نویسندگان
1 استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج
2 دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه یاسوج
چکیده
جنبش انقلابی سالهای 2011 تا 2013 مصر را باید منازعه دو گفتمان «اسلامگرا» و «سکولار» برای هژمونی بر جامعه مصر ارزیابی کرد. حاصل این منازعه، هژمونی موقت و شکننده اسلامگرایان اخوانی بود. یک سال از هژمونی نسبی گفتمان اسلامگرا نگذشته بود که زمینه برای استیلای مجدد گفتمان اقتدارگرای سکولار از طریق کودتا فراهم گشت. سوال اصلی این مقاله این است که چه عواملی باعث شد گفتمان اسلامگرای اخوانالمسلمین شکست خورده و زمینه برای گفتمان رقیب فراهم شود؟ مقاله حاضر این فرضیه را به آزمون میگذارد که «بهرهگیری از فرصتهای سیاسی شرایط جنبشی(ساختار ائتلاف قوی اسلامگراها و گروههای حاشیهای، ساختار اختلاف قوی مخالفان، بهرهمندی از صنفهای اصلاحگر قوی)» عامل هژمونی موقت اخوان المسلمین شد؛ و «واگرای درونی گفتمان اسلامگرا» از یک سو و «چرخش فرصتهای سیاسی به سود ائتلاف مخالفان در نتیجه ناتوانی اخوان در حل بحرانهای فرصتزا» از سوی دیگر، زمینهساز شکست اخوانالمسلمین مصر بوده است. چارچوب نظری و روشی مورد استفاده این پژوهش، الگوی است که از ترکیب دو نظریه فرصتهای معنایی و تحلیل گفتمان حاصل شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Hegemony and the Defeat of the Muslim Brotherhood in Egypt (20011-2013): Return of Political Opportunities and Internal Context
نویسندگان [English]
1 Assistant Professor of Political Science, Yasuj University
2 PhD Student of Political Science, Yasuj University
چکیده [English]
TheEgyptian revolutionary movement of 2011 to 2013 should be taken as a clash of two discourses of "Islamist" and "secular" to dominate the Egyptian society. The outcome of this conflict was the transitional and fragile Islamist hegemony of brotherhood. It was not a year passed from the relative hegemony of Islamist discourse that the way was paved for the reemergence of the hegemony of authoritative secular discourse through the coup. The main question is that what were the factors for the failure of Akhavan’s Islamic discourse and the context for the appearance of the opponent’s discourse? The present study using discourse analysis and structure political opportunities theory intends to prove this hypothesis thatthe Muslim Brotherhood group couldn’t make its discourse hegemonic and stabilize the intended concept of disciplinary among the thought line of the society
کلیدواژهها [English]