• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

پژوهش های روابط بین الملل

  1. صفحه اصلی
  2. ضرورت تحقق راهبرد کلان توسعه صادرات: بررسی استراتژی های بازاریابی ‏صادرات چای ایران ‏

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

ضرورت تحقق راهبرد کلان توسعه صادرات: بررسی استراتژی های بازاریابی ‏صادرات چای ایران ‏

    نویسندگان

    • علیرضا فرخ بخت 1
    • وحیدرضا میرابی 2
    • قاسمعلی بازایی 3
    • حیدر امیران 4

    1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی،دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز،تهران،ایران

    2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت،ازاد اسلامی تهران مرکز،تهران،ایران

    3 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز

    4 استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • اشتراک گذاری

چکیده

امروزه روابط بین الملل از روابط تجاری بین کشور ها تاثیر زیادی گرفته است.به طوری که در ارتباط و مذاکرات بین دولتها مباحث اقتصادی و به خصوص تجارت سهم بسزایی دارد. به­طوری­که کشورهای توسعه­یافته از طریق توسعه تجارت و نفوذ در بازارهای جهانی، موفق به مقاوم­سازی و رشد اقتصادی خود شده­اند. در این راستا، صادرات محصولات کشاورزی می­تواند در رشد و توسعه پایدار کشور و کاهش اتکا به نفت نقش­آفرینی کند.در بین محصولات کشاورزی تولید شده در ایران ،چای نیز یک محصول استراتژیک بوده که ایران توانسته طی سال­های اخیر سهمی از بازار خارجی را بدست آورد.حال می توان با اتخاذ استراتژی­های بازاریابی مناسب  به سهم بازار بین­المللی و درآمدی ارزی بیشتری رسید. بدین­منظور سنجش تأثیر استراتژی­های بازاریابی بر عملکرد صادراتی چای به­عنوان هدف در نظر گرفته شد. پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پیمایشی- همبستگی است. برای گردآوری داده­ها، پرسشنامه­ها به­روش نمونه­گیری سهمیه­ای هدفمند میان خبرگان صنعت چای توزیع و برای آزمون مدل از تحلیل مسیر به کمک نرم­افزار Amos استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد شاخص­های برازش مدل­ها قابل قبول بوده و کلیه فرضیه­ها به­روش تحلیل مسیر تأیید گردید. بنابراین برای توسعه همه­جانبه و پایدار صادرات می­بایست از استراتژی­های(بر اساس بهترین مسیر) نفوذ و توسعه بازار(شرکت در نمایشگاه­های مرتبط در کشور هدف و دعوت و حضور تاجران بازارهای هدف)،ورود به بازار خارجی(صادرات مستقیم-شریک تجاری)،قیمت­گذاری، ترفیعی ،تمایز محصول و توزیع بهره گرفت. 

