• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

پژوهش های روابط بین الملل

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی شباهت ها و تفاوتهای مبانی پست مدرنیسم و مبانی تربیت در اسلام و اسناد بین المللی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

بررسی شباهت ها و تفاوتهای مبانی پست مدرنیسم و مبانی تربیت در اسلام و اسناد بین المللی

    نویسندگان

    • محسن ابوئی مهریزی 1
    • کیومرث خطیر پاشا 2
    • لادن سلیمی 2

    1 دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.

    2 استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22034/irr.2022.363496.2274
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • اشتراک گذاری

چکیده

دوران معاصر، دوران پیچیدگی، تنوع، تناقض، ناهمنوایی، ناهمرایی و صداهای گوناگون است جامعه بشری در بستر زمان به شیوه های جدید تربیت می اندیشد یکی از این شیوه ها؛ الگو گرفتن از تربیت های جدید با در نظر داشتن تربیت اسلامی است. پست مدرنیسم از جمله جریان های فکری است که در دوران معاصر، بیشترین شهرت و تأثیرگذاری را در حوزه های مختلف، ازجمله در حوزه تعلیم و تربیت داشته است. با توجه به اینکه جامعه ما یک جامعه دینی و مذهبی است و وجه تربیتی آن نیز بر اساس دین و مذهب ترسیم و تعریف شده است، و ازآنجایی که موج های اندیشه های پست مدرنیستی به آن رسیده است، لازم است این اندیشه ها با دین اسلام مطابقت داده شود بر این اساس هدف اصلی تحقیق بررسی تفاوت ها و شباهت های دیدگاه تربیتی پست مدرنیسم با شاخص های مبانی فلسفی تربیت اسلامی می باشد که با استفاده از روش تحلیلی، استنتاجی و تطبیقی انجام شده است بر طبق یافته های بدست آمده، تنها در مبانی هستی شناسی میان مبانی پست مدرنیسم و تربیت اسلامی شباهت هایی وجود دارد این شباهت ها در خصوص اعتقاد به واقعیت و کثرت گرایی در هر دو مکتب است ضمن اینکه در بعد مبانی معرفت شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی پست مدرنیسم و تربیت اسلامی تفاوت های اساسی وجود دارد نتیجه تحقیق نشان می دهد که میان پست مدرنیسم و تـعلیم و تربیت اسلامی، هیچ گـونه سـنخیتی نخواهیم یافت؛ چراکه این دو معنا، از نظر معرفت شناسی یکدیگر را نقض

کلیدواژه‌ها

  • پست مدرنیسم
  • تربیت اسلامی
  • مبانی
  • تطبیق
  • الگو
  • XML
  • اصل مقاله 485.57 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
مراجع
 
باقری،خسرو(1388)،دیدگاه های جدید درفلسفه تعلیم و تربیت .تهران: انتشارات علم.
باقری،خسرو.(1382).هویت علم دینی ،تهران،وزارت ارشاد اسلامی ،سازمان چاپ و انتشارات
جوادی آملی،عبدالله (۱۳۸۰) تفسیر موضوعی قرآن،قم: اسراء
سجادی،سیدمهدی( 1387)، «تبیین نظریه اخلاق در فلسفه مدرن و پست مدرن»،فصلنامه تعلیم وتربیت،ش93.
شریعتمداری، علی. (1393) اصول وفلسفه تعلیم وتربیت. تهران انتشارات امیرکبیر.
صبوری خسرو شاهی، حبیب (1384). بررسی تأثیر جهانی شدن بر آموزش و پرورش ایران، گزارشی ازشورای عالی انقلاب فرهنگی.
طباطبایی،محمدحسین(1355).بررسی های اسلامی، .قم: هجرت.
طوسی، طلعت.(1392). بررسی مبانی نظری جهانی شدن و اثرات آن بر اهداف کلی برنامه درسی نظام آموزش و پرورش ایران،  دانشگاه شهید چمران، دانشکده علوم تربیتی اهواز.
علم الهدی، جمیله (۱۳۸۶).اهداف تعلیم وتربیت دراسلام،تهران: موسسه پژوهش وبرنامه ریزی
فتحی واجارگاه،کورشوواحدچوکده،سکینه.(۱۳۸5)، «شناسایی آسیب های تربیت شهروندی در برنامه درسی پنهان»،فصلنامه نوآوری های آموزشی، ش5.
فرمهینی فراهانی،محسن (1389)،پست ‌مدرنیسم وتعلیم وتربیت،چدوم،تهران،آییژ.
قنبری طلب، محمد .(1394). چالش های ناشی از جهانی شدن براموزش و پرورش، دومین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران، حکمت مرتضوی.
قنبری، نسرین، گودرزی، رضا (1392). نقش جهانی شدن در آموزش و پرورش، اولین همایش مجازی ره آوران اموزش، 28 اردیبهشت.
لاجز، مری (1383). پست مدرنیسم، ترجمه میلاد حامی احمدی . ماهنامه ماندگار
مطهری،مرتضی (۱۳۶۱).مجموعه آثارشهید مطهری، قم: صدرا
نوذری،حسینعلی(1379)،پست مدرنیته و پست مدرنیسم (تعاریفـ نظریه ها وکاربست ها)، تهران.
 
Beck, Clive (2004), Postmodernism, Pedagogy and Philosophy of Education, Ontario Institute for Studies in Education.
Liz, Jackson (2007) Nietzsche and The Paradox of Postmodern Education. Philosophical Studies in Education –/Volume 38.
Marshall, Peters, (1194), «Postmodernism and Education‌», in The International Encyclopedia of Education.
    • تعداد مشاهده مقاله: 45
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 42
پژوهش های روابط بین الملل
دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 38
مهر 1399
صفحه 303-325
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 485.57 K
اشتراک گذاری
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 45
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 42

APA

ابوئی مهریزی, محسن, خطیر پاشا, کیومرث, & سلیمی, لادن. (1399). بررسی شباهت ها و تفاوتهای مبانی پست مدرنیسم و مبانی تربیت در اسلام و اسناد بین المللی. پژوهش های روابط بین الملل, 10(3), 303-325. doi: 10.22034/irr.2022.363496.2274

MLA

محسن ابوئی مهریزی; کیومرث خطیر پاشا; لادن سلیمی. "بررسی شباهت ها و تفاوتهای مبانی پست مدرنیسم و مبانی تربیت در اسلام و اسناد بین المللی". پژوهش های روابط بین الملل, 10, 3, 1399, 303-325. doi: 10.22034/irr.2022.363496.2274

HARVARD

ابوئی مهریزی, محسن, خطیر پاشا, کیومرث, سلیمی, لادن. (1399). 'بررسی شباهت ها و تفاوتهای مبانی پست مدرنیسم و مبانی تربیت در اسلام و اسناد بین المللی', پژوهش های روابط بین الملل, 10(3), pp. 303-325. doi: 10.22034/irr.2022.363496.2274

VANCOUVER

ابوئی مهریزی, محسن, خطیر پاشا, کیومرث, سلیمی, لادن. بررسی شباهت ها و تفاوتهای مبانی پست مدرنیسم و مبانی تربیت در اسلام و اسناد بین المللی. پژوهش های روابط بین الملل, 1399; 10(3): 303-325. doi: 10.22034/irr.2022.363496.2274

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • واژه نامه اختصاصی
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

©