انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84449220190823.Identity and political structure in Central Asia with an emphasis on Tajikistanهویت و ساختار سیاسی درآسیای مرکزی با تاکید بر تاجیکستان 72810104310.22034/irr.2019.101043FAفرشته نصراللهیدانشجوی دکتری گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیحبیبالله ابوالحسن شیرازیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیاحمد بخشایش اردستانیاستاد گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20200109The Central Asian region must be considered geopolitically an international sub-system and considered as a single entity. As time goes on, the integrity of Central Asian identity and the continuity of its developments become clearer. The regional approach and the acquisition of an integrated identity are among the requirements for the success of the policies of each of the countries in the region for progress and development, because the nature of many developments in each of these countries is transnational in nature and covers the region. In this article, an attempt has been made to answer the question of what is the identity and political structure of Central Asia, including Tajikistan, by considering a political-Islamic ideology? The research method is analytical-explanatory and by using library and theoretical resources, it will identify and analyze the logical components of the problem. Finally, it was concluded that in analyzing the political situation of the Central Asian republics, what needs to be considered the most is to avoid the monopolization of developments in these countries and to analyze them on the basis of a fixed model. The components influencing the identity and political structure of Central Asia, including Tajikistan, include all internal factors and currents, including political, economic, security, and geographical. Tajikistan's foreign policy will not be shaped by a vacuum, but by the context, context, and specific cultural, social, geographical, and economic conditions of the country.منطقه آسیای مرکزی را باید از نظر ژئوپلتیک یک خرده نظام بین المللی محسوب نمود و آن را به صورت یک کلیت واحد در نظر گرفت. هر چه زمان بیشتر میگذرد یکپارچگی هویت آسیای مرکزی و پیوستگی تحولات آن با همدیگر بیشتر روشن میگردد. رویکرد منطقهای و کسب هویت یکپارچه از الزامات موفقیت سیاست های هر یک از کشورهای منطقه برای پیشرفت و توسعه محسوب می شود، چرا که ماهیت بسیاری از تحولات موجود در هریک از این کشورها ماهیت فراملی داشته و سطح منطقه را پوشش میدهد. در این مقاله تلاش شد تا با در نظر گرفتن یک ایدئولوژی سیاسی- اسلامی به این سوال پاسخ داده شود که هویت وساختار سیاسی آسیای مرکزی از جمله تاجیکستان چیست؟ روش پژوهش تحلیلی- تبیینی بوده و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و نظری، به شناسایی و تحلیل منطقی اجزاء مساله خواهد پرداخت. در نهایت چنین نتیجه گیری شد که در تحلیل وضعیت سیاسی جمهوریهای آسیای مرکزی آنچه بیش از همه باید به آن توجه نمود، پرهیز کردن از یکسان انگاری سیر تحولات در این کشورها و تحلیل بر اساس یک الگوی ثابت است. مولفههای تاثیرگذار بر هویت وساختار سیاسی آسیای مرکزی از جمله تاجیکستان تمامی عوامل و جریانهای داخلی اعم از سیاسی، اقتصادی، امنیتی، جغرافیایی را شامل شده است. سیاست خارجی تاجیکستان در خلاء شکل نخواهد گرفت، بلکه معلول بستر، بافت و شرایط فرهنگی، اجتماعی، جغرافیایی و اقتصادی خاص این کشور است.https://www.iisajournals.ir/article_101043_5da3f9e01599a0847edd3abbcc80dc92.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84449220190823Web-based social media and brokerage in international relationsرسانه های اجتماعی مبتنی بر وب دو و کارگزاری در روابط بین الملل2968101045FAسید مسعود موسوی شفائیدانشیار گروه روابط بینالملل دانشگاه تربیت مدرسسمیه خداخواه آذردانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20200109In recent years, the Internet phenomenon has been at the forefront of boundless connections. New communication technologies such as Web 2 technology and virtual social media based on it have created a huge change in various fields, including politics and international relations. This article aims to show how Web 2-based social media has changed our understanding of brokerage in international relations. What does this change have to do with international relations? In answer to these questions, it is hypothesized that Web 2 has changed our understanding of brokerage in two main ways: First, it has allowed brokerage to be found on an individual level; Second, this individual agency can be so independent, given the exposure to information and access to it outside its environmental structure, that in turn it has challenged the power of the structures that operate within them. These two points apply to the field of international relations, questioning the dominant theories of international relations that support a state-centered and structuralist approach to international relations, and highlighting the need for critical theories in the study of international relations. he does. In this regard, we will study examples such as the Egyptian revolutionary movement and the terrorist group ISIS, as well as the French yellow vest movement.