- XML
- اصل مقاله 1.1 M
- فایلهای تکمیلی/اضافی
- دکتر سروش امیری.pdf
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
یادگیری سیاستگذاران در عرصه بینالمللی باید در چارچوب منسجم با در نظر گرفتن پویاییهای بیرونی و بستر کشور انجام گیرد وگرنه پراکندگی و فقدان الگوی مناسب در این زمینه منجر به استحاله در اجرا یا اجرای ناقص یا شکست پروژهها در عمل میشود.ازاینرو هدف اصلی مقاله شناسایی چارچوب یادگیری سیاستگذاران با بهره گیری از تجربیات در عرصه بینالمللی و درس آموزی میباشد. روش تحقیق در گام اول کمی و مبتنی بر رویکرد قیاسی منطقی و در گام دوم مبتنی بر رویگرد استقرایی و اکتشافی می باشد که با توجه به دو بعد کانال یادگیری سیاستگذاران یا خطمشی و پذیرش خطمشی شبکه مناسب یادگیری سیاست/خط مشی استخراج گردیده است.پنل خبرگان در تحقیق حاضر 21 نفر از اعضای هیات علمی مدیریت با تجربه خط مشی یا سیاستگذاری بودند که هدفمند و بر اساس ویژگیهای مورد بررسی در تحقیق انتخاب گردیدند برای تحلیل داده ها در گام اول از کد نویسی VB در محیط اکسل و تکنیک حداقل مجذورات جزئی با نرمافزار Smart PLS و در گام دوم از نرم افزار مطلب استفاده شده است. نتیجه تحقیق نشان میدهد که شاخصهایی که با تکنیک دلفی و تکنیک حداقل مربعات جزئی غربالگری شدند 15 شاخص برای 5 مؤلفه کانال یادگیری سیاستگذاران و10 شاخص برای 2 مؤلفه نرخ پذیرش خط مشی می باشد ضریب کندال در راند سوم تکنیک دلفی 609/0 بود که نشان میدهد وحدت نظر میان دیدگاه کارشناسان در حد خوبی بوده و در سطح خطای 5% مقدار آماره بوت استراپینگ t-value بزرگتر از 96/1 و بارهای عاملی بزرگتر از 6/0 بود که مشخص گردید شاخصها بهدرستی مؤلفههای موردنظر را موردسنجش قرار میدهند پس در این راستا شبکه یادگیری خط مشی با نرم افزار مطلب رهنمودهایی را برای سیاستگذاران در این حیطه ارایه میدهد
کلیدواژهها