انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84442320120521The Pattern of World Order in the Islamic Theory of International Relationsالگوی نظم جهانی در نظریه اسلامی روابط بین الملل94741895FAسید جلال دهقانی فیروزآبادیاستاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20131207This article attempts to examine the concept and pattern of world order in the Islamic theory of International Relations. It will argue that “a just world order” is the main subject of the Islamic theory of International Relations and it is also considered as the core of it. The paper will further argue that the Islamic theory of International Relations instead of explaining the interactions among political units or the effect of the international system on their behaviors, as a macro and systematic political theory will rather present the world order model. The order which provides and describes the context at the structural level where the arrangement of the actors and their behavioral patterns are shaped, while the necessary conditions for the peaceful coexistence and eventually blissful life of humans and human societies are expressed at the functional level. Accordingly, the order will gain descriptive, normative and analytical meaning which will supervise the organization of the actors in the existing situation and create global favorable living conditions as well.این مقاله در صدد واکاوی مفهوم و الگوی نظم جهانی در نظریه اسلامی روابط بینالملل است. در این نظریه استدلال میشود که «نظم جهانی عادلانه» موضوع اصلی نظریه اسلامی روابط بینالملل بوده و در هسته آن جای دارد؛ به گونهای که نظریه اسلامی روابط بینالملل، به عنوان یک نظریه سیاسی کلان و نظاممند، به جای توضیح کنش و واکنش واحدهای سیاسی متعامل یا تبیین تأثیر نظام بینالملل بر رفتار آنها، مفهوم و الگویی از نظم جهانی را ارائه میدهد؛ نظمی که در سطح ساختاری چگونگی آرایش و چینش کنشگران و الگوی رفتاری آنها، و در سطح کارکردی شرایط لازم برای همزیستی مسالمتآمیز و سپس زندگی سعادتمند و حیات طیبه انسانها و جوامع انسانی را تأمین و تبیین میکند. ازاینرو، نظم معنا و مفهومی توصیفی، هنجاری و تحلیلی باید هم ناظر بر چگونگی سامان یافتن کنشگران در وضعیت موجود و هم معطوف به ایجاد شرایط زندگی مطلوب جهانی باشد.https://www.iisajournals.ir/article_41895_7d4a54f55a757e522c5d5a2da678c14f.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84442320120521Capabilities and Opportunities of Iranian-Islamic Theorization on International Relationsقابلیتها و فرصتهای نظریهپردازی اسلامی ـ ایرانی روابط بینالملل484941896FAعلیاکبر علیخانیدانشیار دانشگاه تهرانJournal Article20131207This article attempts to address the question as to what are the capabilities and opportunities of Iranian-Islamic theorization on International Relations? Answering this question, the study will initially pinpoint the existing capabilities and opportunities in order to clarify the purpose of theorizing. <br /> The capabilities of the theorization are divided into two categories: first, the historical perspective of theoretical capabilities and second, the current and practical perspective of theoretical capabilities. The historical perspective considers: I. Ancient Iranian teachings on relations among nations; II. Historical experiences of the Iranian and Islamic civilizations; III. Rich source of Persian literature. <br /> While the current and practical perspective includes: I. The possibility of reciting the Quran, traditions and hadiths of Shiia Imams; II. The possibility of accessing the required knowledge and expertise; III. The geopolitics of Iran. <br /> As long as the opportunities of Iranian-Islamic theorization on IR are concerned, they mostly depend on circumstances, and they accordingly change over period of time. However, the available opportunities could be divided into three categories as follow: first, the transitional international circumstances; second, the possibility of projecting new perspectives and schools of thought; and third, the discourse of Islamic Revolution <br /> Overall, the Iranian-Islamic theorization on IR could be realized by considering three objectives: first, perceiving the international issues and realities; second, responding to the policies and actions of other international actors in order to pursue and safeguard the interests; and third, active action and confrontation to the changing trends and structures of International systemاین مقاله در پی تبیین این مسئله است که قابلیتها و فرصتهای نظریهپردازی اسلامی- ایرانی روابط بینالملل در ایران کدامند؟ برای پاسخ به این پرسش، ابتدا «قابلیتها» و «فرصتها»ی موجود مورد تبیین قرار گرفته و هدف از «نظریهپردازی» روشن شده است. قابلیتهای نظریهپردازی ابتدا به دو دستۀ قابلیتهای نظری تاریخی و قابلیتهای نظری عملی روزآمد تقسیم شدهاند.<br /> <br /> قابلیتهای نظری تاریخی عبارتند از: 1. آموزههای ایران باستان در زمینة روابط بین ملتها؛ 2. تجارب تاریخ تمدن اسلام و ایران؛ 3. منبع غنی ادبیات فارسی.<br /> <br /> قابلیتهای نظری عملی روزآمد عبارتند از: 1. امکان بازخوانی قرآن، سنت و سیرۀ ائمة شیعه؛ 2. امکان دستیابی به دانش و تخصص مورد نیاز؛ 3. ژئوپلیتیک ایران.<br /> <br /> فرصتهای نظریهپردازی اسلامی - ایرانی روابط بینالملل عمدتاً تابع شرایط هستند و به تناسب زمان تغییر میکنند؛ فرصتهای موجود به سه دسته به شرح زیر تقسیم شدهاند: 1. شرایط بینالمللی در حال گذار؛ 2. امکان طرح نگرشها و مکاتب جدید؛ 3. گفتمان انقلاب اسلامی.<br /> <br /> اما نظریهپردازی ایرانی –اسلامی میتواند با سه هدف صورت گیرد:<br /> <br /> 1. فهم واقعیتها و مسائل روابط بینالملل.<br /> <br /> 2. واکنش به سیاستها و اقدامات سایر بازیگران برای حفظ و تأمین منافع.<br /> <br /> 3. کنش و مواجهة فعالانه در نظام بینالملل بهمنظور تغییر جهتها و ساختارها.https://www.iisajournals.ir/article_41896_e5b3a1339be56041668fb36411907845.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84442320120521Comparative Study of the Concept of Identify in International Relations through English School and Constructivist Theoryمطالعه تطبیقی مفهوم هویت از منظر مکتب انگلیسی و تئوری سازهانگاری در روابط بینالملل505141897FAسید جواد امامجمعه زادهاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانروحالله زمانیانکارشناس ارشد روابط بین المللJournal Article20131207The concept of identity in a coherent form and as one of the most important concepts of International Relations is relatively new which initially emerged in 50s. Identity means to be similar or different from others and includes making borders to separate self from other. “What” and “who” are the most common questions on the issue of identity which have preoccupied the human minds and human societies since ages ago. From English School perspective, the most significant factors in shaping the identity are the ideas and norms that make mutual duties for different actors. Conversely, according to constructivism, identity is a social construct which has mental and discourse aspects. Constructivists believe that interest, in addition to ideas and norms, has a vital role in identity formation. The present article attempts to examine the concept of identity in a comparative context by considering the English School and the Constructivist Theory in International Relations.مفهوم هویت به شکل منسجم و به عنوان یکی از مهترین مفاهیم موجود در روابط بینالملل، مفهومی نسبتاً جدید است و شکلگیری آن به دهه 1950 برمیگردد. هویت به مفهوم وضعیت شبیه بودن و تفاوت داشتن با دیگران و شامل ایجاد مرزهایی است که خود را از دیگران جدا میکند. «چیستی» و «کیستی» از جمله سؤالاتی میباشند که در مبحث هویت مطرح و ذهن بشر و جوامع بشری را از گذشتههای دور مشغول نمودهاند. از نظر مکتب انگلیسی، عامل اصلی شکلگیری هویت، معانی و هنجارهایی میباشند که سبب ایجاد تکالیف متقابل بازیگران مختلف میشوند. در مقابل، سازهانگاری هویت را یک سازه اجتماعی میداند که جنبه ذهنی و گفتمانی دارد و معتقد است که علاوه بر معانی و هنجارها، منافع نیز در شکلگیری هویتها نقش اساسی دارند. مقاله حاضر با هدف مطالعه تطبیقی هویت از منظر مکتب انگلیسی و تئوری سازهانگاری، با روش توصیفی- تحلیلی و با ابزار کتابخانهای صورت میگیرد.https://www.iisajournals.ir/article_41897_4d821a1eb3151d0b082e248d6cda3f96.