در سالهای اخیر پدیده اینترنت، سردمدار پیوندهای بی حد و مرز بوده است. فناوریهای نوین ارتباطی چون فناوری وب 2 و رسانه های اجتماعی مجازی مبتنی بر آن تحول عظیمی را در حوزه های مختلف از جمله سیاست و روابط بین الملل ایجاد کرده است. این مقاله بر آن است تا نشان دهد که چگونه رسانه های اجتماعی مبتنی بر وب 2، درک ما از کارگزاری در روابط بین الملل را متحول کرده است؟ این تغییرات چه کاربردی برای روابط بین الملل دارد؟ در پاسخ به این پرسشها، این فرضیه مطرح میشود که وب 2 درک ما را از کارگزاری از دو طریق عمده تغییر داده است: اول اینکه به کارگزاری این امکان را داده است که در سطح فردی یافت شود؛ دوم اینکه این کارگزاری فردی می تواند با توجه به قرار گرفتن در معرض اطلاعات و دسترسی به آن خارج از ساختار محیطی اش، تاحدی مستقل باشد که این امر به نوبه خود قدرت ساختارهایی که درون آنها عمل می کنند را با چالش مواجه کرده است. این دو نکته کاربردهایی برای رشته روابط بین الملل دارد، بطوریکه نظریههای غالب روابط بین الملل را که از یک رویکرد دولت محور و ساختارگرا در روابط بین الملل حمایت میکنند، مورد پرسش قرار میدهد و نیاز به نظریه های انتقادی در مطالعه روابط بین الملل را برجسته می کند. در این راستا مصداقهایی چون جنبش انقلابی مصر و گروه تروریستی داعش و همچنین جنبش جلیقه زردهای فرانسه را نیز مورد مطالعه قرار خواهیم داد.https://www.iisajournals.ir/article_101045_04e8e5c70a162611a5e372a916219276.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84449220190823Formation of foreign policy in Saudi Arabia: Influential internal factorsشکل گیری سیاست خارجی در عربستان سعودی: عوامل درونی تاثیرگذار 6910610104710.22034/irr.2019.101047FAمجید بزرگمهریدانشیار روابط بینالملل دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)مریم نوروزیکارشناس ارشد روابط بینالملل دانشگاه بینالمللی امام خمینیJournal Article20200109Given the competitive environment of the oil market, successive developments in the Middle East and Southwest Asia, Saudi Arabia's foreign policy is of paramount importance for a number of reasons, especially after King Salman came to power and the rise to power of Crown Prince Ben Salman. And has found influence in regional equations. The radical analysis of the formation of Saudi foreign policy contributes significantly to the regional studies of the Middle East and Southwest Asia, and the political studies of the Islamic world. The central question of this article is about the roots of how Saudi Arabia's foreign policy is shaped by its emphasis on domestic factors. The study method is to analyze the content of documents and data and rely on the documents and reports of official centers and the opinions of experts on the subject. In conclusion, Saudi Arabia, instead of pursuing national interests in the long run, has consistently pursued a foreign policy approach to increasing its dependence on the West. Its realization is known only by the deep immersion in relying on the West. The West, and the United States in particular, supports Riyadh's approach, given its economic and strategic interests in the region. Since our focus is on internal factors, the model of the decision-making box is the theoretical focus of the research. Relying on field reports and neutral circles has been the focus of this research.با توجه به فضای رقابت آمیز بازار نفت ، تحولات پی در پی در خاور میانه و منطقه جنوب غرب آسیا، سیاست خارجی عربستان سعودی بنا به دلایل عدیده به ویژه پس از به قدرت رسیدن ملک سلمان و افزایش قدرت بن سلمان ولیعهد پادشاهی، اهمیتی فوق العاده و تاثیر گذار در معادلات منطقه ای پیدا کرده است. تحلیل ریشه ای شکل گیری سیاست خارجی عربستان سعودی کمک مهمی به مطالعات منطقه ای خاور میانه و آسیای جنوب غربی ، و مطالعات سیاسی جهان اسلام می کند. سوال محوری این مقاله پیرامون ریشه یابی نحوه شکل گیری سیاست خارجی عربستان سعودی با تاکید بر عوامل داخلی تاثیر گذار می باشد. روش مطالعه، تحلیل محتوای اسناد و داده ها و تکیه بر اسناد و گزارش های مراکز رسمی و نظرات صاحب نظران در موضوع می باشد. در نتیجه گیری مشخص شده است که عربستان سعودی در چنبره عوامل متضاد داخلی، بجای ترجیح منافع ملی در دراز مدت ، مستمرا رویکرد افزایش وابستگی به غرب را در سیاست خارجی دنبال می کند.مسئله امنیت و حفظ حاکمیت خانواده سلطنتی هدف اصلی سیاستگذاران ریاض است و تحقق آنرا صرفا با غوطه ور شدن افزون در تکیه به غرب می دانند. غرب و به طور خاص ایالات متحده آمریکا نیز با توجه به منافع اقتصادی و استراتژیک خود در منطقه حامی این رویکرد ریاض است. از آنجا که نقطه توجه ما، بررسی عوامل داخلی است، الگوی جعبه تصمیم سازی محور نظری تحقیق قرار گرفته است. تکیه بر گزارش های میدانی و محافل بی طرف محور این تحقیق بوده است.https://www.iisajournals.ir/article_101047_b5988cd079411d73f1518564b4a43469.