TY - JOUR ID - 122843 TI - توسعه زنجیره ارزش محصولات کشاورزی صادرات محور در راستای تحولات جهانی مبتنی بر سیاست‌های‌ اقتصاد مقاومتی JO - پژوهش های روابط بین الملل JA - IRR LA - fa SN - 2251-8444 AU - حاج علی اکبری, فیروزه AU - اسدزاده منجیلی, سحر AU - طالقانی, محمد AU - مهدی زاده, مهران AD - استادیار گروه مدیریت، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران AD - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی)، گروه مدیریت، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران AD - دانشیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت AD - کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه گیلان، مدرس دانشگاه های پیام نور و علمی کاربردی استان گیلان، رشت، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 4 SP - 241 EP - 268 KW - زنجیره ارزش KW - محصولات صادرات محور KW - سیاست های اقتصاد مقاومتی DO - 10.22034/irr.2021.122843 N2 - توسعه و مقاوم‌سازی زنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی می‌تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند در راستای کاهش فقر و مبارزه با چالش امنیت غذایی و تاب‌آوری در مواقع بحرانی و شوک‌آور به ویژه در کشورهای در حال توسعه مورد توجه قرار گیرد و به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر درون‌زا و برون‌نگر بودن کمک کند و بی‌توجهی به آن باعث کاهش سرمایه‌گذاری و از بین رفتن فرصت‌های شغلی شود. در این راستا، اهداف پژوهش شناسایی عوامل مؤثر داخلی و خارجی زنجیره ارزش محصول استراتژیک چای و ارائه راهبردهایی برای توسعه پایدار زنجیره ارزش این محصول جهت رونق تولید در نظر گرفته شد؛ زیرا این موضوع به لحاظ تحقق سیاست‌های کلان نظام از نظر اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی، رقابتی و سیاسی- امنیتی از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا پژوهش بلحاظ هدف کاربردی، از نوع پیمایشی- تحلیلی و در آن از رویکرد کیفی بهره گرفته شد. بدین ترتیب ابتدا مروری بر مبانی نظری و پیشینه پژوهش انجام گرفته و با بهره‌گیری از رویکرد تحلیلی مقایسه‌ای، زنجیره‌های ارزش چای کشورهای برتر بررسی شد؛ سپس برای گردآوری داده‌ها، ابتدا نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها طی جلسات هم‌اندیشی انفرادی و گروهی (طوفان ذهنی) احصاء و به منظور جمع‌بندی عوامل داخلی و خارجی، فرم‌های نظرسنجی میان خبرگان صنعت چای توزیع گردید. پس از گردآوری فرم‌ها، 12 نقطه قوت، 24 نقطه ضعف، 21 فرصت و 24 تهدید جمع‌بندی و در راستای ساماندهی و توسعه آن،راهبردهای یکپارچگی استراتژیک/ بهینه سازی بخشهای تولیدی و راهبردهای تولید صادراتمحور و رسوخ در بازار ارائه گردید. UR - https://www.iisajournals.ir/article_122843.html L1 - https://www.iisajournals.ir/article_122843_f93b6df0c6f6cb1af612912b2bd88b18.pdf ER -