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84442320120521The Historical Sociology of Iran-Arab Relationsجامعهشناسی تاریخی روابط ایران و اعراب525341898FAمحمدجعفر جوادی ارجمنداستادیار دانشگاه تهرانبهزاد عطارزادهکارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20131207Iran’s long border with Arab states, the long-term social and intercultural relations between Iranians and Arabs and their geopolitical locations in the Persian Gulf are the factors that highlight the importance of Iranian-Arab relations. Various aspects of their relations have impacted their domestic, regional as well as international interactions. This article seeks to review and discuss the history of Iranian-Arab relations based on historical sociology perspective in International Relations and cultural studies, by focusing on two questions: How have the historical socio-political issues and developments shaped the Iranian relations with the Arab world from the beginning till the main historical turning points? How the historical socio-political issues have impacted on the identity perspectives, the relations between the two domains and contemporary foreign policies of Iranian and Arab countries? <br /> <br /> Addressing these questions help us to understand the foreign policy perspectives of the Iranians and Arabs in the aforementioned context in a cultural generality and analyze the effect of historico-cultural components on the functioning of the decision-makers and effective agents in their foreign policies. Another important aspect of this research is referred to Iran, the country’s development program and its significance of the regional stability. Considering the Southwest Asian region where Iran is located as a distinct cultural entity neighboring Arab states, it requires formulating a long term strategy based on stability and interaction in the region so that there would be a secure and safe atmosphere for economic and diplomatic activities and rivalry. In our opinions, achieving such interaction based on settlement of, or putting aside the conflicting historico-cultural components and focusing on the common and agreed issues could lead to the realization of integration in the region.وجود مرزهای طولانی ایران با دولتهای عربی؛ پیشینه درازمدت روابط اجتماعی و میانفرهنگی ایرانیان و اعراب و موقعیت ژئوپلیتیک این دولتها در حوزه خلیج فارس عواملی هستند که اهمیت روابط ایران و اعراب را برجسته میکنند. با توجه به ابعاد این موضوع، شاهد بودهایم که تاریخ روابط میان این دولتها هم پیامدهایی در سطح داخلی خود این کشورها، و هم منطقهای و بینالمللی داشته است. در این تحقیق بر اساس رویکرد جامعهشناسی تاریخی در روابط بینالملل و مطالعه فرهنگی، به بررسی تاریخ روابط میان ایران و اعراب پرداخته و به دنبال پاسخ به این سؤال بودهایم که زمینهها و تحولات تاریخیِ اجتماعی و سیاسی، چگونه شکل گرفته و چه تأثیراتی بر رویکردهای هویتی و روابط میان این دو حوزه، و سیاست خارجی معاصر ایران و دولتهای عربی بر جای گذاشته است؟ اهمیت دیگر این پژوهش در رابطه با ایران، به برنامه توسعه کشور و اهمیت ثبات منطقهای آن باز میگردد. با توجه به موقعیت منطقه آسیای جنوب غرب که ایران را به عنوان یک حوزه فرهنگی مشخص در جوار اعراب قرار میدهد، نیاز است راهبرد بلندمدتی بر مبنای ایجاد ثبات و تعامل در منطقه به منظور تأمین فضای امن رقابت و فعالیتهای اقتصادی و دیپلماتیک اندیشیده شود. به نظر ما دستیابی به چنین تعاملی میتواند بر اساس حل و یا به حاشیه راندن محورها و مؤلفههای فرهنگی ـ تاریخی تنشزا و همگرایی بر سر مؤلفههای مشترک باشد.https://www.iisajournals.ir/article_41898_5d4ac882a8ef9a933b7736b92b83da4e.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84442320120521Feasibility Study of the Development of Concepts in Writings of the Iranian Scholars of International Relationsنقش شبکه های اجتماعی در تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا565741899FAامیرهوشنگ میرکوششدانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات اصفهانحسین درجانیدانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات اصفهانJournal Article20131207Globalization and the development of communication technologies have an important impact in some developing and Islamic countries, particularly in the Middle East and North Africa(MENA).Expansion of the electronic communication technologies such as satellite networks and Internet had clear impacts on the public minds of this region.