نویسندگان
1
عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه
2
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه رازی کرمانشاه
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
متعاقب فروپاشی عثمانی فرایندی از بازتعریف هویت جمعی در خاورمیانه آغاز شد که جملگی تحت تاثیر گفتمانهایی بودند که میتوان آنها را زیر چتر مفهومی «گفتمانهای کمالیستی» نامگذاری کرد. ناسیونالیسمی گذشته گرا که باور به ناب سازی هویت ملی بر مبنای برتری مفروض یک نژاد، زبان و تمدن تاریخی یک قومیت خاص ویژگی متعینساز آن است که با مفصلبندی دالهایی مانندد،ناسیونالیسم سکولاریسم، مدرنسازی و غربگرایی به ایجاد یک هویت جدید در درون ساخت سیاسی متناظر با آن ، یعنی دولت- ملت اقدام میکند. آسیبهای وارده بر جوامع خاورمیانه ناشی از بازتولید این گفتمان در ورژنهای مختلف عربی، پارسی، کردی و ترکی در یکصد سال گذشته، نشان میدهد که ضرورتی بنیادین برای فراتر رفتن از آن وجود دارد،این مقاله با طرح این پرسش که "رژیم حقیقت کمالیسم بر چه اساسی مفصلبندی شده است؟ به صورتبندی این فرضیه پرداخته است که" رژیم حقیقت کمالیستی، مفصلبندی هویت ملی ترک را نه بر مبنای واقعیات تاریخی، بلکه براساس جعل تاریخ و خوانشی شرقشناسانه شکل داده است ." جهت آزمون این فرضیه با بهره گیری از متد نظریه گفتمان، ابتدا به چیستی هویت کمالیستی پرداخته شده است و در فراز دوم با تبارشناسی هویت در اعصار مختلف امپراتوری سیالیت هویت را تشریح نموده است ودر فراز بعدی با واکاوی شیوه صف آرایی زنجیره هم ارزی کمالیسم کثرت عوامل سیاسی و به ویژه سهم دانش شرق شناسانه و الگو برداری از غرب را در جعل تاریخ و برساخت هویت ملی مدرن کمالیستی نشان داده است
انتخابی، نادر. (1390). ناسیونالیسم و تجدد در ایران و ترکیه، تهران: نشر نگاره آفتاب.
توفیق، ابراهیم. (1388). تاملاتی نظرورزانه درباره هویت ملی/ ایرانی؛ آسیب شناسی گفتمانهای هویتی و علوم اجتماعی، قابل دسترسی در:http;// tofigh. Blogfa. Com
زورخر، یان اریک. (1392). میراث جمهوری کمالیستی، ترجمه تورج اتابکی، تهران: نشر ققنوس.
سعید، بابی. (1379). هراس بنیادین (اروپا مداری و ظهور اسلام گرایی)، ترجمه غلامرضا جمشیدیها و موسی عنبری، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
شاو، استانفوردجی. کورال ازل شاو. (1370). تاریخ امپراتوری عثمانی و ترکیه جدید، ترجمه محمود رمضان زاده، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
عربخانی، رسول. (1388). «اندیشه عثمانی گرای در تاریخ اصلاحات عثمانی»، فصلنامه علوم انسانی، دانشگاه الزهرا، 3(19). صص 127-145.
عربخانی، رسول. (1392). «تحلیلی برجایگاه علمای ایرانی در برنامه پان اسلامیسم عثمانی از منظر اسناد و روایتهای عثمانی»، دو فصلنامه تاریخ بعد از اسلام، دانشگاه تبریز، 7(4). صص 155-171.
کاسیرر، ارنست. (1382). اسطوره دولت، ترجمه یدالله موقن، چاپ دوم، تهران: نشر هرمس.
کچ ریوتیس، ونجلیس. (1392). مدرن سازی امپراتوری عثمانی؛ واکنش ارتدوکسهای یونانی به سیاستهای ترکهای جوان، ترجمه تورج اتابکی. تهران: نشر ققنوس.
ولی، عباس. (1380). ایران پیش از سرمایهداری، تاریخ نظری، ترجمه حسن شمس آوری، تهران: نشرمرکز.
هاکان، یاووز. (1392). هویت سیاسی اسلامی در ترکیه معاصر، ترجمه آزاد حاجی آقا، تهران: نشر اشاره.
saeed,seevan. (2017). kurdish politics in Turkey from pk to kck.publisher in london: taylor& francis group. Availablity in http;// taylor& francis.com.
Ismiel besikci:The Turk who fighters for Kurds. (2007). Avabible at: www http:// eng- archive.awsat.com.december 16.2007.by shargh al awsat.
Yadirgi, velli. (2017). The political economy of the kurds of Turkey from the ottoman empire to the Turkish republic. Cambridge univrsity prees. http://books.google.com.
vali,abbas. (2003). Eassys on the origins of kurdish nationalism, california:mazda publisher.