• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

پژوهش های روابط بین الملل

  1. صفحه اصلی
  2. روابط تجاری ایران و روسیه؛ راهبردی برای توسعه تجارت غیرنفتی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

روابط تجاری ایران و روسیه؛ راهبردی برای توسعه تجارت غیرنفتی

    نویسندگان

    • رحمت علی صابری حقایق 1
    • طهمورث حسنقلیپور 2

    1 رحمت علی صابری حقایق، دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش سیاستگذاری بازرگانی، پردیس البرز، ‏دانشگاه تهران، تهران، ایران

    2 استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • اشتراک گذاری

چکیده

اهداف اقتصادی در سیاستگذاری دولت ها در قلمرو سیاست داخلی و خارجی اهمیت برجسته ای یافته است. در این مقاله نویسندگان به تجزیه و تحلیل روابط تجاری ایران و روسیه می پردازند. مساله محوری، تبیین راهبردهای علمی و کاربردی با ضرورت بازیابی فرصت ها در زمینه صادرات غیر نفتی ایران به روسیه است و مبنای اجرائی تحقیق مبتنی بر روش  آمیخته اکتشافی(کیفی و کمّی)، انجام، انواع نتایج ازطریق مطالعه پیشینه  نظری و تجربی شناسائی و مولفه های اثر گذار استخراج شده است. از انجام مصاحبه اکتشافی با 20 خبره، راهبردهای صادرات به روسیه  تثبیت شده و بر حسب آزمون فریدمن از طریق پرسش از 100 صادرکننده، نابرابری و رتبه بندی میانگین راهکار(تاکتیک)ها انجام شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که بهترین روش توسعه صادرات میوه و تره بار ایران به روسیه به عنوان اقلام صادراتی غیر نفتی، پیاده سازی راهبردهای ورود بهینه­شده و حضور پایدار در بازار و راهکارهای 28گانه اى است که دارای اولویت تثبیت نرخ ارز، ثبات قوانین و مقررات، بازنگری تعرفه ها، برقراری مشوّق ها، راه اندازی کریدور سبز، ایجاد خوشه های صادراتی، آموزش، برقراری تعرفه های ترجیحی، بروزرسانی اطلاعات، قیمت گذاری ثابت و بلند مدت و سایر راهکارهای اثرگذار تجزیه و تحلیل شده در متن مقاله است.