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84449220190823Investigating the establishment of a neutral government in Iran due to the existence of Islamic rule, military power and global strategic geographyبررسی استقرار دولت بیطرف در ایران باتوجه به وجود حاکمیت اسلامی، قدرت نظامی و جغرافیای استراتژیک جهانی10713210104910.22034/irr.2019.101049FAامیرحسین زارعی محمودآبادیعضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدانرضا جلالیدانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزعلی اکبر امینیدانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزJournal Article20200109Examining the possibility of the emergence and formation of a neutral government in the Islamic Republic of Iran and the Third World is one of the most challenging issues in the field of foreign policy and international relations, and the question of the Islamic Republic of Iran has always been raised. And especially the interior of the country, considering the main components of a neutral government in a powerful country such as the Islamic Republic of Iran, what is the purpose of establishing these states in the world and also based on the historical background of our country in declaring neutrality? The establishment of a neutral government in the Islamic Republic of Iran contradicts the goals of the Islamic Revolution because neutral states are states that do not have a sensitive and strategic position and all have deep weaknesses in various dimensions and share in international conflicts and foreign policy against relative immunity. Although most governments are weak in the Third World, Iran cannot declare neutrality due to self-sufficiency in the military, geopolitical geography, and governance relations with the Islamic State. Wahhabism and Islamism arising from the Islamic Revolution are in stark contrast to the neutral government. On the other hand, the Islamic Republic of Iran is considered a regional superpower and economic and military power, so the formation of a neutral government in the Islamic Republic of Iran is impossible.بررسی امکان پیدایش و شکلگیری دولت بیطرف در جمهوری اسلامی ایران و جهان سوم از موضوعات چالش برانگیز عرصه سیاست خارجه و روابط بینالملل به شمار میرور و همیشه این سوال درباره جمهوری اسلامی ایران مطرح بوده است که به وجود آمدن یک دولت بیطرف در فضای کنونی جامعه جهانی و به ویژه داخلی کشور آنهم با توجه به مولفههای اصلی یک دولت بیطرف در کشور قدرتمندی همچون جمهوری اسلامی ایران چگونه خواهد بود، ارزیابی این مسئله که استقرار این دولتها چه اهدافی را در دنیا دنبال میکند و همچنین براساس سابقه تاریخی کشورمان در اعلام بیطرفی درمییابیم که استقرار دولت بیطرف در جمهوری اسلامی ایران با اهداف انقلاب اسلامی در تضاد است زیرا دولتهای بیطرف دولتهایی هستند که از موقعیت حساس و استراتژیک برخوردار نیستند و همگی از ضعفهایی عمیق در ابعاد مختلف برخوردارند و از سهم خواهی در مناقشات بینالمللی و سیاست خارجه در برابر مصونیت نسبی چشم پوشی میکنند هرچند در جهان سوم اغلب دولتها ضعیف هستند اما ایران به دلیل خودکفایی در عرصه نظامی، جغرافیایی سیاسی ویژه و رابطه حاکمیت با دولت نمیتواند اعلام بیطرفی کند چراکه اسلامخواهی و اسلامگرایی برخاسته از انقلاب اسلامی در تضاد آشکار با دولت بیطرف است از سویی دیگر جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک ابرقدرت منطقهای و قدرت اقتصادی و نظامی مطرح است از این رو شکلگیری دولت بیطرف در جمهوری اسلامی ایران غیرممکن مینمایدhttps://www.iisajournals.ir/article_101049_d9ba75b37e277ecb09dc61353a3b8062.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84449220190823Turkish Eurasian Policy: Interests and Achievementsسیاست اوراسیایی ترکیه: منافع و دستاوردها13316010105010.22034/irr.2019.101050FAعلیرضا کریمیاناستادیار علوم سیاسی دانشگاه پیام نورجهانگیر کرمیدانشیار روابط بین الملل دانشگاه تهرانJournal Article20200109This article focuses on Turkey's Eurasian policies during the post-Cold War period. The main question of this article is related to the achievements and results of Turkey's policy in this field and how to achieve it, and expands the idea that the Turkish government has enjoyed favorable conditions at three national, regional and international levels and therefore has tried. Is to take advantage of these components and situations. At the domestic level, Ankara has two distinct ethnic and religious views on foreign policy, but the common denominator is that they have national interests and prioritize the economy and strengthen the private sector, and have therefore excelled in dealing with countries in the region. At the regional level, despite disagreements with Armenia and the turmoil with Uzbekistan, the governments of the countries in general have been very sympathetic to Ankara. At the international level, the situation has not been to the detriment of the Turkish government and its actions in Central Asia and the Caucasus, and therefore, it has a greater capacity than Iran in this area. Let's discuss its theoretical foundations, interests and goals in the region, its opportunities and problems, and finally analyze its achievements in this regional domain.