TY - JOUR ID - 162407 TI - جهت گیری سیاست های رسانه ای دولت های احمدی نژاد و روحانی با تاکید بر مساله هسته ای JO - پژوهش های روابط بین الملل JA - IRR LA - fa SN - 2251-8444 AU - رئیسی فر, علی AU - کشاورز قاسم آبادی, بهمن AU - جعفری پایبندی, سید فرشید AU - خوش خطی, مهدی AD - دانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. AD - استادیار، گروه علوم سیاسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. AD - استادیار، گروه روابط بین‌الملل، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 4 SP - 339 EP - 361 KW - دوره روحانی KW - دوره احمدی نژاد KW - سیاست رسانه ای KW - گفتمان سیاسی DO - 10.22034/irr.2022.374430.2304 N2 - دولت محمود احمدی نژاد و دولت حسن روحانی در زمینه های سیاسی اقتصادی و فرهنگی جهت گیری های متفاوتی داشته اند. این مقاله به جهت گیری کلی رسانه ای دوره احمدی نژاد و دوره روحانی پرداخته است و در این راستا این سوال را مطرح می کند که جهت کلی سیاست های رسانه ای دوره احمدی نژاد و دوره روحانی چه تفاوتی دارد؟ در پاسخ اسن فرضیه به آزمون گذاشته شده است که جهت کلی سیاسـت رسانه ای دولت احمدی نژاد بر اقناع افـکار عمومی داخلی‌ پایه‌ گذاری شد و اجماع جهانی علیه بـرنامه هـسته ای ایران را در پی آورد، امـا دولت روحـانی بـا تـاکیـد همزمان بر اقناع افکار عمومی داخلی و خارجی، موجبات شکستن اجمـاع جهـانی علیه‌ جمهوری‌ اسلامی ایران‌ را فراهم آورد. در این مقاله بر مبنای نظریه سازه‌انگاری و با بهره‌گیری از روش تحلیلی - مقایسه‌ای، بر سیاست‌های رسانه‌ای دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی تمرکز شده است.  و باتوجه به اهمیت و برجستگی مساله هسته ای جمهوری اسلامی ایران در این دو دوره بسیاست های رسانه ای دو دولت مذکور حول این مساله مورد توجه قرار گرفته است. یافته های این مقاله نشان می دهد که در موضوعات کلان ملی سیاست رسانه ای در جهت منافع ملی باید علاوه بر اقناع داخلی بر اقناع کنشگران ذی نفع خارجی نیز توجه داشته باشد. UR - https://www.iisajournals.ir/article_162407.html L1 - https://www.iisajournals.ir/article_162407_a9ab97b73aecd4980422581b9cf38af1.pdf ER -