نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
2 کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
در جهان کنونی که آکنده از منازعات و درگیریهای گسترده در سطوح ملی و منطقهای است، صلح و آشتی و متعاقباً ترویج و آموزش فرهنگ آن، گمشدهای است که باید آن را در اعماق تار و پودِ آیین، رسوم و فرهنگ هر ملت با بهرهگیری از فرآیند نظام آموزشی و تربیتیِ آن جامعه جستجو کرد. در این میان، حقوق کیفری به عنوان یکی از شاخههای دانش حقوق در نظام آموزشی ایران که بیشترین اقتباس را از دانش دیرپای هنجاریِ مسلمین: فقه اسلامی داشته است، به رغم آنکه به مقولۀ جرم، مجرم و مجازات نظر داشته و به ظاهر عاری از هرگونه صلح و آشتی و مملو از خشونت و تعدّی قانونی در قالب سزادهی است اما در بطن خود توجه ویژهای به مفاهیم صلح و سازش و اصلاح ذات البین دارد. در جُستار حاضر تلاش شده است با روشی توصیفی تحلیلی و با تکیه بر مطالعات اسنادی و نصوص قانونی، ضمن برجسته ساختن قابلیتها و ظرفیتهای نهفته در مباحث و سرفصلهای آموزش حقوق کیفری در ترویج صلح و اشاعه آشتی و نوعدوستی، رویکرد صلحجویانه این دانش در دو حوزه حقوق کیفری شکلی و ماهوی مورد واکاوی قرار گیرد. جلوههای عفو، گذشت و میانجیگری در حقوق کیفری چه در مرحله صدور حکم و رسیدگی قضایی و چه در مرحله اجرای مجازات و کیفردهی، بیانگر تلاش مضاعف برای کاستن از بازتولید خشونت و تقلیل حس خصومت و به دنبال آن تقویت و اعتلای روح صلح و آشتی است به گونه ای که برخلاف تصور رایج عرفی، یک حقوقدان کیفری، متأثر از آموزههای مبتنی بر صلح و آشتی، بیش از آن که مجازاتگرا آموزش یافته باشد فردی صلحطلب و کیفرگریز تربیت شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Promoting Peace and Reconciliation Capacity in Criminal Law Education
نویسندگان [English]
1 Assistant Professor, Department of Criminal Law and Criminology, Allameh Tabatabai University
2 Master of Criminal Law and Criminology, Allameh Tabatabai University
چکیده [English]
In today's world full of widespread conflicts at the national and regional levels, peace and reconciliation, and consequently the promotion and education of its culture, is lost, which must be dealt with in the depths of the religion, customs, and culture of each nation using the process. The educational and educational system of that community sought. In the meantime, criminal law is one of the branches of law knowledge in the Iranian educational system that derives most from the normative long-standing knowledge of Muslims: Islamic jurisprudence, despite having regard to the category of crime, criminality and punishment and seemingly devoid of any kind. Peace and reconciliation is rife with violence and legal abuse in the form of prosperity, but at its core it pays special attention to the concepts of peace, reconciliation and reform. The present paper has attempted through a descriptive-analytical method, relying on documentary and legal studies, while highlighting the potentials and capacities underlying the topics and topics of criminal law education in promoting peace and dissemination of reconciliation and philanthropy. Investigate criminal and substantive criminal law. The effects of amnesty, forgiveness and mediation in criminal law, both at the stage of sentencing and judicial review, or at the stage of execution of punishment and punishment, illustrate the double effort to reduce the reproduction of violence and reduce the sense of hostility, thereby enhancing the spirit of peace and reconciliation. Contrary to common belief, a criminal jurist, trained in peace and reconciliation, has been trained as a pacifist and a criminal rather than a trained criminal.
کلیدواژهها [English]