هستی‌شناسی صلح و جایگاه آن در نظام آموزشی ژاپن

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

. دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ( نویسنده مسئول:hsalehi84@yahoo.com ).

چکیده

هستی‌شناسی در پی اموری است که موجودیت آنها مسلم است. هر انسان به فراخور محیطی که در آن قرار دارد، نسبت به پیرامون خود شناخت پیدا می‌کند. شناختی که شخص از پیرامون خود به‌دست می‌آورد هستی‌شناسی گفته می‌شود. از آنجایی که از نظر برخی نظریه‌پردازان غیراسلامی مفهوم صلح در برابر مفهوم جنگ تجلی پیدا می‌کند، بررسی هستی‌شناسی صلح یکی از ضروریات بشریت و جامعه بین‌المللی است که همواره در مسیر رسیدن به آن تلاش کرده و سودای وصال آن را در سر می‌پرورانده است. از منظر نظریه‌پردازان، امروزه پرداختن به موضوع صلح و اساسا تعلیم و تربیت مبتنی بر صلح کار بسیار پیچیده وحائز اهمیتی است. از این رو پرداختن و توجه به صلح کارویژه‌های فراوانی را می‌طلبد.کشور ژاپن که دارای یکی از شاخص‌ترین تمدن‌هاست، در جهان امروز توانسته در حوزه‌های مختلف ایفای نقش کند و از آنجایی که دارای عملکردهای ویژه در موقعیت‌های فراوان در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی بوده است، باعث شده تا همواره مورد توجه اندیشمندان و نظریه‌پردازان قرار گیرد. در این نوشتار، تغییرات اساسی و بنیادی کشور ژاپن را، علی‌رغم سابقه پرتنش و تنازع‌برانگیز در عصرهای گذشته و داشتن مولفه‌های ایجاد منازعه، بعد از اتمام جنگ جهانی دوم (حادثه تلخ بمباران هسته‌ای شهرهای هیروشیما و ناکازاکی در آگوست 1945) مورد واکاوی قرار گرفته شده است. چرا که این کشور در این خصوص یک تجربه موفق و دارای اهمیت را به نمایش گذاشته و جهانیان را متحیر کرده است. سوال این پژوهش حاکی این است که ژاپن جنگ‌طلب چگونه سیاست‌های صلح‌طلبی را دنبال کرده و مکانیسم، شاخص‌ها، سیاست‌ها و راهبردهای صلح‌طلبی آن مبتنی بر چه استراتژی‌های کلانی است؟ و چگونه بهره کافی و وافی را از این سیاست‌ها برده و توانسته به این جایگاه در سطح بین‌المللی دست یابد؟ آنچه در این نوشتار مورد توجه و بررسی قرار گرفته شده است راهکارها و راهبردهای عملی و اجرایی صلح‌طلبانه کشور ژاپن در خصوص نظام تعلیم و تربیت صلح‌طلبانه است، به طوری که به توان از این راهبردها، سیاست‌ها، راهکارها و مکانیسم‌ها در دیگر محیط‌های علمی- آموزشی استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Japan's Ontology of Peace and its Place in the Educational System

نویسنده [English]

  • Hamid Salehi

. دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ( نویسنده مسئول:hsalehi84@yahoo.com ).

چکیده [English]

Ontology in the wake of the existence of certain things. Every man according to the environment in which it is located, relative to its surrounding Myknd.shnakhty could arise where a person obtains from its surroundings is called ontology. From the perspective of theorists developed, is now addressing the issue of peace and peace is essentially a very complex task Vhayz-based education is important. economic, cultural, social and political causes has always been of interest to scholars and theorists circuiting transfer encompasses this article we seek fundamental changes in Japan, despite a history of tension and conflict in the evenings controversial past has puzzled. And how to benefit from these policies are adequate and have been able to achieve this status at the international level? used in other scientific-educational environment

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: Ontology peace
  • education system
  • Japan
  • The strategy of peaceful

بختیاری، ابوالفضل. (۱۳۸۶). «درس‌هائی از ژاپن»، خبرنامه انجمن دوستی ایران و ژاپن، 7 (16).

پاسبان و یاماگوچی. (1379). جشن‌ها و آیین‌های ژاپن همراه با گاه‌شماری رویدادها.

حسنی، عطااله. (1381). «تاریخ ژاپن و انقلاب میجی»، مجله کتاب ماه، (56).

درداری، نوروز. (1375). مدیریت ژاپنی. تهران: چاپ رسا.

لوئیس، کاترین. (۱۳۸۷). آموزش قلب‌ها و اندیشه‌ها (تجارب آموزشی ژاپنی‌ها). ترجمه ح افشین‌منش و ش. ایلبگی. تهران: نشر سازوکار.

 

منابع انگلیسی و اینترنتی

Heilbrunn Timeline of Art History: Japan, 1900. (2013). the Metropolitan Museum of Art, February 18.

http://amoozak.org/content/http://mmt.persianblog.ir/post/79/

http://rtuke.mihanblog.com/post/302

Mukden Incident‎. (2013). Timelines, 18 February 18.

The Rise of the Militarists. (2013). Library of Congress Country Studies, February 18.

World War II and the Occupation. (2013). Library of Congress Country Studies, Feb 18.