<br />Information and communication technologies like Internet and mobile phones has played important role in the struggle for democracy and human rights in the region of the MENA.The causes of the protests also include a combination of non-technological factors such as:decades of suppression, authoritarian and inherited governments, low economic and social development, human rights violations, Political and economic marginalization of people. Recent upheavals and uprisings in the Egypt and Tunisia and other countries of the region due to the use of the content generated by users of internet is named Facebook and Twitter revolution.Creating and producing a huge volume of information posted by users on the Internet are called Internet content, including text, image, video and audio clips that generate and load by Internet users. This is a picture of the powerful media paradigm according to post modern idea and in this research has been assessed and analyzed on the bed of existing trends.<br /> The news of Self-immolation of a young Tunisian in December 2010 spread through social networks like Facebook which create a movement that led to the fall of Tunisia Ben Ali's rule lasted 23 years.The news was released by these networks caused unrest to the entire region and especially in Egypt. Social networks have played an important role in the Arab world according to the initial uprisings in Egypt and Tunisia and subsequently other countries in the region and the overall impact on the democratic struggle in the region. Governments’ violent clash with protesters and bloggers and cutting off Internet, Arrest, imprisonment and beating online activists in countries undergoing turbulence shows the importance of the Internet and social networks. From Morocco to Bahrain, the Arab world has witnessed the emergence of independent media community,which has steadily increased engagement of citizens with Internet.It is Expected by 2015, Internet will have one hundred millions Arab audiences.The number of Facebook users in the Arab world in December 2010 has been over twenty-two millions which 75% of them are young people between 15 to 29 years.جهانی شدن و توسعه فن آوری ارتباطات جمعی تاثیرات مهمی در کشور های در حال توسعه و به ویژه کشور های مسلمان خاورمیانه و شمال آفریقا بر جای گذا شته است.گسترش روز افزون فن آوری ارتباطات الکترونیکی نظیر شبکه های ماهواره ای و اینترنتی تاثیرات غیر قابل انکاری بر اذهان عمومی این منطقه داشته است.<br />فن آوری ارتباطات و اطلاعات همانند اینترنت و تلفن همراه نقش مهمی در مبارزات برای دموکراسی و حقوق بشر در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا ایفا نموده است. علل اعتراضات شامل ترکیبی از عوامل غیر تکنولوژیکی نیز می باشد که عبارتند از: دهه ها سرکوب،حکومت های موروثی و اقتدار گرا،عقب ماندگی اقتصادی و اجتماعی،نقض سیستماتیک حقوق بشر،به حاشیه رانده شدن سیاسی و اقتصادی مردم. تحولات و خیزش های اخیر در کشور های مصر و تونس و دیگر کشور های منطقه را با توجه به استفاده گسترد ه از محتوی تولید شده توسط کاربران، انقلاب فیس بوک و توییتر می نامند. ایجاد و تولید حجم عظیمی از اطلاعات توسط کاربران در اینترنت را محتوای اینترنتی می نامند که شامل متن، تصویر، فیلم و کلیپ های صوتی است که توسط کاربران اینترنت تولید و بار گذاری می شود. این همان تصویری از پارادایم رسانه های قدرتمند با انگاره ای پست مدرن است که در این پژوهش بر بستر روندهای موجود مورد واکاوی و باز سنجی قرار گرفته است.<br />خود سوزی یک جوان تونسی در دسامبر 2010 و انتشار خبر آن از طریق شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک باعث شروع حرکتی در تونس گردید که به سقوط حکومت 23 ساله بن علی انجامید. اخبار منتشر شده توسط این شبکه ها باعث گسترش این نا آرامی ها به کل منطقه و به ویژه مصر گردید. شبکه های اجتماعی در هدایت توجه اولیه جهان به این خیزش ها در مصر و تونس و متعاقبا دیگر کشور های منطقه و به طور کلی تاثیر در مبارزات دموکراتیک منطقه نقش مهمی ایفا نمودند.