• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

پژوهش های روابط بین الملل

  1. صفحه اصلی
  2. الگوی سیاست گذاری اقتصاد سیاسی توسعه اقتصاد و رسانه با محوریت خبرگزاری ها

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

الگوی سیاست گذاری اقتصاد سیاسی توسعه اقتصاد و رسانه با محوریت خبرگزاری ها

    نویسندگان

    • امیر روشن بخش قنبری 1
    • مهران صمدی 2
    • علی اکبر فرهنگی 3

    1 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.

    2 استاد مدعو گروه مدیریت رسانه دانشگاه علوم و تحقیقات، گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران. (نویسنده مسئول).

    3 استاد،گروه مدیریت رسانه،دانشگاه تهران،تهران،ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22034/irr.2021.303827.2042
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • اشتراک گذاری

چکیده

اقتصاد رسانه، مطالعۀ علم اقتصاد را با مطالعۀ رسانه ترکیب می‌کند و صنایع خلاق با داشتن مدل اقتصاد رسانه ای در فضای شبکه اجتماعی، دارای کارکرد های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده و پتانسیل تولید ثروت را دارند. این تحقیق که یک پژوهش بنیادی از نوع توصیفی- اکتشافی است، تلاش شده تا بر مبنای روش «داده بنیاد» در مطالعات علوم انسانی، الگوی اقتصاد رسانه ای را با محوریت بازارهای رسانه ای متناسب با روش تحقیق و اهداف ارایه شود. ابزار اصلی پژوهش مصاحبه های نیمه ساختار یافته با افراد آگاه و متخصص در حیطه موضوع بود که نمونه گیری به صورت گلوله برفی از میان مدیران دستگاه های اجرایی و اعضای هیات علمی دانشگاه که ویژگی های مورد نظر را داشتندانجام شد. معرفی مفاهیم، مقوله و فرامقوله های رویش یافته از درون داده ها تا رسیدن به اشباع، مورد مطالعه قرار گرفت. الگوی اقتصاد رسانه ای در 5 طبقه اصلی با مقولات فن آوری، تولید محتوا، مخاطب به عنوان مشخصه های اقتصاد و رسانه ؛ عوامل بسترساز با فرامقوله های اعتمادسازی، رقابت پذیری، خصوصی سازی و ارتباطات؛ طبقه عوامل تقویت کننده شامل: عوامل انسانی، مدیریت منابع، عوامل محیطی و عوامل فرهنگی پیامدها شامل: جهانی شدن و الگوسازی و موانع شکل گیری شامل موانع مداخلات دولتی و سوءمدیریت احصاء شد.

کلیدواژه‌ها

  • اقتصاد
  • رسانه
  • الگو
  • اقتصاد رسانه ای
  • داده بنیاد
  • XML
  • اصل مقاله 477.37 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
مراجع
ضیایی پور، حمید (1394) «مدیریت و اقتصاد رسانه های آنلاین در ایران» مجله مدیریت رسانه، شماره 9، 16-24.
شریفی، سید مهدی، دانایی، ابوالفضل؛ هوشیار، سعید (1399)، «طراحی مدل اقتصاد رسانه ای صنایع خلاق در شبکه های اجتماعی»، فصلنامه علمی رسانه های دیداری وشنیداری، دوره چهاردهم، شماره 4، 61-86.
فرهنگی، علی اکبر؛ قراگوزلو، علیرضا؛ صلواتیان، سیاوش (1389)، «توجه، حکمرانی جدید در اقتصاد رسانه»، فصلنامه پژوهش های ارتباطی، سال هفدهم، شماره 3، 91-14.
ساروخانی، باقر (1383). «اقناع غایت ارتباطات». فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 23.
فیلیپس، چارمز موریس. (1387). تحلیل اقتصادی (نظریه و کاربرد) (ترجمه اکبرکمیجانی). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
دویله گیلیان،(1390) «آشنایی با اقتصاد رسانه»، ترجمه محمد نعمتی و روح الله کهن هوش نژاد، تهران، دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها.
سعیدی علی، «اقتصاد و رسانه» تهران، دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، 1390.
دانایی فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی و آذر عادل (1384) روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت رویکردی جامع، تهران: انتشارات صفار.
Henten, A.& Tadayoni, R. (2020).Digitalization.In Handbook of Cultural
Economics, Third Edition.Edward Elgar Publishing.
Albarran, A. B. (2002): Media economics - Understanding markets, industries and concepts (2nd ed.). Ames: Iowa State University Press.
Bakker, P. & Sadaba, C. (2008). The Impact of Internet on Users, The-
Internet and The Mass Media. London: Sage.
Wawrowski, B.& Otola, I. (2020). Social Media Marketing in Creative Industries: How to Use Social Media Marketing to Promote Computer Games?Information, 11(5), 242.
Alexander, A., Owers, J. and Carveth, R., (eds) Media Economics: Theory and Practice, 2nd edn, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates (1998). 
Powell, R. (1999), “Recent trends in research: a methodological essay”, Library and InformationScience Research, Vol. 21 No. 1, pp. 91-119.
    • تعداد مشاهده مقاله: 124
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 122
پژوهش های روابط بین الملل
دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 43
اسفند 1400
صفحه 119-139
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 477.37 K
اشتراک گذاری
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 124
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 122

APA

روشن بخش قنبری, امیر, صمدی, مهران, & فرهنگی, علی اکبر. (1400). الگوی سیاست گذاری اقتصاد سیاسی توسعه اقتصاد و رسانه با محوریت خبرگزاری ها. پژوهش های روابط بین الملل, 11(4), 119-139. doi: 10.22034/irr.2021.303827.2042

MLA

امیر روشن بخش قنبری; مهران صمدی; علی اکبر فرهنگی. "الگوی سیاست گذاری اقتصاد سیاسی توسعه اقتصاد و رسانه با محوریت خبرگزاری ها". پژوهش های روابط بین الملل, 11, 4, 1400, 119-139. doi: 10.22034/irr.2021.303827.2042

HARVARD

روشن بخش قنبری, امیر, صمدی, مهران, فرهنگی, علی اکبر. (1400). 'الگوی سیاست گذاری اقتصاد سیاسی توسعه اقتصاد و رسانه با محوریت خبرگزاری ها', پژوهش های روابط بین الملل, 11(4), pp. 119-139. doi: 10.22034/irr.2021.303827.2042

VANCOUVER

روشن بخش قنبری, امیر, صمدی, مهران, فرهنگی, علی اکبر. الگوی سیاست گذاری اقتصاد سیاسی توسعه اقتصاد و رسانه با محوریت خبرگزاری ها. پژوهش های روابط بین الملل, 1400; 11(4): 119-139. doi: 10.22034/irr.2021.303827.2042

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • واژه نامه اختصاصی
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

©