این مقاله به سیاست های ترکیه در حوزه اوراسیا در طول دوره زمانی پس از جنگ سرد متمرکز است. پرسش اصلی این مقاله به دستاوردها و نتایج سیاست ترکیه در این حوزه و چگونگی تحقق آن مربوط است و این ایده را بسط می دهد که دولت ترکیه در سه سطح ملی، منطقه ای و بین المللی از شرائط مساعدی برخوردار بوده و از این رو، کوشیده است تا از این مولفه ها و موقعیت ها بهره لازم را ببرد. آنکارا در سطح داخلی با وجود دو نگرش متفاوت سکولار قومی و مذهبی در سیاست خارجی، اما نقطه مشترک هر دو آنها منافع ملی و اولویت بخشی به اقتصاد و تقویت بخش خصوصی بوده و لذا در تعامل با کشورهای منطقه نیز با دست برتری برخورد کرده اند. در سطح منطقه ای با وجود اختلاف با ارمنستان و کدورتهایی که با ازبکستان پیش آمده اما در مجموع نگاه دولتمردان کشورها این حوزه به آنکارا بسیار مساعد بوده است. در سطح بین المللی نیز شرائط چندان به زیان دولت ترکیه و اقداماتش در آسیای مرکزی و قفقاز نبوده است و از این رو، با ظرفیت بیشتری نسبت به ایران در این عرصه حضور یافته است.برای بررسی این ایده کوشش خواهد شد تا با بحث در باره مبانی نظری و منافع و اهداف آن در منطقه، فرصتها و مشکلات آن را مطرح نموده و در پایان نیز دستاوردهای آن را در این قلمرو منطقه ای تحلیل نماییم.https://www.iisajournals.ir/article_101050_92eda433ceff65bc337a4ff457ff24ee.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84449220190823The failure of the democratic process in Egypt after the 2011 revolution, from the point of view of Ajamoglu-Robinson theoryناکامی فرآیند دموکراسی در مصر بعد از انقلاب 2011، از منظر نظریه عجم اوغلو-رابینسون16118610105310.22034/irr.2019.101053FAمحمد حسن شیخالاسلامیدانشیار دانشکده روابط بینالملل وزارت امور خارجهمیثم قهرمانیدانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه دانشکده روابط بینالملل وزارت امور خارجهمحسن غریبیدانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه دانشکده روابط بینالملل وزارت امور خارجهJournal Article20200109Theorists in various fields of social sciences blame various and sometimes contradictory factors for starting the protests in Egypt. Economists have focused on economic factors, and political scientists have focused on political elements. This causal-descriptive study, examining library and electronic sources, seeks to answer the question of why the democratic process in Egypt, which began with the 2011 revolution, failed and faced a military coup. The approach of the political economy of Ajamoglu and Robinson, taken from the book The Economic Roots of Dictatorship and Democracy, has been chosen as a theoretical framework. The findings of this study show that: "The structural dependence of the Egyptian economy on foreign exchange resources and foreign exchange earnings and the impact of its fluctuations, the lack of intermediary role by the Egyptian middle class due to fear of the actions of Mohammad Morsi's government and even the tendency of an important part of civil society The military, the Egyptian presidential system, and the dispute between the Muslim Brotherhood and the military over the political and legal institutions and the lack of partnership in power, inequality and poverty in Egypt, and the military's efforts to raise the cost of the revolution for the people are four factors. All in all, the revolution did not materialize completely, threatening democracy for the upper classes and making the coup attractive to the Egyptian military.نظریهپردازان در حوزههای گوناگون علوم اجتماعی، عوامل گوناگون و گاه متضاد را عامل شروع اعتراضات در مصر میدانند. اقتصاددانان بر عوامل اقتصادی و دانشمندان علوم سیاسی بر عناصر سیاسی تأکید کردهاند. این پژوهش به روش علّی- توصیفی و با بررسی منابع کتابخانه ای و الکترونیکی به دنبال پاسخ این سوال است که چرا فرآیند دموکراسی در مصر که با انقلاب سال 2011 شروع شده بود، شکست خورد و با کودتای نظامیان مواجه شد؟ رویکرد اقتصاد سیاسی عجم اوغلو و رابینسون، برگرفته از کتاب ریشه های اقتصادی دیکتاتوری و دموکراسی، به عنوان چارچوب نظری انتخاب شده است. یافته های این پژوهش نشان میدهد که: "وابستگی ساختاری اقتصاد مصر به منابع ارزی و درآمدی خارجی و تأثیرپذیری از نوسانات آن، عدم ایفای نقش واسطهای از سوی طبقه متوسط مصر به دلیل ترس از اقدامات دولت محمد مرسی و حتی گرایش بخش مهمی از جامعه مدنی به نظامیان، سیستم ریاست جمهوری مصر و جدال میان اخوان المسلمین و ارتش برای تصاحب هر چه بیشتر نهادهای سیاسی و قانونی و عدم برقراری نوعی شراکت در قدرت و نابرابری و فقر در مصر و تلاش ارتش برای بالا بردن هزینه انقلاب برای مردم؛ چهار عاملی هستند که در مجموع، موجب عدم تحقق کامل انقلاب، تهدید دموکراسی برای فرادستان و جذاب شدن کودتا برای نظامیان مصر شد. https://www.iisajournals.ir/article_101053_37b6c26762852af6ed9d6fc874cfd4dd.