برخورد قهری دولت ها با معترضان و وبلاگ نویسان ، کند و قطع کردن اینترنت، دستگیری ، زندانی کردن و ضرب وشتم فعالان اینترنتی در کشور های دستخوش آشوب نشان از اهمیت اینترنت و شبکه های اجتماعی دارد.از مراکش تا بحرین ، جهان عرب شاهد ظهور رسانه های مستقل اجتماعی است که به طور پیوسته باعث افزایش تعامل شهروندان با اینترنت گردیده .انتظار می رود تا سال 2015 اینترنت صد میلیون مخاطب عرب داشته باشد.تعداد کاربران فیس بوک در جهان عرب در دسامبر 2010 بالغ بر بیست و دو میلیون نفر بوده است که 75 درصد آن ها جوانان بین 15 تا 29 سال می باشند.https://www.iisajournals.ir/article_41899_bb8c06f6d4bac006c7f324e7a08ec2fc.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-84442320120521Governmentality of Political Theology in the Era of Information: The Status of Theological Constructs in the Theories of International Relations and Politics in the Era of Informationحکومتمندی الهیات سیاسی در عصر اطلاعات (جایگاه سازههای الهیاتی در تئوریهای سیاست و روابط بینالملل در عصر اطلاعات)545541900FAروحالله اسلامیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییفاطمه ذوالفقاریانکارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه مفید قمJournal Article20131207How to deal with those who believe in God and metaphysics, yet they do not recognize the doctrines of human rights, democracy, liberalism and many of the principles and assumptions of the prevalent mentality dominating the international environment which they also consider critically? Shall we dismiss and ignore them on the pretexts of being underdeveloped, authoritarian and superstitious? In case of confrontation, shall we consider them and establish relationship with them with an independent identity having rational principles or shall we try to change their mind sets? Do the states and countries with political theology have fair and conscientious citizens or people who are contentious and do not favor dialogue? <br /> <br /> This paper focuses on the new theories of International Relations and Politics that are mostly related to the era of information and seeks to scrutinize the ways that these theories deal with political theology and religious statements. However, the article is basically concerned with the governmentality which implies the means and ways of enforcing and limiting the power in political theology. In order to address the issue seven most-known theories of International Relations and Politics are taken into consideration and examined in details so that to establish the fact that the status of political theology and religious constructs in International Relations is no more overlooked and changing while it is gaining attention as a public issue.با کسانی که به خداوند و متافیزیک اعتقاد دارند و آموزههای حقوق بشر، دموکراسی، لیبرالیسم و بسیاری از اصول و پیشفرضهای عقل حاکم بر محیط بینالملل را به رسمیت نمیشناسند و به صورت انتقادی با آنها برخورد میکنند چه باید کرد؟ آیا میتوان به بهانه عقبافتادگی، استبدادی بودن و خرافهای بودن آنها را کنار زد و نادیده گرفت؟ در صورت برخورد آیا باید به عنوان هویتی مستقل و دارای بنیادهای منطقی وارد ارتباط با آنها شد، یا اینکه باید تلاش کرد سازههای ذهنی آنها را تغییر داد؟ آیا سرزمینها و کشورهای دارای الهیات سیاسی، شهروندانی باوجدان و باانصاف هستند یا مردمانی غیرقابل گفتوگو و تنشآفرین؟ این نوشتار با تمرکز بر تئوریهای جدید سیاست و روابط بینالملل که اغلب مربوط به عصر اطلاعات هستند، به دنبال این است که شیوههایی را که این تئوریها برای برخورد با الهیات سیاسی و گزارههای مذهبی ارائه میکنند، تحلیل کند. در تمام نوشتار دغدغه متن بر حکومتمندی یعنی شیوههای اعمال و محدود کردن قدرت در الهیات سیاسی تمرکز دارد و برای دستیابی به پاسخ، هفت تئوری معروف سیاست و روابط بینالملل مورد واکاوی قرار میگیرند تا نشان داده شود جایگاه سازههای دینی و الهیات سیاسی در روابط بینالملل از شکلی حاشیهای و بیاعتنا در حال تبدیل به مسئله و دغدغهای عمومی است.https://www.iisajournals.ir/article_41900_02ad565303d36712b934be96f7c6d998.pdf