نویسندگان
1 استادیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی
چکیده
زایش هویّت، هنگامی امکانپذیر میشود که در پیوندهای دوسویه، بر «خود/ دیگران»، تأکید شود. پرسش«چه کسی میتواند سخنگوی جهان اسلام باشد؟»، کمینه، از دو منظر قابل بررسی است: سخنگوی جهان اسلام از منظر خودِ جهان اسلام کیست و چه شاخصهایی باید داشته باشد؛ و، دیگران یا همان مخاطبان ِجهان اسلام، در عالم واقع، چه کسی را سخنگوی جهان اسلام میدانند و حاضرند سخناش بشنوند و پاسخاش گویند. در این مقام، دو گونه میتوان سخن گفت: هنجاری و توصیفی. ازیکسو، میتوان انتزاعی و آرمانی سخن گفت و تعیین تکلیف نمود و بدون درنظرگرفتن واقعیّتهای عینی جهان، از ویژگیهای سخنگوی جهان اسلام سخن راند و بر دیگران وظیفه دانست که از او تبعیت کنند و امّ القرای جهان اسلاماش بخوانند. راه دیگر، البتّه از عالم واقع میآغازد و درصدد برمیآید درک کند که «دیگران» یا مخاطبان ِجهان اسلام، چه کسی را بهعنوان سخنگوی جهان اسلام، معتبر میشمارند. بنابراین، میبایست، یک بار به خودِ کشور اسلامی مدّعی سخنگویی دقّت کرد، و یکبار، به دیگریِ جهان اسلام. نگارندگان در این مقاله، ضمن مطرحساختن پرسشهایی ذهنی و فلسفی، با بهرهگیری از نظریه عمومی ارتباطات و با تکیه بر متد روششناسانه امیک/ اتیک، تلاش میکنند نشان دهند که پاسخ به پرسش چه کسی نماینده و سخنگوی جهان اسلام است، بسیار دشوار است و نیازمند پژوهشی چندزاویهای است که در آن، میبایست هم از روشهای پژوهش توصیفی بهره گرفت و هم از شیوههای میدانیِ پژوهش و متدهای همپیوند با پژوهش کیفی. کاری است بسی سخت در پاسخ به پرسشی که در آغاز، بسیار سهل و ساده به نظر میآید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Representation/Spokesmanship of Islamic World: What and Who?
نویسندگان [English]
1 Assistant Professor of Political Science, Ferdowsi University of Mashhad
2 Master of Science in Political Science
چکیده [English]
Who can function as spokesman of the Islamic World? One needs to answer this question based on the dichotomy of "self" and "others". First, what are the characteristics that Islamic World considers for such an entity? Next, how others in non-Islamic world would regard such a representative? Normative and descriptive approaches could be adopted to answer the main question. On the one hand, it can be a subjective and idealistic response disregarding the objective realities of the world arguing that it is incumbent on others to follow a utopian example of the Islamic world. On the other hand, it can address realities on the ground and understand who is entitled to be the legitimate representative of the Islamic world when it comes to others or non-Islamic world to listen to the spokesman. Based on the general theory of communication and philosophical question, researchers attempt to determine who can function as the spokesman/representative of the Islamic world. To overcome the challenging task, both descriptive research methods and field study techniques have been employed in this paper.
کلیدواژهها [English]