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84449220190823Investigating and analyzing the impact of Bargzit on the common European security-defense policyبررسی و تحلیل تأثیر برگزیت بر سیاست امنیتی- دفاعی مشترک اروپا18721410107110.22034/irr.2019.101071FAحمید درجدانشآموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه اصفهانمحسن دیانتاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نور مرکز تهران غربJournal Article20200109Britain is one of the great powers that has always played an important and influential role in international developments. It has played an important role in slowing down the pace of convergence in Europe and has always opposed the transformation of the union into a European federation. In addition, the UK has not been happy with Europe's common foreign and security policy and has sought to pursue independent security and defense policies. The main question of the research is what effect has the election had on Europe's common defense and security policy? The paper hypothesizes that Britain's withdrawal from the European Union as a nuclear-vetoed country, while reducing Europe's weight and bargaining power at the international level, will hamper the implementation of a number of British defense projects, which could reduce military power. And lead to European defense. On the other hand, given that Britain is considered a lever in the hands of the United States to put pressure on Europe; Thus, Bergzeit could reduce the US influence on Europe and, on the other hand, be an opportunity for France and Germany to try to create a single European army. The present study is based on descriptive-analytical method and using library and internet resources.بریتانیا یکی از قدرتهای بزرگ است که همواره در تحولات بینالمللی نقش مهم و تاثیرگذاری داشته است. این کشور نقش به سزایی در کندکردن سرعت همگرایی در اروپا داشته و همواره با تبدیل این اتحادیه به یک فدراسیون اروپایی مخالفت کرده است. علاوه بر این، بریتانیا روی خوشی به سیاست خارجی و امنیتی مشترک اروپا نشان نداده است و درصدد اتخاذ سیاستهای مستقلانه در حوزه امنیتی و دفاعی برآمده است. پرسش اصلی پژوهش این است که برگزیت چه تأثیری بر سیاست دفاعی و امنیتی مشترک اروپا داشته است؟ فرضیۀ مقاله بیانگر این است که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به عنوان کشوری هستهای و دارای حق وتو، ضمن کاهش وزن و قدرت چانهزنی اروپا در سطح بینالملل، اجرای شماری از پروژههای دفاعی انگلستان را دچار وقفه میکند، که این خود میتواند به کاهش توان نظامی و دفاعی اروپا منجر شود. از سویی، با توجه به اینکه بریتانیا به عنوان اهرمی در دست آمریکا برای فشار به اروپا به حساب میآید؛ لذا برگزیت میتواند از میزان نفوذ آمریکا بر اروپا بکاهد و از سوی دیگر، فرصتی برای فرانسه و آلمان جهت تلاش برای ایجاد ارتش واحد اروپایی تلقی گردد. پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی و با بهرهمندی از منابع کتابخانهای و اینترنتی انجام میشود.https://www.iisajournals.ir/article_101071_2a03013b3795155eabe9d529b7c848a6.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84449220190823Arbitration on the basis of “Equity”, “Amiable Composition”, and “Lex Mercatoria”داوری تجاری بین المللی بر مبنای انصاف، میانجیگری دوستانه و حقوق بازرگانی فراملی 21523810389510.22034/irr.2019.103895FAمحمد کریمیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی گروه حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآبادجواد کاشانیدانشیار گروه حقوق اقتصادی دانشگاه علامه طباطباییمحسن محبیاستادیار گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی و تحقیقات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامیداود نصیران نجفآبادیعضو هیئت علمی گروه حقوق دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آبادJournal Article20200226There are still numerous idea disputes about different suitability in relation to “Lex Mercatoria”, or transnational business law, despite the passing of some decades. One of the most important idea disputes in this field is about the using of “equity” and “amiable composition” in the international trade arbitration and this subject is explained in this way: Can the arbitrator express this parties, stipulation as the arbitration authority for managing the contract on the basis of “Lex Mercatoria” if, in a contract about the international trade field, parties agree that their contract is managed on the basis of “equity” and “amiable composition”? The root of idea disputes about this subject is for this reason that “equity” expresses one of the most important principles of “Lex Mercatoria” and therefore some professors believe the determination of “equity” as a governing law on the dispute or the arbitrator authority in the action as an “amiable composition” permits arbitrators the possibility of the using of “Lex Mercatoria” Against this reason, some scientists believe although the “equity” principle is one of the most important principles of “Lex Mercatoria” in the management of the Contract on the basis of “LexMercatoria”, the judge or arbitrator has to act or make decisions on the basis of “Lex Mercatoria”.Even though the result of his/her decision is not according to “equity”. The dispersion of votes led to the minds of the authors of the analytical approach and using the library for an independent investigation to be focused in this area.