کلیدواژه‌ها

  • استراتژی بازاریابی
  • عملکرد صادراتی
  • صادرات غیرنفتی
  • محصول راهبردی چای
  • XML
  • اصل مقاله 982.98 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
مراجع
برهان‌زاده، علی و هو، دینخوان. (1394). «تدوین استراتژی و اولویت‌بندی استراتژی‌های صادرات پسته ایران با مقایسه رویکردهای فازی و QSPM». تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 7(2)، صص 26-21.
بلکشاهی لاشه، اعظم و عباسی، بدری. (1394). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه صادرات چای استان گیلان براساس مدل الماس پورتر. کنفرانس بین‌المللی دست آوردهای نوین پژوهشی مدیریت حسابداری اقتصاد، تهران.
حسینی، سید محمود؛ نکوئی‌زاده، مریم و مخزن قدیمی؛ مریم. (1390). «تجزیه و تحلیل استراتژی‌های بازاریابی شرکت‌های خدماتی در دوران رکود». چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 10(6)، صص 139-117.
خضری، مسعود؛ قادری، سامان و مرادی، محمدعلی. (1394). تأثیر استراتژی بازاریابی بین‌المللی بر عملکرد صادرات در شرکت‌های صادراتی. کنفرانس بین‌المللی دستاوردهای نوین در علوم مهندسی و پایه، اودسا.
شاکری، زهره؛ صادقیان قراقیه، سعید و شکری، صابر. (1394). شناسایی تأثیر استراتژی بازاریابی بر عملکرد بازار شرکت‌های صنعتی شهرستان ارومیه. چهارمین کنفرانس ملی مدیریت و حسابداری، تهران.
طالقانی، محمد و مهدی‌زاده، مهران. (1395). «بررسی تأثیر متغیر تعدیل‌گر بازاریابی الکترونیک بر رابطه بین قابلیت‌های بازاریابی و عملکرد شرکت‌ها». فصلنامه مدیریت بازرگانی، 8(2)، صص 374-355.
فراهانی‌فر، سعید؛ محمدحسین، کریم؛ برجی، نسرین؛ کریم‌فر، محمدرضا و سردار شهرکی، علی. (1394). «بررسی چالش‌ها و راهبردهای بهبود کسب و کار صنعت چای کشور». ویژه‌نامه فصلنامه پژوهش‌های رشد و توسعه اقتصادی، 1(1)، صص 42-31.
کاریزنوئی، امیر؛ ملاشاهی، وحیده؛ کوهسار، سکینه و کعب امیر، علی (1393). «شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژی بهینه بازاریابی در شرایط رکود اقتصادی و با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی و گروهی». فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، 13(1)، صص 274-259.
مسگریان غلامی، علی؛ آقاجانی ریک، رامین؛ درویش‌زاده، فرزاد و نصیراحمدی، علیرضا (1396). «تحلیل استراتژیک صنعت چای شمال ایران با استفاده از مدلSWOT»، دهمین کنفرانس بین المللی اقتصاد و مدیریت، رشت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
وبسایت رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران «www.irica.gov.ir»
Anssof, I. H. (1957). Strategy for diversification, USA: Harvard Business Review.
 Bowman, C. (2008). The Bowman’s strategic clock and hybrid competitive strategies. McGraw-Hill.
Dwyer, L. and Mellor, R. (1993). Product Innovation Strategies and Performance of Australian Firms. Australian Journal of Management, 18(2), pp. 159-180.
Erdil, T. S. and Ozdemir, O. (2016). The determinants of relationship between marketing mix strategy and drivers of export performance in foreign markets: An Application on Turkish Clothing Industry. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 235, pp. 546-556.
Freeman, Ch. (1982). The Economics of Industrial Innovation, (2nd Ed.). London: Francis Pinter.
Gyulavari, T. and Kolos, K. (2015). The impact of proactive strategies on market performance in economic downturn: The Case of Hungary, pp. 1-7.
Hadadian, A., Monazzami Borhani, M., Nekahi, M. A. and Tolunia, Sh. (2014). Examining the role of knowledge management on organizational performance with considering mediating role of market orientation and innovation. International Journal of Economy, Management and Social Sciences, 3(4), pp. 250-259.
Joworsky, B. J. and Kohli, A. K. (1993). Market Orientation: Antecedents and Consequences. Journal of Marketing. 57, pp. 53-70.
Koksal, H. M. and Ozgul, E (2007). The relationship between marketing strategies and performance in andeconomic crisis, Marketing Intelligence & Planning, 25(4), pp. 326-342.
Kotler, P (2012). Marketing Management. USA: Prentice Hall.
Lamberti, L. and Noci, G (2010).Marketing strategy and marketing performance measurement system: Exploring the relationship, European Management Journal, 28(2), pp. 139-152.
Lee, Y. J., Chang, L. Y., Chien, Ch, L., Huang, Ch. L. and Chen, Ch. Y. (2010). The influence of knowledge management and marketing innovation strategies on marketing performance: a case study of a Taiwan’s funeral service company. Innovative Marketing, 6(2), pp. 69-76.
Lionch, J., Eusebio, R. and Ambler, T (2002). Measures of Marketing Success: A Comparison Between Spain and the UK, European Management Journal, 20(4), pp. 414-422.
Miles, R. E. and Snow, C. C. (1978). Organizational Strategy, Structure, and Process. New York: McGraw-Hill.
Mintzberg, H. (1987). Crafting strategy. Harvard Business Review, July/August 1987, 66-75.
Ravichandran, M. and Jayanthi, V. (2014). Export performance and marketing strategies. Paper presented at the Science Engineering and Management Research (ICSEMR), 2014 International Conference on.
Rumelt, R. (2011). Good Strategy/Bad Strategy: The difference and why it matters. New York: Profiles Book Ltd.
Slater, S. F. & Olson, E. M. (2000). Strategy type and performance: The influence of sales force management, Strategic Management Journal, 21(8), pp. 813-829.
Varadarajan, Rajan. (2015). Strategic marketing, marketing strategy and market strategy. AMS review, 5(3-4), pp. 78-90.
    • تعداد مشاهده مقاله: 622
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 483
پژوهش های روابط بین الملل
دوره 8، شماره 4 - شماره پیاپی 30
اسفند 1397
صفحه 249-276
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 982.98 K
اشتراک گذاری
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 622
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 483

APA

فرخ بخت, علیرضا, میرابی, وحیدرضا, بازایی, قاسمعلی, & امیران, حیدر. (1397). ضرورت تحقق راهبرد کلان توسعه صادرات: بررسی استراتژی های بازاریابی ‏صادرات چای ایران ‏. پژوهش های روابط بین الملل, 8(4), 249-276.

MLA

علیرضا فرخ بخت; وحیدرضا میرابی; قاسمعلی بازایی; حیدر امیران. "ضرورت تحقق راهبرد کلان توسعه صادرات: بررسی استراتژی های بازاریابی ‏صادرات چای ایران ‏". پژوهش های روابط بین الملل, 8, 4, 1397, 249-276.

HARVARD

فرخ بخت, علیرضا, میرابی, وحیدرضا, بازایی, قاسمعلی, امیران, حیدر. (1397). 'ضرورت تحقق راهبرد کلان توسعه صادرات: بررسی استراتژی های بازاریابی ‏صادرات چای ایران ‏', پژوهش های روابط بین الملل, 8(4), pp. 249-276.

VANCOUVER

فرخ بخت, علیرضا, میرابی, وحیدرضا, بازایی, قاسمعلی, امیران, حیدر. ضرورت تحقق راهبرد کلان توسعه صادرات: بررسی استراتژی های بازاریابی ‏صادرات چای ایران ‏. پژوهش های روابط بین الملل, 1397; 8(4): 249-276.

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • واژه نامه اختصاصی
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

©