کلیدواژه‌ها

  • صادرات غیرنفتی
  • ایران
  • روسیه
  • راهبرد توسعه صادرات
  • XML
  • اصل مقاله 1012.04 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
مراجع
آمارنامه تحلیلی سازمان توسعه تجارت ایران،(1396)،دفتر برنامه ریزی،آمار و پژوهش های تجاری
آقازاده،هاشم،سلطانی فر،احسان(1396)،«کتاب جامع بازرگانی بین الملل»،موسسه انتشارات، دانشگاه تهران
امیدی،سمیه(1394)،شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر صادرات کیوی (مطالعه موردی بازار روسیه)،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
ایمان­خان، نیلوفر، حسینی ، سیدمهدی ، تیموری نسب، ازاده ( 1390) « بررسی عوامل داخلی تأثیرگذار بر عملکرد صادراتی در شرکت بازرگانی پتروشیمی از دیدگاه کارشناسان» مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، 13(2)، 23-39
بازرگان،عباس(1389)،مقدمه ای بر روش های کیفی و آمیخته،رویکردهای متداول در علوم رفتاری،تهران،دیدار
بدری،میرابوطالب(1394)،واردات فدراسیون روسیه از جهان-میوه­سبزی­تره­بار-2014،سازمان توسعه تجارت ایران،معاونت بازاریابی و تنظیم روابط
تولّائی،روح الله(1393)روش تحقیق پیشرفته با تاکید بر فنّاوری اطلاعات،جزوه آموزشی دانشگاه شهید بهشتی،تهران
جلالی­فر،سیدجلیل(۱۳۹۷)،خودتحریمی­ناشی­از­غفلت­ازاتحادیه­اقتصادی­اوراسیا،خبرگزاری تسنیم،شماره1916074، ۱۶ دی 
حسینی میرزا،حسن،(1386)،مدیریت واردات و صادرات،دانشگاه پیام نور
رسولی،مهستی و امیر آتشانی،زهرا(1393)تحلیل محتوا با رویکرد کتب درسی،انتشارات جامعه سازان،تهران
زینال زاده،ایرج،(1394)،صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی با نگرش عملیاتی،موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
صادقی،تورج­ولشکری،محمدوکربلایی­اسماعیلی،حمیدرضا(1391)،ارائه مدل عوامل اصلی موفقیت در صادرات از دیدگاه صادرکنندگان در ایران،مجله مدیریت بازاریابی،شماره 17.
ضیغمی،محمدعلی(1388)،راهنمای تجارت با کشور روسیه، شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
غلامی،علی،(1384)،مطالعه و تخمین اثرات تسهیل تجاری بربازرگانی خارجی ایران.موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
فتحی،حبیبه،(1390)،توسعه تجارت ایران با روسیه،موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی .
گیلانی نیا ، شهرام ، زحمتکش ، سمیه (1391) « تبیین مدلی جهت ارزیابی عملکرد صادراتی در شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران» نشریه توسعه مهندسی صارات ، 3(1)، 16- 29
Albertini, Francesco and Auffray,Jean-Daniel and Aziz,Yaser , (2011),Entry strategy for SMEs in the Russian market-Focus on challenges, entry modes and network relations. Growth through innovation and international marketing.
Descotes , Raluca Mogos, Bjorn Walliser, Xiaoling Guo (2011) " Capturing the Relevant Institutional Profile for Exporting SMEs: Empirical Evidence from France and Romania" Journal of business research, 12(2) 195-208,
Elvestad,Christel and Nilssen,Frode,2010, Restricting imports to the Russian food market: simply an act of protectionism?, Post-Communist Economies, Vol. 22, No. 3, pp 267–282
Griffin,Ricky W&Pustay,Michael­ W(2013),International Business,PEARSON,7th Edition
Hatab, assem Abu (2016), Demand relationships in orange export to Russia: a differential demand system approach focusing on Egypt, DOI: 10.1186/s40100-016-0066-5
Julian, C. C. (2012). Export marketing performance: A study of Thailand firms. Journal of small business management, 41, (2), 142-149.
Nazar, S. M. and Saleem, N. M. H. (2010). Firm-level determinates of export performance. Journal of International Business & Economic Research. 8, (2), 10-24.
Sastern, G. (2003). Technology, innovation capacity, and the export attitude of small manufacturing firms. Journal of research policy, 30 (2), 84–86
Shamsuddoha, A. K. (2009). Antecedents of firm export performance: The role of export promotion programs. PhD Dissertation, Queensland University, Australia, 18(3), 109-120
Timofeevich,andatoliy and Aleksandrovich,Sergey and RudoyYvgeniy and Matveev,Masksimovich and Grigoriev,Nikolay,2014,Peculiaries of elaborating the strategy for the meat market development in the reignior of the Russian Federation, Life Science Journal ,no:11,pp11
    • تعداد مشاهده مقاله: 1,984
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,056
پژوهش های روابط بین الملل
دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 27
خرداد 1397
صفحه 281-312
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1012.04 K
اشتراک گذاری
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,984
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,056

APA

صابری حقایق, رحمت علی, & حسنقلیپور, طهمورث. (1397). روابط تجاری ایران و روسیه؛ راهبردی برای توسعه تجارت غیرنفتی. پژوهش های روابط بین الملل, 8(1), 281-312.

MLA

رحمت علی صابری حقایق; طهمورث حسنقلیپور. "روابط تجاری ایران و روسیه؛ راهبردی برای توسعه تجارت غیرنفتی". پژوهش های روابط بین الملل, 8, 1, 1397, 281-312.

HARVARD

صابری حقایق, رحمت علی, حسنقلیپور, طهمورث. (1397). 'روابط تجاری ایران و روسیه؛ راهبردی برای توسعه تجارت غیرنفتی', پژوهش های روابط بین الملل, 8(1), pp. 281-312.

VANCOUVER

صابری حقایق, رحمت علی, حسنقلیپور, طهمورث. روابط تجاری ایران و روسیه؛ راهبردی برای توسعه تجارت غیرنفتی. پژوهش های روابط بین الملل, 1397; 8(1): 281-312.

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • واژه نامه اختصاصی
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

©