با وجود گذشت چندین دهه از ظهور لکس مرکاتوریا یا همان حقوق بازرگانی فراملی، اختلاف نظرها پیرامون مناسبتهای مختلف مربوط به اعمال «لکس مرکاتوریا» وجود دارد. یکی از مهمترین اختلاف نظرها مربوط به اعمال «انصاف» و «میانجیگری دوستانه» در داوری تجاری بینالمللی است و اینگونه این موضوع مطرح میشود که چنانچه در قراردادی در قلمرو تجارت بینالملل، طرفین توافق نموده باشند قرارداد آنها بر مبنای «انصاف» یا «میانجیگری دوستانه» اداره شود آیا داور میتواند این تصریح طرفین را به معنای اختیار داور در اداره قرارداد بر مبنای «لکس مرکاتوریا» تلقی نماید و اقدام به اتخاذ تصمیم بر مبنای «لکس مرکاتوریا» نماید؟ مهمترین ریشه اختلاف نظرها در این خصوص ناشی از این مقوله است که «انصاف» به عنوان یکی ازمهمترین اصول «لکسمرکاتوریا» تلقی میشود و از این جهت برخی از اساتید تجارت بینالملل بر این اعتقادند که تعیین «انصاف» به عنوان قانون حاکم بر اختلاف توسط طرفین قرارداد یا اختیار داور در عمل به عنوان یک «میانجیگر مهربان» در حقیت دست داور را در رابطه با امکان اعمال «لکس مرکاتوریا» بازمیگذارد. گروهی از دانشمندان اعتقاد دارند که هرچند اصل «انصاف» یکی از مهمترین اصول «لکس مرکاتوریا» است با این وجود در اداره قرارداد بر مبنای لکس مرکاتوریا، داور مکلف به اعمال و اتخاذ تصمیم بر مبنای «لکس مرکاتوریا» است، هرچند نتیجه تصمیم او منطبق با «انصاف» نباشد. این تشتت آراء باعث گردید تا ذهن نویسندگان با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با استفاده از روش کتابخانهای به انجام تحقیقی مستقل در این زمینه معطوف گردد.https://www.iisajournals.ir/article_103895_690e6c497e3cd693ad48f8902296f9e2.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84449220190823Analysis of the qualitative content of the televised debates of the 11th presidential election from the perspective of political developmentتحلیل محتوای کیفی مناظرههای تلویزیونی انتخابات یازدهم ریاست جمهوری از منظر توسعه سیاسی239272104825FAعلی یعقوبیدانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهرانزهرا خرازی آذراستادیار و عضو هیأت علمی گروه ارتباطات واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهرانعلی دلاوراستاد و عضو هیأت علمی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20200312This article examines the results of one of the research hypotheses entitled "Analysis of the Qualitative Content of Television Debates in the Eleventh Presidential Election" from the Perspective of Political Development. The research hypothesis is that the approach of political development in the programs of the winning candidate is prominent compared to other candidates. The research method is qualitative content analysis by identifying two units of analysis, namely the candidates and answering each of the questions. The statistical population available is three electoral televised debates that, after determining the objectives and categories of the research, include fifteen indicators, including emphasis on constructive interaction with the world, information transparency, democracy, freedom of expression, political and civic participation, and problem solving. Sanctions, unity and national cohesion were achieved. The level of information analysis of this research is small. Compared to its competitors, the winning candidate's programs place more emphasis on the core concepts of political development. His political development priorities include freedom of expression, civic participation, information transparency, emphasis on democracy, improving the country's foreign relations, communication with the world, and support for the press.این مقاله به بررسی نتایج یکی از فرضیههای پژوهشی با عنوان «تحلیل محتوای کیفی مناظرههای تلویزیونی انتخابات یازدهم ریاست جمهوری» از منظر توسعه سیاسی میپردازد. فرضیه تحقیق این است که رویکرد توسعه سیاسی در برنامههای کاندیدای پیروز نسبت به سایر نامزدها برجسته است. روش تحقیق، تحلیل محتوای کیفی با شناسایی دو واحد تحلیل یعنی نامزدهای انتخاباتی و پاسخشان به هریک از سؤالات است. جامعه آماری در دسترس، سه مناظره تلویزیونی انتخاباتی است که به صورت تمام شماری، پس از تعیین اهداف و مقولههای تحقیق، پانزده شاخصه از جمله تاکید بر تعامل سازنده با جهان، شفافیت اطلاعات، دموکراسی، آزادی بیان، مشارکت سیاسی و مدنی، حل مشکل تحریم، وحدت و انسجام ملی بدست آمد. سطح تجزیه و تحلیل اطلاعات این پژوهش، خُرد است. برنامههای نامزد پیروز در مقایسه با رقبایش، تاکید بیشتری بر مفاهیم اصلی توسعه سیاسی دارد. از اهم اولویتهای توسعه سیاسی مطرح شده در برنامههای وی میتوان به آزادی بیان، مشارکت مدنی، شفافیت اطلاعاتی، تاکید بر دموکراسی، بهبود روابط خارجی کشور، ارتباط با جهان و حمایت از مطبوعات اشاره کرد..https://www.iisajournals.ir/article_104825_95ae4fab7b66ad3cbeaf8bd0aa8633bf.