادهسازی افراد برای حضور موثر در اجتماع پرداخته میشود. در این میان نقش آموزشی دانشگاهها در مناطق و جوامع درگیر منازعه و ظرفیت بالقوه آن در صلحسازی پایدار و ترویج ارزشها و فرهنگ صلح در جوامع و مناطق منازعهخیز کمتر مورد توجه قرار میگیرد. این مهم بهویژه در منطقه خاورمیانه که آبستن منازعات مختلف است، از اهمیتی مضاعف برخوردار است؛ چرا که وجود رهبران و نخبگانی که پایبند به هنجارهای مشترک و مسالمتآمیز برای حلوفصل اختلافات باشند و از شیوههای مسالمتآمیز برای مدیریت تنشها بهره ببرند، امکان بروز و تشدید منازعات منطقهای را تخفیف میدهد و زمینهها و بسترهای لازم برای صلحسازی پایدار و باثبات را فراهم میکند. بر همین اساس، سوال پژوهش این است که کارکرد آموزشی دانشگاهها چگونه میتواند در مدیریت منازعات منطقهای و صلحسازی نقشآفرینی کند. فرضیة پژوهش این است که دانشگاهها از طریق هنجارسازی(صلح، عدالت، حقوق بشر)، تقویت ظرفیتهای مشترک و ظرفیتسازی اجتماعی میتواند موجب گسترش فرهنگ صلح و کاهش شدت و میزان منازعات منطقهای شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of Education and Universities in Peacebuilding and Regional Conflict Management: A Case Study of the Middle East
نویسنده [English]
Assistant Professor of International Relations, Allameh Tabatabai University
چکیده [English]
Universities have traditionally sought to provide specialized training and skills related to empowering individuals to play a useful role in social change and to earn a decent living with a decent job for students. In the meantime, the educational role of universities in conflict zones and communities and its potential for sustainable peace and promotion of the values and culture of peace in conflict zones and communities are less emphasized. This is especially important in the Middle East, where there are many conflicts, as there are leaders and elites who adhere to common and peaceful norms for resolving disputes and use peaceful means to manage tensions, Relieves an area and provides the grounds and grounds for a lasting and stable peace. Accordingly, the research question is how the educational function of universities can play a role in regional conflict management and peacebuilding. The research hypothesis is that universities can enhance the culture of peace and reduce the intensity and intensity of regional conflicts through standardization (peace, justice, human rights), strengthening shared capacities and social capacity building.
کلیدواژهها [English]