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84449220190823Fundamentals of Political Radicalism in Pahlavi Iran; 1357-1340مبانی رادیکالیسم سیاسی در ایران پهلوی؛ 1357-134027329210482610.22034/irr.2019.104826FAاکبر خواجهعضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نورJournal Article20200312From the 1940s onwards, certain political, socio-economic, and cultural conditions (modernization) prevailed in Iranian society that led to widespread changes in society, and a wave of widespread opposition from 1340, all of which led to a kind of political radicalism. Was. Our main question in this study is why political radicalism has spread among Islamic forces in the 1940s and 1950s. The hypothesis of the present study is that the nature, structure and function of the second Pahlavi political system (unbalanced modernization) has led to the emergence of political radicalism among Islamic political groups in the 1940s and 1950s. The findings of the present study also show that the implementation of policies such as; Disregard for religion and the clergy, the promotion of Western culture, and so on, led to a kind of political radicalism. Therefore, the emergence of Islamic movements is a major feature of this period in the contemporary history of Iran. Therefore, the present article tries to study radicalism in contemporary Iran (1978-1997) by using analytical-explanatory method and using library resources.از دهه 1340 به بعد شرایط خاصی از نظر سیاسی، اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی(مدرنیزاسیون) بر جامعه ایران حکمفرما شد که تغییرات گستردهای را در سطح جامعه بهوجود آورد و موجی از مخالفتهای گسترده را از سال 1340 موجب گردید که همگی سبب نوعی رادیکالیسم سیاسی شد. سؤال اصلی ما در این تحقیق این است که چرا رادیکالیسم سیاسی در میان نیروهای اسلامی در دهههای 40 و 50 شیوع پیدا کرده است؟. فرضیه تحقیق حاضر این است که ماهیّت، ساختار و عملکرد نظام سیاسی پهلوی دوم(نوسازی ناموزون) موجب به وجود آمدن رادیکالیسم سیاسی میان گروههای سیاسی اسلامی در دهههای 40 و 50 شده است. یافتههای پژوهش حاضر نیز نشان میدهد، اجرای سیاستهایی چون؛ بیاعتنایی به مذهب و روحانیت، ترویج و تبلیغ فرهنگ غربی و موارد دیگر سبب نوعی رادیکالیسم سیاسی شد. لذا ظهور جنبشهای اسلامی ویژگی عمده این مقطع از تاریخ معاصر ایران است. بنابراین مقاله حاضر سعی مینماید با استفاده از روش تحلیلی- تبیینی و استفاده از منابع کتابخانهای به بررسی رادیکالیسم در ایران معاصر(1357- 1340) بپردازد..https://www.iisajournals.ir/article_104826_31883d27d53cbbec18e115a490620b70.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84449220190823Government supervision and intervention policy in market guildsسیاست نظارت و مداخلهی دولت در اصناف بازار29331017171410.22034/irr.2022.360121.2259FAالهه کمالی پور راوریدانشجوی دکتری حقوق جزا و جرمشناسی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران.حمید دلیراستادیار گروه حقوق، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایرانسید مهدی احمدی موسویاستادیار گروه حقوق،واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان،ایرانمهدی صبوریپوراستادیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20220901Guilds play a role in the evolution of production and distribution in the field of the market, which can be called as a regulatory institution in the field of economic activities. But in the meantime, according to different adopted policies governments sometimes limit the scope of trade unions activities and interfering in their civil society, they put their free economic activities under supervision and control and sometimes they prevent themselves from interfering in policy making. They remove them in order to create a field of free economic activity for guilds. In the meantime, there is also a government that has chosen the middle way and organize the trading mechanism in partnership with the guilds. the method of collecting information in this research is the library method, which is provided in the form of text reading and scanning of original and first-hand data such as scientific books and scientific research articles. The result of this research show that although with a quick look at the trade union law we find the role of the government as a guide and mediator in the issues of the trade union but by examining the basic structure and its structures we realize that the role of the government is completely maximal and all policies and managements were either directly done by its or indirectly and under its supervision and approval.اصناف در حوزهی بازار بهگونهای در تحولات شبکههای تولید و توزیع نقش ایفا میکنند، که میتوان از آنها به عنوان نهادی تنظیم گر در عرصهی فعالیتهای اقتصادی نام برد. لیکن در این میان دولتها با توجه به سیاستهای اتخاذی متفاوت، گاه محدودهی فعالیت اصناف را محدود و با مداخله در جامعهی مدنی آنها، فعالیت آزاد اقتصادیشان را تحت نظارت و کنترل قرار میدهند وگاه خود را از دخالت در سیاستگذاریهای آنها دور میکنند تا عرصهی فعالیت اقتصاد آزاد را برای اصناف به وجود آورند. در این میان دولتی نیز وجود دارد که شیوهی حد میان را برگزیده است و با مشارکت با اصناف به سازماندهی سازوکار دادوستد میپردازد. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق روش کتابخانهای است که به شکل متن خوانی و فیشبرداری از دادههای اصیل و دست اولی چون کتب علمی و مقالات علمی-پژوهشی فراهم شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که اگر چه با نگاهی گذرا در قانون نظام صنفی، نقش دولت را هدایتگر و میانه رو در مسائل اصناف در مییابیم، لیکن با تفحص در شاکلهی بنیادی و ساختارهای آن متوجه میشویم که نقش دولت کاملاً حداکثری بوده و تمامی سیاستگذاریها و مدیریتها یا مستقیماً توسط خودش انجام شده یا غیر مستقیم و تحت نظارت و تائید وی به منصهی ظهور رسیده است.https://www.iisajournals.ir/article_171714_59f217a694f24bb05fd2b8aefb297dbd.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84449220190823Study of the relationship between social capital and social-economic development in Iranبررسی رابطه سرمایه اجتماعی و توسعه اقتصادی – اجتماعی در ایران31133217527410.22034/irr.2023.376824.2315FAمجتبی روحانی یزدلیدانشجوی دکتری جامعه شناسی گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایرانطاهره میرساردودانشیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایرانعبدالرضا ادهمیدانشیارگروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20221215The purpose of this study was to investigate the relationship between social capital and socio-economic development from the perspective of phd students of the Islamic Azad University, North Tehran Branch and socio-economic development professors. In this research, two research methods of survey and Grounded theory were used. The statistical population was students and specialist professors in socio-economic developmet. The findings of the survey indicate that there is a strong significant relationship between the components of social capital (social participation, social trust and social coherence) and socio-economic development. The results of the qualitative study showed that the causal conditions of transparency, effectiveness and efficiency have been identified and the central phenomenon of public consensus in the field of accountability and responsibility has emerged. The rule of law and equal rights as conditions of intervention and public consensus lead to participation, the consequences of such actions and reactions are welfare, social security, social justice and public education. According to these findings, it can be said that in good governance, prioritizing credible measures for political and administrative accountability, freedom of purposeful and efficient judiciary, freedom of information and effective performance of government organizations are essential in the process of comprehensive development of the country.هدف این پژوهش، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و توسعه اقتصادی – اجتماعی از نظر اساتید دانشگاهها و دانشجویان دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال بود. در این تحقیق از دو روش تحقیق پیمایشی و نظریه زمینه ای استفاده شد. جامعه آماری تحقیق از یک سو دانشجویان و از سوی دیگر اساتید متخصص در حوزه توسعه اقتصادی- اجتماعی بودند. یافته های پیمایش، حاکی از وجود رابطه معنادار قوی بین مؤلفههای سرمایه اجتماعی (مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی) و توسعه اقتصادی – اجتماعی است. نتایج مطالعه کیفی نشان داد که، شرایط علی پاسخگویی، حاکمیت قانون، اجماع عمومی، شفافیت ، کارایی و اثربخشی، حقوق مساوی و مسئولیت پذیری شناسایی شده و پدیده محوری اقتصاد تک محصولی که در زمینه فعالیت بخش خصوصی، استقلال مردم و رسانه ها ، نقش دولت، اشتراک دولت و مردم، ظرفیت سیاسی و سازمانی دولت، دولت و تأمین رفاه و بسترسازی دولت پدید آمده است. تخصص، نخبه گرایی و نوآوری به عنوان شرایط مداخلهگر و اقتصاد تک محصولی منجر به اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی ، حمایت اجتماعی و مشارکت اجتماعی می شود که پیامدهای چنین کنشها و واکنشهایی رفاه ، امنیت اجتماعی، عدالت اجتماعی و آموزش همگانی است. با توجه به این یافته ها میتوان گفت در حکمرانی خوب اولویت دادن به اقدامات معتبر برای پاسخگویی سیاسی و اداری، آزادی قوه قضائیه هدفمند و کارآمد، آزادی اطلاعات و عملکرد موثر سازمانهای دولتی، در روند توسعه همه جانبه کشور دارای اهمیت اساسی است.https://www.iisajournals.ir/article_175274_c7952568a90451f0360cd5094a3bbab1.pdf